satellit tv
Fra : xdzgor

Dato : 06-10-11 11:41

Hej

er det ulovligt i Danmark at dekryptere satellit-tv signaler, uden at
man køber det pågældende selskabs "kort"? (Fx ved at bruge et computer
program der kan finde ud af at lave signalerne om til noget som
fjernsynet kan forstå).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-11 19:05

xdzgor skrev:

> [...]
> man køber det pågældende selskabs "kort"? (Fx ved at bruge et computer
> program der kan finde ud af at lave signalerne om til noget som

Ja, det er makværksparagraffen der gælder:

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren
   at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Stk. 2. [...]
Stk. 3. [...]

Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2
   forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger,
   der under deres normale funktion har til formål at beskytte
   værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold
   til denne lov.

Og jeg kalder den makværksparagraffen fordi det er den paragraf i
denne tåbelige lov som er mest forkludret.

Når du køber kortet, f¨år du (indirekte) rettighedshaverens
tilladelse til at se de krypterede udsendelser i ren form.

--
Bertel

Fra : xdzgor

Dato : 06-10-11 12:36

On 6 Okt., 20:04, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
> Stk. 2. [...]
> Stk. 3. [...]
>
> Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2
>         forst s enhver form for effektive tekniske foranstaltninger,
>         der under deres normale funktion har til form l at beskytte
>         v rker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold
>         til denne lov.
>
> Og jeg kalder den makv rksparagraffen fordi det er den paragraf i
> denne t belige lov som er mest forkludret.
>
> N r du k ber kortet, f r du (indirekte) rettighedshaverens
> tilladelse til at se de krypterede udsendelser i ren form.

OK tak - jeg kan godt huske jeg har læst eller hørt om denne lovtekst
før.

Er der nogen der er blevet fanget i Danmark i at omgå de "effektive
tekniske foranstaltninger" i fjernsynskryptering.

(Og har der ikke været diskussion om hvad "effektiv" betyder?)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-11 21:17

xdzgor skrev:

> Er der nogen der er blevet fanget i Danmark i at omgå de "effektive
> tekniske foranstaltninger" i fjernsynskryptering.

Der har vist ikke været nævnt eksempler her i gruppen.

> (Og har der ikke været diskussion om hvad "effektiv" betyder?)

Ja, det er jo en af de ting der gør paragfaffen så latterlig, men
i praksis tolkes det som selv det enkleste forsøg på at
besværliggøre kopiering.

--
Bertel

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 14-10-11 08:28

On Thu, 6 Oct 2011 22:16:31 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Der har vist ikke været nævnt eksempler her i gruppen.

Der er faldet dom i retten på Bornholm i en sag:
http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?mSS=1&Id=56153

Svjv drejede det sig om kortdeling via nettet.
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-10-11 18:07

xdzgor wrote:

> [...]
> man køber det pågældende selskabs "kort"? (Fx ved at bruge et computer
> program der kan finde ud af at lave signalerne om til noget som

Ja, se Radio- og Fjernsynslovens § 91 (Bertel henviser til den forkerte
paragraf). Bemærk at "besiddelse" også er strafbart, det er ikke
tilfældet for udstyr nævnt i OHL §75c.

§ 91. Det er ikke tilladt at fremstille, importere, omsætte, besidde
eller ændre dekodere eller andet dekodningsudstyr, hvis formål det er at
give uautoriseret adgang til indholdet af et kodet radio- eller tv-
program. Annoncering eller anden form for reklame for sådant udstyr er
ikke tilladt.

--
Jesper Lund