Bundmaling
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-11 16:44

Fra sidste år havde jeg noget Yachtcare Antifouling ECO Universal fra
Vosschemie (købt i Flensburg). Det rakte til det meste af styrbord side,
da jeg malede bunden i foråret 2011. Resten af styrbord samt hæk og
bagbord side fik Biltemas Lowfouling 30-611.
I dag kom båden på land. Min oplevelse er, at Biltemas produkt nærmest
tiltrækker rurer og muslinger. De havde fundet et dejligt sted at leve
og hang som et tykt tæppe under båden. Marchhastigheden sidst på sæsonen
var tydeligt mindsket. Det bliver Yachtcare næste år.
--
Per Thomsen
Kolding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-10-11 09:52

Min båd kom op i går.
Bunden malet med International Cruiser og propelleren med Bottom Wax i
foråret.

O rurer!

Mvh/Harding

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 16-10-11 18:13

Har du et billede af hvordan propellen så ud med den behandling? Jeg
prøvede Propshield? www.prop-shield.com Når den kommer op om 14 dage
skal jeg nok finde nogle billeder af hvordan det er gået.

Med hensyn til ruer så er der vist også ret stor forskel på hvor i
landet båden har været mest.

Hilsen Jacob Laugesen
Granada 27 - Signe af Egå

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-10-11 01:52

Hej Jacob,

Jeg tog ikke et billede i år; men jeg har et fra sidste år, hvor
udseendet var tilsvarende, dog med den forskel at der sad en enkelt
rurer på skæget.

https://skydrive.live.com/?cid=385b351f0fa74290&sa=441755762#cid=385B351F0FA74290&id=385B351F0FA74290%21410

Mvh/Harding

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 17-10-11 11:53

Det sorte snask var det sådan noget der var lige til at skylle og
børste af?

Hilsen Jacob.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-10-11 12:35

Ja en scotch svamp klarede resten, med at få de brune gevækster væk.

Mvh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 15-10-11 10:08

> [...]
> og hang som et tykt t ppe under b den. Marchhastigheden sidst p s sonen
> var tydeligt mindsket. Det bliver Yachtcare n ste r.

Så blev vi så kloge,
Ikke underligt at Biltemas maling blev godkendt af myndighederne. Den
skader eller afskrækker slet ikke levende organismer. Ha !
Tak for indlægget.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-11 07:49

> [...]
> Ikke underligt at Biltemas maling blev godkendt af myndighederne. Den
> skader eller afskrækker slet ikke levende organismer. Ha !

Selv tak
Et par fotos: http://albin25.dk/biltema-lowfouling.htm

--
Per Thomsen
Kolding

Fra : HKN

Dato : 16-10-11 16:39

Hold da op - er dette virkelig sket på 1 sæson? Selv forreste del af skibet
ser hårdt angrebet ud!

Mvh
Henrik

Fra : Grandoldman

Dato : 16-10-11 01:14

On 16 Okt., 08:49, Thomsen Kolding <newsATperthomsenDK> wrote:

> Selv tak
> Et par fotos:http://albin25.dk/biltema-lowfouling.htm
>
> --
> Per Thomsen
> Koldingwww.albin25.dk

Jeg har prøvet deres Primer... den skal IKKE oven på gammel slebet
Primer fra Hempel.. Det ville slet ikke tørre op.. Der hvor der var
slebet i bund virkede det perfekt.

Fra : Finn Borch

Dato : 19-10-11 11:52

Sendte dit link til: http://minbaad.dk/sejl/nyhed/archive/2011/19/october/article/biltemas-bundmaling-overasker-positivt/

Jvf. en kommentar der, findes der åbenbart en anden Biltema-maling,
end den du brugte, og som andre har udmærkede erfaringer med.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-11 19:37

Den 19-10-2011 19:51, Finn Borch skrev:
> [...]
>
> Jvf. en kommentar der, findes der åbenbart en anden Biltema-maling,
> end den du brugte, og som andre har udmærkede erfaringer med.

