MS Windows
briani 27239
Win 7 på usb harddisk ?
Fra : Ukendt

Dato : 03-10-11 18:17

Kan det lade sig gøre ?

Jeg har en 2 TB usb harddisk, som kører NTFS.

Jeg kører med XP PRo, og det hele kører, men kunne godt tænle mig at lave
2 boot opstart, XP og Win 7, kan det lade sig gøre ?

Alle krav er tilstede ifgl. http://windows.microsoft.com/upgradeadvisor
og det var 64-bit version af Windows 7 jeg ville prøve med.

Mvh Kim

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-10-11 21:38

"Kim" <1_2_3.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Alle krav er tilstede ifgl. http://windows.microsoft.com/upgradeadvisor
> og det var 64-bit version af Windows 7 jeg ville prøve med.

Du kan ikke regne med at alle krav er til stede, idet upgradeadvisoren ikke
tager hensyn til, at du vil installere på en usb harddisk.
I mine øjne vil du ikke få et godt resultat ud af det og slet ikke et
resultat, som kan vise, hvorledes win 7 rent faktisk kan køre.
Hastigheden mellem pc og usb drev er simpelthen for langsom til at du vil
blive tilfreds. Derudover skal din computer kunne boote på et usb drev,
hvilket mange ældre pc.er ikke kan.
I stedet skal du enten opdele din nuværende interne hd så du kan installere
win7 på en ny partition, eller sætte en ekstra intern disk i og så
installere på den i stedet for. En brugt intern disk kan fåes for stort set
ingen penge og vil være det eneste rigtige.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-10-11 22:10

Kurt B. Andersen skrev:

> En brugt intern disk kan fåes for stort set
> ingen penge og vil være det eneste rigtige.

Jeg ville da hellere købe en helt ny, så meget
koster en harddisk heller ikke, og så dækker
garantien.

Ellers enig i dine øvrige betragtninger.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-11 10:55

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev
>Derudover skal din computer kunne boote på et usb drev, hvilket mange ældre
>pc.er ikke kan.

Tak for svaret. Jeg køber en ny stor harddisk

Hvad mener du med at min pc skal kunne boote på et usb drev ?

Det står der da ikke noget om.
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/system-requirements

Jeg kunne godt tænke mig at beholde min XP, så er det okasy at installere
Win 7 på f.eks et D:/ drev
så når jeg tænder min pc, at man så kan vælge XP eller Win 7 som man har
lyst ?

Jeg har iøvrigt fået Win 7 gennem Microsoft MSDNAA Software Center Download,
en gratis service gennem den IT skole jeg gik på for et par år siden.

Der hentede jeg både
Windows 7 Professional (x64) - DVD (English) en .iso på 3,00 GB
(3.224.686.592 byte)
og
Windows 7 Professional (x86) - DVD (English) en .iso på 2,32 GB
(2.501.894.144 byte)
samt alle sprogpakkerne, hvis det bliver nødvendigt.

Skal man ikke bare brænde den over på en tom DVD og så boote op og
installere ?

Mvh Kim

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-10-11 19:47

> [...]
>

> Tak for svaret. Jeg køber en ny stor harddisk
>
> Hvad mener du med at min pc skal kunne boote på et usb drev ?

Nej, men du oplyser, at du vil installere win7 på en usb disk - så derfor
vil det også kræve, at den kan boote på en usb disk.

> [...]
> Win 7 på f.eks et D:/ drev
> så når jeg tænder min pc, at man så kan vælge XP eller Win 7 som man har

Ja, når du installerer win 7, så spørger den hvor du vil installere og så
peger du på dit d-drev.
I forbindelse med installationen vil den selv lave en boot menu, således at
du ved opstart kan vælge, om du vil starte i xp eller i win7.

