cbr 600 f4i omdrejningstæller
Fra : M.L.

Dato : 05-10-11 10:53

Hej NG,

Jeg er nu - pr. i dag - den glade ejer af en 2001 Honda cbr 600 f4i. Sælger har givet afslag grundet en defekt omdrejningstæller, så nu skal jeg jo prøve at få løst problemet. Jeg havde egentlig håbet at den bare var død, så det evt. var en sikring der var gået, men det er ikke tilfældet.

Nålen står for det meste stille et tilfældigt sted på skiven, og når den rykker sig (nogle gange ved nedgearing, men ikke altid) springer den i eet ryk et andet, tilfældigt sted hen og står så der i lidt tid. Den har tilsyneladende aldrig "fat" i de rigtige omdrejninger - det lader til at den bare springer tilfældigt rundt.

Nogle input til steder at starte (evt. eBay efter et nyt sæt instrumenter?

Tak!

ML

Fra : Ib

Dato : 05-10-11 18:37

"M.L." <morten.langer@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> den bare springer tilfældigt rundt.
>
> Nogle input til steder at starte (evt. eBay efter et nyt sæt instrumenter?

De er svære at finde, men prøv evt. her:
http://www.gdlcycles.com/asp1/categorySearch.asp?qsmake=CBR%20600%20F4i&qscat=Instruments

--

Ib

Fra : Ib

Dato : 05-10-11 19:02

"Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> skrev i meddelelsen

> "M.L." <morten.langer@gmail.com> skrev i meddelelsen

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2002-Honda-CBR-F4I-CBR600F4I2-Speedo-Speedometer-/120761365071?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item1c1df0324f#ht_943wt_939
Dyrt, men tilstede :(

--

Ib

Fra : Armand

Dato : 06-10-11 18:24

Den 05-10-2011 20:02, Ib skrev:

> "Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
Nu er det jo også for hele "mause-kino'et" (som de kalder det syd for
grænsen) omdrejningstælleren alene burde kunne fås betragteligt
billigere end dét!

Omdrejningstællere står i de flestes opfattelse som dyrt finmekanik, men
de moderne elektroniske er sjældent så dyre igen, så det ville være en
god ide at undersøge original-prislejet tidligt i processen

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-10-11 19:42

"M.L." <morten.langer@gmail.com> writes:

> [...]
> tid. Den har tilsyneladende aldrig "fat" i de rigtige omdrejninger -
> det lader til at den bare springer tilfældigt rundt.

Lyder som at nålen ikke sidder fast.

> Nogle input til steder at starte (evt. eBay efter et nyt sæt instrumenter?

Har du prøvet www.cmsnl.com ?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : M.L.

Dato : 05-10-11 13:03

Tak til jer!

Men jeg fiskede nu lidt efter at prøve at få fikset den jeg har først, så jeg ikke skal rode med differencer i kørte km. osv.

Er der nogen der har et diagram liggende over ledningsnettet i sådan en fætter? Hvis jeg nu tager instrumenterne af og finder ud af hvilke ben der er relevante, skal jeg så forvente en stadigt stigende spænding med revs (som derfor kan måles med et multimeter) eller blot en hurtigere puls, som vi være vanskeligere at måle..? Bud på hvordan sådan noget er skruet sammen? Det kan jo for så vidt ligeså vel være sensoren i den anden ende der er gået..

ML

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-10-11 22:53

> [...]

> en hurtigere puls, som vi være vanskeligere at måle..? Bud på hvordan
> sådan noget er skruet sammen? Det kan jo for så vidt ligeså vel være

Først og fremmest: er omdrejningstælleren elektronisk eller
kabel-drevet?

Hvis den er elektronisk, så er næste projekt at skaffe en service manual
som indeholder diagram over ledningsnettet.

Jeg kiggede lige i mine manual-gemmer og fandt en scannet manual (100+
MB). Diagrammet viser at den Yellow/Green tacho ledning er direkte
koblet til ECU'en. Er du grise-heldig er det blot en løs forbindelse
Der er faktisk en troubleshooting section på omdr. tælleren på side
19-13 til 19-14.

Der er to muligheder for ECUen at måle omdrejningerne: ignition pulse
generator og cam pulse generator. Hvis blot én af disse ikke virkede,
ville motoren sandsynligvis enten ikke ville køre eller kun køre i
nødprogram (= meget dårligt), så jeg tvivler på en af disse er i
stykker.

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-10-11 22:21

On Wed, 05 Oct 2011 23:53:09 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej.

>Først og fremmest: er omdrejningstælleren elektronisk eller
>kabel-drevet?

Den er elektrisk.

> [...]
>koblet til ECU'en. Er du grise-heldig er det blot en løs forbindelse
>Der er faktisk en troubleshooting section på omdr. tælleren på side

Bingo
DEn er sågar analog.
Det er en stigende spænding der kommer ud af ECU'en.
Så vidt jeg husker fra 2 til 8 volt.

> [...]
>ville motoren sandsynligvis enten ikke ville køre eller kun køre i
>nødprogram (= meget dårligt), så jeg tvivler på en af disse er i

Som skrevet analog - Lige som et voltmeter.
Jeg vil skyde på at mekanikken i instrumentet er skadet.

Det kan kontrolleres ved at måle spændingen der bliver tilbudt
instrumentet fra ECU'en.

--
Steen Gruby
Ducati Paso 750 - Nu på 17" hjul.

Fra : Armand

Dato : 07-10-11 16:09

Den 06-10-2011 23:20, Steen Gruby skrev:
> [...]
> Det er en stigende spænding der kommer ud af ECU'en.
> Så vidt jeg husker fra 2 til 8 volt.

> Som skrevet analog - Lige som et voltmeter.

Analog på output'et, vel - Input må vel være et digitalt signal fra en
af pulse-mulighederne :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-11 18:34

On Fri, 07 Oct 2011 17:09:24 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Analog på output'et, vel - Input må vel være et digitalt signal fra en
>af pulse-mulighederne :-/

Jeg kan naturligvis huske forkert - Meget let enda
Der er 4 forskellige CBR600 modeller at tage af.

Jeg havde en gang sådan et Honda instrument på bordet.
Meningen var at anvende det på en anden MC.
Da jeg opdagede hvorledes Honda folkene havde strikket det sammen blev
projektet skrinlagt.

ECU'en har jo de digitale pulser fra PU'erne, men leverer selv kun et
analogt signal i form af en spænding der stiger med omdrejningstallet.

Den virkemåde er meget atypisk, idet pmdrejningstælleren normalt får
impulser der stiger i frekvens med omdrejningstallet.
Nogle MC får pulserne fra den ene tændspole, andre får den fra ECU'en.

Fra : M.L.

Dato : 06-10-11 04:02

Den må være elektronisk, da det eneste der går op til instrumentpanelet er to bundter ledninger.

Tak - jeg kiggede også lidt rundt og fandt også et diagram. Så ja, jeg kan håbe det bare er en dårlig forbindelse. Så på det, du skriver lyder det som om det sandsynligvis er enten dét eller selve instrumentet der er gået, hvis operation m. dårlig sensor ville være mærktbar ringe.

ML

Fra : M.L.

Dato : 06-10-11 16:16

Desværre ikke helt så enkelt (2-8V).. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til i en servicemanual, jeg har fundet, opererer tacho'et på pulser der mindst skal være 10.5 V (er de derunder er ECM'en defekt). Man kan altså ikke måle det med et alm. voltmeter, men skal bruge noget der kan fange peak spændinger. Sådan et instrument kan jeg vist heldigvis låne mig til i weekenden..

Fra : M.L.

Dato : 08-10-11 09:16

Jeps - det er et digitalt signal fra ECM der præsenteres analogt i instrumentet. Jeg har nu målt på det og konstateret at peak spændingen i pulserne ligger fint over det minimum der skal være jf. service manualen. Så det er sandsynligt at det er selve instrumentet der er sygt, desværre...

ML