"Tyveri" af domænenavn - fiks ide
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-10-11 12:13

Jeg fik for ca. 14 dage siden en "fiks ide" - noget med optagelse af
firmaer i en database på en hjemmeside.

Jeg lavede en demo-version af hjemmesiden, og mailede derefter til en
række firmaer, for at lufte ideen.

Jeg indledte min mail med: "Til Direktøren", men sendte ofte til anonyme
e-mail adresser som f.eks. "info@" og "kontakt@".

I min demo indeholdt hovedet en tænkt www-adresse, som jeg ikke havde
registreret, men hvis ideen slog an ville det nok være den jeg valgte.
Domænet (www-adressen) var på det tidspunkt ledigt.

Nu erfarer jeg, at en it-medarbejder hos et af de firmaer jeg mailede
til, har "stjålet" min ide, og registreret det påtænkte domænenavn i sit
eget navn. Dette er vel i sig selv ikke ulovligt?

Jeg agter at sende en e-mail til direktøren for det aktuelle firma, hvor
"tyven" er ansat, og spørge ham om, hvad han mener om sin ansattes
fremgangsmåde.
Det er vel forkasteligt at en ansat i it-afdelingen læser en mail der
indledes med "Til Direktøren", og hvad værre er (synes jeg), benytter
sig af (fortrolige?) oplysninger der sendes til et firma?

Men hvad siger gruppen om moralen i dette?

PFT.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Preben

Dato : 07-10-11 12:23

Den 07.10.2011 kl. 13:12 skrev Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com>:

> [...]
> sig af (fortrolige?) oplysninger der sendes til et firma?
>
> Men hvad siger gruppen om moralen i dette?

Gruppen her er vist ikke til moral, den er til jura, og så vidt jeg kan
se, er ingen lov overtrådt.

--
mvh/Preben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-10-11 13:21

On 07-10-2011 13:23, Preben wrote:

> Gruppen her er vist ikke til moral, den er til jura, og så vidt jeg kan
> se, er ingen lov overtrådt.

Moralske love, uskrevne love, firma-politikker osv.

Der er da vist masser af "guf" i mit spørgsmål - ikke Åge?

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-10-11 13:24

On 07-10-2011 14:20, Karl Erik Christensen wrote:

> Moralske love, uskrevne love, firma-politikker osv.
>
> Der er da vist masser af "guf" i mit spørgsmål - ikke Åge?
>
> Karl Erik.

Og vel også noget med "brevhemmelighed" når e-mailen indledes med "Til
Direktøren"?

Karl Erik.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-10-11 14:56

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i meddelelsen
> On 07-10-2011 14:20, Karl Erik Christensen wrote:
> Og vel også noget med "brevhemmelighed" når e-mailen indledes med "Til
> Direktøren"?

Formentlig ikke. De fleste firmaers mail ender et helt andet sted end hos
direktøren, som ikke har tid til at læse alle disse mails.
De fleste steder har man så en politik om, at de og de ting sendes til den
og den, og drejer det sig om noget andet, sendes det til den og den.
Herunder vil der også være firmaer som måske lader mails passere deres
IT-afdeling først, for at sortere spam, trojanere og virus fra.
Nu kender jeg jo ikke det pgl. firma og deres politik, men hvis der skal
være overtrædelse af brevhemmeligheden vil det kræve, at pgl. har skaffet
sig adgang til en postkasse på en eller anden ulovlig måde. Det kan du jo så
kun få at vide, ved at kontakte direktøren for firmaet.
Jeg er selv ansat et sted, hvor al indgående mail stilet til firmaet, ender
i et ledelsessekretariat, som så sorterer og sender til de afdelinger, som
varetager forskellige funktioner i organisationen. F.eks. vil alt IT
relateret som udgangspunkt havne i den afdeling, hvor jeg er ansat - også
selv om det er adresseret til direktøren.
Kun meget lidt af denne post passerer nogensinde direktørens skrivebord.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-11 18:17

Kurt B. Andersen skrev:

> Formentlig ikke. De fleste firmaers mail ender et helt andet sted end hos
> direktøren, som ikke har tid til at læse alle disse mails.

Og når det er aftalt, er det berettiget at andre åbner mailen og
dermed ikke ulovligt.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-10-11 13:27

Karl Erik Christensen skrev:

>Jeg indledte min mail med: "Til Direktøren", men sendte ofte til anonyme
>e-mail adresser som f.eks. "info@" og "kontakt@".

Nøj hvor det ligner spam

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-10-11 13:37

On 07-10-2011 14:26, Ivan V. Klattrup wrote:

> Nøj hvor det ligner spam

Jeg synes din iagttagelse er uforskammet.

Langt de fleste firma-hjemmesider har en "Kontakt os" med enten en
e-mail adresse eller en mail-formular.

I øvrigt har jeg fået mange positive svar - ikke en eneste nævner ordet
spam eller "undlad at kontakte os ad denne vej".

Men nu er det ikke spam eller ej, mit spørgsmål går på.

Karl Erik.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 08-10-11 05:45

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i meddelelsen news:4e8ef253$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Men nu er det ikke spam eller ej, mit spørgsmål går på.

"Spam" var nu også min første tanke, men hvis man ikke må kontakte et mindre antal firmaer ad elektronisk vej, hvad må man så?
Hvis firmaer selv opfordrer til at man kontakter dem på deres hjemmeside, så kan jeg ikke se der er noget galt i det.

Nok om det.

Karl Erik, du rejser et spørgsmål om moral i en jura-gruppe. Det skal der nok være nogen der kommer efter dig med (ingen navne
nævnt).
Rent juridisk kan du ikke gøre en pind. Det er derfor man har patenter og brugsmodel-beskyttelse.
Hvis du får en rigtig god idé og fortæller om det til Gud og hver mand, så er der ingen i verden som kan forhindre andre i at bruge
ideen.
Sådan er det bare.
Rent moralsk er det sandelig ikke pænt gjort, og din sanktionsmulighed er at skrive en email til personen, hvor du beder ham om at
skamme sig.

Gode ideer i elektronisk form skal udføres først.
Du skal aldrig skrive til en masse mennesker og sige: "Hvis jeg laver det-og-det, vil I så bruge det?"
Du skal skrive: "Jeg *har* lavet det-og-det, kom og brug det!" - naturligvis når du først har lavet det.

Alle kan programmere en facebook-klon. Det er ingen kunst.
Men det er ham der kom først der vandt.
Sådan virker det idag.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-10-11 12:10

On 08-10-2011 06:44, Henrik Eriksen wrote:

> [...]
> naturligvis når du først har lavet det.
>
> Alle kan programmere en facebook-klon. Det er ingen kunst.

Hej Henrik - tak for et yderst sobert svar.

Jeg er godt klar over, at rent juridisk er der ikke noget "at komme efter".

Jeg skrev til pgl. firma den 27. september, og den 30. blev domænet
registreret.
Så vedkommende må jo altså synes om min ide

Skaden er dog ikke så stor, idet jeg nemt kan opnå samme effekt med et
andet navn på domænet.
Servicen er gratis for firmaerne.

Mine intentioner går mere på, om ikke it-medarbejderen "bryder" med hvad
der måske kan kaldes "god etik" - eller moral, når han misbruger
oplysninger sendt til det firma han arbejder for, for egen vindings skyld?
Han "stjæler" dog trods alt en ide om et domænenavn, medens han er i
firmaets tjeneste.

Karl Erik.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 09-10-11 06:07

> Hej Henrik - tak for et yderst sobert svar.

Selv tak, da.

> Jeg er godt klar over, at rent juridisk er der ikke noget "at komme efter".

Næh, og derfor kan du nok heller ikke få meget hjælp i en jura-gruppe

> [...]
> Så vedkommende må jo altså synes om min ide

> Skaden er dog ikke så stor, idet jeg nemt kan opnå samme effekt med et andet navn på domænet.

Så skulle du gøre dét - og skynd dig!
Uanset hvad, så må du have lavet *noget* forarbejde. Det har ham der har "hugget" dit domæne-navn ikke endnu.
Hvis du kan knalde en løsning op i en fart, og få et kundeunderlag først, så kan du måske vinde kapløbet.

> [...]
> Han "stjæler" dog trods alt en ide om et domænenavn, medens han er i firmaets tjeneste.

