inddrivelse af privat gaeld
Fra : Thomas Jelle

Dato : 05-10-11 06:04

Hej folkens!

Jeg har et spoergsmaal vedr. en privat sag, jeg er totalt strandet i.

Sagen er den at jeg flyttede til udlandet for omkring 5 1/2 aar siden,
og havde derfor parkeret min bil i min fars garage. Min far gik saa
desvaerre hen og doede, og da hans effekter, deribland hans bil skulle
saelges, besluttede jeg mig for at saelge min egen bil ved samme
lejlighed. En bekendt af familien foreslog at jeg kunne overlade det
til en gut de kendte, der tidligere havde staaet for salget af deres
bil Jeg slog til, da jeg ikke selv var i landet lang tid nok til at
kunne afvikle salget selv.

Efter salget af bilen, paastod denne gut saa at der havde vaeret
indbrud i hans hjem (angiveligvis af hans tidligere sambo, der stadig
havde en noegle) og at pengene han havde modtaget for salget af min
bil var blevet stjaalet sammen med nogle andre uvedkommende effekter.

Af en eller anden aarsag blev sagen aldrig anmeldt til politianmeldt,
og der var derfor ingen forsikring at hente som erstatning, og han
fortalte mig at han ikke kunne betale pengene tilbage.

Jeg gik efterfoelgende hen og blev syg af stress, og havde simpelthen
ikke kraefter til at kaempe med denne sag, saa den har ligget relativt
stille i nogle aar.

Jeg fik dog i 2008 eller 2009 en aftale i stand om tilbagebetaling, og
han gik med til at afvikle gaelden med rater af 500kr pr maaned. Det
er nu 3 aar siden, og jeg har stadigt ikke modtaget en eneste betaling
endnu.

Det drejer sig om kr 20.000, og jeg har al kommunikation pr mail, der
ikke efterlader nogen tvivl om hvorvidt han skylder mig disse penge.

Hvad er mine muligheder herfra?

Vil vaere meget glad hvis nogen her kunne give et godt raad omkring
denne gaeld, da mit hoved er ved at eksplodere hver gang jeg taenker
paa at han bare kan nappe mine penge paa den maade.

Paa forhaand tak!
Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-11 13:38

Thomas Jelle skrev:

> [...]
> han gik med til at afvikle gaelden med rater af 500kr pr maaned. Det
> er nu 3 aar siden, og jeg har stadigt ikke modtaget en eneste betaling

Det er ret så væsentligt, hvornår præcist du fik den aftale
i stand, eller om han senere har erkendt gælden.

Dit krav forældes nemlig efter tre år. Forældelsen afbrydes,
når skyldneren erkender sin forpligtelse - i dit tilfælde fx
aftalen - eller når du foretager retslige skridt.

Men selvom kravet er forældet efter loven, kan du jo godt
forsøge at få ham til at betale. Har du henvendt dig til ham
for nylig eller ligger al korrespondance tilbage i 2008/2009?

Hvis kravet ikke er forældet, kan du trække ham i
fogedretten. Hvis han bestrider kravet, skal du dog først i
byretten. Du kan læse om begge dele på domstol.dk. Tjek fx
denne side:
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren: