Sjælland - San Marino
Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-10-11 13:18

Hej gruppe

Hvilken rute vil i anbefale fra Sjælland til San Marino her i efteråret
til en mellembil (Focus) med 1200kg på krogen?

Forventer en overnatning undervejs.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Falkoneren

Dato : 08-10-11 17:08

> Hvilken rute vil i anbefale fra Sjælland til San Marino her i efteråret
> til en mellembil >
> Forventer en overnatning undervejs.
> Kh. Søren

Hej Søren
Jeg plejer at køre over disse byer
Gedser, Rostock, Berlin, Nürnberg, München, Innsbruck, Bolzano, Verona,
Bologna og San Marino.
Vi køre hjemmefra ved 20-22 tiden, der går en færge fra Gedser kl: 21:00,
sejltiden er 1:45 min
Så slipper du for kø og tæt trafik i nord Tyskland. Holder ind på en
rasteplads og tar' en morfar en time eller to, mellem lastbilerne.

Maden på færgen er elendig, på vores næste tur har vi selv natmad med.

Vi plejer at overnatte i Østrig.
MVH Kim

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-11 18:51

Den 08-10-2011 18:08, Falkoneren skrev:
> Hej Søren
> Jeg plejer at køre over disse byer
> Gedser, Rostock, Berlin, Nürnberg, München, Innsbruck, Bolzano, Verona,
> Bologna og San Marino.

Mellem München og Innsbruck vil jeg foreslå at der køres via Kufstein.

Der findes en kortere vej ned over Garmisch-Partenkirchen, men den er
meget bjergrig, og ikke videre velegnet med en CV på krogen.

> [...]
> Så slipper du for kø og tæt trafik i nord Tyskland. Holder ind på en
> rasteplads og tar' en morfar en time eller to, mellem lastbilerne.

Inden der parkeres på lastbil-pladserne bør man orientere sig om om det
er tilladt.

Hvis ikke 'personbil med CV' er vist på skiltene så lad hellere være.

Ellers vil jeg foreslå at man kører ind på et autohof. Der er maden
oftest meget bedre.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-10-11 21:12

Den 08-10-2011 19:51, Finn Guldmann skrev:

> [...]
>
> Hvis ikke 'personbil med CV' er vist på skiltene så lad hellere være.
>
> Ellers vil jeg foreslå at man kører ind på et autohof. Der er maden

Takker; den tager jeg lige med i overvejelserne :)

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 19-10-11 12:40

"Soeren Friberg" skrev i meddelelsen

> [...]

> oftest meget bedre.

Takker; den tager jeg lige med i overvejelserne :)

===
Når du så er i nærheden, så prøv lige at tælle hvor mange lastbiler der
holder på cv/bil-parkeringspladerne og tag tallet med hjem :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-10-11 08:17

Finn Guldmann frembragte:

God rute med en del lettere trafik end ad A7 ned gennem midttyskland.

> Mellem München og Innsbruck vil jeg foreslå at der køres via Kufstein.
>
> Der findes en kortere vej ned over Garmisch-Partenkirchen, men den er meget
> bjergrig, og ikke videre velegnet med en CV på krogen.

Til gengæld er det en smuk tur. Synes dog ikke det er noget stort
problem med en CV på krogen. Der er nogle formidabelt gode
pause/spisemuligheder på den tur.

> [...]
>
> Hvis ikke 'personbil med CV' er vist på skiltene så lad hellere være.
>
> Ellers vil jeg foreslå at man kører ind på et autohof. Der er maden oftest

Jeg har ALDRIG gennem mine snart 20 år som Italiensfarer med CV oplevet
noget problem med at holde i lastvognsfelterne. Men det kan være en god
ide at undlade at parkere ved siden af en kølevogn. De har tit nogle
fandens larmende kompressorer, der starter ind imellem. De almindelige
rastepladser kan dog være gevaldigt fyldte, hvis man komer sent. Jeg
har dog aldrig oplevet ikke at kunne finde en plads ved højst at køre
til næste rasteplads. Men det kan godt være at Autohof er en god ide.
Jeg har tit tænkt på at prøve det - men det er ikke rigtigt blevet til
noget.
Mht. til maden er jeg enig, i hvert fald i Tyskland. Kommer man først
til Østrig, er der faktisk ofte særdeles god mad på rastepladsernes
restauranter. Og i Italien endnu bedre - men der kunne jeg så aldrig
finde på at overnattte på rasteplads.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-11 10:28

Den 10-10-2011 09:17, Jan Bøgh skrev:
> God rute med en del lettere trafik end ad A7 ned gennem midttyskland.

Og knap så mange bakker.

> Til gengæld er det en smuk tur. Synes dog ikke det er noget stort
> problem med en CV på krogen. Der er nogle formidabelt gode
> pause/spisemuligheder på den tur.

Nu er jeg kun kommet den vej en enkelt gang, med lastbil. Og det var
ingen succes.

Kommer man over Kufstein, er der ved den første afkørsel i Østrig en
tankstation hvor man kan få diesel, og sikkert også benzin, billigere
end på motorvejen.

Det er ikke nogen fin og fancy restaurant, men maden fejler ikke noget.

> Jeg har ALDRIG gennem mine snart 20 år som Italiensfarer med CV oplevet
> noget problem med at holde i lastvognsfelterne.

Hvis man holder med CV på lastbilpladserne, og det ikke klart er skiltet
at man må det, rykker Polizei ud og skaber pladsen hvis der ikke er
flere pladser til lastbilerne. Dog kun aktuelt om natten.

> Men det kan være en god
> ide at undlade at parkere ved siden af en kølevogn. De har tit nogle
> fandens larmende kompressorer, der starter ind imellem.

Særligt tyske chauffører kan ikke forstå at kølemaskinen skal køre på en
køletrailer også om natten. Men når de så bliver spurgt hvordan de så
havde tænkt sig at deres mælk, ost og friske frugt skal transporteres,
plejer de at klappe i.

> [...]
> til Østrig, er der faktisk ofte særdeles god mad på rastepladsernes
> restauranter. Og i Italien endnu bedre - men der kunne jeg så aldrig

På tyske motorvejsrastepladser bliver, stort set, al mad lavet i
frituren.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 10-10-11 17:53

Den 10-10-2011 09:17, Jan Bøgh skrev:
> Til gengæld er det en smuk tur. Synes dog ikke det er noget stort
> problem med en CV på krogen. Der er nogle formidabelt gode
> pause/spisemuligheder på den tur.

Jeg er helt novice i at køre med campingvogn - men sandelig ikke i bil.
Ud fra råd her og tidligere i denne gruppe gør vi så et første ophold i
Aktiv-Camping Prutz in Tirol. Det ser fornuftigt ud. Jeg kan da se
campingvogne på pladsen, så på en eller anden måde måde jo være kommet
frem ;)

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 19-10-11 12:44

> [...]

Aktiv-Camping Prutz in Tirol. Det ser fornuftigt ud. Jeg kan da se
campingvogne på pladsen, så på en eller anden måde måde jo være kommet
Camping Prut er fin - men den skal du på ingen måde regne med at nå på
førstedagen - men det har du nok regnet ud :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-10-11 18:11

Den 19-10-2011 13:43, Per H. Kristensen skrev:
> Camping Prut er fin - men den skal du på ingen måde regne med at nå på
> førstedagen - men det har du nok regnet ud :)

Ja og nej. Vi var i Tyskland 21 og på Prutz dagen efter kl. 18. Så var
der plads til et par mindre ophold.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-10-11 21:11

> [...]
> rasteplads og tar' en morfar en time eller to, mellem lastbilerne.
>
> Maden på færgen er elendig, på vores næste tur har vi selv natmad med.

Super, tak Kim

Sådan har jeg bestilt. Ser fornuftigt ud.

Fra : Dan Andersen

Dato : 11-10-11 08:17

har du prøvet at regne på ruten over Storebæltsbroen?? Vi har de sidste par
år kørt denne vej. Vi bor i Nordsjælland. På en ruten til Koblenz i
Tyskland, er der 125 km ekstra km hver vej og ved et forbrg på 7 km/l.
sparer man 550 kr.

Vi havde ellers altid taget Rødby-Puttgarten, men efter Scandlines ublu
priser på bil+CV og havde taget natrabatten væk, så jeg efter alternative
muligheder og blev overrasket over, hvormeget man kunne spare.

Til orientering er billigere at tage over Den engelske Kanal end
Rødby-Puttgarten !!!! Selvom færgetiden er dobbelt så lang!!!

Hvis nogen vil høre nærmere er man velkommen til at kontakte mig direkte::

Mvh. Dan Andersen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 11-10-11 16:54

Den 11-10-2011 09:16, Dan Andersen skrev:
> har du prøvet at regne på ruten over Storebæltsbroen??

Jeg er i hver fald klar over, ar det er billigere over broen..
men har valgt luksusløsningen med færgen. Af flere grunde. Men tak for
indsparker. Jeg er sikker på, at du har ret.