Jo, det gør han jo nok. Hvis du får fat i en af de stærkeste paragraf-vridere, så kan der måske gøres noget ad juridisk vej.
"Måske" med stort "M". Selv ville jeg ikke smide så meget som 50 øre i dén retning.

Næh du, gå igang med et andet domænenavn. Og se om du kan få noget på benene.
Held og lykke.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-11 07:08

> "Karl Erik Christensen" skrev i meddelelsen
>
> Hej Henrik - tak for et yderst sobert svar.
>
> Jeg er godt klar over, at rent juridisk er der ikke noget "at komme
> efter".

Det er en rigtig "træls" situation at være kommet i, men jeg ville helt
sikkert - som du selv nævner - foreligge sagen for pågældende virksomheds
ledelse. Det er jo forholdvis let at finde frem til, hvem som tegner en
virksomhed.

> Jeg skrev til pgl. firma den 27. september, og den 30. blev domænet
> registreret.
> Så vedkommende må jo altså synes om min ide

Tjah, du har så nok lært nu, at lave dit forhåndsarbejde noget bedre - næste
gang.
Havde du nu valgt at lave en domain'e registrering først, det koster trods
alt kun 100,-, havde du undgået denne situation.

--
S till
A live

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 09-10-11 15:37

> [...]

I øvrigt har jeg fået mange positive svar - ikke en eneste nævner ordet
spam eller "undlad at kontakte os ad denne vej".
===
Disse "Kontakt os" og what ever er i langt langt de fleste tilfælde oprettet
med henblik på kontakter fra potentielle kunder, IKKE med henblik på at man
skal modtage SPAM den vej fra sælgere.

At firmaerne ikke nævner ordet SPAM eller "undlad at kontakte os denne vej"
skyldes nærmere at de har vigtigere ting at lave. De håber formentlig ikke
at høre fra dig igen.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-10-11 17:35

On 09-10-2011 16:37, Per H. Kristensen wrote:

> [...]
>
> At firmaerne ikke nævner ordet SPAM eller "undlad at kontakte os denne
> vej" skyldes nærmere at de har vigtigere ting at lave. De håber

Læg dig nu til at sove igen - eller gå ud og sparke dæk.

Du fatter åbenbart ikke en brik.

Karl Erik.

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 10-10-11 22:42

> [...]

> formentlig ikke at høre fra dig igen.

Læg dig nu til at sove igen - eller gå ud og sparke dæk.

Jeg tillader mig at have en mening fordi jeg er en af dem der dagligt
modtager spammails på min arbejdsplads. Men jeg kan da godt se at din
argumentation er rigtig godt skruet sammen (ironi off) samtidig med at du
opfører dig som en idiot.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Preben

Dato : 07-10-11 14:51

Den 07.10.2011 kl. 14:24 skrev Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com>:

> Og vel også noget med "brevhemmelighed" når e-mailen indledes med "Til
> Direktøren"?

Og du kan ikke forestille dig, at "direktøren" har givet mailen til en
medarbejder?

--
mvh/Preben

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-10-11 09:03

> [...]

> til, har "stjålet" min ide, og registreret det påtænkte domænenavn i sit
> eget navn. Dette er vel i sig selv ikke ulovligt?

Nej, det er ikke ulovligt for ham, men muligvis for dig.

Det lyder som om du er ude i:
http://en.wikipedia.org/wiki/Typosquatting

Hvis det er tilfældet er det naturligt at sikre sig (firmaet) mod eventuelle
fremtidige misbrug.

Om der findes en direkte lov mod den slags skal jeg ikke udtale mig om, men
der er en til vished grænsende sandsynlighed for at firmaet får overdraget
domænet.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-11 11:56

On 10-10-2011 10:02, Stig Johansen wrote:

> [...]
> der er en til vished grænsende sandsynlighed for at firmaet får overdraget

Hej Stig.

Nej, der er ikke tale om typosquatting
https://www.dk-hostmaster.dk/klager-og-suspension/suspension/typosquatting/klager-og-afgoerelser/

idet stavemåden ikke bare ligger tæt på, men er præcis som jeg skrev i
min demo.

Nå men skide værre med det - jeg har videreudviklet min ide, og har nu
fået et mangedoblet kundegrundlag.

