Grantræets vækst
Fra : Margit Jensen

Dato : 09-10-11 13:36

Jeg har hørt, at jeg kan hæmme mit grantræs vækst ved at
skære en rids hele vejen rundt i barken oppe i toppen.
Er der nogen, der ved, om det er rigtigt.

Hilsen Margit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-10-11 05:50

On Sun, 9 Oct 2011 14:35:58 +0200, "Margit Jensen" <margit@itnettet.dk>
wrote:

>Jeg har hørt, at jeg kan hæmme mit grantræs vækst ved at
>skære en rids hele vejen rundt i barken oppe i toppen.
>Er der nogen, der ved, om det er rigtigt.

Det er i hvert fald ikke helt forkert.
Det skal nok ikke være en hel ubrudt ridse hele vejen rundt, den skal
nærmere deles op i to 'næsten-halve'.

Der findes en speciel tang som juletræsavlere bruger, som laver tre hak
i barken på topskuddet. Har lige forsøgt at finde et billede af den
tant, men det lykkedes ikke.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-10-11 07:14

Den 10/10/11 06.50, Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
>
> Der findes en speciel tang som juletræsavlere bruger, som laver tre hak
> i barken på topskuddet. Har lige forsøgt at finde et billede af den

En ridse med et knivplad vokser vel hurtigt sammen igen. Skal der ikke
fjernes en strimmel bark, men stadig med kanaler, så toppen ikke dør helt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Margit Jensen

Dato : 10-10-11 08:30

wrote:

> [...]

Der findes en speciel tang som juletræsavlere bruger, som laver tre hak
i barken på topskuddet. Har lige forsøgt at finde et billede af den

Mange tak for dit lynhurtige svar Mads.

Hilsen Margit

Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-11 10:59

> [...]
>
> Der findes en speciel tang som juletræsavlere bruger, som laver tre hak
> i barken på topskuddet. Har lige forsøgt at finde et billede af den

Den hedder en topstoptang:

http://www.skovdyrkerne.dk/dyrkningsaktuelt/juletraeerogklippegroent/bevoksningspleje/formreguleringafjuletraeer/topstoptangen/

Den er små-pebret:
http://www.dansk-skovkontor.dk/one2live/websites/2/site/index.jsp?butik=ja&categoryid=43&subcategoryid=48

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-10-11 16:15

On Mon, 10 Oct 2011 11:58:37 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Den hedder en topstoptang:
>
>http://www.skovdyrkerne.dk/dyrkningsaktuelt/juletraeerogklippegroent/bevoksningspleje/formreguleringafjuletraeer/topstoptangen/

Lige præcis den jeg havde i tankerne.

>Den er små-pebret:
>http://www.dansk-skovkontor.dk/one2live/websites/2/site/index.jsp?butik=ja&categoryid=43&subcategoryid=48

Småpebret? Det er da vist ikke ordet .......
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 11-10-11 00:37

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev

> Den er små-pebret:
> http://www.dansk-skovkontor.dk/one2live/websites/2/site/index.jsp?butik=ja&categoryid=43&subcategoryid=48

Typisk dansk. Man laver et produkt, og sælger det efter GSG-princippet.
(Går'n så går'n). Helt uden at blinke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen