Vaskemaskinen lugter
Fra : Martin Larsen

Dato : 04-10-11 23:19

Vores vaskemaskine (ca. 3/4 år gammel) lugter fælt og har gjort det længe.

En googling giver mange forskellige råd, fx:

Afkalkning med citronsyre
Rensning af sæbeskuffe
Vask med klorholdige *opvaskemaskine*tabletter
Vask med rodalon
Vask med eddike
Ændre opstillingen så maskinen hælder lidt bagover

Med andre ord, noget af en blandet landhandel.

Er der nogen af jer der har haft problemet selv og kureret det? Hvilket
trick brugte I i givet fald?

Fra : Emil

Dato : 05-10-11 00:59

Martin Larsen wrote:

>Vores vaskemaskine (ca. 3/4 år gammel) lugter fælt og har gjort det længe.

Det er en forholdsvis ny maskine, så det burde den ikke.

Find årsagen. Fejlen optræder sjældent/slet ikke, hvis man lader låge
og sæbeskuffe stå åbne efter tømning, da der kræves fugt til en
forrådnelse.

>En googling giver mange forskellige råd, fx:

>Afkalkning med citronsyre

Giver ikke mening i en så ny maskine.
Kalkeflejringer er porøse, så der kan gemme sig snavs i gamle
aflejringer.
Alm. vaskepulver er tilsat et afkalkningsmiddel, så det burde være
overflødigt.

>Rensning af sæbeskuffe.

Det er ret nemt at udtage og adskille sæbeskuffen til rengøring. Jeg
gør det ca. en gang om året.
Nogle gange er der lidt sort belægning i skyllemiddel-rummet, da jeg
aldrig bruger skyllemiddel. En opvaskebørste og lidt lunkent
opvaskevand klarer det på et par minutter.

>Vask med klorholdige *opvaskemaskine*tabletter

Klor er gift for miljøet og for nogle dele, særligt i ældre maskiner.
Men det virker.

>Vask med rodalon

Det virker, og er skånsomt mod alt. På emballagen stå der hvor meget
der skal tilsættes.

>Vask med eddike

Virker ikke, selv om det kan dufte som om det gjorde.
Men du kan tilsætte en spiseske eddike til skyllevandet, så kalkrester
forsvinder fra tøjet, så f.eks. håndklæder føles blødere.

>Ændre opstillingen så maskinen hælder lidt bagover

Rådet giver kun mening ved gamle maskiner, hvor tromlen "hænger"
fremover p.gr.a. slidte dele, OG hvor maskinen kun sjældent bruges.

>Er der nogen af jer der har haft problemet selv og kureret det? Hvilket
>trick brugte I i givet fald?

Jeg har aldrig haft problemet, men det er sikkert, at det er et
desinfektionsmiddel der skal bruges, f.eks. en kogevask!

Problemet opstår ofte, når der bruges de lave temperaturer.
Man skal jævnligt op på 60ºC og derover. Så en kogevask hvert kvartal,
eller deromkring, skader ikke, og løser sikkert problemet - helt uden
kemikalier.

m.v.h. Emil

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-10-11 11:41

In news:4e8b865e$0$289$14726298@news.sunsite.dk,
Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> typed:
> [...]
>
> Med andre ord, noget af en blandet landhandel.
>
> Er der nogen af jer der har haft problemet selv og kureret det?

Foruden de ovenstående råd, synes jeg lige at du skal huske at rense
trevlefilteret (hvilket du måske allerede har gjort). Det kan nemlig også
afgive en ubehagelig lugt.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ivar

Dato : 05-10-11 16:33

Martin Larsen skrev:

> Er der nogen af jer der har haft problemet selv og kureret det?

Nej, vi har aldrig haft problemet. Det skyldes helt sikkert, at
vi laver mindst én kogevask pr. måned. Det kogende vand dræber
bakterievæksten i slanger, pumpe og alle de andre steder, hvor det
beskidte vand kommer. Det er bakterievæksten, der giver lugten.

Ivar Magnusson

--
Måske bliver vinteren ikke så streng, som man kunne frygte. De første
dage i oktober lunede godt efter en trist sommer.

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 05-10-11 18:24

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> bakterievæksten i slanger, pumpe og alle de andre steder, hvor det
> beskidte vand kommer. Det er bakterievæksten, der giver lugten.

I tillæg til det oprindelige spørgsmål:

Vores maskine har kørt nogen tid med et defekt varmelegeme. Det har betydet
(udover lugtende vasketøj) at bælgen er sort i bunden. Hvordan fjerner vi
det?

Mvh Jørgen

Fra : Jens

Dato : 05-10-11 21:07

Den 05-10-2011 00:19, Martin Larsen skrev:
> Vores vaskemaskine (ca. 3/4 år gammel) lugter fælt og har gjort det længe.

> Er der nogen af jer der har haft problemet selv og kureret det? Hvilket
> trick brugte I i givet fald?

Prøv at tjekke indersiden af gummi membranen, hele vejen rundt
Jeg prøvede alle tips uden det rigtig hjalp, men fandt ud af at der sad
en masse "nas" i den del af membranen som sidder ind mod tromlen.
Prøv at køre en finger rundt på bagerste kant af membranen

Brugte en klud vædet i Rodalonopløsning til at gøre det rent med.
Nb. du skal ikke blande sæbe med rodalon, så virker den baktericide
effekt ikke.

Ved hver tøjvask bruger vi eddike som skyllemiddel, det virker
bakterie/lugt hæmmende og gør tøjet blødere.

Generelt tror jeg lugtgener skyldes kombinationen af at maskinerne
benytter mindre vand og at vi vasker ved lavere temperatur.

--
On-demand antivirus + antispyware tool
http://quickscan.bitdefender.com

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-10-11 23:05

Martin Larsen skrev:

> Vores vaskemaskine (ca. 3/4 år gammel) lugter
> fælt og har gjort det længe.

Så er der jo garanti på endnu - du skal henvende
dig til leverandøren.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-10-11 09:19

Allan Vebel wrote:

> Så er der jo garanti på endnu - du skal henvende
> dig til leverandøren.

Vi ringede faktisk til dem i går og de anbefalde Rodalon. Det har vi så
prøvet med og det ser ud til at have hjulpet. Men vi skal måske gentage
processen.

Jeg vil også prøve tippet med at rense gummilisten.

Fra : Ivar

Dato : 06-10-11 21:05

Martin Larsen skrev:

> Vi ringede faktisk til dem i går og de anbefalde Rodalon. Det har vi så
> prøvet med og det ser ud til at have hjulpet. Men vi skal måske gentage
> processen.

Rodalon dræber bakterievæksten på samme måde som en kogevask. Rodalon
er gift der dræber bakterierne, ved kogevask er det selvfølgelig
temperaturen. Når først at bakterievæksten er så stor at det lugter,
skal der mere til end en enkelt Rodalonkur eller kogevask til.
Jeg vil anbefale dig, at du giver maskinen nole af de forskellige
kure - Rodalon, kogevask, eddike osv, og så holder det vedlige.
Det letteste er at vænne sig til at kogevaske noget, karklude
eller hvad man nu vasker, der tåle kogevask. En gang pr. måned
er nok til at vaskemaskinen ikke lugter.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-11 00:06

Ivar wrote:

> Jeg vil anbefale dig, at du giver maskinen nole af de forskellige
> kure - Rodalon, kogevask, eddike osv, og så holder det vedlige.

Rodalon har indtil videre virket godt. Vil vil give den engang mere og
hvis problemet fortsat er der supplere med de andre virkemidler du nævner.