sødemidler
Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 09:22

Nogen med erfaringer af stevia vs sucralose ?

Jeg har kun hørt om stevia, som vidst er meget
populært i Japan og andre lande. Det er vidst
endnu ikke et lovligt fødemiddel i EU ?

Sucralose er ind til videre det sødemiddel der
for mig har den mindst dårlige bismag - og er
desuden den Atkins anbefaler med mindst bivirkninger
i forhold til påvirkning af blodsukker niveauet ?

Jeg spørger fordi, bla, at droppe sukker i bagværk
og hjemmelavet is - specielt i is, ville man kunne
lave den som en ultra lav kulhydrat spise - tanken
om flødeis som slankemad er lidt fristende. Men det
skal ikke gå ud over smagen, uhm?
-max-

Fra : Max

Dato : 11-10-11 09:45

Hej -max-

> lave den som en ultra lav kulhydrat spise - tanken
> om flødeis som slankemad er lidt fristende. Men det
> skal ikke gå ud over smagen, uhm?

Flødeis som slankemad er ikke muligt, det er jo fløde
æg og sukker.

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 10:31

Max wrote:

> Flødeis som slankemad er ikke muligt, det er jo fløde
> æg og sukker.

Atkins-tilhængere tror ikke på at fedt feder ..... !

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 10:51

On 11-10-2011 11:30, Martin Larsen wrote:

> Atkins-tilhængere tror ikke på at fedt feder ..... !

Ok jeg har brugt Atkins med mellemrum siden 70'erne
og den virker for mig.
-max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 11:46

-max- wrote:

> Ok jeg har brugt Atkins med mellemrum siden 70'erne
> og den virker for mig.

Det tvivler jeg ikke på. Der findes ingen slankekure der ikke har virket
på en gruppe af mennesker. Vi er alle forskellige, både med hvordan vi
reagerer på maden og hvad vi foretrækker.

Jeg tror dog ikke på at du ville kunne holde den slanke linje med
flødeis i store mængder. Hvis du indtager mere end du forbrænder, så
tager du på. Om det så er flødeis eller gulerødder.

Fra : B. Sørensen

Dato : 11-10-11 10:45

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej -max-

hop ikke på atkins
jeg gjorde i håbet om at reducere bægt og blodtryk. som resultat fik jeg et
kanonhøjt kolesteroltal, en blodprop i hjernen og nu sidder jeg i kørestol..
så glem alt om atkins

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 10:56

On 11-10-2011 11:44, B. Sørensen wrote:

> [...]
> jeg gjorde i håbet om at reducere bægt og blodtryk. som resultat fik jeg et
> kanonhøjt kolesteroltal, en blodprop i hjernen og nu sidder jeg i

Det er en sørgelig historie, kan kun sige som alle siger -
gå ALDRIG på en diæt uden at have lægeligt opsyn.

Hvis det er beviseligt at din blodprop er relateret til
Atkins kuren, kan du sikkert få nogle hundred millioner
i erstatning, jeg foreslår dig at sende din sag til en
advokat. Da firmaet holder til i USA vil du ikke have
problemer med at føre en civil erstatnings sag - hvis det
var et firma i Kina eller Indien kunne du godt glemme det.

Så surt med dit helbred, men kør en sag - du får ikke noget
godt ud af at spilde tiden på nettet..
-max-

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 10:50

On 11-10-2011 10:45, Max wrote:
> Hej -max-

> Flødeis som slankemad er ikke muligt, det er jo fløde
> æg og sukker.

Det er muligt, hvis man kan finde et alternativ til sukker
som ikke indeholder kulhydrater. Dvs man kan ikke bruge
frugt, men man ville kunne bruge ren kakao som kun har
ca. 10g kulhydrat pr 100g - og sefølig vanilje..

Der er to store religioner indenfor diæt mad, den klassiske
der begrænser kalorier, bla fedt. Og den de kalder low carb,
der begrænser kulhydrater, men tillader en del fedt og anbefaler
meget protein.

Jeg har prøvet begge og foretrækker low carb metoden. Mest fordi
den gir kontrol over blodsukker niveauet, som medfører at man
ikke blir lækker sulten. Den har en anden finurlig effekt, den
har, ifølge visse undersøgelser, en positiv effekt på blodtryk
og kolesterol tallet - selvom man spiser masser af æg og masser
af umættet fedt..

Men det vigtigste er at man simpelthen mister trangen til mad,
den oplevelse får man ikke på en klassisk kalorie fattig kur.
-max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 11:41

-max- wrote:

> Mest fordi
> den gir kontrol over blodsukker niveauet, som medfører at man
> ikke blir lækker sulten

Men så behøver du jo slet ikke flødeis!

Problemet løst

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 13:01

Fra : Krabsen

Dato : 11-10-11 09:50

Den 11-10-2011 10:22, -max- skrev:
> Nogen med erfaringer af stevia vs sucralose ?
>
> Jeg har kun hørt om stevia, som vist er meget
> populært i Japan og andre lande. Det er vidst
> endnu ikke et lovligt fødemiddel i EU ?

Stevia / Sukkerurt - som er et særdeles kraftigt sødemiddel - op til 30
* sukker - er p.t. ikke godkendt som fødevare i EU. Du kan købe det i
pulverform i helsekostbutikker m.v. - og så ignorere, at der på pakken
står, det ikke må anvendes i madlavning

flere ting tyder dog på, at en godkendelse er på vej efter stor modstand
fra sukkerlobbyen..

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Tilsaetningsstoffer_og_teknologi/Tilsaetningsstoffer/Sider/Stevia.aspx

http://www.teknologisk.dk/uddannelser/30087,2

http://www.foodculture.dk/Aktuelt/2011/Uge_15/Verdens_sodeste_plante.aspx#.TpQDL3I-a5I

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 11:03

On 11-10-2011 10:50, Krabsen wrote:

> [...]
> står, det ikke må anvendes i madlavning
>
> flere ting tyder dog på, at en godkendelse er på vej efter stor modstand

Ja tusind tak - jeg må prøve den.

Ikke mindst fordi jeg uden at være fanatisk er ret stor modstander
af sukker. Ikke kun for det det gør ved vores spise vaner, men for
den skade det gør på tænderne. Det er skræmmende at se effekten på
små børn i den tredie verden og mange danskere lider også pga.
det store sukker indhold i vores fødevarer.

Nu har de lavet en fedt skat, det betyder ikke meget for mig, men
en sukker skat havde givet meget mere mening imo.
-max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 11:42

-max- wrote:

> Nu har de lavet en fedt skat, det betyder ikke meget for mig, men
> en sukker skat havde givet meget mere mening imo.

Vi kan godt blive enige om at fedtskatten er helt ude i skoven. Jeg tror
dog heller ikke en sukkerskat nytter noget ud over at suge flere kroner
ud af os alle sammen - som jo blot er det det går ud på.

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 13:02

On 11-10-2011 12:42, Martin Larsen wrote:

> Vi kan godt blive enige om at fedtskatten er helt ude i skoven. Jeg tror
> dog heller ikke en sukkerskat nytter noget ud over at suge flere kroner
> ud af os alle sammen - som jo blot er det det går ud på.

Jeg er knapt så kynisk vedr skat - men det er unfair at lægge
byrden på de svageste i samfundet - vi skal ha en skat på
finansielle transaktioner. Der flyttes milliarder af penge
rundt hver dag, med helt urimelige fortjenester, der ikke
skaber hverken arbejdspladser eller samfundsmæssige værdier.

Og så kan vi for min skyld halvere indkomst skat, moms og
alle de andre special skatter. Men det skal være globalt ellers
funker det ikke, lol..
-max-

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-11 13:17

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rundt hver dag, med helt urimelige fortjenester, der ikke
> skaber hverken arbejdspladser eller samfundsmæssige værdier.

Eller med andre ord så er du pissesur over at du skal betlae skat; men synes
at andre skal.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-11 13:27

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Vi kan godt blive enige om at fedtskatten er helt ude i skoven. Jeg tror
> dog heller ikke en sukkerskat nytter noget ud over at suge flere kroner ud
> af os alle sammen - som jo blot er det det går ud på.

