følge indlagt rute på Raymarine A50
Fra : Cupido

Dato : 04-10-11 19:34

Hej NG

Raymarine A50 plotter

har lavet en rute ABCDEFG osv.

Hvis jeg starter ruten op inden jeg andkommer til A sejler den fint på
ruten , hvis jeg er kommmet forbi og vælger "følg rute mellem feks. D og E
"følg rute", går noet galt når jeg andkommer til E, så vil den vende om og
sejle til D, men den skulle forsætte til F
, OK OK så maker jeg det næste waypoint og vælger følg herfra, ak og ve den
vil vende tilbage 180 grader HMM

Der er mulighed for at vend og følg rute men jeg får det ikke til at virke,
måske en forkert rækkefølge af mine valg.

Hvis jeg har sejlet ruten A til G uden problemer og vil den anden vej på
ruten har jeg samme problem.

Nogle kører i ring, JEG sejler frem og tilbage på min rute melem a og b.

enseste løsnning jeg har fundet er at lave en ny rute der starter en ½ sm
længre ude på min vandvej og følge denne.GABB

Jeg har ikke fundet en Dansk manual på nettet, har kun den på engelsk.

Nogen der ligger inde med en Dansk Manual. Så gi lige Lyd.

Cupido

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-10-11 15:09

En rute er altid fremadrettet fra sit begyndelsespunkt. Vil du noget
andet må du oprette en ny rute fra dit nuværende begyndelsespunkt,
eller går det i ring, som du skriver.

En aktuel historie!
En kvinde i en rød varmluftballon indså, hun var faret vild. Hun
reducerede højden og så en mand på jorden.
Hun gik lidt længere ned og råbte til manden: ”Undskyld, kan du hjælpe
mig? Jeg har aftalt et møde med en veninde for en time siden, men jeg
ved ikke, hvor jeg befinder mig!”
Manden svarede: ”Du befinder dig i en rød varmluftballon ca. 30 fod
over havet på 55º41´47” nordlig bredde og 10º12´47” vestlig længde.”
”Du må være tekniker.” sagde kvinden.
”Det er jeg,” svarede manden, ”men hvordan vidste du det?”
”Tja,” sagde kvinden, ”alt, hvad du har sagt, er teknisk korrekt, men
jeg har ikke nogen anelse om, hvad jeg skal bruge oplysningerne til.
Faktum er, at jeg stadig ikke ved, hvor jeg er. Det eneste, jeg har
fået ud af din hjælp, er, at jeg er endnu mere forsinket.”
Manden på jorden svarede: ”Du må være socialdemokrat.”
”Det er jeg,” svarede kvinden, ”men hvordan kunne du vide det?”
”Det er enkelt. Du ved ikke, hvor du er, eller hvor du skal hen. Du er
kommet op ved hjælp af varm luft. Du har indgået en aftale, som du
ikke er i stand til at holde, og du forventer, at folk under dig skal
løse dit problem. Faktum er, at du befinder dig i samme situation, som
du gjorde, før du traf mig, men nu er det pludselig min fejl!”

Mvh/Harding

Fra : Grandoldman

Dato : 05-10-11 15:32

On 5 Okt., 23:08, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> løse dit problem. Faktum er, at du befinder dig i samme situation, som
> du gjorde, før du traf mig, men nu er det pludselig min fejl!”

Jeg har en geonav og der skal jeg slette de waypoint jeg er sejlet
forbi.. eller ikke vil bruge.. Hvis jeg starter ruten mellem punkt 4
og 5, sletter jeg punkt 1, 2, 3 og 4.

Man skal så bare ikke gemme ruten.. Og skal man bruge hele ruten
henter jeg bare ruten igen..

Fra : HH

Dato : 06-10-11 02:48

Det er åbenbart en sygdom som ligner det, en kammerat har med sin
Furuno-GPS. Men med det jeg kender til Garmin (Gps 128 og 72), så
virker det "sømløst" på disse. Har man her en aktiv rute, så falder
Garmin'en ind på det rigtige sted på ruten, dvs. viser vejen til det
næste waypoint i ruten uanset hvor langt man er nået og hvornår Gps'en
er tændt. Og hvis man midt i en rute fx. vil vælge at skippe et
waypoint med en GoTo-kommando til et andet waypoint, så er ruten
stadigvæk aktiv og viser videre fra dette.

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-11 06:32

Ja den bør være sådan indrettet at den søger mod nærmeste waypoint;
men det kræver at man både har oprettet ruten og aktiveret den. Det er
netop det arbejde den årvågne navigatør skal overvåge, for uden hans
referencer vil der kunne sejles med grundstødning m.m. tilfølge.
På vandet er det ikke fuldstændig lige som en bil GPS, her har man
startet en rute og kører man uden for ruten vil den guide dig tilbage
på ruten mod næste waypoint; men navigationen på bilnavigatoren kører
med fire koder mindst, for hvert kryds, og du vil derfor ikke blive
ledt ind over de tilstødende arealer men får anvisninger på
vejarealerne alene.

Selv de nyeste bådnavigatorer med nem-ruteplanlægning, skal man være
varsom for blindt at stole på. De skal have en aktuel dybdeinformarion
ind og ikke blot nøjes med middelvandsvisningen som kortenes
dybdekurver angiver for at kunne føre båden sikkert ind på lavt vand
og her skal farten og opskuddet på båden også med.
Det er nu det mest sikre at være den årvågne navigatør, der tager
bestemmelserne ved hjælp af navigatoren og de andre hjælpemidler
ombord, og "blot" lader autopiloten, der kan styre en rimelig nøjagtig
kurs. Det er jo nemt med bådens kurslinie, rutestregen og
opfølgningslinien aktiveret.

Cupido søger også en dansksproget manual. Uanset sprog vil manualen
nok give informationer om hvordan man laver og aktiverer en rute. Det
er mere tvivlsomt om der fortælles om afvigelser med forskellige
tilgange. Det kunne der nok skrives tykke bøger om.
Manualen angiver normalt hvordan man laver en rute, aktiverer, ændrer
og sletter hhv. waypoints eller hele ruten. Det er yderst sjældent at
man vil fortælle om beregningsalgoritmens fordele og begrænsninger
især. De julenumre må man selv lære efterhånden og indrette sig
derefter.

Mvh/Harding

Fra : Cupido

Dato : 06-10-11 16:10

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
Ja den bør være sådan indrettet at den søger mod nærmeste waypoint;
men det kræver at man både har oprettet ruten og aktiveret den. Det

Jeg gør ruten aktiv ved at vælge "følg rute", jeg har prøvet at "vend og
følg rute"

Min gode gamle Garmin 128, kunne jeg vælge at følge ruten lige meget hvor
jeg kom ind på denne rute. HMM

Hvis jeg ikke finder ud af skidtet, må jeg lave en rute den ene vej, og en
den anden vej, og lægge første waypoint et stykke fra afgangspunktet. Og få
den aktiveret før jeg når 1 Waypoint.

Bøvl Bøvl

Cupido