Positive oplevelser med netgears DGND3700 ~
Fra : Jan Strægaard

Dato : 09-10-11 07:35

Jeg er på udkig efter en ny ADSL router. Netgears N600 DGND3700 ser
meget interessant ud - alt i en boks. På nettet er jeg dog ikke stødt på
ret megen brugeromtale af den (og kun udenlandske), og langt det meste
går på problemer med ADSL modemet og ustabil connectivitet.

Er det slet ingen OK oplevelser med kassen i DK? (Jeg bruger TDC bredbånd.)

Mvh
Jan

Fra : Glenn

Dato : 09-10-11 17:47

On 09/10/11 08.34, Jan Strægaard wrote:
> [...]
> går på problemer med ADSL modemet og ustabil connectivitet.
>
> Er det slet ingen OK oplevelser med kassen i DK? (Jeg bruger TDC bredbånd.)

Hej Jan

Jeg har lige sat en DGND3700 op, men kan kun få 8/1 Mbit/s - ikke 8/2
Mbit/s som ISPens router giver. Iøvrigt samme problem med Netgear DM111P.

-

Hvis nogen kunne tænke sig at eksperimentere, skulle man måske se på:

FRITZ!Box Fon WLAN 7390:
http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/FRITZ_Box_Fon_WLAN_7390/index.php
Manualer i højre side:
http://www.avm.de/en/Download/

http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/index.php/FRITZ%21Box_Fon_WLAN_7390

Den har ikke Broadcom BCM6368/BCM6306 - men den har en FPGA XC3S250E:
http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/index.php/FRITZ%21Box_Fon_WLAN_7390#Hardware

http://de.wikipedia.org/wiki/FRITZ!Box#Produktlinien

AVM FRITZ!Box Fon WLAN 7390:
http://www.getgoods.de/Computer_und_Hardware/Internet/Netzwerk/Modem/Router/AVM_FRITZBox_Fon_WLAN_7390_i363_36929.htm

FRITZ DECT telefon:
http://www.getgoods.de/Festnetz/AVM_FritzFon_MT-F_i2_19574_0.htm

(
http://www.chip.de/preisvergleich/137773/AVM-FritzBox-Fon-WLAN-7390-20002448.html
)

http://www.avm.de/en/Sicherheit/dect.html

Omtale - incl. tekniske vink:
http://voipsnak.dk/ip-telefoni/emne/1456-fritzbox-7390-vdsl-fullrate-og-tdc-tips-og-tricks/

Ultimative FRITZ!Box "fumle"-værktøj - FBEditor (mon det virker/er
nødvendigt på 7390?):
http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=79513&page=1
http://www.pcwelt.de/downloads/FBEditor-564645.html
http://www.heise.de/software/download/fbeditor/58626
How to get a Fritz!Box 7390 working as a VDSL modem:
http://forums.thinkbroadband.com/fibre/3994697-how-to-get-a-fritzbox-7390-working-as-a-vdsl-modem.html?fpart=all&vc=1

Gammel test:

ZDNet UK, 25 October, 2010, AVM Fritz!Box Fon WLAN 7390:
http://www.zdnet.co.uk/reviews/sme-routers/2010/10/25/avm-fritzbox-fon-wlan-7390-40090632/
Citat: "...
Speed is the main theme of the 7370 [7390!]: it features four Gigabit
Ethernet LAN ports, support for 100Mbps VDSL2 internet connections, plus
concurrent 2.4GHz and 5GHz wireless networking, courtesy of two Atheros
AR9220 chips. The external 2x3 MIMO antenna configuration of the 7270
has been replaced by an internal 2x2 setup, with each radio having a
dual antenna PCB located under the small case 'fins'.
In addition to eight ISDN devices, an analogue line and two analogue
telephony devices, the 7390 supports up to 10 SIP accounts and has five
built-in answering machines plus fax reception. An integrated DECT base
station can handle up to six GAP-compatible handsets.
The 7390 is mainly focused on consumers, so digging down to more
advanced networking settings requires the 'Expert' mode to be enabled.
...."

