Vismænd: gør kontanter ulovlige
Fra : KL

Dato : 07-10-11 09:28

Til information.
Et meget interessant forslag. Hvornår vil det tage effekt?
De henter deres inspiration fra Norge siger de. (Norge er lidt speciel i og med
at enhver på http://skattelister.no/ kan kontrollere enhver anden i Norge mht
deres personlige indtjening, formue og skatteforhold.)

http://epn.dk/samfund/politik/article2569496.ece
"Vismænd: Gør kontanter ulovlige"

"Det er ikke selve kontant-transaktionen, når man betaler en håndværker,
formændene for Det Økonomiske Råd (vismændene) vil gøre strafbar. Men de
foreslår, at brug af kontanter automatisk vil medføre, at køberen af
håndværks-ydelserne kan straffes for at have købt sort arbejde.

Vismændene foreslår, at alle betalinger til håndværkere på over 3.000 kr. skal
ske elektronisk via eksempelvis Dankort eller netbank. I modsat fald vil Skat
uden yderligere beviser, end at der er betalt kontant, kunne straffe køberen for
at have modtaget sort arbejde. "

http://epn.dk/samfund/politik/article2569798.ece
Cepos: Uværdigt at forbyde kontanter.

Også interessante kommentarer der.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-11 09:45

KL skrev:

> Til information.
> Et meget interessant forslag. Hvornår vil det tage effekt?

Forslag kan ikke tage effekt. De kan evt. vedtages og sættes i
værk. Når det er sket, vil det være relevant at diskutere dem her
i gruppen.

--
Bertel

Fra : KL

Dato : 07-10-11 11:13

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message

> Forslag kan ikke tage effekt. De kan evt. vedtages og sættes i
> værk. Når det er sket, vil det være relevant at diskutere dem her
> i gruppen.

Det var kun 'til information' for dig...

Fra : alexbo

Dato : 07-10-11 12:07

"KL" skrev

> Det var kun 'til information'

Bare til information så ligner det fuldstændig et spørgsmål.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubi

Dato : 07-10-11 10:14

"KL" <bfodsdy@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> vil Skat
> uden yderligere beviser, end at der er betalt kontant, kunne straffe

D.v.s., at alle der modtager kontanter nu skal have sig en dankort
håndterminal.
Vismændene skal døbes om til dummændene.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : KL

Dato : 07-10-11 11:15

"Jubi" <jubi@msn.com> wrote in message

> D.v.s., at alle der modtager kontanter nu skal have sig en dankort
> håndterminal.
> Vismændene skal døbes om til dummændene.

Ja måske. Men det pengeløse (kontanter-løse) samfund har været en målsætning i
lang tid så det flugter med den generelle flow.

'Uden yderligere beviser', står der, men hvordan skal Skat kunne påvise
modtagelse af kontanter? Kontanter er jo allerede i dag højst suspekt/delvist
ulovlige, så udfasning/ulovliggørelse af kontanter må være løsningen på længere
sigt.

Uden kontanter gøres småhandler meget besværlige, så det med lovpligtige lomme-
eller micro-dankort-terminaler som også fungerer som en slags ID og sygesikring
m.m. kort er måske vejen dertil...

Fra : Henning

Dato : 07-10-11 14:37

On Fri, 7 Oct 2011 11:14:26 +0200, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>"KL" <bfodsdy@yahoo.com> skrev i meddelelsen

>D.v.s., at alle der modtager kontanter nu skal have sig en dankort
>håndterminal.

Hvis du modtager mere end 3.000,- i kontanter, så vil jeg da til hver
en tid foretrække bankoverførsel. Pengene skal hæves, afleveres og
indsættes i systemet igen. Der er masser af plads til fejl undervejs.

Bortset fra det, er der udviklet en gadget på størrelse med en
to-krone, som kan sættes i en iPhone og som gør det ud for en
Dankort-terminal. Så scenariet er ikke så langt væk.

Fra : KL

Dato : 07-10-11 16:09

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Hvis du modtager mere end 3.000,- i kontanter, så vil jeg da til hver
> en tid foretrække bankoverførsel. Pengene skal hæves, afleveres og
> indsættes i systemet igen. Der er masser af plads til fejl undervejs.

Hvad mener du ?

> Bortset fra det, er der udviklet en gadget på størrelse med en
> to-krone, som kan sættes i en iPhone og som gør det ud for en
> Dankort-terminal. Så scenariet er ikke så langt væk.

Nej, det er det ikke. Dette - plus en hel del mere - er lige om hjørnet.
Jorden skal tilsyneladende pløjes og plejes - for at undgå for alarmering blandt
folk - inden de afgørende beslutninger indføres.

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 08-10-11 05:32

"KL" <bfodsdy@yahoo.com> skrev i meddelelsen news:j6n4mk$sqe$1@dont-email.me...

> "Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Hvad mener du ?

Jeg har for nyligt skulle sætte et par tusind kroner ind på en bankkonto. For første gang i rigtig lang tid, i øvrigt.
Det kan man næsten ikke mere. Bankerne er blevet pengeløse(!!)
Jeg måtte ned i erhvervsfilialen, udfylde en blanket og komme pengene i en pose som blev smidt ned i en boks af en art.
"Bare rolig, to mand tømmer boksen og tæller pengene op!" - jo tak! Kvittering var der ikke noget der hed. Ikke andet end den jeg
udfyldte selv, og den kan ikke bruges til noget som helst.
Pengene blev sat ind som de skulle, ingen problemer der. Men det er ikke en metode som sikrer min nattesøvn.

Så jeg vil i allerhøjeste grad foretrække bankoverførsler!