html/css liste-menu med undermenupunkter v~
Fra : Preben Nielsen

Dato : 12-10-11 10:58

I en html/css liste-menu kan jeg konstatere, at undermenupunkter ikke
foldes ud på iPad/iPhone, idet hover/mouseover af gode grunde ikke kan
virke på iPaden. Og da det er hover der, som det er nu, får menuen til
at folde sig ud, er der således på iPad ikke adgang til
undermenupunkter.

Jeg brugte tidligere en javascript-menu, hvor tingene virker også på
iPad, men den menutype har alle i årevis frarådet mig at bruge, især
da den bryder links til undersider.

Så hvad gør jeg nu?

Problemet kan iagttages her:
http://vinsiderne.dk/test_menu/menu_test.php
hvor øverste menupunkt indeholder undermenupunkter, som skal kunne
foldes ud når musen holdes over menupunktet, mens menupunktet derunder
ikke indeholder undermenupunkter og dermed kan aktiveres ved klik/tryk
(der er dog aktuelt ingen side at komme hen til, så man får en 404 ved
klik/tryk).

/Preben

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-10-11 18:32

Preben Nielsen formulerede spørgsmålet:
> http://vinsiderne.dk/test_menu/menu_test.php

Øhm... Omtalte side, har ikke nogen <body>, så rent principielt
indeholder den ingenting..
Der er heller ikke noget </html>, så dokumentet ender aldrig...
Hvordan kan du vise, at det ikke virker?

^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-10-11 19:02

On 12-10-2011 19:32, Birger Sørensen wrote:
> [...]
> indeholder den ingenting..
> Der er heller ikke noget </html>, så dokumentet ender aldrig...
> Hvordan kan du vise, at det ikke virker?

Det kikkede jeg sgu ikke efter.
Hven fan... ku vide, at Preben som efterhånden har lavet så meget html,
kan finde på at sådan noget lo..?

100 stokkeslag.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-10-11 19:04

Karl Erik Christensen kom med denne ide:

> Det kikkede jeg sgu ikke efter.
> Hven fan... ku vide, at Preben som efterhånden har lavet så meget html, kan
> [...]

Ja, jeg undrede mig også, og måtte se efter 3 gange...
Det ligner ham ikke at lave sådan noget...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-10-11 18:36

On 12-10-2011 18:57, Preben Nielsen wrote:
> [...]
> ikke indeholder undermenupunkter og dermed kan aktiveres ved klik/tryk
> (der er dog aktuelt ingen side at komme hen til, så man får en 404 ved

Der noget med at der på disse i-tingster i nogle tilfælde skal bruges 2
fingre. Metoden står vist også beskrevet i manualen.

Karl Erik.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 12-10-11 14:01

On 12 Okt., 19:32, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Øhm... Omtalte side, har ikke nogen <body>, så rent principielt
> indeholder den ingenting..
> Der er heller ikke noget </html>, så dokumentet ender aldrig...
> Hvordan kan du vise, at det ikke virker?

Jeg har åbenbart klippet lidt rigeligt i koden for at fokusere
problematikken. Det burde nu ikke forstyrre anskueliggørelsen af
problematikken i praksis. Konstateringen af at det ikke virker sker
ganske enkelt:
1) Prøv på en almindelig computer med mus = øverste menupunkt folder
sig ud (testet i Firefox, Opera, Safari, Chrome, IE7)
2) Prøv på en iPad/iPhone = menuen folder sig ikke ud (testet på iPad
og iPhone)

Hvis det volder problemer at gennemskue problematikken, og hvis I
seriøst mener, at det gør en praktisk forskel, at det vil hjælpe med
tilretning af koden, skal jeg gerne tage mig tid til at tilføje de
manglende koder.

/Preben

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-10-11 21:13

Preben Nielsen har bragt dette til verden:

> [...]
> seriøst mener, at det gør en praktisk forskel, at det vil hjælpe med
> tilretning af koden, skal jeg gerne tage mig tid til at tilføje de

Hvis der er fejl i koden kan du *aldrig* regne med det du ser...
Lidt overdrevet måske - men med så alvorlige fejl som her, vil jeg ikke
turde tro på resultatet - heller ikke når det er negativt...

Karl Erik nævnede noget med "fler-mus" betjening - find evt. ud af om
det er sådan noget der skal til.
Jeg har ikke den store forstand på iPad and what have you - men undrer
mig over at :hover ikke skulle være implementeret i så moderne
apparater...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 12-10-11 14:30

On 12 Okt., 22:13, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Hvis der er fejl i koden kan du *aldrig* regne med det du ser...
> Lidt overdrevet m ske - men med s alvorlige fejl som her, vil jeg ikke
> turde tro p resultatet - heller ikke n r det er negativt...

Det forstår jeg godt. Men her må du tro mig: Det virker heller ikke på
de uklippede (og validerende) koder, som jo er der hvor jeg har
konstatereret "fejlen".

> Karl Erik n vnede noget med "fler-mus" betjening - find evt. ud af om
> det er s dan noget der skal til.

Der må nogen belære mig. iPad'en, som jeg har testet på, er udlånt fra
min kones arbejdsplads - uden manual. Den skulle jo være så intuitiv
at selv små børn skulle kunne finde ud af den.

> Jeg har ikke den store forstand p iPad and what have you - men undrer
> mig over at :hover ikke skulle v re implementeret i s moderne
> apparater...

Tja, der er jo ingen mus. Enten klikker man på linket eller også gør
man ingenting. Men måske der, som Kart Erik siger, findes en tofingers-
løsning (men det er jo i givet fald absolut ikke intuitivt, så det
kunne jeg godt tvivle på).
Jeg har dog i dag konstateret, at en datavejleder på min arbejdsplads,
en ung og ekstremt entusiatisk bruger af iPhone, ikke havde noget
svar, men blot kunne konstatere at menuen (på den fulde og valide
kode) ikke virkede der. Så når han ikke kender nogen måde at omgås en
hover-problematik på, så er mit gæt, at de fleste andre i-brugere
heller ikke gør. Og uanset om der så måtte stå en løsning i en manual
som ingen læser, så anser jeg det for et problem, at menuen ikke
umiddelbart virker.

/Preben

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 12-10-11 15:01

Jeg er, som det er sket før, i den situation, at jeg ikke kan se mit
sidste indlæg - hvis det er lykkedes at sende det. Så hvis nogen har
kommenteret, kan jeg ikke hverken se eller svare.

Men her er så valid kode med html og body. Ikke at det gør nogen
forskel, men så er tvivlen om korrekt kode kan spille en rolle,
udelukket.
http://vinsiderne.dk/test_menu/menu_test1.php

/Preben

Fra : scootergrisen

Dato : 12-10-11 22:33

Det lyder som om du har testet det men jeg vil da tro at når man trykker
på en rørskærm så aktiver det :hover

Jeg har fået afvide at min dropdown menu virker på en telefon.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-10-11 03:03

On 12 Okt., 23:33, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:

> Jeg har fået afvide at min dropdown menu virker på en telefon.

Og det er også rigtigt. Så jeg tjekkede lige din menu, og du har en
ting, som jeg ikke havde:
de steder hvor menuen skal folde sig ud.
Så det prøvede jeg at tilføje, og det gjorde forskellen, så det nu
virker også på iPad. Så tak for hjælpen.

Jeg er sådan set tilfreds med at det virker, men hvis nogen kan
fortælle mig hvorfor, ville jeg være glad for det.

/Preben

PS. I Internet Explorer 7 "skubber" det de øvrige menupunkter en eller
et par pixels nedad, men det er til at leve med, da det virker som det
skal i "alle" de andre browsere.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-10-11 10:19

Preben Nielsen skrev den 10/16/2011:

> [...]
>
> PS. I Internet Explorer 7 "skubber" det de øvrige menupunkter en eller
> et par pixels nedad, men det er til at leve med, da det virker som det

Kan du evt. uploade, så vi kan se en rigtig kode?
javascript:void(); er en metode til at fortælle, at man ikke vil have
noget til at ske, når der klikkes på linket.
Det burde formentlig kunne gøres med return false; tilsvarende.
Hvis jeg forstod spørgsmålet, handlede det om at få menuen til at folde
sig ud ved :hover (mouseover?).
Men det skal URL'en i et <a>, da ikke have noget med at gøre..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-10-11 06:39

On 16 Okt., 11:19, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Kan du evt. uploade, så vi kan se en rigtig kode?

Det er gjort:
http://vinsiderne.dk/test_menu/menu_test1.php

> Hvis jeg forstod spørgsmålet, handlede det om at få menuen til at folde
> sig ud ved :hover (mouseover?).

Det er rigtigt.

> Men det skal URL'en i et <a>, da ikke have noget med at gøre..

Der er ingen URL i <a> idet menupunktet blot er indgang til
undermenupunkter. Før jeg satte <a
href="javascript:void(0);">Menutekst</a> på her, havde jeg slet ikke
noget <a>, idet der jo netop ikke er nogen URL før man går ud i
undermenupunkterne. Men uden <a> er der ikke noget at klikke på på
iPad'en. Og det er vel det der var problemet.

/Preben

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-10-11 14:35

Preben Nielsen kom med følgende:

> [...]
> undermenupunkterne. Men uden <a> er der ikke noget at klikke på på
> iPad'en. Og det er vel det der var problemet.

OK - tror jeg.
Man indsætter altså et link, for at have noget at "klikke på", og
derefter sætter man URL'en så linket ikke virker som et link...
(Klikke på, må her betyde hover?)
Og det må så være menu-scriptet, der ser efter a'erne på en eller anden
måde. (Antager det er plusone.js - og jeg har ikke tid til at dissekere
googles meget lidt brugervenlige js). Det burde kunne lade sig gøre med
andet and links der ikke skal bruges - span f.eks. Men det vil
formentlig kræve noget rettelse i js'et.
Så du skal nok bare tage det som det er.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-10-11 08:58

On 16 Okt., 15:35, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> Preben Nielsen kom med følgende:

> OK - tror jeg.
> Man indsætter altså et link, for at have noget at "klikke på", og
> derefter sætter man URL'en så linket ikke virker som et link...

Ja, det ser også for mig ud til at være det der er mekanikken.

> (Klikke på, må her betyde hover?)

Ikke helt. Da hover ikke kan virke på iPad, idet der ikke er nogen mus
der kan placeres henover et link, så skal der et klik til, altså et
tryk med fingeren på skærmen, før menuen folder sig ud. Mens den
sagtens kunne folde sig ud på maskiner med mus blot ved hover (selv om
der ikke er noget <a> ... (tja, jeg forstår heller ikke helt selv
logikken).

> [...]
> andet and links der ikke skal bruges - span f.eks. Men det vil
> formentlig kræve noget rettelse i js'et.

Der er slet ikke blandet scripts ind i alt det her. Det eneste er den
nye stump <a href="javascript:void(0);">. Du tænker sikkert på hele
min menu, hvor der er google + 1 som en lille del, men det har jo ikke
noget at gøre med resten af menuen.

> Så du skal nok bare tage det som det er.

Ja, der er jeg også. Det virker + det giver ingen valideringsfejl =
Jeg er en glad mand

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-10-11 09:03

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-10-11 15:24

Hm. Det virker så alligevel ikke helt som jeg gerne vil have det til -
men nu har det ikke noget med iPad'en kontra muse-PC at gøre. På
http://vinsiderne.dk/test_menu/menu_test1.php sker der nu - i
modsætning til før - det, at når jeg bevæger musen ind på
undermenupunkterne (udfor "Virker nu"), så skifter forbliver
tekstfarven "Virker nu" ikke længere hvid. Den går tilbage til rød.
Meningen er at den, som det var før, skal forblive hvid, som det ses
her: http://vinsiderne.dk/test_menu/menu_test2.php

scootergris, hos dig ser det jo ud, som jeg gerne vil have det. Har du
- eller andre - nogen ide om, hvordan jeg opnår det?

/Preben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-10-11 23:10

On 16-10-2011 23:23, Preben Nielsen wrote:
> [...]
>
> scootergris, hos dig ser det jo ud, som jeg gerne vil have det. Har du
> - eller andre - nogen ide om, hvordan jeg opnår det?

Du har gjort "Virker nu" til et link:

Prøv med:

Hvis det stadig ikke virker, så prøv at arbejde lidt med det

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-10-11 15:27

Hm. Det virker så alligevel ikke helt som jeg gerne vil have det til
-
[...]
her: http://vinsiderne.dk/test_menu/menu_test2.php, hvor jeg blot igen
har fjernet <a href="javascript:void(0);">

Fra : scootergrisen

Dato : 16-10-11 23:09

> scootergris, hos dig ser det jo ud, som jeg gerne vil have det. Har
> du
> - eller andre - nogen ide om, hvordan jeg opnår det?

Det er et sted i din css kode hvor der står :hover.

Hvis du før skrev :

<li class="sub">Virker nu

Så ville der i din CSS kode stå :

div.menu li:hover, div.menu_slut li:hover

---

Men nu hvor du lavet teksten om til et link :

Så skal du nu skrive noget i stil med :

div.menu li a:hover, div.menu_slut li a:hover

Eller :

div.menu li:hover, div.menu_slut li:hover
,div.menu li a:hover, div.menu_slut li a:hover

Så prøv og se om du ikke kan finde en løsning på den måde.
Sammenlign eventuelt med "min kode" som bare er noget jeg har fundet.
Har dårlig styr på det selv men det virker da.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 17-10-11 07:02

Tak for forslag.

On 17 Okt., 00:09, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Prøv med:

Så folder menuen sig slet ikke ud.

On 17 Okt., 00:09, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ,div.menu li a:hover, div.menu_slut li a:hover
>
> Så prøv og se om du ikke kan finde en løsning på den måde.

div.menu li a:hover er faktisk allerede med og giver den hvide hover-
farve. (div.menu li:hover er muligvis overflødig i color-sammenhæng).

> Sammenlign eventuelt med "min kode" som bare er noget jeg har fundet.
> Har dårlig styr på det selv men det virker da.

Men mindre jeg kan få justeret min egen kode, vil jeg selvfølgelig
kigge på din. Men jeg skal lige have taget mod til mig. Jeg synes godt
nok de er hårde at gå til de menuer.

Jeg har et par mystiske observationer, som måske kunne lede på vej til
en løsning. Før indsætningen af "javascript:void(0);" forblev hover
color: white på teksten "Virker nu" også når man flyttede musen ud
over undermenupunktet. Dette sætter "javascript:void(0);"
tilsyneladende ud af kraft. MEN al hover sættes ikke ud af kraft. To
hover-ting virker stadig, når man bevæger musen ud over
undermenupunktet: 1) Teksten er stadig fed, og 2) det lille billede er
stadig hvidt (rødt uden hover).

Jeg fatter det ikke.

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 17-10-11 07:04

wrote:

> [...]

> Sammenlign eventuelt med "min kode" som bare er noget jeg har fundet.
> Har dårlig styr på det selv men det virker da.

Hvis jeg ikke kan få justeret min egen kode, vil jeg selvfølgelig
[...]

color: white på tektsen "Virker nu" også når man flyttede musen ud

Fra : Preben Nielsen

Dato : 18-10-11 15:20

Så skulle det endelig lykkes. Jeg arbejdede med dine koder, scooter,
og den der gjorde forskellen var følgende (oversat til mit site):

div.menu :hover > a
{
color: white;
}
som nu klarer alt hvad der har med hover color: white at gøre.

> a har jeg aldrig set før. Er der nogen der kan forklare mig, hvad den betyder?

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 18-10-11 15:33

> [...]
som nu klarer alt hvad der har med hover color: white at gøre.

> a har jeg aldrig set før. Er der nogen der kan forklare mig, hvad den betyder?

Ændret stylesheet er uploadet.

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 19-10-11 15:14