muldvarpe
Fra : lom k

Dato : 09-10-11 08:11

Jeg har fået muldvarper i midt græs, de har længe været i græsrabaten
mellem hækken og vejen. Fint med det, men nu er de kommet inden for i
haven. Dels har jeg en meget blød jord,højt grundvand, så gangene
falder sammen når man kommer til at træde på dem.

Så hvad er gruppen erfaring med de forskellige methoder.

Hørt at en hel sild i en af den gange skulle gøre det??

Hvad med disse ultralyd sender?? Læst hos Bolius at de ikke hjælper??

Hvis jeg skal ud i fælder, hvad er så bedst??

Forestiller mig at der er en masse hus råd, så vil gerne høre alle dem
som I ved virker.

håber at høre fra jer

MVH

Lars-Ove Madsen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 09-10-11 09:58

Den 09-10-2011 09:11, lom k skrev:

> [...]
>
> Hvis jeg skal ud i fælder, hvad er så bedst??
>
> Forestiller mig at der er en masse hus råd, så vil gerne høre alle dem

Sæt en ganske alm. muldvarpesaks.
Eller få en til at lægge godkendt gift. Det er ikke billigt, men det virker.
Rigtig mange af de gamle husråd har ingen virkning. I bedste fald jager
de måske dyret over til naboen. Han jager den måske tilbage igen.

Hilsen Matthias

Fra : Golf2

Dato : 09-10-11 09:58

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis jeg skal ud i fælder, hvad er så bedst??
>
> Forestiller mig at der er en masse hus råd, så vil gerne høre alle dem

Hej Lars-Ove

Min erfaring gennem en del år er, at fælder er det sikreste middel til at
stoppe muldvarperne. Ultralyd virker sjældent, og diverse kemiske stoffer
til at hælde i gangene holder kun muldvarpen på afstand indtil det ikke
lugter mere.
En god muldvarpefælde er det bedste. Grav den ned efter forskrifterne, og
husk at tjekke den efter et par dage. Der kan sidde en såret muldvarp i den,
som man selvfølgelig skal sørge for at aflive med en hug fra spaden.

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 09-10-11 15:52

"Golf2" skrev i meddelelsen

[...]

===

Sæt en sort spand over fælden og muldvarpeskuddet, så er det nemt at fange
dem.

Du har måske interesse i - jf. dit kaldenavn - at læse lidt på min
hjemmeside - se nedenunder :)
--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-10-11 11:46

lom k wrote:
> [...]
> falder sammen når man kommer til at træde på dem.
>
> Så hvad er gruppen erfaring med de forskellige methoder.

En fælde i form af en muldvarpesaks fungerer, blot skal man være
omhyggelig med at få placeret fælden i en gang nær et frisk
muldvarpeskud.

Min kone har lige fanget en, hun var stolt som en pave. Næste opgave er
at holde skaprt øje med om der kommer nye skud, for så skal fælden
sættes igen.

http://www.skadedyrene.dk/Muldvarp/saks.htm

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Armand

Dato : 09-10-11 13:16

> [...]
> falder sammen når man kommer til at træde på dem.
>
> Forestiller mig at der er en masse hus råd, så vil gerne høre alle dem

Knofedt-metoden, som jeg har set min datters bedstefar udføre med
gentagen succes:
Muldvarper 'skyder' på faste tider, så find først ud af hvornår - Sæt
evt. en pind med et lille flag i det friskeste skud til den primære
observering.
Når du har erfaret kræets rytme kan du snige dig ind på skuddet på
strømpesokker lige op til forventet 'arbejdstid', og ved første
bevægelse i skuddet hugge en spade i jorden ved skuddets udkant og kaste
den løse jord incl. muldvarp op på plænen!Derfra er det naturligvis op
til dit mandsmod at aflive kræet - Min ovennævnte bedstefar gik om i
krattet bag gården og slap den løs.
Har man svært med at klaske et levende væsen liggende på plænen, kan man
istedet bruge en greb som spyd med i skuddet og efterfølgende sætte en
fod på skuddet for diskret at trække afdøde væsen af under jorden!

--
Armand.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 10-10-11 05:18

> Knofedt-metoden, som jeg har set min datters bedstefar udføre med gentagen
> succes:

Min datters bedstefar - er det et nyt udtryk for din far/svigerfar ?
- eller er vi ude i noget kompliceret?

Christian

Fra : Armand

Dato : 11-10-11 14:59

Den 10-10-2011 06:17, Christian Stidsen skrev:

> Min datters bedstefar - er det et nyt udtryk for din far/svigerfar ?
> - eller er vi ude i noget kompliceret?

Ikke så kompliceret men snarere meget almindeligt:
Jeg bor ikke sammen med moderen!
I tilgift er manden død i mellemtiden, så det ér nok de bedste
titulering. Men alligevel så snørklet at DU faldt over det

--
Armand.

Fra : Max Petersen

Dato : 10-10-11 08:39

Jeg fanger mange muldvarpe og mosegrise i min og mine naboers plæne med
denne billige saks fra Zinch-Lysbro:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3398&n=10

Find et frisk skud med gennemgående gang. Grav ikke hullet større end saksen
og sæt saksen så indbydende i hullet at dyret ikke kan undgå at stikke
snuden ind i ringen. Sæt en spand med bunden i vejret over hullet og en stor
sten ovenpå så ungerne ikke piller ved saksen og PAS PÅ FINGRENE FOR
HELVEDE. EN MULDVARPESAKS ER IKKE LEGETØJ.

Det siges, at gangene hurtigt overtages af andre muldvarpe. Det har jeg nu
ikke oplevet, men selv hvis det er tilfældet, ødelægger det ikke glæden ved
at se den sorte, lodne satan sidde i fælden næste morgen

Diverse husgeråd og kloge koners skrøner har jeg fundet i bedste fald
ineffektive, gift er for dyrt og gas er ulovligt...

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 10-10-11 15:15

Den 10-10-2011 09:39, Max Petersen skrev:
en sorte, lodne satan sidde i fælden næste morgen

> Diverse husgeråd og kloge koners skrøner har jeg fundet i bedste fald
> ineffektive, gift er for dyrt og gas er ulovligt...

Det kommer an på hvad du mener med gas.
Det der udlægges af de professionelle eller andre som har tilladelse, er
piller, der udvikler gas. (fosforbrinte)

Hilsen Matthias

Fra : Max Petersen

Dato : 11-10-11 07:46

>Matthias H. Matthiessen skrev i en meddelelse:
>Det kommer an på hvad du mener med gas.
>Det der udlægges af de professionelle eller andre som har
>tilladelse, er piller, der udvikler gas. (fosforbrinte)"

Nåmen, så var det nok ikke det jeg mente

m.v.h. Max

Fra : Max

Dato : 11-10-11 11:30

Hej Lars-Ole

> Så hvad er gruppen erfaring med de forskellige methoder.

Jeg havde tidligere en svigerfar der var kommunal muldvarpe
mand, han svor til forgiftede regnorm så den absolut bedste
metode, det havde så den gode bivirkning at han vidste hvor
man kunne grave orm uanset hvor man var i kommunen.

Max

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 12-10-11 07:58

Den 11-10-2011 12:29, Max skrev:
> [...]
> metode, det havde så den gode bivirkning at han vidste hvor
> man kunne grave orm uanset hvor man var i kommunen.

Det virkede rigtig godt, men er ikke tilladt mere af miljøhensyn.
Hilsen Matthias