Fra : Glenn

Dato : 09-10-11 17:53

Via:

FRITZ!Box Fon WLAN 7390:
http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/index.php/FRITZ%21Box_Fon_WLAN_7390#Hardware

Blev følgende link fundet:

IFE-6, FXS60IF1 Multi-Mode VDSL2/ADSL2+:
http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/index.php/FXS60IF1
Citat "...
Ikanos Enables Highly Integrated Multi-Mode VDSL2/ADSL2+ Triple Play
Residential Gateways With Single-Chip Integrated Front End (IFE)
...."

Fra : Glenn

Dato : 09-10-11 18:08

> [...]
> går på problemer med ADSL modemet og ustabil connectivitet.
>
> Er det slet ingen OK oplevelser med kassen i DK? (Jeg bruger TDC bredbånd.)

Hej Jan

Her er nogle få timers erfaring med Netgear DGND3700:

Man kan kun vælge (pt?) 5,4GHz kanalerne 36, 40, 44, 48 med 54MBit/s -
eller 36, 44 med 300Mbit/s. Det er næsten ligeså ringe som 2,4GHz båndet
der kun hr 3 fulde kanaler (1,6,11).

Kanal 100-140 og 52-64 kan ikke ses/vælges?

Mulige kanaler kan ses her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Wi-fi#Wi-Fi5.2C_5.2C5_GHz:_IEEE_802.11a_kanaler

PS: Har ikke overførst filer via DGND3700-wireless i større stil.

Fra : Glenn

Dato : 09-10-11 18:14

> [...]
> går på problemer med ADSL modemet og ustabil connectivitet.
>
> Er det slet ingen OK oplevelser med kassen i DK? (Jeg bruger TDC bredbånd.)

Hej Jan

Der er een fed detalje jeg ikke har set på andre routere - der er både
xDSL-modem indgang - og WAN-ethernet indgang!

Den kan automatisk vælge mellem de to WAN grænseflader - eller man kan
låse den fast til een af dem.

Firmware 1.0.0.12 (såvidt jeg husker).

Fra : Jan Strægaard

Dato : 09-10-11 19:23

On 09-10-2011 19:13, Glenn wrote:
> [...]
..

> [...]
> xDSL-modem indgang - og WAN-ethernet indgang!
>
> Den kan automatisk vælge mellem de to WAN grænseflader - eller man kan

Modem og WAN-eth muligheden er blandt andet noget af det, der trækker i
mig. Jeg er meget interesseret i at høre om dine erfaringer med 'xDSL
modem opkoblingen'.

Der er også vital at jeg kan lave VPN (PPTP/GRE) pass through til en VPN
server på LANet.

Tak for input, sp far

Mvh
Jan

Fra : Jan Strægaard

Dato : 10-10-11 16:41

> [...]
> xDSL-modem indgang - og WAN-ethernet indgang!
>
> Den kan automatisk vælge mellem de to WAN grænseflader - eller man kan

Hej Glenn

Routeren passer på papiret til det, jeg lige står og mangler.

Jeg ved godt, at du ikke har haft den så længe, men er det en du efter
det kendskab, du har til den nu, vil anbefale - uden at jeg vil hænge
dig op på dit svar . Hvis ikke, da gerne med din begrundelse hvorfor.

Det er ok at svare til mail adressen, hvis du foretrækker det - jeg har
slået en modtager til.

Mvh
Jan

Fra : Glenn

Dato : 12-10-11 18:40

On 10/10/11 17.40, Jan Strægaard wrote:
> [...]
> dig op på dit svar . Hvis ikke, da gerne med din begrundelse hvorfor.
>
> Det er ok at svare til mail adressen, hvis du foretrækker det - jeg har

Hej Jan

Jeg har kigget efter PPTP passthrough og kan ikke finde en sådan, men
fra "gammel tid" har Netgear mange gange skrevet om at de under et vælg
af NAT følsomme protokoller. Så måske kan den det.