> [...]
> samt alle sprogpakkerne, hvis det bliver nødvendigt.
>
> Skal man ikke bare brænde den over på en tom DVD og så boote op og

Når det er iso filer skal de pakkes ud. Det gør man normalt under selve
brændingen. Nu ved jeg ikke hvilket brænderprogram du evt. har, men hvis det
f.eks. er nero eller ashampoo smider du en tom dvd i og vælger at brænde fra
en image fil. Så pakker den iso filen ud under brændingen, og herefter er
disken lige til at boote på.
Du kan evt. hente et gratis brænderprogram her:
http://cdburnerxp.se/
Det kan også brænde iso filer, er på dansk og ganske gratis.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-10-11 22:08

Kurt B. Andersen skrev:

> Nej, men du oplyser, at du vil installere win7
> på en usb disk - så derfor vil det også kræve,
> at den kan boote på en usb disk.

Det kan de fleste pc'er i dag.

Jeg lavede engang en usb-pen der kunne boote
XP, Vista og 7 - det gik godt i 99% af tilfældene.

Der var naturligvis ingen drivere til al hardware,
formålet var kun at få maskinen til at boote - for
at konstatere om en fejl skyldes software- eller
hardwarefejl.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-10-11 20:13

Se inline:

On Tue, 4 Oct 2011 11:55:24 +0200, "Kim" <1_2_3.dk> wrote:

>Hvad mener du med at min pc skal kunne boote på et usb drev ?

Du skrev at du ville installere på et USB drev, for at dette skulle
virke skal computeren kunne boote på USB.

>Jeg kunne godt tænke mig at beholde min XP, så er det okasy at installere
>Win 7 på f.eks et D:/ drev

Ja.

>Jeg har iøvrigt fået Win 7 gennem Microsoft MSDNAA Software Center Download,
>en gratis service gennem den IT skole jeg gik på for et par år siden.

Check lige betingelserne.
http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/bb250622

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-11 10:00

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev

> Check lige betingelserne.
> http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/bb250622

No problemos, alt er opfyldt, det eneste jeg er lidt nervøs over,
er at vi ikke kunne få den på dansk pg har hørt/læst at de bliver noget
"ged"
med de Windows 7 Language Pack- DVD (Multilanguage) at det så bliver
halvt dk og engelsk blandet sammen

Ved du noget om det ?

Mvh Kim

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-10-11 11:23

Den 05-10-2011 11:00, Kim skrev:
> [...]
> "ged"
> med de Windows 7 Language Pack- DVD (Multilanguage) at det så bliver

Jeg har aldrig brugt andet, og er ikke rendt i problemer desangående.

//finn

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-10-11 20:36

Kim skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at beholde min XP, så er det okasy at installere
> Win 7 på f.eks et D:/ drev

Jep. Installerede selv Windows 7 på mit E-drev for 2 år siden.
Der blev automatisk oprettet en dual boot-menu, som betyder at jeg ved
opstart bliver spurgt om jeg ønsker at starte op i Windows 7 eller Vista.

Foretager jeg mig ikke noget, starter den selv Windows 7 op efter 30
sekunder.

--
Philip

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-10-11 21:48

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> Kim skrev:

> Foretager jeg mig ikke noget, starter den selv Windows 7 op efter 30
> sekunder.

Via msconfig - boot kan man selv ændre ovenstående. Vælge om den default
skal starte det ene eller andet system først, samt hvor lang tid den skal
vise bootmenu inden den går videre. Jeg har dualboot på flere pc.er, men da
jeg typisk vælger samme styresystem de fleste gange, er den sat op til kun
at vise bootmenu i 5 sekunder inden den går videre. Det er rigelig tid til
at nå at vælge.

Kurt

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-10-11 21:51

Kurt B. Andersen skrev:

> Via msconfig - boot kan man selv ændre ovenstående. Vælge om den default
> skal starte det ene eller andet system først, samt hvor lang tid den
> skal vise bootmenu inden den går videre.

Wow! Tak for tippet. Har straks ændret timeout-tiden.

--
Philip