Men "tyvens" chef modtager alligevel en mail i morgen.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-11 12:59

On 10-10-2011 12:55, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> fået et mangedoblet kundegrundlag.
>
> Men "tyvens" chef modtager alligevel en mail i morgen.

Der findes dog en smule lovgivning på området, i:
"Lov om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark"

§ 12. Registranter må ikke registrere og anvende internetdomænenavne i
strid med god domænenavnsskik.
Stk. 2. Registranter må ikke registrere og opretholde registreringer af
internetdomænenavne alene med videresalg eller udlejning for øje.

Så er spørgsmålet bare, hvad "god domænenavnsskik" er for en størrelse.

Stk. 2. forklarer sig selv - så det bliver spændende at følge den videre
udvikling.

Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-10-11 06:47

> [...]

> idet stavemåden ikke bare ligger tæt på, men er præcis som jeg skrev i

Sæt dig i læserens sted - Karl.
Du beskrev ikke præcist hvad din demo gik ud på, så os læsere må gætte på
hvad du har gang i.

> Nå men skide værre med det - jeg har videreudviklet min ide, og har nu
> fået et mangedoblet kundegrundlag.

Tillykke med det.

> Men "tyvens" chef modtager alligevel en mail i morgen.

Pas nu på med at kalde det 'tyveri'.
Domæneregistrering er 'først til mølle', så han kom bare før dig.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-10-11 11:05

On 11-10-2011 07:46, Stig Johansen wrote:

> Pas nu på med at kalde det 'tyveri'.
> Domæneregistrering er 'først til mølle', så han kom bare før dig.

Det er rigtigt at dkhostmaster registrerer efter mølle-princippet, det
oplyser de selv. De oplyser også at de ikke tager stilling til
berettigelsen af registreringen.

Derfor kan jeg i første omgang registrere domænet "stig-johansen.dk"
selv om jeg ingen tilknytning har til navnet.

Det er først når du ønsker domænet, at problemerne opstår. Så kan du
pointere, at "karl" ikke har tilknytning til "stig-johansen.dk", og du
vil (hvis du klager), med sikkerhed få overført domænet, efter §12. stk.1.

"Tyven" har i dette tilfælde, ikke samme tilknytning til det stjålne
navn, som jeg har, idet jeg har lavet forarbejde hvor i jeg bruger navnet.
Han læser blot (u)berettiget en mail, og siger "Fed ide" som han
stjæler, og registrerer domænet.

Hvis det er "god skik" at stjæle andres ideer - ja, så er han jo
berettiget til domænenavnet.

Karl Erik.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-10-11 12:26

Den 11-10-2011 12:05, Karl Erik Christensen skrev:
> "Tyven" har i dette tilfælde, ikke samme tilknytning til det stjålne
> navn, som jeg har, idet jeg har lavet forarbejde hvor i jeg bruger navnet.
Det skal du jo så bevise

> [...]
> stjæler, og registrerer domænet.
Det skal du jo så bevise

> Hvis det er "god skik" at stjæle andres ideer - ja, så er han jo
det har vel ikke noget med hinanden at gøre.

Jeg tvivler på at du ved en henvendelse til DK-Hostmaster kan få domænet
alene ved din dokumentation. Du må formodentligt rettens vej.

Du har simpelthen bare ikke været klog nok, og endt hvor mange (de
fleste?) iværksættere ender.

Tag det som en oplevelse og erfaring. Smid tudekiksen ud og vær stolt
over at du kan takle en af hverdagens små tildragelser.

//finn

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-10-11 13:23

On 11-10-2011 13:25, Cykelsmeden wrote:
> [...]
>
> Tag det som en oplevelse og erfaring. Smid tudekiksen ud og vær stolt
> over at du kan takle en af hverdagens små tildragelser.

Jeg er netop blevet ringet op af advokaterne Bender, von Haller,
Dragsted, som har speciale i it-ret: http://www.bvhd.dk/

Efter deres vurdering har jeg en rigtig god sag.

Ikke kun fordi de gerne vil føre den for mig, jeg fik nemlig forslag til
hvordan jeg selv kunne få "mit" domænenavn tilbage.

Karl Erik.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-10-11 14:48

Den 11-10-2011 14:22, Karl Erik Christensen skrev:
> [...]
>
> Ikke kun fordi de gerne vil føre den for mig, jeg fik nemlig forslag til
> hvordan jeg selv kunne få "mit" domænenavn tilbage.

Det vil jeg også tro, med nævnte beviser. Nøgleordet er "sag".
Der skal formentligt startes en sag af eks. BvH for at få domænet
omregistreret. Men lad høre resultatet.

//finn

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-10-11 15:24

On 11-10-2011 15:47, Cykelsmeden wrote:

> Det vil jeg også tro, med nævnte beviser. Nøgleordet er "sag".
> Der skal formentligt startes en sag af eks. BvH for at få domænet
> omregistreret. Men lad høre resultatet.
>
> //finn

Netop fordi jeg mailer firmaet den 27. september, med link til min demo,
og it-medarbejderen registrerer den 30. mener advokaten at en klage til
Klagenævnet for Domæneregistering vil være nok til at få registreringen
omstødt.
Der er jo beviser der tydeligt viser, at jeg har brugt domænenavnet i
min demo den 27. til firmaet, samt at it-medarbejderen ikke har nogen
relation til navnet.

Spørgsmålet er så bare om jeg gider gøre mere ved det, jeg tumler jo
allerede med andre (måske bedre) planer.
I så fald skulle det være pga. rene principper. Hvis sagen ender i
retten, kan det nemt koste it-manden 20.000kr.

Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-10-11 08:46

Karl Erik Christensen wrote:

> I så fald skulle det være pga. rene principper. Hvis sagen ender i
> retten, kan det nemt koste it-manden 20.000kr.

Eller koste *dig* 20.000 (hvis du taber).

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-10-11 10:01

On 12-10-2011 09:46, Stig Johansen wrote:

> Eller koste *dig* 20.000 (hvis du taber).

Advokaten mente at der ikke kunne være tvivl om resultatet af en retssag.

Jeg skrev til "tyven" i går aftes - I dag kl. 9:18 modtog jeg
videresendt e-mail fra DK Hostmaster om at domænet er slettet

Karl Erik.

Fra : Kurd

Dato : 12-10-11 11:34

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg skrev til "tyven" i går aftes - I dag kl. 9:18 modtog jeg videresendt
> e-mail fra DK Hostmaster om at domænet er slettet

Til alle I, som er "så kloge": Der er kun fnidder og misundelse i denne
gruppe. Jeg gider ikke spilde mere tid på jer.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-10-11 13:29

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-10-11 13:31

Karl Erik Christensen skrev:

>Jeg gider ikke spilde mere tid på jer.

Tak

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-10-11 13:48

On Tue, 11 Oct 2011 14:29:12 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

>Til alle I, som er "så kloge": Der er kun fnidder og misundelse i denne
>gruppe. Jeg gider ikke spilde mere tid på jer.

Du lover altså ikke at skrive her i gruppen mere, jamen jeg takker
mange gange.

/Hans

Fra : Kurd

Dato : 11-10-11 15:33

> [...]
>
> Til alle I, som er "så kloge": Der er kun fnidder og misundelse i denne
> gruppe. Jeg gider ikke spilde mere tid på jer.

Tak for det. Det var dejligt.

Fra : Preben

Dato : 11-10-11 13:37

Den 11.10.2011 kl. 14:29 skrev Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com>:

> Til alle I, som er "så kloge": Der er kun fnidder og misundelse i denne
> gruppe. Jeg gider ikke spilde mere tid på jer.

Herligt, så slipper vi for dit klynkeri.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 12-10-11 10:36

Den 12.10.2011 kl. 11:01 skrev Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com>:

> Jeg skrev til "tyven" i går aftes - I dag kl. 9:18 modtog jeg
> videresendt e-mail fra DK Hostmaster om at domænet er slettet

Det kunne du så have gjort inden du begyndte at "underholde" gruppen her
med alt dit klynkeri.

--
Preben

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-11 10:57

> "Preben" skrev i meddelelsen
> news.v28fmxo2qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
>
> Det kunne du så have gjort inden du begyndte at "underholde" gruppen her
> med alt dit klynkeri.

Det lærer andre jo ikke en skid ved!

--
S till