Oplæg til debat om nyhedsgruppernes o
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-10-11 07:08

Krydspostet dk.admin,
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php og
dk.edb.internet.webdesign.html
Opfølgning sat til dk.admin

Vi har haft lidt spredt fægtning i HTML- og PHP-grupperne om
oprettelse af en webbaseret portal til usenet.

Ideen var først at lave et interface til webdesigngrupperne
for at få nye brugere til grupperne, da vi meget sjældent
ser nyt blod. De få nye, der poster, bruger typisk
webportalen hos HTML.dk, hvis sider om de forskellige
webteknologier efterhånden er noget forældede.

Nogle har så ønsket at gå et skridt videre, heriblandt
undertegnede, for problemet med de svindende brugere findes
ikke kun i webdesigngrupperne, men gælder for alle grupperne.

1) Er der stemning for, at vi får lavet en portal for alle
de danske grupper, eller skal vi bare lade usenet stille og
roligt visne væk?

2) Hvis vi skal lave en portal, skal vi have frivillige til
at stå for arbejdet. Hvem er interesseret i at hjælpe og med
hvad? Jeg prøver at opridse behovet nedenfor.

3) Er der andre behov, end dem jeg har opridset nedenfor?

Jeg har ikke selv mulighed for at lave så meget i
øjeblikket. Jeg kan evt. være koordinator, men jeg overlader
hellere end gerne den opgave til en anden.

Behov:

Vi skal have adgang til et usenet-feed. En udbyder skal
kontaktes og der skal laves en aftale om adgang, og vi skal
have fastsat de tekniske krav, vi skal leve op til. Det
gælder sandsynligvis sådan noget som brugertilmelding,
abuse-håndtering og brug af cache.

Vi skal have et webhotel til at sponsere. Bertel Lund Hansen
har foreslået, at vi placerer portalen på portal.usenet.dk,
og han har tilbudt at spørge den nuværende hoster af
usenet.dk, om de vil sponsere portalen.

Vi skal have lavet den tekniske løsning. Der er allerede
lavet en virkende prototype, der så skal tilpasses de krav,
som en usenet-udbyder måtte stille.

Når portalen fungerer tilfredsstillende, skal vi have lavet
portalens layout. Personligt vil jeg foretrække noget, der
ligner et forum, så nye brugere vil føle sig hjemme fra starten.

Vi skal have lavet tekster til siden.

Vi skal have frivillige til at agere administratorer og til
at håndtere abuse-klager. Og vi skal have fastsat en
abuse-politik, der som minimum lever op til
usenet-udbyderens krav. Vi kan evt. vælge at være mere
barske end normalt i nyhedsgrupperne, så vi nærmer os den
lidt strammere styring i et almindeligt forum, fx med hensyn
til udelukkelse af brugere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-10-11 17:31

Den 07-10-2011 08:08, Kim Ludvigsen skrev:

X-post fjernet.
> [...]
> at stå for arbejdet. Hvem er interesseret i at hjælpe og med
> hvad? Jeg prøver at opridse behovet nedenfor.

Jeg har med interesse læst Kims indlæg. Jeg synes det lyder
temli ambitiøst, men ønsker dem, der engagerer sig i
projektet alt held og lykke med det. Jeg er desværre ikke
selv i stand til at bidrage.

Jeg vil imidlertid pege på muligheden for et lidt mindre
ambitiøst projekt, nemlig etableringen af en mailing-liste.

Princippet i en sådan går ud på, at man sender en mail til
list-serveren, hvorefter mailen distribueres til alle
listens abonnenter. Abonnenter, der ønsker at kommentere
og/eller svare på en tidligere mail, gør sender en svar-mail
til list-serveren. Denne distribueres så også til alle
listens abonnenter.

I abonnentens e-mail program ligner disse e-mails til
forveksling nyhedsgruppernes indlæg, jf. det skærmdump, du
kan se på
http://webdesign101.dk/x/css-d.png

Abonnement på denne liste tegnes på adressen
http://www.css-discuss.org/mailman/listinfo/css-d

Jeg har brugt denne liste i mange mange år og fået megen
inspiration og nogle gange også konkret hjælp. Denne liste
handler alene om CSS spørgsmål.

CSS-Discuss omfatter også en meget udmærket Wiki,
http://css-discuss.incutio.com/wiki/Main_Page

En anden liste med en noget bredere emnegruppe er
http://webdesign-l.com/
der fungerer på nøjagtigt samme måde.

Jeg har i en årrække publiceret et (one-way) nyhedsbrev via
en list-server,
www.freelists.org
på adressen
http://www.freelists.org/list/webdesign101

Denne liste er nu død, om end ikke begravet.
Freelists.org tillader også oprettelse af den slags
interaktiv mailing-liste som jeg beskriver i dette notat.
Faktisk oprettede jeg en sådan kort efter webdesigngruppens
møde i Fåborg sidste efterår:
http://www.freelists.org/list/webdesigngruppen

Jeg har imidlertid aldrig fået konfigureret listen. Jeg
stiller denne liste til rådighed for webdesigngruppen. I
praksis vil det foregå ved at gruppen finder en eller flere,
der vil foretage denne konfigurering, hvorefter jeg sender
de oplysninger, der er nødvendige for at foranledige et
ejerskifte.

Hvordan får man kickstartet en sådan liste?

1) Jeg har mellem 300 og 400 abonnenter til mit nyhedsbrev.
Som sagt er dette afgået ved døden, men ikke gravlagt endnu.
Nekrologen skrives af mig dersom enten Kims forslag eller
mit eget realiseres. I denne nekrolog vil jeg så henvise til
de(t) ny(e) intiativer og foreslå mine abonnenter at de
benytter sig af disse.

2) Og hvad er mere naturligt end at de flittige bidragydere
til nyhedsgrupperne om webdesign indsætter sådanne
henvisninger i deres indlæg i de eksisterende grupper?

Jeg er også villig til at overlade
http://www.freelists.org/list/webdesign101
til en anden person, men det vil næppe være være så
interessant for webdesigngruppen at blive identificeret med
et brand, der er knyttet til min person.

Mit website webdesign101.dk vil ikke længere blive
vedligeholdt eller opdateret, men vil forblive nogenlunde i
sin nuværende statiske og ret uorganiserede form i en årrække.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-10-11 20:09

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Abonnenter, der ønsker at kommentere
> og/eller svare på en tidligere mail, gør sender
> en svar-mail til list-serveren. Denne
> distribueres så også til alle listens abonnenter.

Problemet er bare at det er alt for lukket gruppe
der får glæde af hinandens svar - det når jo
aldrig ud til offentligheden.

I et forum eller en nyhedsgruppe kommer der
dog et søgeresultat når man søger efter noget
bestemt.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Asger Joergensen

Dato : 17-10-11 21:48

Hej Allan

Allan Vebel skrev:

> [...]
> aldrig ud til offentligheden.
>
> I et forum eller en nyhedsgruppe kommer der
> dog et søgeresultat når man søger efter noget

Enig.
Et web interface er en meget bedre ide.

Venlig hilsen
Asger-P