Ja, det er en anden maling. Min farvelade hed Lowfouling, og den i
testen hedder Antifowling. Jeg tror nu ikke, at jeg tør satse næste år
--
Per Thomsen
Kolding

Fra : blueocean

Dato : 24-10-11 05:42

On 19 Okt., 20:37, Thomsen Kolding <newsATperthomsenDK> wrote:

> Ja, det er en anden maling. Min farvelade hed Lowfouling, og den i
> testen hedder Antifowling. Jeg tror nu ikke, at jeg tør satse næste år
> [...]

Iflg. Minbaad.dk er Biltemas bundmaling ikke så ringe endda.
se her
http://minbaad.dk/sejl/nyhed/archive/2011/21/october/article/biltemas-bundmaling-overasker-positivt/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=252&cHash=03112a8122

Gert

Fra : Bessefar

Dato : 29-10-11 10:36

Min båd kom op i går, den blev malet med Biltemas bundmaling 30-601,
som er deres Kobberoxidbaseret bundmaling og der var kun rurer på
skruen, som ikke havde fået maling, resten af bunden var ganske vist
dækket af et tyndt lag brunt snask som en let højtryksspuling fjernede
uden problem.

Den bundmaling som du brugte er en Zinkbaseret bundmaling, som er
godkendt til Den Botniske bugt samt den Svenske østkyst, den
kobberoxidbaseret er godkendt til den Svenske vestkyst og må vel som
sådan også kunne bruges i Danmark

Bjarne

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-11 02:37

Nu er vi vist inde ved kernen, giftstoffet der hindrer begroning;
men fra 1. januar 2012 er det forbudt at anvende bundmaling er afgiver
en begrænset mænged kobber, der jo er det virksomme stof.
Vi håber at miljøministeren vil komme med endnu en dispensation.
Beslutningen er fortsat under udarbejdelse i Miljøstyrelsen og Ida
Auken har derfor ikke mulighed for at give sin mening til kende.
Normalt skal forslag som ændring af bekendtgørelsen være i offentlig
høring i en periode på 4 uger. Da der er deadline for optagelse af
lovgivning til ikrafttilladelse til årsskiftet medio dec. er tiden
meget knap.
Ministeriets embedsmænd i Miljøstyrelsen oplyser:
"Det er endnu ikke afgjort endnu, hvordan den nye bekendtgørelse vil
se ud, da den nye minister endnu ikke har haft lejlighed til at tage
stilling til spørgsmålet. Det får hun hurtigts muligt".
Afprøvning af boicider i EU har trykket ud i mange år og det var
baggrunden for at Miljøstyrelsen for tre år siden gav en treårig
dispensation.
Flid påpeger at det vil være fornuftigt at vente på EU-reglerne, som
vi under alle omstændigheder vil komme til at følge, og som altså -
modsat den danske bekendtgørelse - vil gøre brugen af boicider i
bundmaling mulig, ganske enkelt for at sikre virksomme produkter.
Det hjælper ikke at løse pesticidproblemet med forbud, da man så blot
vil skabe andre problemer for miljøet.
Vi må håbe på en snarlig dispensation eller afklaring, således at vi
kan blive oplyst om hvilken bundmaling vi må anvende. Alternativet med
flere gange om året at tage båden på land for rensning vil være
uoverskueligt for alle havne.
Det vil kræve investeringer til vaskepladser, kraner og udgifter til
vand og bortskaffelse af store affaldsmængder. Her skal vi nok i
gennemsnit regne med 100 kg affald pr. båd pr. år.
Sådanne investeringer kan måske vise sig at være spildt når
aktivstofferne er færdigvurderet i EU.
Bådnyt har i nyeste nummer et par artikler om sagen, det er herfra
oplysningerne er hentet.

OG JA SPØRGSMÅLET ER POLITISK!!!

Mvh/Harding