Mærkelig visning i IE
Fra : Aksel

Dato : 13-10-11 21:15

Jeg har i går ændret denne side, og den, og undersiderne, fungerer korrekt
for mig i diverse browsere, validerer også korrekt.

http://www.ormslevkoltlokalhistorie.dk/byer/byer.htm

I dag har jeg vist den til de aktive på lokalarkivet, men på deres PC er
ombrydningen på undersiderne helt forkert, kun et ord på hver linie.

Eksempel fra første underside
Bering
(Bjering)
nævnes
første gang
i et
dokument
fra 21.
maj
1310,
hvor
biskop

Hvad skyldes det?
Hvad kan jeg ændre?

Jeg ved godt at tabeller ikke er en optimal løsning..

Mvh. Aksel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-10-11 21:55

On 13-10-2011 22:14, Aksel wrote:
> [...]
>
> Hvad skyldes det?
> Hvad kan jeg ændre?
>
> Jeg ved godt at tabeller ikke er en optimal løsning..

Desværre døde sidste mand der brugte tabeller til lay-out, og som var
aktiv her i gruppen, for 5 år siden.

Det der lige springer mig i øjnene, er <td width="40">.

40 hvad for nogle? Procent, pixel, em, eller hvad?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Fra : Aksel

Dato : 13-10-11 22:36

"Karl Erik Christensen" skrev i meddelelsen

> [...]

aktiv her i gruppen, for 5 år siden.

Det der lige springer mig i øjnene, er <td width="40">.

40 hvad for nogle? Procent, pixel, em, eller hvad?

Tak for dit hurtige svar.

Jeg ved faktisk ikke hvordan <td width="40"> er kommet ind, men jeg kan se
at tabellen er sat til 90%. men cellebredden var sat til 40 pixel. så det er
nok grunden, desværre kan jeg ikke selv afprøve om det har hjulpet at ændre
da siden hele tiden har været vist korrekt hos mig i alle de browsere jewg
har adgang til, jeg ved desværre ikke hvilken IE version det var hvor visnin
gen var forkert.

Mvh. Aksel.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-10-11 23:48

On 13-10-2011 23:36, Aksel wrote:

> [...]
> alle de browsere jewg har adgang til, jeg ved desværre ikke hvilken IE
> version det var hvor visnin gen var forkert.

Du kan prøve http://browsershots.org/

Karl Erik.

Fra : Edmund

Dato : 15-10-11 11:02

Den 13-10-2011 23:36, Aksel skrev:

> Desværre døde sidste mand der brugte tabeller til lay-out, og som var
> aktiv her i gruppen, for 5 år siden.

I siger altid føj, når i møder tabel layout, men hvorfor henviser i så
ikke til CSS-table layout modeller.

Eller er det kun Jørgen Farum Jensen der syntes at det er en god ide?
http://webdesign101.dk/www/layout/

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-11 11:23

Edmund skrev:

> I siger altid føj, når i møder tabel layout, men hvorfor henviser i så
> ikke til CSS-table layout modeller.

Måske fordi det er ufleksibelt?

Prøv at se et 'tabeldesign' der er helt fri for tabeller. Du ser
fordelen ved det når du ændrer størrelsen på browservinduet.

Tabeller kan ikke tilpasse sig forskellige vinduer.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-11 11:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Prøv at se et 'tabeldesign' der er helt fri for tabeller.

Det er nok en fordel med et link:

http://bertel.lundhansen.dk/?page=snowpictures/snowpictures

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-10-11 12:31

> Det er nok en fordel med et link:

Jep! For min umiddelbare tanke var: Selvfølgelig kan en tabel da også
tilpasse sig forskellige vinduer.
Tabellen bliver jo bare smallere.
Men nu har jeg også kun meget få billeder på mine hjemmesider. (Noget
med copyright osv.)

--
Philip

Fra : Edmund

Dato : 15-10-11 13:14

> Måske fordi det er ufleksibelt?

Taler du ikke om html-tabeller, jeg forstår ikke, hvorfor du mener at
CSS-tabeller er ufleksible.

--
Mvh Edmund

Fra : Petersen

Dato : 16-10-11 14:15

On Sat, 15 Oct 2011 12:23:23 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Tabeller kan ikke tilpasse sig forskellige vinduer.

