mysql database konvertering til php - how ~
Fra : JohnK

Dato : 14-10-11 20:20

Har du tips, tricks eller bare links ...

Jeg har en stor database der skal lave web interface til.
Læst at der er flere tools der automatisk kan kode denne del - men
mangler lidt start hjælp
Forestiller mig noget til php ...

Fra : Krabsen

Dato : 14-10-11 21:04

Den 14-10-2011 21:20, JohnK > skrev:
> Har du tips, tricks eller bare links ...
>
> Jeg har en stor database der skal lave web interface til.
> Læst at der er flere tools der automatisk kan kode denne del

Hvor har du mon læst det vås?

Web interfacet kommer _meget_ an på databasens..

- struktur. (er basen hensigtsmæssigt opbygget med tabeller, relationer,
normalisering etc.)

- indhold. (feltvalidering, skal poster kunne slettes, er der historik etc.)

- brugergrupper. (skelnes der mellem gæster - brugere- administratorer
etc.)

- formål. (er indholdet f.eks. omfattet af persondataloven?)

osv.

Fra : JohnK

Dato : 14-10-11 22:56

check lige her - alt det 'vås' de nu skriver omkring dette :.-)

http://www.sqlmaestro.com/products/mysql/phpgenerator/
http://www.sqlmaestro.com/products/anysql/maestro/
http://www.hkvstore.com/phpmaker/
http://www.websitedatabases.com/mysql-2-phpmagic.html

(men erfaring med det og ikke mindst evt andre muligheder var det jeg
spurgte på ...)
/johnk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-10-11 21:45

On 14-10-2011 21:20, JohnK > wrote:
> [...]
>
> Jeg har en stor database der skal lave web interface til.
> Læst at der er flere tools der automatisk kan kode denne del - men

PHP er et godt valg

Du kan få en hel masse gode eksempler på Tizag:

http://www.tizag.com/mysqlTutorial/

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-10-11 23:21

Efter mange tanker skrev JohnK:
> [...]
>
> Jeg har en stor database der skal lave web interface til.
> Læst at der er flere tools der automatisk kan kode denne del - men mangler

Så lidt på dine link.
Helt generelt, så undlader man at give eksempler på genereret kode.
Og jeg har lidt en idé om, at det er fordi man - som den tutorial Karl
Erik henviser til - bruger det forældede mysql interface i PHP.
Der findes mange andre, man kan bruge, og man bør bruge mysqli - det
lille i gør en stor forskel - i stedet for mysql.
Bl.a. kan mysqli bruge prepared statements, som beskyttelse mod
injections.

Kan hænde jeg er lidt gammeldags, men jeg ville ikke turde stole på
noget automatisk genereret kode...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-10-11 09:12

Birger Sørensen wrote:

> Kan hænde jeg er lidt gammeldags, men jeg ville ikke turde stole på
> noget automatisk genereret kode...

Næh Birger - erfaringerne viser at autogenereret kode ikke rigtig duer til
andet end prototyping.

Et af de værste eksempler på 'autogenereret' kode som er kendt, er AMANDA.

(Skal nok lade være med at 'underholde' om et møde engang med
Arbejdsmarkedsstyrelsen (tror jeg det var), hvor Regnskabsdirektøren hældte
'vand ud af ørene'

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 18-10-11 16:07

> [...]
>
> Jeg har en stor database der skal lave web interface til.
> Læst at der er flere tools der automatisk kan kode denne del - men

http://www.phpscaffold.com/
Så får du generet nogle sider - som du kan ændre i, så de passer til
dine ønsker.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-10-11 18:04

On 18-10-2011 17:07, Martin wrote:

> http://www.phpscaffold.com/
> Så får du generet nogle sider - som du kan ændre i, så de passer til
> dine ønsker.

Fungerer kanon godt - lige indtil du klikker "Download all files" - så
forsvinder hele lortet

Marker, kopier og gem, så har du et perfekt php-system til din database,
med tilføj, ret og slet poster.

Karl Erik.

Fra : Krabsen

Dato : 19-10-11 07:31

Den 18-10-2011 19:03, Karl Erik Christensen skrev:

> Fungerer kanon godt - lige indtil du klikker "Download all files" - så
> forsvinder hele lortet
>
> Marker, kopier og gem, så har du et perfekt php-system til din database,
> med tilføj, ret og slet poster.

Så længe din database kun består af een tabel..

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-10-11 12:53

On 19-10-2011 08:30, Krabsen wrote:

> Så længe din database kun består af een tabel..

Hvad er der i vejen med selv at udbygge med flere tabeller?
Grundlaget er jo lagt.

Karl Erik.

Fra : Krabsen

Dato : 19-10-11 21:23

Den 19-10-2011 13:53, Karl Erik Christensen skrev:

> Hvad er der i vejen med selv at udbygge med flere tabeller?
> Grundlaget er jo lagt.

Ikke andet, end at så går fidusen - og tidsgevinsten - efter min mening
tabt. Ændringerne vil være så store, at det er lige så let at lave koden
fra bunden end at tilrette det, der kommer ud af dette her.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-10-11 19:54

> [...]

> Jeg har en stor database der skal lave web interface til.
> Læst at der er flere tools der automatisk kan kode denne del - men

CakePHP kunne være en mulighed, men vær forberedt på, at det har en
stejl indlæringskurve. - Man skal have overblik over meget, før det
bliver en fordel at anvende.

Til gengæld er CakePHP stærkt til at generere en brugbar prototype, som
man selv kan forfine.
Hvis man overholder CakePHP's konventioner for navngivning af tabeller
og felter, kan man faktisk have en prototype kørende uden at skrive en
eneste linje kode.

Dette betyder dog ikke, at man kan undvære programmeringserfaring.
Tværtimod vil jeg fraråde, at man begynder på CakePHP før man føler sig
godt hjemme i PHP (og helst objektorienteret programmering i PHP).

M.v.h.

Jonathan