Fragtfirmaer altså
Fra : Leif Neland

Dato : 14-10-11 11:24

Vi har lige brugt et par mandetimer på at modtage 3 paller med varer.

Pallerne var fyldt med kasser, og hver palle pakket ind i wrapplast, så det
var lige at bakke ind til porten, køre pallen på en palleløfter, ud på
liften, og ned i gården og ind igennem porten til lageret.

Men...

Chaufføren (EST på nrpladen) kunne ikke bakke ind i gården som de andre
plejer at gøre, og kom kun til portlågen.
Chaufføren havde ingen palleløfter med, så vi måtte ind til naboen og låne.
Lastbilen havde ingen lift, så vi måtte tage wrappen af pallerne, to mand i
bilen langede kasserne ned til to på jorden, der satte kasserne på andre
paller.

Suk...

Leif

Fra : admin

Dato : 14-10-11 13:00

Leif Neland wrote:
> Chaufføren (EST på nrpladen) kunne ikke bakke ind i gården som de
> andre plejer at gøre, og kom kun til portlågen.

Han var vel beruset

> [...]
> låne. Lastbilen havde ingen lift, så vi måtte tage wrappen af
> pallerne, to mand i bilen langede kasserne ned til to på jorden, der

Det er da meget normalt at der hveken er
palleløfter og læssebagsmæk

Fra : alexbo

Dato : 14-10-11 13:12

"Leif Neland" skrev

> [...]

> det var lige at bakke ind til porten, køre pallen på en palleløfter, ud på
> liften, og ned i gården og ind igennem porten til lageret.

Ja eller læsse det af med firmaets truck.
Der er mange leverancer hvor det forventes at modtager selv står for
aflæsning, enten det er så er med truck eller ved en rampe, det er jo sådan
pallerne er kommet på vognen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 14-10-11 14:47

> [...]
> Der er mange leverancer hvor det forventes at modtager selv står for
> aflæsning, enten det er så er med truck eller ved en rampe, det er jo

Har det nogen betegnelse i fragt-lingo?

Altså om det blot skal bringes til grunden, og det er kundens ansvar at
læsse af, eller det er incl. afsætning?
Og med eller uden rampe?

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-11 15:09

Den 14-10-2011 15:46, Leif Neland skrev:
> Har det nogen betegnelse i fragt-lingo?
> Altså om det blot skal bringes til grunden, og det er kundens ansvar at
> læsse af, eller det er incl. afsætning?
> Og med eller uden rampe?

Hvis I ved bestillingen har gjort opmærksom på aflæsseforholdene vil det
være afsenderes opgave at levere på en måde der passer til Jeres forhold.

Dette vil naturligvis koste ekstra.

Hvis I ringer til en speditør og bestiller ham til at sørge for at få
godset fra A til B, er det overfor ham I skal stille betingelserne for
leveringen.

Når I så har de ting på plads, skal I simpelthen nægte at modtage godset
før det bliver leveret på en måde der lever op til de oplyste betingelser.

Hvis I ikke har stillet betingelser for leveringen er fejlen i Jeres
eget hus.

Her vil jeg foreslå at det bliver dem der har valgt discountløsningen
(typisk noget kontorpersonale) der kommer til at stå for at få få godset
af bilen. (De tager sikkert ikke skade af at få rørt sig lidt den dag.
(Og så får de lært det til næste gang))

Fra : Leif Neland

Dato : 17-10-11 11:26

> [...]
> af bilen. (De tager sikkert ikke skade af at få rørt sig lidt den dag. (Og

Det er chefen selv, der har bestilt transporten... Og han var med til
losningen.

På fragtsedlen stod CFR, men det giver da ikke mening for landtransport, når
tingene er hentet på en messe og kørt hertil...

wikipedia: "Seller must pay the costs and freight to bring the goods to the
port of destination. However, risk is transferred to the buyer once the
goods are loaded on the vessel (this rule is new!). Maritime transport only
and Insurance for the goods is NOT included. "

Der er vist ingen term for "delivered on the ground level at buyers"

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-10-11 12:57

Den 17-10-2011 12:26, Leif Neland skrev:
> Det er chefen selv, der har bestilt transporten... Og han var med til
> losningen.

Ok, så vil han ikke være ukendt med følgerne.

> På fragtsedlen stod CFR, men det giver da ikke mening for landtransport, når
> tingene er hentet på en messe og kørt hertil...

Ud fra det tolker jeg det som at det er jeres eget gods, som I skal have
hjem fra en messe.

Det betyder så blot at der kun er jer selv til at være transportkøber.
Men også at der kun er jer selv til at oplyse transportøren om hvilke
betingelser der er for aflæsningen.

Hvad "CFR" står for måtte jeg lige en tur på Wiki for at finde ud af.
Har ikke mødt den før, i alle mine år på landevejene. Og kan godt følge
din undren over at man bruger termer vedr. søtransport på en
landevejstransport.

Havde der stået CMR havde jeg været lidt mere med.

> [...]
> and Insurance for the goods is NOT included. "
> Der er vist ingen term for "delivered on the ground level at buyers"

Der er ikke et sæt faste regler for hvordan en lastbiltransport ser ud.
De ovennævnte regler har mest med at gøre med hvem der skal betale for hvad.

Men hvis man ikke har rampe og/eller truck, og folk til at læsse af, har
man særlige forhold for aflæsningen som man skal gøre opmærksom på
overfor transportøren.

Forhold som der skal gøres opmærksom på sammen med købeordren, hvor man
ikke selv står for kontakten til transportøren.

Hvis I har en ordrebekræftelse hvor Jeres særlige forhold er nævnt er
det op til sælger at betale evt. ekstra for aflæsning, hvis
transportmidlet (lastbilen) ikke har hvad der er nødvendigt for at læsse
af ved Jer. Ellers er der kun jer selv til at sørge for at få læsset af.

Men stort set enhver betingelse for transporten kan indskrives i en
købsaftale.

Hvis I ikke kan få en sælger til at acceptere jeres betingelser, så
bestil godset leveret på nærmeste fragtcentral.

Så skal I selv betale for fragten derfra og til jeres lager. Men det kan
nemt være billigere end at en stor del af jeres firma skal bruge tid på
aflæsningen.

Fra : Leif Neland

Dato : 17-10-11 14:12

> Det betyder så blot at der kun er jer selv til at være transportkøber. Men
> også at der kun er jer selv til at oplyse transportøren om hvilke
> betingelser der er for aflæsningen.

Jeg tror chefen er blevet klogere, og tænker på det til næste gang.

Vores normale leverandører er sikkert vant til at deres modtagere ikke har
lasteramper og trucks til rådighed, og bestiller passende aflæsning.

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-10-11 15:27

Den 17-10-2011 15:12, Leif Neland skrev:
> Jeg tror chefen er blevet klogere, og tænker på det til næste gang.

Man har jo lov at håbe. Men man ved jo aldrig med chefer.

> Vores normale leverandører er sikkert vant til at deres modtagere ikke har
> lasteramper og trucks til rådighed, og bestiller passende aflæsning.

Jeg kan forstå at det er et 'lille sted' I har, hvorfor det normale så
vil være at overlade transporten til fragtmanden, eller en lignende
distributions koncern.

Det er også derfor jeg foreslår at få godset sendt til Jeres normale
fragtfirma, og lade dem tage det med ud til Jer på deres daglige tur.

Det koster lidt ekstra, men der vil kunne spares på kontorfolkenes helbred.

Og en del knotne ord.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-11 14:55

Den 14-10-2011 14:12, alexbo skrev:
> Ja eller læsse det af med firmaets truck.
> Der er mange leverancer hvor det forventes at modtager selv står for
> aflæsning, enten det er så er med truck eller ved en rampe, det er jo
> sådan pallerne er kommet på vognen.

Ja. Hvis der ikke gøres opmærksom på andet ved bestillingen, vil det
blive forventet at modtageren har rampe, og/eller truck, palleløfter og
plads til et 40 tons vogntog.

Det er så ikke noget der har umiddelbar sammenhæng med nationaliteten af
det transporterende køretøj.

Det er ganske normalt for en speditør at lade vareprøver og julegaver
blive leveret af et 40 tons vogntog.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-10-11 20:45

Den 14-10-2011 15:55, Finn Guldmann skrev:

> [...]
> det transporterende køretøj.
>
> Det er ganske normalt for en speditør at lade vareprøver og julegaver

Der hvor jeg har min daglige dont, ser vi en del 40 tons vogntog hver dag.
Nej, det er ikke et transport-foretagende

--
Uffe Bærentsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-10-11 00:39

Den 14-10-2011 21:44, Uffe Bærentsen skrev:
> Der hvor jeg har min daglige dont, ser vi en del 40 tons vogntog hver dag.
> Nej, det er ikke et transport-foretagende

Hvis I sender og modtager meget gods på lastbiler har I sikkert også et
passende antal ramper. Måske endda med luftsluser - så i ikke skal få
kolde næser i tiden der kommer.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-10-11 14:36

On Fri, 14 Oct 2011 12:24:21 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>bilen langede kasserne ned til to på jorden, der satte kasserne på andre

Så fik i sved på panden

Måske skulle i snakke med afsender om, hvad der egentlig er aftalt
vedrørende transporten. Om der er betingelser om andet end at godset
skal nå adressen.
Eller om en kreativ disponent har udnyttet lidt tom plads i en ringere
bil end aftalt og tjent en skilling

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-11 14:46

Den 14-10-2011 12:24, Leif Neland skrev:
> [...]
> bilen langede kasserne ned til to på jorden, der satte kasserne på andre

Det er hvad man får når man ikke vil betale for transport hvad transport
koster. Tingene hænger ganske logisk sammen. Når I kun vil betale
discountpriser får I også kun discountløsninger.

En ting I blot skal huske, uanset, er at bestille transporten på en
lastbil med lift. Det lyder som om det er noget I får hjem fra udlandet.
Og lift er ikke så almindelig på eksportbiler.

Hvis I har købt varen hos afsenderen, leveret hos Jer, er det overfor
afsenderen I skal stille betingelsen om levering på lastbil med lift.

Når I så har det på plads, og godset alligevel kommer på en lastbil uden
lift, er det nemlig afsenderen, og ikke Jer, der skal sørge for at få
godset af bilen. Og betale regningen.

Men I kan roligt regne med at der bliver mere og mere af den slags.

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 14-10-11 17:58

"Leif Neland" skrev i meddelelsen

Vi har lige brugt et par mandetimer på at modtage 3 paller med varer.

===

Andre gange kan de være sindssyg hurtigere. F.eks. her til morgen i den
lille by Janderup, hvor der midt i byen er en indsnævring af vejen, hævet
over kørebanen i røde fliser. Jeg havde været inde ved bageren og satte mig
ind i min bil. Der var en del trafik, så jeg blev holdende og ventede på at
trafikken blev afviklet.

Så kom GLS og parkerede på de sidste meter af disse røde fliser. Det
lykkedes chaufføren at komme ud af bilen i en pause i trafikken og han gik
ind i et solcenter/what ever for at aflevere pakken. Imens kæmpede
morgentrafikken sig forbi hans bil - dem der kom bagved ham måtte
naturligvis holde tilbage for modkørende, en lastbil var helt nede i lavt
gear for at liste forbi - og således kæmpede trafikken et par minutter uden
pauser (der kom hele tiden biler forbi). Så kom manden ud fra forretningen,
fuldstændig fortabt i sine papirer og næste destination - han anede ikke
hvad der foregik omkring ham. Han fik dog lukket døren i højre side, hvorfra
han havde taget pakken ud, kæmpet sig op i førerskuret og kørte videre.

Alt dette i stedet for at parkere maks. 10 meter længere fremme, hvor der
med lidt godt vilje godt kan passere 2 biler forbi hinanden mens han holder
parkeret.

Jeg blev sgu så overrumplet at jeg ikke fik fortalt ham min vurdering af
hans parkering. På den anden side - det havde det nok været spildte ord.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Fister

Dato : 14-10-11 19:54

Per H. Kristensen pretended :
> [...]

> Jeg blev sgu så overrumplet at jeg ikke fik fortalt ham min vurdering af hans
> parkering. På den anden side - det havde det nok været spildte ord.

Islevdalsvej i Rødovre, samme tumbe(r) kommer der, dagen lang.
Kai