Faneflugt og døds straf ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-10-11 20:28

Jeg går og bileder folk ind der stadigt er dødsstraf for faneflugt
altså hvis en soldat desertere imens Danmark er i krig - men passer det ?
--
Mv. Bo M Mogensen

The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g Charles Bukowski

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-11 20:36

Den 03/10/11 21.28, Bo M Mogensen skrev:
> Jeg går og bileder folk ind der stadigt er dødsstraf for faneflugt
> altså hvis en soldat desertere imens Danmark er i krig - men passer det ?

Nul Bo, dødsstraf i den militære straffelov blev afskaffet den 3. maj 1978.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-10-11 22:43

Den 03-10-2011 21:35, Kurt Hansen skrev:

> Nul Bo, dødsstraf i den militære straffelov blev afskaffet den 3. maj 1978.

ok og tak for svaret - jeg havde også selv lidt svært ved at tro på det
, men kan det ikke passe det var det sidste der var døds straf for ?

--

http://www.youtube.com/watch?v=OZMy7qG-Ukw

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-10-11 04:17

On Oct 3, 11:42 pm, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> ok og tak for svaret - jeg havde også selv lidt svært ved at tro på det
> , men kan det ikke passe det var det sidste der var døds straf for ?

Jo, dødsstraf i den borgerlige straffelov blev afskaffet i 1933. Den
blev så genindført i 1945 (ved Landsforræderiloven) for siden at blive
afskaffet igen i 1951. 46 mennesker nåede at blive henrettet i denne 6-
årige periode.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-10-11 11:21

Den 04-10-2011 12:17, Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
> blev så genindført i 1945 (ved Landsforræderiloven) for siden at blive
> afskaffet igen i 1951. 46 mennesker nåede at blive henrettet i denne 6-

jamen Kurt skrev lige

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-10-11 06:51

On Oct 4, 12:20 pm, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> jamen Kurt skrev lige
> den milit re straffelov blev afskaffet den 3. maj 1978.

Nu spurgte du, om det så var det sidste sted, der var dødsstraf.
Derfor redegjorde jeg for, hvornår dødstraffen forsvandt (og
kortvarigt genopdukkede) under den *borgerlige* straffelov. Så jo, den
militære straffelov var det sidste sted, der havde dødsstraf. Danmark
vedtog i øvrigt først i 1990'erne at man ikke fremover vil indføre
dødsstraf ved at tiltræde en FN-konvention på området.

Mig bekendt har der ikke foregået henrettelser med hjemmel i militær
straffelov efter afskaffelsen af dødsstraf i det borgerlige
straffelovssystem.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-10-11 16:16

Den 04-10-2011 14:51, Kevin Borbye Edelvang skrev:
> [...]
> kortvarigt genopdukkede) under den *borgerlige* straffelov. Så jo, den
> militære straffelov var det sidste sted, der havde dødsstraf. Danmark

jamen det var skam det jeg mente ... Mht. genindførslen af dødsstraffen
i nogen år efter anden verdens krig var nok en nødvendighed man ikke
kunne komme uden om - jeg ved ikke hvor mange stikker osv der reelt blev
henrettet på den konto men det er min fornemmelse det ikke vare ret
mange , er lige blevet færdig med at læse " Efter Drabet" Fantastisk bog ..

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 05-10-11 12:00

On Oct 5, 1:06 pm, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:

> Krigstid er undtagelsestilstand og samfundets normale, civilicerede
> regler er sat ud af kraft. Det er selvforsvar til det yderste,
> efterhånden som fjenden strammer sit greb. Likvideringer er derfor et af
> de handlinger man kan blive nødt til at anvende.

Helt enig. Skal man kritisere noget, skulle det lige være retsopgøret.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-10-11 01:47

Den 05/10/11 19.59, Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Helt enig. Skal man kritisere noget, skulle det lige være retsopgøret.

For så vidt enig, men tænk på tiden og omstændighederne. Et retsopgør
ser så let ud på papiret: "Dem der har gjort sådan-og-sådan, skal
straffes efter følgende tabel ...".

Mange faktorer, men en af de afgørende var at samfundets og systemets
holdninger skred med tiden. De første blev dømt hårdt, mens andre senere
slap billigere. Lidt ærgerligt for Flemming Helweg Larsen, der blev
henrettet som den første for sin deltagelse i mordet på redaktør
Clemmensen. Det blev aldrig afklaret hvem der havde affyret skuddene,
men medvirken var nok til dødsstraf. Søren Kam, som stadig lever, ville
formentlig også være blevet henrettet. Hvem den sidste var og hvad der
skete med ham, husker jeg ikke lige.

