Holdbarhed Yamaha FZS-1000
Fra : Søren Larsen

Dato : 12-10-11 20:43

Jeg ved godt at det nok er nær ved umuligt at svare på, da der er mange
parametre at tage i betragtning, men...hvor længe kan sådan en holde,
altså hvor mange km. før man må påregne større reparationer på motoren?
Olie og filtre skiftes i de anbefalede intervaller, den er godt varm
inden den bliver fyret af og jeg har aldrig ramt begrænseren.

/Søren

Fra : Knud Dam

Dato : 12-10-11 21:49

"Søren Larsen" <me@localhost> skrev i en meddelelse
> [...]
> Olie og filtre skiftes i de anbefalede intervaller, den er godt varm inden
> den bliver fyret af og jeg har aldrig ramt begrænseren.

Hej Søren.

Min FZ1-S fra 2006 har lige rundet 157.000 km. Den bruger 0,5-1 liter olie
pr. 10.000 km, og den kører, som den skal.

Jeg har indtil nu kun skiftet sliddele: Bremseklodser, skiver, kædekit,
hjullejer, kronrørslejer, forgaffelpakninger, tændrør, olie og filter samt
dæk.

; - )

KD

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-10-11 21:50

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> [...]
> mange parametre at tage i betragtning, men...hvor længe kan sådan en
> holde, altså hvor mange km. før man må påregne større reparationer på

Det ved jeg desværre ikke - men jeg kan dog supplere med at min har kørt
80.000 km, og jeg påfylder ikke olie mellem skifte-intervallerne. Så mit
bud er at der er mange kilometer i den endnu.

Jeg mener Knud Dam her fra gruppen har en FZ1 der har gået et stykke
over 100.000 km. En FZ1 har dog en lidt nyere generation motor.

> Olie og filtre skiftes i de anbefalede intervaller, den er godt varm
> inden den bliver fyret af og jeg har aldrig ramt begrænseren.

Det er også normalt sådan jeg gør

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Søren Larsen

Dato : 13-10-11 00:24

On 12 Okt., 22:50, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> [...]
>
> Jeg mener Knud Dam her fra gruppen har en FZ1 der har gået et stykke
> over 100.000 km. En FZ1 har dog en lidt nyere generation motor.

Tak til jer begge. Min har kørt 73.000 så der er nok også en del i den
endnu. Hvad er forkellen på FZS-1000 og FZ-1 motoren?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-10-11 12:02

Søren Larsen <sblar1@gmail.com> writes:

> Tak til jer begge. Min har kørt 73.000 så der er nok også en del i den
> endnu. Hvad er forkellen på FZS-1000 og FZ-1 motoren?

Har du observeret at din bruger olie? Det skal en gammel Yamaha jo
næsten, men min bruger altså ikke ret meget.

Desuden tror jeg også at rigtig mange af de halvgamle motorcykler vi ser
solgt med 30.000 km på tælleren i virkeligheden har gået 130.000, så jeg
tror ikke man skal være så kilometer-forskrækket.

FZS1000-motoren er den første generation R1-motor som er droslet med
andre knastaksler og mindre indsugning (37 mm i stedet for 40 mm). Det
giver den 143 HK.

FZ1-motoren er en senere generation R1 motor (vistnok fra
2004-modellen). På FZ1 har den fået indsprøjtning og 150 HK.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Søren Larsen

Dato : 13-10-11 08:15

On 13 Okt., 13:01, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> [...]
>
> FZ1-motoren er en senere generation R1 motor (vistnok fra
> 2004-modellen). På FZ1 har den fået indsprøjtning og 150 HK.

Noget bruger den selvfølgelig, jeg har ikke målt det, men det er ikke
så meget at det er nødvendigt at efterfylde.

/Søren