Søren

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-10-11 20:07

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen

> Jeg er i hver fald klar over, ar det er billigere over broen..
> men har valgt luksusløsningen med færgen. Af flere grunde. Men tak for
> indsparker. Jeg er sikker på, at du har ret.
>
> Søren

Hvis man er tidligt ude kan man få economy billet til 699 i stedet for 1072
som standardbilletten koster via Gedser - Rostock.
Man skal bare være opmærksom på, at der ingen fortrydelsesret er når man har
bestilt.

Kurt

Fra : Soeren Friberg

Dato : 11-10-11 20:35

Den 11-10-2011 21:06, Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> 1072 som standardbilletten koster via Gedser - Rostock.
> Man skal bare være opmærksom på, at der ingen fortrydelsesret er når man

Ja, det så jeg godt, men jeg var ikke tidligt ude

Fra : Dan Andersen

Dato : 11-10-11 20:54

Er det retur og er det med CV?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-10-11 23:08

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i meddelelsen
> Er det retur og er det med CV?

Enkelt med cv.
Medmindre man er meget sikker på, at man kan ramme en bestemt færge på
hjemturen vil jeg ikke anbefale, at det også er economy.
I sommer købte vi economy begge veje, men på hjemturen gik det så godt, at
vi kom til Rostock 7 timer før vi havde reserveret plads. En meget sur
mutter i billetsalget ville ikke engang lukke os ind på området. Vi fik
besked om straks at forlade opmarchområdet igen og komme igen 1 time før vi
havde reserveret til. Forsøgte forgæves at forklare hende, at vi ville være
tilfredse med bare at blive jaget over i chancekøen, men det var helt
udelukket. Alt var udsolgt - hvilket vi godt vidste, men vi kunne se, at der
kun holdt få i chancekøen, så der var en stor chance for at komme med
tidligere. Men ordnung muss sein.
Vi ringede hjem til Scandlines for at høre om det kunne være rigtigt. De var
uforstående over for det, men kunne intet gøre. De forsøgte ellers at
ombooke os, men der var alt udsolgt, så det var ikke muligt.
Men vi har prøvet det før med standardbilletter, hvor der ikke var problem
med at komme ind i chancekøen og komme med, selv om vi har holdt som ca. nr.
20 i chancen. I følge de lokale (i Gedser) er der altid plads til mange på
chancen, idet de altid har reserveret et rimeligt antal pladser til
lastbiler som kommer i sidste øjeblik, og når de så ikke dukker op, ja så
kommer alle andre jo med.

Kurt

Fra : Soeren Friberg

Dato : 12-10-11 01:10

Den 12-10-2011 00:08, Kurt B. Andersen skrev:

> Medmindre man er meget sikker på, at man kan ramme en bestemt færge på
> hjemturen vil jeg ikke anbefale, at det også er economy.

Præcis. På udturen ser det ud til, at man kan være i god tid og få den
billigste af 3 muligheder. På hjemturen har jeg ofret den dyreste (noget
med Plus). Dyrere, men netop med den fleksibilitet, som du efterlyser.
Og det skriver de også åbent og ærligt. Ja, det er vel fair nok sådan set.

Fra : Thore

Dato : 13-10-11 13:34

On Sat, 08 Oct 2011 14:17:47 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Hej gruppe
>
>Hvilken rute vil i anbefale fra Sjælland til San Marino her i efteråret
>til en mellembil (Focus) med 1200kg på krogen?
>
>Forventer en overnatning undervejs.

Mange har svaret med mange muligheder, så det vil jeg ikke...:)

Jeg var i San Marino fredag-søndag og så videre til Modena. Kom hjem i
går. En kammerat og mig var til RallyLegends i weekenden. Vi fløj til og
fra Bologna, og havde en Ford Fusion udlejningsbil. Noget af det første
der slog mig i San Marino i fredags var de _meget_ kraftige bakker i det
lille land - og i selve byen/hovedstaden. Jeg var i hvertfald glad for
at jeg ikke havde campingvognen med...:)
Stigningerne kunne være op til 10-12% på hovedvejen (SS72). Det lyder
ikke af meget (Garmisch-Partenkirchen / Innsbruck har nogle på 16%), men
problemet er at man også skal rundt i hårnålene...

Ellers et fantastik lille land. Vågnede hver morgen med sol og udsigt ud
over byen/Rimini/Adriaterhavet...:) Det regnede dog søndag formiddag:::)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-10-11 18:26

Den 13-10-2011 14:34, Thore skrev:

> [...]
> lille land - og i selve byen/hovedstaden. Jeg var i hvertfald glad for
> at jeg ikke havde campingvognen med...:)

Det kan lyde til, at der må lidt fart på ;)

> Stigningerne kunne være op til 10-12% på hovedvejen (SS72). Det lyder
> ikke af meget (Garmisch-Partenkirchen / Innsbruck har nogle på 16%), men
> problemet er at man også skal rundt i hårnålene.

Vi kører ikke der (helt)

> Ellers et fantastik lille land. Vågnede hver morgen med sol og udsigt ud
> over byen/Rimini/Adriaterhavet...:) Det regnede dog søndag formiddag:::)

Vejret ser ok ud. Glæder os.

Fra : Thore

Dato : 14-10-11 13:47

On Thu, 13 Oct 2011 19:25:32 +0200, Soeren Friberg

>Vejret ser ok ud. Glæder os.

Vejret var i hvertfald fint i SanMarino og Modena bortset fra den
2-timers byge vi fik søndag formiddag... Temp. sneg sig fra 9-10 gr
(nat-morgen) til 25 gr. om eftermiddagen.:) Sol og ingen vind, så
gåturene i SanMarino/Maranello/Modena foregik i shorts og poloshirt.

Det var min første tur til SanMarino, men ikke den sidste. Det bliver
med fly til Bologna - også næste gang... 1600,-DKK Kastrup-Bologna -
retur. 2 timers flyvetur pr. vej + 2 timer i bil (incl ½ time på en
Autogrill) - så er man dér...:)

Det var tidsplanen - og regnestykket:

Fly tur/retur=      1600,-
S-tog/Øresundståg t/r   156,-
Billeje (5 dage) fri km   2250,-
Benzin (ca 800 km)   800,-
Hotel(ler)      2600,-

I alt         7406,-

Mad og andre fornødenheder kommer oveni, men det er jo ens, uanset
transportform.

Jeg går og overvejer at sælge cv'en til næste år...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-11 09:43

Thore formulerede spørgsmålet:

> Det var tidsplanen - og regnestykket:
[8<]

> Mad og andre fornødenheder kommer oveni, men det er jo ens, uanset
> transportform.
>
> Jeg går og overvejer at sælge cv'en til næste år...

Man skal i hvert fald ikke benytte campingvogn af økonomiske grunde.
Jeg har år efter år konstateret at så snart man bevæger sig en smule
syd for DK, så kommer regnestykkerne til at ligne dine. Har lige været
i Berlin i en uge - og her kunne vi have fløjet og lejet en
lejlighed/hotel til samme pris som det koster at slæbe CV derned og bo
på C-plads.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-10-11 10:41

Den 14-10-2011 14:47, Thore skrev:
> Mad og andre fornødenheder kommer oveni, men det er jo ens, uanset
> transportform.

Netop mad løber hurtigt op, hvis der alle måltider indtages i "byen".
Specielt var det ret kostbart, da vi havde 3 hjemmeboende børn. Vi har
med dem rejst meget med telt rundt i europa med proppet bil. rejser kan
koste så meget. Her regnede jeg med at maden var halvdelen af rejsens
pris. Men denne tyr var i hvert fald langt billige end Islandsturen med
lejet bil i sommers og USA forrige sommer (uden bil).

Men for 2 "gamle" uden vores 3 børn er ALT meget billigere
(jeg forstår sku godt, at mange kvinder holder sig fra at få børn i DK
med de priser og så mangler vi den en da til at betale for os, der
bliver gamle en gang ;) )

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-10-11 15:32

Den 08-10-2011 14:17, Soeren Friberg skrev:
> Hej gruppe
>
> Hvilken rute vil i anbefale fra Sjælland til San Marino her i efteråret
> til en mellembil (Focus) med 1200kg på krogen?
>
> Forventer en overnatning undervejs.

Tak for mange gode input, som vi nogenlunde fulgte. Sejlede Gedser -
Rostock. Første overnatning på http://www.aktiv-camping.at (Noget
natkørsel, da vi sejlede fra Gedser kl. 19.
Herefter til San Marino med overnatning på Centro Vacanze San Marino. Så
til Venedig med overnatning på http://www.camping-miramare.it. Fra
Venedig direkte hjem over Brenner igen, hvorved vi præcis ramte
morgenfærgen fra Rostock. Ja, det funkede ret godt for os.

PS
Er enig i at San Marino by ikke er campingvogn egnet ;)