Solen som en stjerne
Fra : Henry Vest

Dato : 03-10-11 13:14

Ifølge hvad jeg har kunnet finde ud af, så havde man siden 1700-tallet
observeret spiraltåger, men først omkring 1920 bliver man klar over, at
disse spiraltåger er andre galakser. Men hvornår bliver man i grunden
klar over, at vores egen sol blot er en stjerne som mange andre?

Henry Vest

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-10-11 18:37

Henry Vest skrev:

> [...]
> bliver man klar over, at disse spiraltåger er andre galakser.
> Men hvornår bliver man i grunden klar over, at vores egen sol

Det må være i 1500-tallet. Faktisk var det Giordano Bruno
der i 1579 kom med ideen. For dette blev han brændt på
bålet, dog først i år 1600.
http://da.wikipedia.org/wiki/Giordano_Bruno
[citat]:
Bruno prøvede at få sine synspunkter til at falde sammen med
katolicismen, men for ham var universet uendeligt, fyldt med
stjerner som vor sol, omgivet af planetsystemer hvor intelligente
skabninger kunne bo: "Sådan bliver Guds herlighed forstærket, og
udstrækningen af hans rige tydeliggjort, han forherliges ikke af
én, men af talløse sole, ikke af én jord, men af tusinde, ja, jeg
siger en uendelighed af verdner." [2]

--
Herluf :·)

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 03-10-11 18:59

Henry Vest wrote:

> Ifølge hvad jeg har kunnet finde ud af, så havde man siden 1700-tallet
> observeret spiraltåger,

Det var da Isaac Newton opfandt spejlteleskopet man blev i stand til at
se spiraltågerne, i optiske teleskoper var de bare en tåget klat.

> men først omkring 1920 bliver man klar over, at disse spiraltåger er
> andre galakser.

Det var i hvert tilfælde på det tidspunk at Hubble beviste at de ikke
var en del af mælkevejen.

> Men hvornår bliver man i grunden klar over, at vores egen sol blot er
> en stjerne som mange andre?

Teorien er gammel, det var vist Anaxagoras der som den første fremkom
med den ca. 450 f.kr. Det var dog først da man i det 19. århundrede
kunne måle afstanden til nogle af stjernerne at man fik vished.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-10-11 19:03

On 03/10/11 14:13, Henry Vest wrote:
> [...]
> disse spiraltåger er andre galakser. Men hvornår bliver man i grunden
> klar over, at vores egen sol blot er en stjerne som mange andre?

Giordano Bruno er jo kendt for det synspunkt, men han havde jo ingen
forudsætninger for at kende til stjerners natur.
(Stjerne)tåger har været kendt siden oldtiden. Det var Hubble der er
1922 offentliggjorde at de fleste bestod af stjerner.

Mvh
Martin