Escort 4x4
Fra : Brian Sørup

Dato : 11-10-11 18:20

Halløj

Jeg er blevet tilbudt sådan en svend fra 1996, km-tal er lidt usikkert.

Hvad skal jeg kigge efter udover rust i bagvangerne - nogen der har kendskab
til 4WD- systemet.
Jeg mener det er en Sierra 4x4 der er basis for Escort'en.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-10-11 18:47

On Tue, 11 Oct 2011 19:20:20 +0200, Brian Sørup <brizzen@live.dk>
wrote:

> [...]
>til 4WD- systemet.
>Jeg mener det er en Sierra 4x4 der er basis for Escort'en.

Hvorfor kun kigge efter rust i bagvangerne?

Jeg ville i den grad kigge efter rust allevegne.

Og så er sådan noget 4X4 grej som regel altid dyrt at reparere på, men
det er jo ikke sikkert at det fejler noget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim

Dato : 11-10-11 21:57

Hej

On 11-10-2011 19:20, Brian Sørup wrote:
> [...]
> kendskab til 4WD- systemet.
> Jeg mener det er en Sierra 4x4 der er basis for Escort'en.

Rust, rust, rust!

Panelerne, vanger (især bagvanger ved baghjulene, bank godt og grundigt
her i bunden af dem!), rust under forruden (kan være gemt bag
plasticdækpladen), rust under gummilisterne der sidder ved forruden ved
fordørene o.a.

Tja, så er der de sædvanlige med defekte bøsninger i bærearme (koster
dog kun 70,- stykket og kan skiftes med en presse), baghjulslejer der
rumler, bensintanken (kan også ruste!), periodisk defekt sikringsboks
(standardfejl) etc. etc.

Kender ikke 4x4 versionen, men en normal 4x2 er rimelig driftsikker
normalt. Min gamle Escort, som stadig triller rundt, har kørt 316000km
uden større problemer. Den har dog smidt toppakningen for et års tid
siden, men det er fikset og den virker fint igen. Sidst smuttede plussen
til generatoren, som i øvrigt stort set ikke kunne dreje rundt længere,
så en "ny" til 300,- fra huggeren blev monteret. Og den fik et par nye
forfjedre da de gamle var knækkede.

Ak ja, den holder nok ikke evigt, men jeg håber den kan komme igennem
bare eet syn til - næste år... Det er også en 96'er.

--
Mvh, Kim

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-10-11 16:24

"Kim" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> Kender ikke 4x4 versionen, men en normal 4x2 er rimelig driftsikker

Hvad er egentlig baggrunden for disse betegnelser 4x4 henh. 4x2? Er det
antallet af bremsende henh. trækkende hjul eller noget helt tredje?

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-10-11 17:45

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er egentlig baggrunden for disse betegnelser 4x4 henh. 4x2? Er det
> antallet af bremsende henh. trækkende hjul eller noget helt tredje?

Den ene har 16 hjul og den anden 8 ...;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Mcwm

Dato : 12-10-11 22:45

Den 12-10-2011 18:45, Bjørn J. skrev:
> Den ene har 16 hjul og den anden 8
Der er vist en der er ved at være frisk!

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-10-11 23:02

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er vist en der er ved at være frisk!

Noget så grusomt.

Træning 4 gange om ugen gør underværker..

Fra : Mcwm

Dato : 12-10-11 23:10

Den 13-10-2011 00:02, Bjørn J. skrev:
> Træning 4 gange om ugen gør underværker
Jaja, men.... nej, jeg holder min ti mund tror jeg

Venligst
Mcwm

Fra : Brian Sørup

Dato : 12-10-11 17:46

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> "Kim" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> Hvad er egentlig baggrunden for disse betegnelser 4x4 henh. 4x2? Er det
> antallet af bremsende henh. trækkende hjul eller noget helt tredje?

F.eks. er 4x4 betegnelsen for 4hjul x 4hjul med træk.
En 4-akslet lastbil (8 hjul) med træk på een aksel(2 hjul ) hedder 8x2, har
den træk på begge bagaksler (tandemtræk) er det en 8x4...
Ret simpelt system....

Fra : Armand

Dato : 13-10-11 20:07

Den 11-10-2011 22:56, Kim skrev:

> [...]
> Ak ja, den holder nok ikke evigt, men jeg håber den kan komme igennem
> bare eet syn til - næste år... Det er også en 96'er.

Ford er så langtfra de dyreste med reservedele, så sålænge det er
mekanik er det overskueligt, især for perlegrusmekanikeren.

Og så undrer det mig at der ikke er nogen der plæderer for
bevaringsværdigheden for sådan en aldrende 4x4, der ikke ligefrem er
metervare :-/

--
Armand.

Fra : Kim

Dato : 15-10-11 17:05

Hej!

On 13-10-2011 21:07, Armand wrote:
> Ford er så langtfra de dyreste med reservedele, så sålænge det er
> mekanik er det overskueligt, især for perlegrusmekanikeren.

Enig, men nu skal den også efterhånden bruge pladedele over større
områder, og så er det knap så billigt endda...

> Og så undrer det mig at der ikke er nogen der plæderer for
> bevaringsværdigheden for sådan en aldrende 4x4, der ikke ligefrem er
> metervare :-/

Bevaringsværdighed og Escort i samme sætning? :)

--
Mvh, Kim

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-10-11 23:16

"Kim" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> Hej!

> Enig, men nu skal den også efterhånden bruge pladedele over større
> områder, og så er det knap så billigt endda...

> Bevaringsværdighed og Escort i samme sætning? :)

Ja, RS Turbo Mk1, de første aftapninger af RS2000 er da IMO
bevaringsværdige, for ikke at nævne Mexico modellerne....
--
Brian Sørup - Ex. RS Turbo og RS 1600i ejer...
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1991 Chevrolet Caprice Classic
1986 Oldsmobile Custom Cruiser-4SALE

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-10-11 10:13

"Kim" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

> Bevaringsværdighed og Escort i samme sætning? :)

Tja. du må dog om nogen vide det?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim

Dato : 16-10-11 13:40

Hej

On 16-10-2011 11:12, Uffe Ravn wrote:
> Tja. du må dog om nogen vide det?

Den overlever vist mere af nød end af lyst efterhånden. Det er knap så
sjovt at skrue i en relativt mør bil...

--
Mvh, Kim

Fra : Armand

Dato : 18-10-11 21:23

Den 15-10-2011 18:05, Kim skrev:
> Hej!

> Enig, men nu skal den også efterhånden bruge pladedele over større
> områder, og så er det knap så billigt endda...

> Bevaringsværdighed og Escort i samme sætning? :)

Hvor mange procent af producerede Fiat 500 kører idag?
Hvor mange procent af producerede Ferrari GT250 fra samme periode kører
idag?

Hvilken har været mest rentabel at gemme på (læs har været mest
bevaringsværdig)?!

--
Armand.

Fra : Kim

Dato : 11-10-11 22:06

Hej

Sådan så den ud inden syn sidste år. Fik det hele fikset hos pladesmed
for en god pris.

http://www.mumbojumbo.dk/Images/Rust1.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Rust2.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Rust3.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Rust4.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Rust5.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Rust6.jpg

Nå ja, den fik også nye støddæmpere bagerst. Biltemas finest... Monroe
Sensatrac'erne blev utætte.

--
Mvh, Kim