Jeg er ikke jurist og har svært ved at bedømme disse love fra den
vinkel, men at der var problemer blev jo bl.a. påpeget af Hal Koch
allerede den gang.

Personlig bemærkning: Jeg har altid haft det mærkeligt ved tanken om, at
den sidste henrettelse i Danmark fandt sted kun 3 år før jeg blev født.
Det virker helt surrealistisk på mig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-10-11 14:48

"Kevin Borbye Edelvang" skrev i meddelelsen

> [...]

> de handlinger man kan blive nødt til at anvende.

Helt enig. Skal man kritisere noget, skulle det lige være retsopgøret.

En af mine nu afdøde bekendt var ung dommerfuldmægtig under retsopgøret.
Han mente at dødstraffen havde været nødvendig for at sikre retssikkerheden.
Uden dødsdommene var mange flere blevet slået ihjel på grund af selvtægt,
mente han. Nu havde man i hvert fald en mulighed for at sikre en eller anden
form for retshandling først.

Jan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-10-11 15:08

Den 06/10/11 15.48, Jan Kronsell skrev:

> [...]
> grund af selvtægt, mente han. Nu havde man i hvert fald en mulighed for
> at sikre en eller anden form for retshandling først.

Det var faktisk også det Frihedsrådet kom frem til, som krigen skred
frem. Oprindeligt havde de være modstandere af dødsstraf.

Jeg ved ikke rigtig om jeg kan bruge argumentet til noget. Det kommer
lidt an på, om dødsstraf til de værste havde været publiceret i krigens
sidste dage og det ved jeg faktisk ikke.

Hvis folkemasserne var blevet stillet i udsigt, at straffene ville blive
hårde, herunder dødsstraf, kunne det måske være den faktor der fik dem
til at afstå fra lynchninger.

Man (Frihedsrådet) var meget indstillet på at holde orden. I flere år
havde man i Sverige udarbejdet, og løbende revideret,
arrestationslister, som allerede før 5. maj var blevet fordelt til
modstandsgrupperne og så snart signalet lød, skyndte man sig lokalt at
sikre sig så mange som muligt af de personer der stod på listen. Ellers
ville en del formentlig have endt deres dage i en lygtepæl og det kan et
civiliseret samfund jo ikke holde til.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-10-11 22:43

Hvis folkemasserne var blevet stillet i udsigt, at straffene ville blive
hårde, herunder dødsstraf, kunne det måske være den faktor der fik dem
til at afstå fra lynchninger.

Jeg tror faktisk ikke det så meget var folkemasserne man frygtede, mere dele
af modstandsbevægelsen, som jo allerede var bevæbnede.

Jan

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-10-11 13:46

On Oct 6, 2:46 am, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:

> Mange faktorer, men en af de afgørende var at samfundets og systemets
> holdninger skred med tiden. De første blev dømt hårdt, mens andre senere
> slap billigere.

Ja, problemet var også, at mange af de mindre fisk blev henrettet i
starten, mens tiderne mildnedes efterhånden som de rigtig grumme
storkollaboratørers sager skred frem over årene.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Preben

Dato : 04-10-11 12:30

Den 04.10.2011 kl. 12:20 skrev Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>:

> jamen Kurt skrev lige
> den militære straffelov blev afskaffet den 3. maj 1978.

Næh, han skrev, at dødsstraffen i den militære straffelov blev afskaffet i
1978, og det er korrekt.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 04-10-11 16:33

Den 04.10.2011 kl. 17:16 skrev Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>:

> [...]
> henrettet på den konto men det er min fornemmelse det ikke vare ret
> mange , er lige blevet færdig med at læse " Efter Drabet" Fantastisk bog

46 blev det til, som tidligere nævnt i tråden. Du kan se dem her:
http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/danskere_henrettet_efter_befri.html

--
mvh/Preben

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 05-10-11 11:12

Den 04-10-2011 17:32, Preben skrev:

> 46 blev det til, som tidligere nævnt i tråden. Du kan se dem her:
> http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/danskere_henrettet_efter_befri.html

jeg forstår likvidering af morder og folk der har været med til at andre
blev dræbt og mishandlet - men jeg begriber ikke det rimelige i at skyde
en tolk , bevares det var for fjenden så fængsel var på sin plads - men
lige frem henrettelse , men ja så igen så kan det være noget af arbejdet
som tolk medførte lidelser og død for Dansker i så fald er det på sin plads.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-10-11 12:07

Den 05/10/11 12.12, Bo M Mogensen skrev:

> [...]
> som tolk medførte lidelser og død for Dansker i så fald er det på sin plads.

En tolk, der medvirkede bl.a. under afhøringer, er mindst lige så
farlig, som en der render rundt med et skydevåben. Da man anmodede
England om bombning af Gestapos hovedkvareter i Danmark, var det fordi
tyskerne vidste for meget. Og hvor havde de den viden fra? Primært
gennem brutale afhøringer. Havde de ikke haft tolke, ville deres arbejde
have været, om ikke umuliggjort, så dog besværliggjort i alvorlig grad.

Om det var nødvendigt at dræbe ...? Tjah, hvilke muligheder var der
ellers? Man kunne jo ikke opbevare dem som fanger nogen steder, så det
var enten eller. Vurderende at de var farlige nok, skulle de elimineres
og så var det nakkeskud. Slut, prut.

Fra : Preben

Dato : 04-10-11 17:08

Den 04.10.2011 kl. 17:32 skrev Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>:

> 46 blev det til, som tidligere nævnt i tråden. Du kan se dem her:
> http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/danskere_henrettet_efter_befri.html

Jeg vil da lige tilføje, at de 46 henrettede jo ingenting er i forhold til
de ca. 400 likvideringer, der blev foretaget under krigen af
modstandsbevægelsen:

http://ditt.almanet.dk/likviderede.html

--
mvh/Preben

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-10-11 10:38

Den 04-10-2011 18:08, Preben skrev:

> Jeg vil da lige tilføje, at de 46 henrettede jo ingenting er i forhold
> til de ca. 400 likvideringer, der blev foretaget under krigen af
> modstandsbevægelsen:

Det giver jo mening
- restproblematik!
//finn

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 05-10-11 11:06

http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/danskere_henrettet_efter_befri.html

tak for den spændende læsning

> Jeg vil da lige tilføje, at de 46 henrettede jo ingenting er i forhold
> til de ca. 400 likvideringer, der blev foretaget under krigen af
> modstandsbevægelsen:
>
> http://ditt.almanet.dk/likviderede.html

ja og 25 % ca. faldt de sidste uger før befrielsen og nogen dage efter

--
Mv. Bo M Mogensen

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 07-10-11 18:38

> Jeg vil da lige tilføje, at de 46 henrettede jo ingenting er i forhold
> til de ca. 400 likvideringer, der blev foretaget under krigen af
> modstandsbevægelsen:

Næh, sandt nok. Men det var ligesom de forkerte der blev skudt når man
ser på dem der gik fri.

- cep

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-10-11 02:59

Den 07/10/11 19.38, Claus E. Petersen skrev:

> Næh, sandt nok. Men det var ligesom de forkerte der blev skudt når man
> ser på dem der gik fri.

Forkerte vil jeg nu ikke sige; der var nogle væmmelige karle imellem og
den sidste (i 1950) var en af de værste, så skulle der skydes nogen, er
det oplagt han han skulle være imellem. Den første, derimod, er mere
tvivlsom.

Det er det der er hele problemet med dødsstraf i almindelighed. Hvem
bliver henrettet og hvem bliver ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-10-11 16:45

Den 08-10-2011 03:59, Kurt Hansen skrev:

> Forkerte vil jeg nu ikke sige;

Nahh det vil jeg nu heller ikke sige dem der tog del i drab det var ok -
men jeg begriber ikke der skulle henrettes så mange Tolke ????

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-10-11 17:24

Den 10/10/11 17.45, Bo M Mogensen skrev:

> Nahh det vil jeg nu heller ikke sige dem der tog del i drab det var ok -
> men jeg begriber ikke der skulle henrettes så mange Tolke ????

Nu kender jeg ikke alle de 46 henrettedes generalieblade (hvor kan man
læse dem på nettet?), men jeg tvivler på, at noget er blevet henrettet
/udelukkende/ på grund af tolkevirksomhed, selv om det er slemt nok,
hvilket jeg har forklaret dig tidligere i tråden.

"tog del i drab". Jamen at tage del kan jo dække over meget. Det ville
ikke forbavse mig, om nogen af de henrettede tolke har medvirket aktivt
til tortur og lemlæstelse under forhørene?

Den første der blev henrettet, Flemming Helweg Larsen, blev dødsdømt for
sin medvirken i eet drab (redaktør Clemmensen). De var tre om ugerningen
(heriblandt Søren Kam) og det er aldrig blevet fastslået hvem af dem der
affyrede skudene. Hans "medvirken" var altså nok til pælen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen