Motorspørgsmål
Fra : John Busk

Dato : 05-10-11 18:19

Hej

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.

John

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-11 05:23

"John Busk" <koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en Kawasaki
> GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
>

> John

Hej John
Har prøvet at sætte gearkassen fra en GPZ i en ER.
Der var ingen problem. Bortset fra at det foreste tandhjul er monteret på en
anden måde,
Kan ikke huske andet end at den ene er skruet fast og den anden sidder med
en eller anden form for låse plade.
Hvis tandhjulet sidder på ER5'en, tror jeg du kan skifte unden problemer.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 06-10-11 06:30

Den 05-10-2011 19:19, John Busk skrev:
> Hej
>
> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
> Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.

Jeg har monteret en ER-5 motor fra 2005 i kone`ens GPZ500S fra 1993, så
det kan godt lade sig gøre, MEN den store forskel på de 2 motorer er at
GPZ`en har 2 pickups til tændingsanlægget hvorimod ER-5 kun har 1
pickup, d.v.s. du får brug for en ny tændbox.

Jeg endte med at købe en tændbox fra
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Med en ER-5 map og GPZ stik, "plug and play" også rullede det

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 06-10-11 18:17

Den 05-10-2011 19:19, John Busk skrev:
> Hej
>
> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
> Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.

I dont

Men der er mange faldgruber, som er svære at gennemskue før man står med
et givent problem.
For Hondas to 4½'ere der deler samme motor:
- CB450N
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Honda_CB450DX-K.jpg>
- CB450S <http://www.moto-gratuite.com/images/28661_0804BTVUgB6rYAAE.jpg>
Gør det sig gældende at den meget forskellige stelopbygning (mine link
burde vise de forreste stelrørs forskellige befæstigelse på motoren
tydeligt) fordrer forskellige støbninger af motorblokken, så dér ville
jég kigge 500'eren og ER5 efter i sømmene først!
Kawa'erne er, til forskel for CB450, vandkølede hvorfor det ikke er
muligt at surfe efter forskellen på samme måde

--
Armand.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-10-11 02:35

On 5 Okt., 19:19, John Busk <koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk>
wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
> Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
>
> John

Har set et par GPZ'ere med ER5 motorer. Så den kan da sidde der uden
problemer.
Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.

Fra : Armand

Dato : 07-10-11 16:13

Den 07-10-2011 10:35, Jesper Pedersen skrev:

> [...]
> Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
> men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.

Tro dog ikke at ER5 er bygget som en svagere ydende p.g.a. GPZ'en var
uholdbar, men derimod for at passe ind i en mangesteds-forekommende
forsikrings/legaliserings -klasse!

--
Armand.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-10-11 08:29

On 7 Okt., 17:12, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
>
> Tro dog ikke at ER5 er bygget som en svagere ydende p.g.a. GPZ'en var
> uholdbar, men derimod for at passe ind i en mangesteds-forekommende

Nej, det er for at få en karakter der passer bedre til den mindre
sportslige ER5. Som skrevet har den bedre momentforløb, hvilket
udmønter sig i et stærkere træk i mellemområdet. GPZ er derimod mere
omdrejningsvillig.

Fra : Armand

Dato : 11-10-11 18:42

Den 10-10-2011 16:28, Jesper Pedersen skrev:

> [...]
> sportslige ER5. Som skrevet har den bedre momentforløb, hvilket
> udmønter sig i et stærkere træk i mellemområdet. GPZ er derimod mere

Nix!
Dét er de trøste-argumenter man bruger overfor køber-potentialet til den
desavuerede ER5 :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 13-10-11 20:38

Den 11-10-2011 19:42, Armand skrev:

> Nix!
> Dét er de trøste-argumenter man bruger overfor køber-potentialet til den
> desavuerede ER5 :-|

Har lige erfaret at ER5 er langt højere gearet end GPZ'en: En hel tand
foran!
En så voldsom gearing bort-reducerer med garanti enhver opnået
mer-moment i motoren inden det når frem til baghjulet!
Kunne vi finde et par Nm-kurver for de to kunne Orla måske lokkes til at
omregne til baghjulsmoment :-/

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 11-10-11 06:28

> [...]
> Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
> men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.

Ja motoren kan godt sidde der uden problemer, men p.g.a. af fysisk
større generator samt lidt ændret motorhus, er den noget bøvlet at få
ind i stellet, på kone`en måtte jeg afmontere generator dækslet før det
lykkes mig at få den ind i stellet.
ER-5 motoren fra 2005 som jeg brugte, havde en sekundær luftsystem
(frisk luft til forbrændingen) som også blev monteret, v.h.a. af et
ekstra hul i luftfilterkassen. Jeg brugte ER-5 karburator med GPZ dyser
dog afmontere jeg vand køling/opvarmningen af karburatorerne. Jeg
anvendte det et 2-2 udstødningssystem (Rustfri fra Jama,
http://www.wingshop.dk/product/gpz-500-s-87-erstatningslyddaemper-4211/
og http://www.wingshop.dk/product/gpz-500-s-87-forroerssaet-4216/ )
Tændbox fra Ignitech ( http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm ).

Rullet ind blev der målt 50-51 hk på baghjulet (org. var der knap 54
hk), kørsels mærssigt er ER-5 motoren noget rarere at kører med da den
trækker bedre fra bunden end GPZ`en gjorde. På toppen fødsels det ikke
som om der mangler noget.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S