Det skal de faneme heller ikke,
det er mig der bestemmer over mit design,
og i mit tilfælde med tables skal de være statiske

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-10-11 14:37

Petersen skrev den 10/16/2011:

> Det skal de faneme heller ikke,
> det er mig der bestemmer over mit design,
> og i mit tilfælde med tables skal de være statiske

Ja - put med om besøgende med anderledes skærme kan se det eller ej.
*Det* er brugervenligt design...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-11 17:44

Petersen skrev:

> Det skal de faneme heller ikke,
> det er mig der bestemmer over mit design,

Hyg du dig med det.

> og i mit tilfælde med tables skal de være statiske

I dit tilfælde gider jeg så ikke kikke på din hjemmeside.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-10-11 17:51

On 16-10-2011 18:43, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hyg du dig med det.

> I dit tilfælde gider jeg så ikke kikke på din hjemmeside.

Tante Fie og moster Oda bliver da mægtig imponerede.

Hvad mere kan man så forlange?

Karl Erik.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-11 11:44

Den 15/10/11 12.02, Edmund skrev:

> I siger altid føj, når i møder tabel layout, men hvorfor henviser i så
> ikke til CSS-table layout modeller.
>
> Eller er det kun Jørgen Farum Jensen der syntes at det er en god ide?
> http://webdesign101.dk/www/layout/

Citat fra bemeldte artikel:
"Bemærk nøje, at i det øjeblik du opretter en tabel på din webside, har
du tilføjet din side noget præsentationsformatering. Det er fint nok til
tabelopstillinger af sportsresultater, regnskabstal eller oversigter,
som min tabel i indledningen til denne artikel. Det er ikke OK at bruge
tabelmarkøren til at positionere websidens elementer i forhold til
hinanden. Dertil har vi årevis brugt div-markøren".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Edmund

Dato : 15-10-11 13:10

Den 15-10-2011 12:43, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> tabelmarkøren til at positionere websidens elementer i forhold til
> hinanden. Dertil har vi årevis brugt div-markøren".

Citatet drejer sig vel om HTML-tabeller og ikke CSS-tabeller.

--
Mvh Edmund

Fra : Petersen

Dato : 14-10-11 20:54

On Thu, 13 Oct 2011 22:54:53 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

> Desværre døde sidste mand der brugte tabeller til lay-out, og som var
> aktiv her i gruppen, for 5 år siden.

Nej han er stadigvæk aktiv, tables er nemt at bruge, for mig .......

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-10-11 21:39

On 14-10-2011 21:54, Petersen wrote:

> Nej han er stadigvæk aktiv,

Så har du vist skiftet navn

Velkommen - under dit nye navn

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 14-10-11 22:04

> Nej han er stadigvæk aktiv, tables er nemt at bruge, for mig .......

Enig.

Jeg læste jo herinde hvor slemt det var at bruge <table> så jeg prøvede
at gør det unden men det var meget meget meget mere beværligt.
Jo det kunne lade sig gøre men <table> er bare SÅ meget nemmere end at
bruge CSS til at få det samme.

Jeg tror folk har fået en opfattelse af at <table> ALTID er dårligt at
bruge.

Men jeg tror kun det skulle være ment sådan at det er dårligt at bruge
til at opsætte hele hjemmesiden fordi indholdet først vises når alt er
beregnet af browseren.

Men til indhold på hjemmesiden er det jo rigtig godt at bruge <table> og
der er ikke noget andet der er lettere at bruge af hvad jeg kender til.

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-11 22:54

scootergrisen skrev:

> Men til indhold på hjemmesiden er det jo
> rigtig godt at bruge <table>

Det kan du ikke mene alvorligt?

Der findes så mange andre moderne måder
at lave det på, så table-layout er fuldstændig
ude at fokus - sådan har det været i mange år.

Lad være med at komme med gammeldags
løsninger, dem er der rigeligt af på html.dk,
det er disse løsninger vi gerne vil slippe af
med

Ja, jeg bliver harm når du kommer med den
slags.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 15-10-11 01:56

> Lad være med at komme med gammeldags
> løsninger, dem er der rigeligt af på html.dk,
> det er disse løsninger vi gerne vil slippe af
> med

Gammeldags... skulle det nu være en grund til at ikke bruge det ?

Hvorfor vil du slippe af med dem... andet ned fordi at det vil du bare ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-10-11 09:43

scootergrisen skrev:

> Gammeldags... skulle det nu være en grund til at ikke bruge det ?
>
> Hvorfor vil du slippe af med dem... andet ned fordi at det vil du bare ?

Det er ikke fordi det er gammeldags. Det er forkert iht. standarderne.

Og det er rigtig skidt at råde fold til noget der er forkert...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-11 10:03

Den 15/10/11 10.42, Birger Sørensen skrev:

> Det er ikke fordi det er gammeldags. Det er forkert iht. standarderne.

Aha, ligesom revselsesretten.

> Og det er rigtig skidt at råde folk til noget der er forkert...

Ja, men nogen gør det alligevel
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-11 10:14

Birger Sørensen skrev:

> Og det er rigtig skidt at råde fold til noget der er forkert...

Det er jo ikke noget godt argument. Det forklarer ikke noget.

Jeg har brugt tabellayout en hel del. Jeg begyndte dengang der
ikke var andre muligheder, og da var det naturligvis helt fint.
Men med ønsket om mere avancerede muligheder kom nødvendigheden
af at indlejre en tabel i en anden, og det greb om sig. I det
sidste design havde jeg fem niveauer.

Så længe indholdet er statisk er det sådan set også okay. Men den
dag jeg skulle have et ekstra felt inden i den inderste tabel,
væltede lokummet. Det tog det meste af en dag at få det
implementeret fordi det involverede flytning af mange andre
elementer i tabellen hvilket så ændrede designet i den
omsluttende tabel osv.

Det er simpelt hen et helvede at vedligeholde et tabeldesign, og
jeg var lykkelig da jeg lærte om mulighederne med CSS. I dag
tager det få sekunder at indføje et nyt felt på en af de sider
jeg bestyrer.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-10-11 12:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så længe indholdet er statisk er det sådan set også okay. Men den
> dag jeg skulle have et ekstra felt inden i den inderste tabel,
> væltede lokummet.

(...)

> Det er simpelt hen et helvede at vedligeholde et tabeldesign,

For slet ikke at tale om når en tabel blev genereret serverside, og der
skete et eller andet som gjorde at et tabelfelt ikke blev afsluttet.
Så røg navigationsmenuen et forkert sted hen, og jegskagidigskajeg.

--
Philip

Fra : scootergrisen

Dato : 15-10-11 18:40

> Det er ikke fordi det er gammeldags. Det er forkert iht. standarderne.

Men <table> er jo med i standarderne. Hvordan kan de så være forkert ?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-10-11 20:22

On 15-10-2011 19:40, scootergrisen wrote:

> Men <table> er jo med i standarderne. Hvordan kan de så være forkert ?

Hvis du ikke forstår engelsk, så kan du jo copy/paste til Google oversæt:

Tables should not be used purely as a means to layout document content
as this may present problems when rendering to non-visual media.
Additionally, when used with graphics, these tables may force users to
scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger
display. To minimize these problems, authors should use style sheets to
control layout rather than tables.

http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-10-11 22:52

scootergrisen skrev:

> Gammeldags... skulle det nu være en grund
> til at ikke bruge det?

Ja

> Hvorfor vil du slippe af med dem... andet end
> fordi at det vil du bare?

Er du da fuldstændig uden for pædagogisk
rækkevidde? Du har lige læst en masse om
hvorfor man ikke bruger tabeller til layout, og
alle de genvordigheder det giver - og alligevel
kan du ikke indse at det er en dårlig ide - og
også en dårlig ide at anbefale til begyndere.

Jeg troede du besøgte disse grupper for at
blive klogere, men uanset hvilken dokumentetion
du får, bliver du bare mere stædig.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-10-11 04:47

Den 15/10/11 23.51, Allan Vebel skrev:

> Ja

> Er du da fuldstændig uden for pædagogisk
> rækkevidde?

