Solceller på tag
Fra : Zeki

Dato : 11-10-11 06:26

Er der nogle her der har fået sådan nogle installeret inden for de seneste
år?

Hvad betalte I for hvor meget, og hvor meget har de genereret om året?

På forhånd tak for svaret!

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 11-10-11 06:40

Den 11-10-2011 07:25, Zeki skrev:
> Er der nogle her der har fået sådan nogle installeret inden for de seneste
> år?
>
> Hvad betalte I for hvor meget, og hvor meget har de genereret om året?

El-solceller eller Vand-solpaneler ?

Jeg har monteret knap 9 m2 Vand-solpaneler for 2 år siden.
Da en udskiftning af oliefyret også var nødvendigt, blev der købt
et komplet anlæg med kondenserende oliefyr med integreret solvarme fra
Solvis. Fyret kan desuden styre 3 varmekredse, varmt vand (varmeveksler)
samt en masse andre sjove ting, pris. omkring 110.000 kr.-
De første 2 år har jeg brugt mellem 1000-1200 liter olie om året (før lå
jeg omkring 2500 liter), så en besparelse på ca. 10-12.000 kr.- om
året., med til historien hører også at en tilbygning på knap 50 m2 blev
taget i brug sammen med det nye fyr.
Den nødvendige udskiftning af fyret har kostet ca. 50-60.000 kr.-, så
udgiften til solvarmen ligger på ca. samme beløb. D.v.s at solvarmen
delen har en tilbage betalingstid på 5-7 år, hvilket virker helt ok.
Hele anlægget har en tilbage betalings tid på ca. 10-11 år, hvilket jeg
synes er helt ok, det eneste jeg ærgre mig over er hvorfor jeg ikke
gjorde dette noget før

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Zeki

Dato : 11-10-11 06:47

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse

> El-solceller eller Vand-solpaneler ?

El-solceller, som f.eks disse:

http://www.altomsolceller.dk/media/8339/sort_6kwp.pdf

Inden jeg selv investerer vil jeg undersøge om det producenterne lover, også
ligger nogenlunde op af det som erfaringerne fra forbrugere viser.

Tak for svaret.

Fra : Armand

Dato : 11-10-11 15:28

Den 11-10-2011 07:46, Zeki skrev:
> [...]
>
> Inden jeg selv investerer vil jeg undersøge om det producenterne lover, også
> ligger nogenlunde op af det som erfaringerne fra forbrugere viser.

Jeg har ligeledes tænkt på dén investering. Alle opgivelser skal tages
med et gran salt eftersom års-soltimer ikke er et konstant tal og
monteringen selv på sydvendte tage sjældent er optimal. Så deciderede
løfter bør være særdeles konservative eller med produktionsgaranti
(sidstnævnte vil nok ligeledes være temmeligt konservativ).

Det forskrækker mig at se investeringen saqt op som afskrivnings
kWh-pris over 25 år áq 1½kr/kWh
Dén opstilling jeg fik inspirationen ud fra var også væsentlig
billigere, men tog dog tillige højde i det håndværkertilskud som
risikerer at blive økset af den nye regering - Mener at det skulle blive
omkring 50.000,-kr for et 4000kWh-anlæg, men jeg har forlagt pågældende
folder.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 13-10-11 22:20

Den 11-10-2011 16:27, Armand skrev:

> Dén opstilling jeg fik inspirationen ud fra var også væsentlig
> billigere, men tog dog tillige højde i det håndværkertilskud som
> risikerer at blive økset af den nye regering -

Tilyneladende er dét netop en mærkesag for (også) den nye regering!

--
Armand.

Fra : Preben

Dato : 14-10-11 08:01

Den 11.10.2011 kl. 07:46 skrev Zeki <zeki@dk>:

> [...]
> også
> ligger nogenlunde op af det som erfaringerne fra forbrugere viser.

Jeg har netop været en tur i Nordtyskland i området Leck/Husum og set, at
rigtig mange parcelhuse er forsynet med solceller (sonnenpanele). Måske er
der interessante producenter/montagefirmaer i det område.

--
mvh/Preben

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-10-11 13:14

Den 14-10-2011 09:01, Preben skrev:
> Jeg har netop været en tur i Nordtyskland i området Leck/Husum og set,
> at rigtig mange parcelhuse er forsynet med solceller (sonnenpanele).
> Måske er der interessante producenter/montagefirmaer i det område.

ja de fik jo det marked vi ikke orkede for 10 år siden
tilskuddene til solcelleproduktion, har virkeligt sat gang i tyskerne,
hele vejen ned gennem tyskland. Sikke et marked vi har mistet pga. Lomborg.

//finn

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-10-11 21:30

On Sat, 15 Oct 2011 14:13:51 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>ja de fik jo det marked vi ikke orkede for 10 år siden
>tilskuddene til solcelleproduktion, har virkeligt sat gang i tyskerne,
>hele vejen ned gennem tyskland. Sikke et marked vi har mistet pga. Lomborg.

Men sikke en masse penge vi har sparet på elregningen ved ikke at
skulle financiere solcelleanlæg
--
OV1A Jens

Due to budget cuts, the light at the end of the tunnel is now off.

Fra : Zeki

Dato : 16-10-11 10:54

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Men sikke en masse penge vi har sparet på elregningen ved ikke at
> skulle financiere solcelleanlæg

Du sparer da mere på sigt ved at anlægge et solcelleanlæg.

Fra : Elmand

Dato : 16-10-11 13:21

"Zeki" <zeki@dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Du sparer da mere på sigt ved at anlægge et solcelleanlæg.
Det er et meget stort spørgsmål.- Det er jo samtidig en form for
dobbeltinvestering idet der spares ikke et eneste kraftværk, vi skal jo
stadig bruge strøm på vore fabrikker selv om det ikke blæser eller er
mørkt. - Samtidig kører vorer moderne
kraftværker med en dårlig virkningsgrad, når de ikke belastes. ( meget vind
og lys)
Der spares naturligvis en del CO2 , men det koster.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Zeki

Dato : 16-10-11 13:34

"Elmand" <elmand@pc.invalid> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@dk> skrev i en meddelelse

> Det er et meget stort spørgsmål.-

Egentlig ikke. Et typisk moderne solcelleanlæg har en levetid på 25-30 år og
tilbagebetalingstiden på investeringen ligger typisk på 10-15 år. Når man
får sat ét op fastlåser man så og sige sin elpris. Dvs måleren løber tilbage
når der er sol og løber frem som normalt når der ikke er sol. Det kan sådan
set ikke betale sig at lade være med (deraf min interesse), især når vi ved
at priserne på el normalt stiger med 6% om året.

En regnestykke:

5000 kw om året med alm strøm leveret = 5000kw x 2,6 kr (nuværende pris på
strøm+levering+afgifter) x 30 år= 390.000
5000 kw gennem solcelleanlæg (24 paneler) = 220.000 (førstegangsinvestering
+ vedligehold) + årligt abonnent hos elselskab (30x600)= 238.000

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 16-10-11 18:59

Zeki wrote:

> [...]
> 5000 kw gennem solcelleanlæg (24 paneler) = 220.000 (førstegangsinvestering
> + vedligehold) + årligt abonnent hos elselskab (30x600)= 238.000

Hvordan laver du egentlig den udregning til 5000 KWh? (jeg går ud fra at
du mener KiloWattTimer).
365 dage * 12 timer * 1kw i gennemsnit er nok ikke helt forkert men kan
sagtens være højt sat.

Der er den hage ved solcelleanlæg på private huse i DK at der maksimalt
må sættes paneler op til 6000w spids-effekt hvilket giver nogle
begrænsinger i det antal KWh der kan produceres om året da det dels er
mørkt halvdelen af tiden (læs om natten) dels er overskyet ret ofte.

/Lars

Fra : Zeki

Dato : 17-10-11 05:57

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4e9b1b80$0$287$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan laver du egentlig den udregning til 5000 KWh? (jeg går ud fra at
> du mener KiloWattTimer).

De fleste producenter lover at et anlæg med 24 mono-krystallinske paneller i
gennemsnit kan hente ca 5000 KWh om året. F.eks:

http://www.altomsolceller.dk/media/8339/sort_6kwp.pdf

Mit oprindelige spørgsmål i første besked var: Om det holder?

Fra : lom k

Dato : 17-10-11 08:20

Lars Peter Larsen wrote:

> [...]
> nogle begrænsinger i det antal KWh der kan produceres om året da det
> dels er mørkt halvdelen af tiden (læs om natten) dels er overskyet

Nogen ide om hvorfor denne begrænsning?? belastning af tage eller---

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-10-11 15:11

On 17 Oct 2011 07:19:35 GMT, "lom k" <lom@lomse.dk> wrote:

>Nogen ide om hvorfor denne begrænsning?? belastning af tage eller---

Det er for at begrænse hvor meget strøm vi skal købe af solcelleejerne
til overpris.

Det strøm elselskaberne skal købe til ~2 kr/kWh kan de købe af
elværket for ~0,3 kr - selv vindmøllestrøm er billigere.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-10-11 21:38

lom k wrote:

> Nogen ide om hvorfor denne begrænsning?? belastning af tage eller---

Måske lobbyarbejde men sikkert også ud fra en betragtning om at det er
en husstands gennemsnitsforbrug.

Ellers ville jeg se på om det var praktisk muligt/lovligt at lade på
nogle accumulatorer i dagtimerne og lade inverteren køre lidt længere om
aftenen, eller bruge den overskydende energi til at lave varmt vand i
husstanden.

Her er en mængde læsning til selvstudie:
http://www.google.dk/#hl=da&sugexp=kjrmc&cp=17&gs_id=1k&xhr=t&q=solceller+max+6kw&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=solceller+max+6kw&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=ee939dd0d9d212bf&biw=1113&bih=640

/Lars

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-10-11 22:47

> [...]
> i det antal KWh der kan produceres om året da det dels er mørkt halvdelen
> af tiden (læs om natten) dels er overskyet ret ofte.

Er grænsen på de 6000 ikke bare indført af hensyn til
negativ-måler-ordningen?
Efter de 6000 betaler elværkerne ikke længere 1:1 - altså du får mindre for
den el du producerer til nettet derover.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-10-11 14:55

On Mon, 17 Oct 2011 23:47:29 +0200, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

>Er grænsen på de 6000 ikke bare indført af hensyn til
>negativ-måler-ordningen?
>Efter de 6000 betaler elværkerne ikke længere 1:1 - altså du får mindre for
>den el du producerer til nettet derover.

Jo - man kan "gemme" 6000kWh om året.
Hvad man producerer til eget forbrug er der nok ingen der blander sig
i.

Fra : Armand

Dato : 18-10-11 19:01

Den 18-10-2011 15:54, Jens Petersen skrev:

> Jo - man kan "gemme" 6000kWh om året.
> Hvad man producerer til eget forbrug er der nok ingen der blander sig
> i.

Nix!

Man kan gemme/hente op til +6000kWh på et år og således også have
+6000kWh stående permanent hvis man ønsker; men hvad skulle dét nytte?
Opsparingsmuligheden er til for at kunne udglatte egenproduktion hhv.
forbrug gennem året (Sommeren har flere lystimer gennem døgnet imens
vinteren medfører større forbrug til belysning og tørretumbler) og det
skal i mine øjen være en heftig husholdning hvis man sidst på efteråret
har brug for et overskud på nævnte 6000kWh for at klare vinteren uden at
komme under nul

størrelsen af ens monterede anlæg bør være så tæt på ens egentlige
forbrug (læs din elregning for en række år tilbage). Hvis man bygger med
overkapacitet kan man, uden at bekymre sig om udgiften og smørbomber fra
Greenpeace vælge at øge sit forbrug gennem f.eks. aircondition til de
varmeste sommerdage - Aorcon'en kan ligeledes bruge til at varme op med
gennem vinteren og derigennem spare på varmeregninbgen. Altsammen inden
for en nul-kWh balancering forståes!

--
Armand.
(4.000 kWh årlig elforbrug til 88kvm)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-10-11 22:34

> Jo - man kan "gemme" 6000kWh om året.
> Hvad man producerer til eget forbrug er der nok ingen der blander sig
> i.
> --
Super - sådan læser jeg det også.

Ved du hvordan det er med erhvervsbyggeri - er der ingen grænser for
anlæggets størrelse der?
Har været rundt i bekendtgørelserne, og det ser ud som om at anlæg der er
monteret på erhvervsbyggeri ikke kan tilsluttes nettomålerordningen (det er
ikke nævnt og da det der kan tilsluttes ordningen *er* nævnt går jeg ud fra
at anlæg på erhvervsbyggeri ikke kan).

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Jens Petersen

Dato : 19-10-11 14:57

On Tue, 18 Oct 2011 23:34:28 +0200, "Ole Gaarde Kristensen"

> [...]
>ikke nævnt og da det der kan tilsluttes ordningen *er* nævnt går jeg ud fra

Kun for private - og der er ingen garanti for hvor længe ordningen
gælder.

Jeg er sikker på at de dropper den hvis det bliver alt for populært -
det er en dyr ordning.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-11 21:46

> Jeg er sikker på at de dropper den hvis det bliver alt for populært -
> det er en dyr ordning.

Hvordan dyr og for hvem ?

Elselskabet får 600kr for at være buffer for den smule strøm - dækker det
ikke deres udgifter. Desuden tjener de jo stadig på husstandens tilslutning
og det forbrug der måtte restere. Langt de fleste af dem der sætter
solceller op gør det kun så de nedbringer deres købte elforbrug. De bliver
langt fra selvforsynende...

Vi har også overvejedet det. Men der skal et ganske stort anlæg til at
levere 5000kwh/årligt og selvom netto ordningen blev permanent i sommeren
2010 er den jo ikke mere permanent end de politikkere "vi" har valgt ....

Fra : Jens Petersen

Dato : 19-10-11 23:12

On Wed, 19 Oct 2011 22:46:22 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>2010 er den jo ikke mere permanent end de politikkere "vi" har valgt ....

Prøv at regne på hvad en kWh koster produceret på solpanel i forhold
til de 30 øre elværket kan lave det til.

Når solpanelejerne kan sælge til samme pris som de kan købe den til
senere må staten jo betale elleverandøren differencen.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-10-11 09:13

Den 20-10-2011 00:12, Jens Petersen skrev:
> Når solpanelejerne kan sælge til samme pris som de kan købe den til
> senere må staten jo betale elleverandøren differencen.

Er det ikke snarere de "andre forbrugere"?
Jeg mener ikke staten refunderer noget, men har bare "bestemt
afregningsformen"

//finn

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-10-11 15:23

On Thu, 20 Oct 2011 10:13:18 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Er det ikke snarere de "andre forbrugere"?
>Jeg mener ikke staten refunderer noget, men har bare "bestemt
>afregningsformen"

Sikkert, jeg har ikke sat mig så meget ind i det - men hvorom alting
er så er det mig der skal betale for andres dårskab, som sædvanelig.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-10-11 16:53

Den 20-10-2011 16:23, Jens Petersen skrev:
> Sikkert, jeg har ikke sat mig så meget ind i det - men hvorom alting
> er så er det mig der skal betale for andres dårskab, som sædvanelig.

er det ikke lidt selvmodsigende. Hvis du skal betale, er de vel ikke de
andre som er dårer

//finn

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-10-11 17:18

On Thu, 20 Oct 2011 17:53:00 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>er det ikke lidt selvmodsigende. Hvis du skal betale, er de vel ikke de
>andre som er dårer

De er dårer fordi de mener at dyre energikilder kan redde verden.

Fra : Zeki

Dato : 20-10-11 18:02

> De er dårer fordi de mener at dyre energikilder kan redde verden.

På en time får Jorden lige så meget energi GRATIS til Jorden fra Solen, som
der globalt set bliver brugt på et år.

Siger du, at man er en "dåre" hvis man vil høste den energi, f.eks ifm
solpaneller?

Hvis ikke kul eller olie, så skal vi vel have et eller andet sted at hente
energi fra i fremtiden? Så det er vel bare om at komme igang. Vores
Nordsøolie slipper f.eks op i 2018/19.

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-10-11 22:01

On Thu, 20 Oct 2011 19:02:29 +0200, "Zeki" <zeki@dk> wrote:

> [...]
>der globalt set bliver brugt på et år.

>Siger du, at man er en "dåre" hvis man vil høste den energi, f.eks ifm

Hvis du mener det er gratis kan du jo koble dig af elnettet og være
selvforsynende med energi fremover.

Men du vil måske gerne have backup i form af kulkraft, vandkraft og
atomkraft så du ikke skal have kæmpe batterier stående.

Mener du stadig solenergi er gratis?

>Hvis ikke kul eller olie, så skal vi vel have et eller andet sted at hente
>energi fra i fremtiden? Så det er vel bare om at komme igang. Vores
>Nordsøolie slipper f.eks op i 2018/19.

Der er masser af kul og naturgas i verden.

Og hvis vi ikke vil brænde kulbrinter af er der snart gode
alternativer: http://energyfromthorium.com/

Fra : Zeki

Dato : 20-10-11 22:20

> Hvis du mener det er gratis kan du jo koble dig af elnettet og være
> selvforsynende med energi fremover.

Du læser ikke hvad jeg skriver! Naturligvis er det ikke gratis at høste
solen.

> Men du vil måske gerne have backup i form af kulkraft, vandkraft og
> atomkraft så du ikke skal have kæmpe batterier stående.

Batterier? Har du overhovedet sat dig ind i hvordan et moderne solcelleanlæg
fungerer?
Har du hørt om vekselretter?

> Mener du stadig solenergi er gratis?

Ja, den sol der lander i min have f.eks skal jeg ikke betale for. Hvis jeg
skal have olie på olietanken, så skal jeg betale.

Men jeg vil dog ikke kunne konvertere til vekselstrøm uden paneller.

> Der er masser af kul og naturgas i verden.

Du ser altså ikke noget problem i at Danmark fra 2018-19 ikke længere har
Nordsøolie. Men så må du jo hygge dig med din elregning efter da. Det bliver
dyrt skal jeg hilse og sige. Blot ikke for dem med solpaneller.

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-10-11 14:49

On Thu, 20 Oct 2011 23:19:55 +0200, "Zeki" <zeki@dk> wrote:

>Du læser ikke hvad jeg skriver! Naturligvis er det ikke gratis at høste
>solen.

Jeg bemærkede at du skrev "GRATIS" - det kunne nemt opfattes som om du
mente at solenergi er gratis.

>Batterier? Har du overhovedet sat dig ind i hvordan et moderne solcelleanlæg
>fungerer?
>Har du hørt om vekselretter?

Ja - din vekselretter giver dig jo ikke strøm om natten - det gør
kraftværket.

>Ja, den sol der lander i min have f.eks skal jeg ikke betale for. Hvis jeg
>skal have olie på olietanken, så skal jeg betale.

Den olie der ligger i jorden er også gratis - det koster bare lidt at
høste den.

>Du ser altså ikke noget problem i at Danmark fra 2018-19 ikke længere har
>Nordsøolie. Men så må du jo hygge dig med din elregning efter da. Det bliver
>dyrt skal jeg hilse og sige. Blot ikke for dem med solpaneller.

Hvad gjorde vi før vi hentede olie og naturgas i nordsøen?

Hvis energipriserne skulle stige helt vildt om nogle år er der jo ikke
noget i vejen for at jeg sætter solceller op til den tid - så er de
også billigere og mere effektive end dem i køber nu.

Fra : Armand

Dato : 21-10-11 15:39

Den 21-10-2011 15:48, Jens Petersen skrev:

> Hvis energipriserne skulle stige helt vildt om nogle år er der jo ikke
> noget i vejen for at jeg sætter solceller op til den tid - så er de
> også billigere og mere effektive end dem i køber nu.

- - - - p.g.a. at der blev basis for udviklingen fordi nogle i starten
af årtusindet var så dumme(?) at anskaffe sig paneler af dagens standard :-|

--
Armand.

Fra : Zeki

Dato : 21-10-11 15:41

> Jeg bemærkede at du skrev "GRATIS" - det kunne nemt opfattes som om du
> mente at solenergi er gratis.

Du har ret. Men det var som du kan se ikke hvad jeg mente.

> Ja - din vekselretter giver dig jo ikke strøm om natten - det gør
> kraftværket.

Jamen, der er stadig ingen batterier forbundet. Og jeg er 100% græsk-katolsk
om strømmen kommer om natten, dagen, forår, sommer eller efterår. Det er jeg
er optaget af er den samlede årlige produktion af strøm. Nu har jeg så lige
været i kontakt med et par stykker på Facebook som begge inden for de
seneste par år har fået sat 5000KWh anlæg op på deres tage. Deres
konklusioner er at den årlige produktion ligger et sted mellem 3500-5500
Kwh, og det er fint for mig, for da familien her i huset højest bruger 3500
Kwh om året, betyder det at vores omkostninger ifm strøm vil falde til
næsten ingenting de næste 25-30 år. Hvis vi køber anlægget kontant vil den
eneste udgift være abonnement til el-selskab for tilslutning samt en smule
vedligehold på anlægget gennem årene.

> Den olie der ligger i jorden er også gratis - det koster bare lidt at
> høste den.

Ligger der olie i jorden min have? Den var ny for mig

> Hvad gjorde vi før vi hentede olie og naturgas i nordsøen?

Fint med mig, hvis du har tiltro til at vi ikke vil opleve en dramatisk
stigning i el-priser de kommende år. Dig om det.

> Hvis energipriserne skulle stige helt vildt om nogle år er der jo ikke
> noget i vejen for at jeg sætter solceller op til den tid - så er de
> også billigere og mere effektive end dem i køber nu.

Det håber jeg. Men hvis efterspørgelsen stiger, så stiger prisen som regel
også.

Fra : Armand

Dato : 21-10-11 15:36

Den 20-10-2011 23:19, Zeki skrev:
> [...]
> Nordsøolie. Men så må du jo hygge dig med din elregning efter da. Det bliver

For ikke at tale om olie som energikilde når alle kinesere vil have sig
en bil - akkurat som det skete for os danskere gennem 60'erne =

--
Armand.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 21-10-11 15:26

Zeki wrote:
> [...]

> Hvis ikke kul eller olie, så skal vi vel have et eller andet sted at hente
> energi fra i fremtiden? Så det er vel bare om at komme igang. Vores

Det er ganske vist at den energi vi får fra solen er gratis og at der er
masser af den - men det koster noget i anlæg at høste den og lagre den
og i vedligeholdelsen af disse anlæg hvad enten det er solpaneler til
Elektricitet eller solfangere til varme. Det er et simpelt regnestykke
om udbud og efterspørgsel hvor idealisme ikke nødvendigvis betaler sig
økonomisk lige nu men kan komme til det på den lange bane.

Så er der lige det der med at nogle steder er der både TILSLUTNINGSPLIGT
og AFTAGEPLIGT til f.eks offentlig fjernvarme eller naturgas. I det
kvarter hvor jeg bor er det udformet i servitutterne at jeg ikke må
sætte solfangere på taget - altså alternative varmekilder ud over en
brændeovn - idet jeg mest læser det som konkurrende til fjernvarmen, men
det kan sagtens blive udvidet til at omfatte elektricitetsforsyning.

/Lars