Det der ser ud til at tale for DGND3700 er følgende:
( http://www.wikidevi.com/wiki/Netgear_DGND3700 )
* FLA1: 32 MB
* FLA2: 128 MB
* RAM1: 128 MB

Så måske vil der komme flere features fremover via firmware upgrades.

Det der taler imod er:
* Kun 4 stk 5,4GHz kanaler at vælge mellem.
* Tilsyneladende kun 1 Mbit/s uplink med ADSL
* Ikke understøttelse af IPv6 (pt - men der er stor flash til software)

-

En anden router jeg synes er interessant er Asus RT-N16 (dog uden
ADSL-modem og kun 2,4GHz 11n) med DD-WRT firmware - og Gbit switch.
Routeren siges at være "idiot-sikker" mod firmwarefejl. Nogen mener at
Asus-firmware er mere stabil end DD-WRT. Jeg har kørt med DD-WRT i lang
tid, næsten uden problemer og med ca. 9-10Mbyte/s effektiv overførsel
(130-144 MBit/s).

ASUS RT-N16
128MB, 32MB flash
Broadcom BCM4718
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Asus_RT-N16
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=670074
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=668948

October 20, 2009 New To The Charts: ASUS RT-N16 Multi-functional Gigabit
SuperSpeedN Router:
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/30958-new-to-the-charts-asus-rt-n16-multi-functional-gigabit-superspeedn-router

-

Der skulle være kommet disse nye Asus routere - også med Gbit switche (
http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_routers ):
* ASUS RT-N56U (8 MB flash and 128 MB RAM)
* ASUS RT-N76U (32 MB, 128 MB)
* ASUS RT-N66U (32 MB, 256 MB)

NEW ASUS RT-N56U & RT-N76U ROUTERS!
http://wl500g.info/showthread.php?t=25043
http://reviewunit.com/asus-rt-n76u-wireless-router-with-3g-support-review/

ASUS RT-N56U:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=Asus+RT-N56U&sp=all&pid=4521375

Fra : Jan Strægaard

Dato : 13-10-11 08:59

On 12-10-2011 19:39, Glenn wrote:

> [...]
> * Tilsyneladende kun 1 Mbit/s uplink med ADSL
> * Ikke understøttelse af IPv6 (pt - men der er stor flash til software)

Tak for input - har nu bestilt en.

Mvh
Jan

Fra : Jan Strægaard

Dato : 16-10-11 13:11

On 09-10-2011 08:34, Jan Strægaard wrote:
Jeg har nu anskaffet mig sådan router. Førstehåndsindtrykket er ok.

Jeg vil gerne dele løsningen på en problem, jeg havde i starten. Jeg
kunne ikke få IP adresse (DHCP på TDC Bredbånd) med det indbyggede
ADSL-modem, ind til jeg ændrede VDI/VCI fra 8/35 (default) til 0/101
efter en søgning på Internettet. Med 8/35 var status 'connected', men
klienten kunne ikke få adresse.

Når jeg bruger externt modem (SpeedStream fra TDC) står DSL lampen på
routeren blinker, som om det indbyggede modem forsøger at synkronisere -
også selv om jeg sætter den op til kun at skulle bruge Eth på WAN-siden.

Vh
Jan

Fra : Glenn

Dato : 16-10-11 18:36

On 16/10/11 14.11, Jan Strægaard wrote:
> [...]
> routeren blinker, som om det indbyggede modem forsøger at synkronisere -
> også selv om jeg sætter den op til kun at skulle bruge Eth på WAN-siden.

Hej Jan

Der skal vælges (Multiplex: LLC) hvis man kan.

Herudover bør du klone leverings/ISP-routerens
ethernet/mac/fysiske-adresse. På min var det den på stemplede adresse+2
på sidste heksadecimale ciffer.

Ellers vil det tage meget lang tid (timer) at skifte router, da ISPen
"låser" fast på sidste mac-adresse, der fik en DHCP-lease.

Jeg opdagede det ved at den ikke virkende nye router blev efterladt på
ADSL-linjen. Næste morgen virkede den.
Og sørme om den gamle ISP-router så ikke virkede, indtil
ISP-DHCP-serverens lease igen timede ud.