Omregistrering af bil.
Fra : ***Frank***

Dato : 12-10-11 09:00

Hej.
På et forum har vi en lille diskution om omregistrering af bil.
Når man køber en brugt bil privat, så har man max 3 uger til at omregistrere
den i.
Så langt så godt er alle enige, men nu kommer uenigheden.

Hvis man så sælger den bil videre man har købt, og laver en slutseddel til
køber, hvor der står at bilen skal omregistreres inden de 3 uger minus de
dage hvor man har selv har haft den, så mener mange at det er ulovligt.

Der kommer mange gode grunde dertil, bla.
Du må ikke sælge en bil du ikke ejer.
Det er en overtrædelse af registreringslovgivningen
Ja der er sågar nogen der mener at det er hæleri.

Jeg har nu ledt og ledt, men kan ikke finde nogen lovgivning der fortæller
at det må man ikke. Jeg mener at det må man godt da man jo kan bevise at man
ejer bilen via en slutseddel. Der kan heller ikke blive tale om hæleri, da
bilen ikke er stjålet.

Kan nogen henvise til en evt lov, der forbyder en at gøre det, for jeg kan
ikke finde nogen.

Tillægsspørgsmål
Flere foreslår at man skal melde bilen stjålet, hvis køber ikke omregistrere
indenfor de 3 uger. Og flere påstår at det har de gjort uden problemer, da
det ikke er noget problem når de stadig står som ejere af bilen.

Jeg mener at dette bestemt ikke er lovligt, da man skal tvangsafmelde bilen.
Hvad gør de sig skyld i ved at melde den stjålet ?

Dokumentfalsk
Falsk anmeldelse
Eller andet ?

Frank

Fra : alexbo

Dato : 12-10-11 11:46

"***Frank***" skrev

> [...]

> Ja der er sågar nogen der mener at det er hæleri.

> Kan nogen henvise til en evt lov, der forbyder en at gøre det, for jeg kan

Der findes ikke sådan en lov, ejerskab og omregistrering er ikke det samme.
For selvfølgelig ejer man bilen når den er købt, selv om den endnu ikke er
omregistreret.

Formuleringen i registreringsloven er da også "hvis et køretøj skifter
ejer".
Der står ikke at et ejerskift først får virkning ved registrering.

§ 66. Hvis et registreret køretøj skifter ejer eller bruger, har ejeren
(ved ejerskifte den nye ejer) pligt til at anmelde køretøjet til
registrering af ny ejer eller bruger snarest mulig og senest 3 uger efter
ejer- eller brugerskiftet, medmindre køretøjet forinden afmeldes.

> [...]
> omregistrere indenfor de 3 uger. Og flere påstår at det har de gjort uden
> problemer, da det ikke er noget problem når de stadig står som ejere af

Det vil være falsk anmeldelse bilen er jo ikke stjålet, den er vel oven i
købet betalt.
Hvis køber ikke omregistrerer går man på motorkontoret og anmelder det, der
findes en blanket til det samme.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=79348

Der sker tit og giver altid et fandens bøvl, nogle gange får sælger en bunke
parkeringsafgifter og bøder for sin solgte bil, ud over at ejerafgift og
forsikring skal betales, som sælger bør man sørge for den omregistrering
selv, bedst sammen med køber så køber ikke står med en bil men ingen
papirer.
Det virker også meningsløst at politiet skal fise rundt og lede efter biler
fordi sælger er et fjols.

Mange sælgere er så glade over at bilen er solgt at de slet ikke bruger
hovedet, de ved ikke engang hvem der har købt bilen, andet end han hedder
Jørgen.
Så kører Jørgen eller en anden rundt i lang tid måske i årevis, uden
forsikring uden ejerafgift uden periodesyn, og hvis han bliver stoppet siger
han bare, nåh omregistrering det har jeg glemt, eller hvad er det for noget
jeg har købt og betalt bilen er der noget galt?

mvh
Alex Christensen

Fra : ***Frank***

Dato : 12-10-11 12:04

> Der findes ikke sådan en lov, ejerskab og omregistrering er ikke det
> samme.
> For selvfølgelig ejer man bilen når den er købt, selv om den endnu ikke er
> omregistreret.

Og det vil sige at der ikke forgår noget ulovligt, hvis man sælger bilen
videre indenfor de 3 uger man har til at omregistrere i ?

> [...]
> købet betalt.
> Hvis køber ikke omregistrerer går man på motorkontoret og anmelder det,

Det var også det jeg mente at det måtte være.
Undrer mig over at mange i et forum, kan foreslå falsk anmeldelse.
Tvangsafmeldelse af bilen, og opsigelse af forsikringen må være den rigtige
måde.