Ja, men han klan ikke gøre for det. I modsætning til en almindelig dansk
landrace (Svinus Frikadellus), har naturen sørget for, at vildskud,
indavlede eksemplarer og anden genetisk forurening bliver stoppet
allerede i første genration. "Pigi Vespa Sicilianus" er derfor blokeret
i sin formerings- og indlærinesevne, så den ikke kommer til at forstyrre
ballancen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Børge Jensen

Dato : 16-10-11 12:27

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> "Pigi Vespa Sicilianus" er derfor blokeret
> i sin formerings- og indlærinesevne, så den
> ikke kommer til at forstyrre ballancen

Synes godt om

--
Børge

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-10-11 14:35

On 16-10-2011 05:47, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> allerede i første genration. "Pigi Vespa Sicilianus" er derfor blokeret
> i sin formerings- og indlærinesevne, så den ikke kommer til at forstyrre

Kurt, for satan jeg elsker din humor

For at bringe lidt alvor ind - Danske landmænd har brugt 150 år på at
fremavle verdens bedste Svinus Frikadellus. Så solgte de gu'dø'me
avlsdyr til gud og hvermand verden over, med det resultat at nu laver
alle Svinus Frikadellus, der er lige så fine som de danske.

Som at pisse i bukserne - man får varmen i starten, men man fryser ihjel
bagefter.

Karl Erik.

Fra : Petersen

Dato : 16-10-11 14:21

On Sat, 15 Oct 2011 23:51:55 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> Er du da fuldstændig uden for pædagogisk

Nå er du også pædagog,
enhver kan da gøre hvad vil og finder nemmest

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-10-11 19:51

Petersen skrev:

> enhver kan da gøre hvad vil og finder
> nemmest

Ja, naturligvis - bare man ikke kommer med
villedende oplysninger til begyndere - og så
bliver ved med at fastholde dem - helt uden
at lære nogget af det

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-10-11 23:02

scootergrisen forklarede den 14-10-2011:
> Men jeg tror kun det skulle være ment sådan at det er dårligt at bruge til at
> opsætte hele hjemmesiden fordi indholdet først vises når alt er beregnet af
> browseren.

Det er ikke rigtigt. Tabeler kan vises incrementalt - altså efterhånden
som celleindhold hentes.
Tabller er beregnet til at vise tabulære data.
http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html
har flere eksempler, og også denne:
> [...]

> Men til indhold på hjemmesiden er det jo rigtig godt at bruge <table> og der
> er ikke noget andet der er lettere at bruge af hvad jeg kender til.

Vrøvl.
Der er flere muligheder med stylesheets, og det er generelt lettere at
sætte op, end med tabeller. Det er desuden nemmere at overskue, og
nemmere at veligeholde et design i CSS end et tilsvarende i tabel.
Og der er adskillige andre gode grunde til ikke at designe layout med
tabeller, som du kan læse om her:
http://www.w3.org/TR/html401/appendix/notes.html#notes-tables
http://www.w3.org/TR/html401/present/styles.html

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 15-10-11 02:00

> Der er flere muligheder med stylesheets, og det er generelt lettere at
> sætte op, end med tabeller. Det er desuden nemmere at overskue, og
> nemmere at veligeholde et design i CSS end et tilsvarende i tabel.

Kan det blive med let og overskueligt end det her ? :

<th>Month</th>
<th>Savings</th>

Det handler jo ikke om man skal bruge CSS eller ej.
Man kan jo stadig bruge CSS til <table>.

Jeg kan bare ikke se noget smart i at skrive sådan her :

.... osv

Det går da virkeligt ud over overskueligeheden med alle de div og span.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-10-11 05:31

On Sat, 15 Oct 2011 03:00:23 +0200, scootergrisen
<scootergrisen@gmail.com> wrote:

>Kan det blive med let og overskueligt end det her ? :

> <th>Month</th>
> <th>Savings</th>

Det er et rigtigt godt eksempol på, hvor "alle" er enige om, at man
*skal* bruge tabeller - nemlig til tabulære data.

Men ikke til layout-formål. Ovenstående er ikke layout - det er
opmærkning af indhold.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
socialister.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-10-11 14:39

On 15-10-2011 03:00, scootergrisen wrote:

> Kan det blive med let og overskueligt end det her ? :

> <th>Month</th>
> <th>Savings</th>

Hvor let er det lige, når du skal copy/paste en simpel tabel?

Karl Erik.

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-10-11 09:06

scootergrisen wrote:

> [...]
> prøvede at gør det unden men det var meget meget meget mere beværligt.
> Jo det kunne lade sig gøre men <table> er bare SÅ meget nemmere end at

Jeg har tidligere for indtil 6-8 år siden brugt tabeller til layout.
Simple tabeller er ikke indviklede, men det er "nested tables" dvs.
tabeller i tabeller. Jeg havde nogle ret komplicerede layouts med små
figurer med figurtekster under og tekstomløb, og det viste sig at være
en del nemmere med css.

Så det med at tabeller er nemt, det er løgn i jeres hals.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-10-11 22:16

Petersen skrev:

> Nej han er stadigvæk aktiv, tables er nemt
> at bruge, for mig .......

Jamen, hvorfor viser du så ikke din
hjemmeside frem?

Det er jo nemt at sidde der som en anonym
Petersen - og komme med gode råd

Vis os hvad du har lavet, så kan der også
komme lidt debat ud af det.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 13-10-11 22:30

Tror helt klart også det skyldes :

Prøv og ændre til :

Og det er sku ikke noget i vejen med at bruge <table> det fungere fint
og er meget lettere at bruge end CSS.

Det er kun hvis du bruger <table> til at vise en stor side med fordi så
vises indholdet først når alt dataen er indlæst.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-10-11 22:57

On 13-10-2011 23:29, scootergrisen wrote:

> Og det er sku ikke noget i vejen med at bruge <table> det fungere fint
> og er meget lettere at bruge end CSS.

Jamen så siger vi det.

Amen.

Karl Erik.

Fra : Petersen

Dato : 14-10-11 20:55

On Thu, 13 Oct 2011 23:57:11 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

> Jamen så siger vi det.
>
> Amen.

There you go !!!

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-10-11 05:45

On 15 Okt., 02:55, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:

> Gammeldags... skulle det nu v re en grund til at ikke bruge det ?

Der er jo en grund til, det er gammeldags.

> Hvorfor vil du slippe af med dem... andet ned fordi at det vil du bare ?

Tabeldesign giver nogle uheldige bivirkninger, som f.eks. at det gør
det sværere for skærmlæsere at læse i rigtig retning. Som f.eks. at
det vil kunne fordyre et projekt, hvis man skal hagle igennem en masse
HTML-filer for at ændre udseende, som man reelt kunne have gjort fra
én enkelt CSS-fil.

Dvs. det kan gøre det dyrere for ens kunder, hvis man bruger tabeller
i stedet for CSS, så der ligger god økonomisk overvejelse i at bruge
CSS til udseende, ikke HTML.

MVH
Rune jensen

--
Johnny - Vi har glemt Ester på Mallorca
http://www.youtube.com/watch?v=mwq-T2CrJRU

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-10-11 05:49

On 15 Okt., 03:00, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ... osv
>
> Det går da virkeligt ud over overskueligeheden med alle de div og span.

Det er fordi man ikke skal forsage tabeller for alt i verden, og det
er heller ikke det, som vi siger. Man skal bare bruge det til det, som
det er beregnet til, dvs. tabulære data. Som er hvad din kode er. Så
her er det korrekte at bruge tabeller, og DIV-udgaven er forkert.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-11 11:45

On 15 Okt., 19:40, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:

> Men <table> er jo med i standarderne. Hvordan kan de så være forkert ?

Table er til tabulære data. Hvis du bruger tabeller til tabulære data,
så bruger de det efter standarden, og du vil ikke få nogle sure
smileys fra gruppen.

Jeg tror, du roder lidt rundt i, hvad der er tabulære data,og hvad
ikke. Det er derfor, du ikke forstår hvad vi vil fortælle dig.

Tabulære data, det er f.eks. data som regnmængder i januar, februar,
marts osv. Som man vil sætte på tabeller, fordi de data skal aflæses
som tabeller.

Du vil som regel kunne sortere i tabulære data. F.eks. ville man kunne
lave en tabel over nedbørsmængder for et år, og så kan man få de data
i stigende eller faldende orden (mest/mindst nedbør).

Tabeldesign er hjemmesidens layout lagt ud i tabeller, dvs. f.eks.
header, menu, højre og venstre spalte og footer i tabeller, og det er
det, som er forkert. Sidens design skal laves med CSS, som man styler
(i HTML4) på DIVer. Altså _ikke_ tabeller.

MVH$
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-11 11:58

On 16 Okt., 18:43, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> I dit tilfælde gider jeg så ikke kikke på din hjemmeside.

Jeg ville ellers mene, det ville være nemmere at kunne argumentere,
ved at se Petersens side med tabeldesign. Så har man begge den samme
kode at diskutere udfra.

MVH
Rune Jensen