Vinterkonservering Volvo MD2020
Fra : wod

Dato : 09-10-11 11:17

Hej,

Jeg har lige vinterkonserveret min Volvo MD2020 med en spand 50/50
vand/glykol men nu kommer jeg i tanke om gamle dage da jeg havde Bukh
DV20. Der skulle man afmontere thermostat inden konservering for at
sikre at glykolblandingen ender i motor.

Ifølge Volvo manual står der intet om thermostat - Til gengæld står
der at jeg til sidst skal tappe alt vand af vandpumpen, udstødning og
slanger - Er det virkeligt nødvendigt nu da det er frost sikret?

Derudover har jeg tappet alt vand ud af varmtvands beholderen med
lufttryk. Går ud fra at det lukkede system hvor motor laver varm vand
i sig selv er frostsikret sammen med det lukkede kølesystem på motor -
right?

Mvh
Skipper/Freebird

Fra : Finn Borch

Dato : 09-10-11 11:51

On 9 Okt., 19:16, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:
> [...]
> lufttryk. Går ud fra at det lukkede system hvor motor laver varm vand
> i sig selv er frostsikret sammen med det lukkede kølesystem på motor -

Lad os lige få afklaret om motoren er søvandskølet eller
ferskvandskølet samt hvad du egentlig har gjort med den spand 50/50.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : wod

Dato : 09-10-11 12:09

On 9 Okt., 19:50, Finn Borch <finnb...@gmail.com> wrote:

> Lad os lige få afklaret om motoren er søvandskølet eller
> ferskvandskølet samt hvad du egentlig har gjort med den spand 50/50.
>
> M.v.h.
> Finn B. A.

Selvfølgelig
En MD2020 er ferskvandskølet så jeg har afmonteret slange ved
vandindtag gennem sejldrev og kørt ca 10 min med ferskvand fra en
spand. Til sidst har jeg blandet 50/50 af vand og frostvæske og ladet
den suge spanden tom og derefter slukket for motor.

Jeg plejer at have en MD2030 i en anden båd og der har jeg aldrig
drænet systemet efter denne operation men nu har jeg læst manualen og
det siger at hvis jeg ikke kan holde mit motorrum frostfrit skal jeg
dræne alle slanger, vandpumpe, udstødning osv.

/Frank

Fra : Finn Borch

Dato : 09-10-11 14:50

On 9 Okt., 20:09, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:

> [...]
> det siger at hvis jeg ikke kan holde mit motorrum frostfrit skal jeg
> dræne alle slanger, vandpumpe, udstødning osv.

Der er normalt ingen termostat i søvandskredsløbet i motorer, der er
ferskvandskølede. Termostaten sidder i det kredsløb, der sender vand
rundt i motor og varmeveksler. Altså I ferskvandskredsløbet - som
normalt er frostsikret.
Søvandet render kun igennem varmeveksleren og via udstødningen retur
til æ´hav. Ferskvandstermostaten regulerer således motortemperaturen
og man har ingen interesse i også at have en ekstra termostat, der kun
vil reducere søvandets evne til at køle motor og udstødning.
Din udstødningsslange og lydpotten vil principielt være frostsikrede,
hvis din 50/50-blanding fik lov til at komme HELE vejen igennem, så
noget af den kom ud igen af udstødningsrøret.
Slange og potte er måske også af gummi (mere eller mindre) og desuden
kun delvis vandfyldte. Der er god plads ved eventuel isdannelse.
Ferskvandkredsløbets kølevand bliver ofte gammelt. Frostsikringen bør
årligt checkes for hvor mange minusgrader, det beskytter til.
Hvad du gjorde ved en 2030 er højst sandsynligt også helt fint ved 2020
´eren.

Husk at checke impelleren i søvandspumpen HVERT år. Pumpemæssigt gør
det ikke så meget, hvis den taber en tunge. Problemet er hvor tungen
bliver af !

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : wod

Dato : 09-10-11 15:01

On 9 Okt., 22:50, Finn Borch <finnb...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Husk at checke impelleren i søvandspumpen HVERT år. Pumpemæssigt gør
> det ikke så meget, hvis den taber en tunge. Problemet er hvor tungen

Tusind tak for svaret Finn. Det giver mening med din forklaring med de
to kredssystemer.

/Frank

Fra : blueocean

Dato : 10-10-11 00:31

On 9 Okt., 23:01, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:

> Som Finn skriver er det fint nok med at gøre på denne måde, jeg har praktiseret dette i 15 år med en VP 2030, og jeg har 1½ år tappet al ferskvand af og udskiftet det. Man kan også køre motoren igennem som beskrevet, og derefter tappe al ferskvandet af for vinteren.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-11 02:37

I forlængelse af Finns udmærkede forklaring kan jeg lige tilføje to
ting.

M.h.t. impelleren så tag end ud hvert efterår og se den efter for evt.
revnedannelser i hver bladrod. Er der begyndende revnedannelse så køb
en ny impeller. Sæt først impelleren i pumpehuset om foråret. Det er
ikke særligt hensigtsmæssigt at et par blade gennem hele vinteres skal
være kraftigt belastede af vridningen.
Opbevar den demonterede og nye impeller på et mørkt,tørt og køligt
sted.
Vær tillige opmærksom på at impellere laves i tre udgaver af hhv.
Nitrile gummi, neoprene gummi og i et et af de to sammensatte
produkter under betegnelsen MC97. Vælg det sidste her er egenskaberne
bedst.
Når du sætter impelleren i igen så smør hus og impeller med glycerin.
Anvend ikke petroleumsbaserede produkter de kan beskadige impelleren.
Kør ikke impelleren tør, uden vand eller smøremiddel det kan resultere
i haveri og i værste fald brand.

M.h.t. motorens varmeveksler, så er den en såkaldt Toyotakøler hvor de
to gummiender nemt kan tages af ved at løsne og fjerne de seks
spændebånd. Sæt derefter en lille skruetrækker ind under gummikanten
og løs gummiet fra varmeveksleren. Derefter kan gummienderne trækkes
af. Check selve varmeveksleren for forstoppede huller med tang. Selv
om man har vandfilter på motorens vandindtag kommer der ålegræs
igennem spalterne i filteret. De bliver kvaset i impelleren og havner
foran rørene i varmeveksleren hvor saltvandet skal passere ind.
Samtidigt skal du checke hvor gummienden går ned i
udstødningsmanifolden. Dette hul i støbejernet vil over tid blive
mindre og mindre grundet rustdannelse. Dette hul skal du rense op til
fuld størrelse og derefter montere delene igen. Smør gummidelene
indvendigt med lidt vandfast fedt, så smutter de på med kun et let
tryk.
En fejl der kommer som følge af at hullet i udstødningsmanifolden
blivwer mindre, ses ved at motortemperaturmeteret langsomt begynder at
kravle op i temperatur.
Termostaten begynder at åbne ved 73- 77 grader og er fuldt åben ved 87
grader. Ved 82 grader er den åbnet 6 mm.
Du kan roligt køre videre med motoren om temperaturen når 90 - 95
grader. (Det giver faktisk en renere forbrænding) men en temperatur
der får kølevandet til at koge væk skal man ikke komme op på, det vil
medføre motorhaveri.

Du kan se specifikationerne i manualen på side 14:
http://www.bluemoment.com/manuals/Volvo_Penta_MD2010-20-30-40.pdf
se køleren på side 20 øverst til venstre.

Mvh/Harding