Alle filer på NAS markeret 'Skrivebesk
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-10-11 21:24

Hej

Nogen der har noget bud på hvorfor alle filene på min NAS er
skrivebeskyttede?
Mener ikke at have sat den til at alle filer skal være skrivebeskyttede.
Hvad kan jeg gøre for at fjerne det?
Det er temmelig irriterende, hvis jeg feks. åbner et dokument for at
redigere og jeg så ikke kan gemme den igen.

Hvordan får jeg det slået fra?

--
Uffe Bærentsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-10-11 21:53

Uffe Bærentsen wrote:

> Nogen der har noget bud på hvorfor alle filene på min NAS er
> skrivebeskyttede?

Formentlig fordi du mounter et share på NAS'en med den forkerte bruger.
Normalt *nix tilladelser er at kun ejeren (og root) har tilladelse til at
skrive filen.

Check manualen.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-10-11 06:53

On Sun, 09 Oct 2011 22:24:22 +0200, Uffe Bærentsen
<leiti_FJERNES_@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Nogen der har noget bud på hvorfor alle filene på min NAS er
>skrivebeskyttede?
Noget de pludseligt er blevet (de har før være frit tilgængeligt) ?
Eller er det filer gemt af en bruger der så for andre brugere er
skrivebeskyttet ?

> [...]
>Det er temmelig irriterende, hvis jeg feks. åbner et dokument for at
>redigere og jeg så ikke kan gemme den igen.

Rettigheder er nok det du skal ind og kigge på i administrationen af
din NAS.
Man opretter brugerne, og evt. grupper og lægger brugerne i disse.
Så tildeler man brugerne /grupperne læse eller skrive rettigheder til
de shares man har lavet/oprettet.

Nogle NAS bokse laver default en privat folder/mappe på NASen til hver
bruger der oprettes og så er der en fælles folder/mappe ofte kaldet
"public", men folk har default ikke nogle rettigheder i denne fælles
folder/mappe, det skal man gå ind og lave efterfølgende.
Nogle NAS har også mulighed for at man kan krydse af at alle skal have
fuld adgang til et givet share.

/Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-10-11 22:25

Den 09-10-2011 22:24, Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> Det er temmelig irriterende, hvis jeg feks. åbner et dokument for at
> redigere og jeg så ikke kan gemme den igen.

Tror 'Egenskaber' har snydt mig.
Hvis jeg tager egenskaber for 'over' mapper, så vises de som værende
skrivebeskyttede.
Hvis jeg derimod dykker ned i undermapperne, så er der ingen beskyttelse
på filerne.

--
Uffe Bærentsen