Der er allerede en afgift på sukkervarere.

Helt ærligt, så tror jeg der er god mulighed for at EF somstolen erklærere
at fedtafgiften er en teknisk handleshindring og dermed ulovlig.

Alt det der bøvl med at skulle hitte ud af hvor meget fedt der er brugt til
en vares produktion (ikke hvor meget fedt der er i varen, hvilket man jo
kunne måle) hindrer helt klart exporten af varer til Danmark fra EU.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-10-11 09:04

Krabsen <usenet@krabsen.dk> skrev i meddelelsen
4e94034f$0$287$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> det i pulverform i helsekostbutikker m.v. - og så ignorere, at der på
> pakken står, det ikke må anvendes i madlavning

Eller man kan købe selve planten, og så have den stående i sin vindueskarm.
Gartneri Toftegaard har tidligere haft den på programmet:
http://www.gartneri-toftegaard.dk

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-10-11 09:31

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
hqSdnYxqfZjjBgvTnZ2dnUVZ8gadnZ2d@giganews.com:

> Eller man kan købe selve planten, og så have den stående i sin
> vindueskarm. Gartneri Toftegaard har tidligere haft den på programmet:
> http://www.gartneri-toftegaard.dk

De har den under "Krydderurter, Andre".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 10:30

-max- wrote:

> Jeg har kun hørt om stevia, som vidst er meget
> populært i Japan og andre lande. Det er vidst
> endnu ikke et lovligt fødemiddel i EU ?

Det bliver muligvis snart lovligt.

Jeg har i øvrigt smagt det nogle gange og er ikke begejstret. Det har en
svag smag af lakrids som efter min mening ikke klæder maden.

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 10:58

On 11-10-2011 11:29, Martin Larsen wrote:

> Det bliver muligvis snart lovligt.
>
> Jeg har i øvrigt smagt det nogle gange og er ikke begejstret. Det har en
> svag smag af lakrids som efter min mening ikke klæder maden.

Ok - lakrids is, det lyder ikke helt tosset - og der da retter
der lever på en vis lakrids smag. Måske ikke i kaffen.
-max-

Fra : Max

Dato : 11-10-11 11:31

Hej -max-

> der lever på en vis lakrids smag. Måske ikke i kaffen.

Nu vinder kaffe heller ikke noget ved at putte sukker i den :)

Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 13:02

On 11-10-2011 12:31, Max wrote:
> Hej -max-

> Nu vinder kaffe heller ikke noget ved at putte sukker i den :)

Smag og behaag
-max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 11:43

-max- wrote:

> Ok - lakrids is, det lyder ikke helt tosset

Korrekt. Hjem-is (tro det eller ej!) har en afsindig lækker lakrids-ispind.

Fra : Max

Dato : 11-10-11 11:50

Hej Martin

> Korrekt. Hjem-is (tro det eller ej!) har en afsindig lækker
> lakrids-ispind.

Og vil man lave det selv, så er her en god en

Man starter med at tage 6 pasteuriserede æggeblommer
og piske dem sammen med 6 spiseskefulde sukker til de
er luftige, tager en halv times tid på røremaskinen.

Så piskes 6 dl piskefløde til flødeskum der er så stiv at
det er lige før det bliver grynet.

De to masser vendes stille sammen og der tilsættes ca.
100 g knuste lakridsbolcher og 5-6 dråber anisolie.

Det puttes i en passende form og fryses til is. Den egner
sig bedst til at komme direkte fra fryseren til bordet.

De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,
købt i Netto og Anisolien er fra Matas.

Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 13:02

On 11-10-2011 12:50, Max wrote:
> [...]
> sig bedst til at komme direkte fra fryseren til bordet.
>
> De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,

Lyder dejligt - men sukkeret er skidt !
-max-

Fra : Max

Dato : 11-10-11 15:42

Hej -max-

> Lyder dejligt - men sukkeret er skidt !

Bestemt ikke i min verden, der er det gnisten.