> [...]
> forsikring skal betales, som sælger bør man sørge for den omregistrering
> selv, bedst sammen med køber så køber ikke står med en bil men ingen

Det nemmeste er at få køber til at medbringe et forsikringsbevis, en
anmeldelsesblanket og 380 kr.
Så er det problem ligesom væk.

Frank

Fra : Leif Neland

Dato : 12-10-11 12:35

Den 12-10-2011 13:04, ***Frank*** skrev:

> Det nemmeste er at få køber til at medbringe et forsikringsbevis, en
> anmeldelsesblanket og 380 kr.
> Så er det problem ligesom væk.

Anmeldelsesblanketten kan findes her.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=82443

I den ideelle verden ville det foregå på denne måde:

Indtast registreringsnummer: XX12345
Indtast dokumentnummer fra eksisterende registreringsattest:
99999999/9999999 (A)
Indtast valideringskode fra forsikringsbevis: TOPS-4GITS3-UTFDA (B)
Sælger signerer med NEM-ID
Køber signerer med NEM-ID
Betaling med dankort.
Bingo.

A: Registreringsattester, ihvertfald de nye i to dele er forsynet med et
nummer foroven. Når man kan skrive dette, betyder det, at man har den
seneste registreringsattest, checkkes op imod motorkontoret.

B: Skal fungere således: Når forsikringsselskabet udsteder et
forsikringsbevis, får det en unik kode. Enten er der bare indbyggede
checkcifre, så man kan se det er et ægte bevis, evt bundet op på
registreringsnummer og købers cprnr, eller forsikringsselskabet
indrapporterer det til motorkontoret.

Sælger skal være den person, der står registreret som nuværende ejer.

Det kunne klares på få minutter.

Fra : ***Frank***

Dato : 12-10-11 15:46

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Sælger skal være den person, der står registreret som nuværende ejer.

Hvor finder man hvor det står.
For hvis det er korrekt, så passer det jo meget godt at man ikke må købe en
bil, og sælge den videre indenfor de 3 uger.

Frank

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-11 15:59

***Frank*** skrev:

> Hvor finder man hvor det står.

Leif Neland beskrev en hypotetisk fremtid.

--
Bertel

Fra : ***Frank***

Dato : 12-10-11 16:11

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4e95ab19$0$285$14726298@news.sunsite.dk...

> Leif Neland beskrev en hypotetisk fremtid.

Ja jeg læste godt at der stod i den ideelle verden.

Men jeg troede at den anden sidste linie var noget at han havde fundet et
sted på nettet, at sælger skal være den person, der står registreret som
nuværende ejer

Frank

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-10-11 16:22

Den 12-10-2011 17:11, ***Frank*** skrev:
> [...]
> sted på nettet, at sælger skal være den person, der står registreret som

Hvis det fungerede sådan, ville A sælge til B og registrere det.

Derefter (samme dag eller endnu senere) sælge B til C.

Det kan han godt da han allerede _ER_ registreret ejer af bilen.

Så er hele problemstillingen væk, da man ikke skal bøvle med
motorkontoret mere.

Sådan er det desværre bare ikke.

/Henning

Fra : Leif Neland

Dato : 17-10-11 14:04

"Henning Wangerin" <henning@nobody.nowhere.nix> skrev i en meddelelse

> Hvis det fungerede sådan, ville A sælge til B og registrere det.

Grunden til (i min ideelle verden) at både sælger og køber skal det er, at
man ikke skal kunne omregistrere køretøjet til en tilfældig, der så hænger
på manglene forsikring, på parkeringsbøder, benzinregninger o.m.a.

Leif

Fra : Mcwm

Dato : 12-10-11 22:37

Den 12-10-2011 12:46, alexbo skrev:

> [...]
> registrering af ny ejer eller bruger snarest mulig og senest 3 uger efter
> ejer- eller brugerskiftet, medmindre køretøjet forinden afmeldes
Som ren hypotese;

Vil det sige at man kan købe en bil som man sælger til fx konen inden
tre uger og at det dermed giver nye tre uger, rent forsikringsmæssigt?

Og videre, kan man så "sælge den gang på gang", således at man på den
måde slipper for forsikring?

Venligst
Mcwm

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-10-11 21:00

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> uger og at det dermed giver nye tre uger, rent forsikringsmæssigt?
>
> Og videre, kan man så "sælge den gang på gang", således at man på den måde

Nej.
1.3 Ved salg af køretøjet er ny ejer dækket af forsikringen
i tre uger efter ejerskifte hvis ny ejer ikke er dækket af
egen forsikring for samme køretøj.

Hvis jeg sælger en bil er ny ejer dække af min forsikring i op til 3 uger.
Hvis bilen sælges videre er det min forsikring uvedkommende, idet pgl. jo
ikke har købt bilen af mig og derfor ikke er "ny ejer" efter mig.

Kurt