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-10-11 13:03

-max- skrev:

> Nogen med erfaringer af stevia vs sucralose ?

Jeg har brugt stevia til at søde min kaffe i snart 10 år, og bruger af
og til osse stevia til at søde andre ting.

Herhjemme kan man købe stevia enten som mere eller mindre pulveriserede
blade af steviaplanten, eller som extrakt der indeholder en blanding af
steviosid og rebaudiosid.

Til at søde kaffen foretrækker jeg de tørrede blade. Det smager ikke
kun sødt, men har en “lang sødme” som kan minde en smule om lakridsrod.
I starten syntes jeg ikke det smagte specielt godt, men nu kan jeg
bedre lide kaffe med stevia end kaffe med sukker, så for mig har det
været en “acquired taste”.

Extrakten, som er et hvidt pulver, er dels sødere pr. vægtenhed i forhold
til bladene, og smager ikke helt så meget af lakridsrod — især ikke hvis
man kan få fat i et pulver der indeholder meget rebaudiosid, eller pulver
der er “enzymforædlet”.

Jeg kan ikke helt gennemskue EU-reglerne, for i Tyskland kan man købe
alle mulige produkter med stevia — hele blade, knuste blade, extrakt,
dråber, sødetabletter, tandpasta og kremer med stevia, m.m. Burde der
ikke være samme regler i Tyskland og Danmark?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-10-11 13:12

On 11-10-2011 14:03, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> dråber, sødetabletter, tandpasta og kremer med stevia, m.m. Burde der
> ikke være samme regler i Tyskland og Danmark?

Tusind tak for den detaljerede beskrivelse.

EU - hohohoo - ja det er ikke sådan at gennemskue

Det jeg såen lige tænker på er at produktet er så populært
i Japan, hvor jeg uden det store kendskab, har en fornemmelse
af at de går ret højt op i kvalitet og den goe smag - og kan
jeg ikke forestille mig spiser noget der er skadeligt ?

Jeg har læst mig til at det bruges i sydamerika imod tand
problemer, det er lidt positivt at man kan spise noget sødt
der er godt for tænderne..

Men måske kan du dele en adresse hvor jeg kan købe blade og
pulver og prøve det selv.
-max-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-10-11 13:43

-max- skrev:

> [...]
> af at de går ret højt op i kvalitet og den goe smag - og kan
> jeg ikke forestille mig spiser noget der er skadeligt ?

Det er osse den konklusion jeg er nået til.

> [...]
> der er godt for tænderne..

> Men måske kan du dele en adresse hvor jeg kan købe blade og

Man kan købe stevia herhjemme i snart sagt enhver helsekost.
De pulveriserede blade sælges som “Sød Steviosid — grønt pulver”,
og extrakten sælges overraskende nok som “Sød Steviosid — hvidt
pulver”. Ingen af dem er vildt god kvalitet, til gengæld er de
lette at få fat i. Det er ret dyrt: den sidste dåse hvidt pulver
jeg købte kostede 108 kr. for 50 gram, men sådan en dåse holder
*længe*.

Når jeg køber fra Tyskland plejer jeg at bruge

· https://www.stevia-handel.de/

Der er flere sites, men jeg har glemt hvad de hedder. Vær opmærksom
på at (1) fragt fra Tyskland er dyr, og (2) at de som standard
bruger DPD eller andre kurérer, med mindre man gør opmærksom på at
det skal sendes med Deutsche Post (nødvendigt hvis man vil have
varerne leveret til en døgnpostadresse).

I øvrigt er der en dansker der forsker i stevias indvirkning på
blodsukkeret. Det kommer sig af at man opdagede en indianerstamme
i Sydamerika et sted (Paraguay? Dér bruger de i hvert fald meget
stevia) med en meget stor forekomst af type 2-diabetes, men som
ikke syntes at tage skade af sygdommen. Frit husket viser det sig
så at stevia øger insulinsekretionen, men kun hvis blodsukkeret er
over 6,5 (eller noget i den retning). Per Bendix Jeppesen, hedder
ham forskeren, hvis du skal google.

Jeg begyndte engang at samle links/info om stevia på

· http://stevia.zone237.dk/

men så gik gassen af ballonen i starten af 2009. Mange af
linkene er sikkert ugyldige i dag.

Mvh,

Fra : ;o)-max-

Dato : 12-10-11 09:24

On 11-10-2011 14:42, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> *længe*.
>
> Når jeg køber fra Tyskland plejer jeg at bruge

De ser ud til at være lidt mere fornuftige med deres priser,
men faldt over denne i frankrig:
http://www.lamaisondustevia.com/rebaudioside-natural-extract-stevia-p-42.html
Så nu er jeg lidt forvirret, på det tyske site skriver de "pure"
og på det franske kommer de med en anden forklaring på prisforskellen.

> [...]
> det skal sendes med Deutsche Post (nødvendigt hvis man vil have
> varerne leveret til en døgnpostadresse).

Tak for tipset..

> [...]
> så at stevia øger insulinsekretionen, men kun hvis blodsukkeret er
> over 6,5 (eller noget i den retning). Per Bendix Jeppesen, hedder

Wow det var spændende - jeg blir lidt frustreret over at se hvordan
sagen åbenbart bare ligger i EU og samler støv. En sag der ser ud
til at kunne have en stor indflydelse på folkesundheden - det er sygt!

Men jeg undrer mig så over at lande som USA, der har tilladt Stevia
ikke har haft det store udbytte, folk blir stadig federe og mere
usunde. Hvorfor har stoffet ikke taget befolkningen med storm og
hvorfor har industrien ikke kastet sig over det og markedsført det
som det nye vidunder middel - det er den slags de plejer at være goe
til, der ovre ? Det burde være et mantra, hvis stoffet er så
fantastisk at det kan kurere diabetes og alt det andet der nævnes.

> Jeg begyndte engang at samle links/info om stevia på
>
> · http://stevia.zone237.dk/
>
> men så gik gassen af ballonen i starten af 2009. Mange af
> linkene er sikkert ugyldige i dag.

Ja det er sku svært at holde gejsten oppe hvis EU bestemmer
sig for gemme og glemme sagen - uhm.
-max-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-11 09:56

-max- skrev:

> [...]
> Så nu er jeg lidt forvirret, på det tyske site skriver de "pure"
> og på det franske kommer de med en anden forklaring på prisforskellen.

Jeg kan ikke give dig svar, du må prøve dig frem. Jeg har kun prøvet
de tyske og danske produkter, og de er ganske udmærkede. De indeholder
dog en hel del steviosid ved siden af rebaudiosid, og det er steviosid
der er hovedansvarlig for den “lange smag”, så vidt jeg har forstået.
Det ku' være interessant at prøve et produkt med et meget højt indhold
af rebaudiosid.

Jeg faldt i øvrigt lige over et svensk site — de ladser osse til at
føre den meget koncentrerede variant:

· http://www.steviavital.se/shop/

> Men jeg undrer mig så over at lande som USA, der har tilladt
> Stevia ikke har haft det store udbytte, folk blir stadig federe
> og mere usunde.

Det er næppe gjort med stevia alene. Hvis alle spiste “seks om dagen”,
cyklede til og fra arbejde, og i øvrigt dyrkede regelmæssig motion,
ville folkesundheden osse se helt anderledes ud herhjemme. “Alle” er
klar over det, hvorfor lever alle ikke efter det?

Når dét så er sagt, så er stevia som diabetesforebyggende middel stadig
på prøvestadiet. Man skal finde ud af hvilket af indholdsstofferne i
steviaplanten der er mest effektivt, og i hvilken dosis. Der skal udføres
dobbelt-blinde forsøg for at bevise at stoffet virkelig har en effekt.
Og ikke mindst skal det dokumenteres at stoffet ikke har alvorlige
bivirkninger. Det ta'r altsammen tid og koster altsammen mange penge.

(Og så skal man nok heller ikke være blind for at sukkerindustrien og
dem der laver kunstige sødemidler ikke har nogen interesse i stevia.)

Mvh,