Måle modstand i cykelgear
Fra : Filip Ravn

Dato : 02-10-11 18:02

Hej NG

Jeg var ved at eksperiementere med min cykkel her i weekenden, og fandt at
jeg kunne måle modstanden (friktionskraften) i min rullebremse. Jeg satte en
flytbar vægt bag på baghjulet, og vejede den, flyttede den til hjulet
overvandt friktionskraften, og målte aftsanden ind til centrum af navet. Ved
at gange disse to enheder kune jeg beregne modstanden som et moment i gram
pr meter som skal overfvindes ved friløb af cyklen. På min cykel er det
omkring 2,5g/m for at hjulet roterer. Meget interessant :)

Jeg har hørt at en cykel med indvendige gear har en 10-15% dårligere
virkningsgrad end en cykel med udvendige gear. Dette fik mig til at tænke på
hvordan man beregner dette????

Nu kom jeg så i tanke om at jeg måske kunne lave det samme lille tilsvarende
eksperiment ved gearet som ovenstående experiment, men der kom jeg i
vanskeligheder og tror måske ikke jeg gør det helt rigtigt.

Jeg satte en (500g) vægt på min pedal (17cm), og prøvede i 7´gear
(indvendige) at finde den vægt sat på baghjulet x arm som ville holde
ligevægt (310g x 25cm).

Min teori var nu at kraft x arm x omsætningsforhold ville give en difference
mellem pedal og baghul (Pedal momentet omregnet til baghjulet), og at denne
differens måtte være udtrykket for modstanden i gearet, men der gik jeg vist
galt i byen. Jeg prøvede nemlig i alle gearene at sammenholde iht
ovenstående, og fandt at jeg ved at benytte den samme vægt på pedalen, kunne
holde ligevægt med uændret vægt x arm på baghjulet??? Jeg havde forventet at
jeg skulle ændre en hel del på baghjulets vægt, eftersom omsætningsforholdet
fra 1-7 gear går fra 1,5 - 3,5

Jeg fandt ud af at omdrejningsforholdet på baghjult er anderledes når man
kører baglæns (1/1) uanset gear. Måske er dette en vigtig faktor :)

Nå, men nu kan I jo more jeg over mine eksperimenter og give mig kommentarer
til hvad jeg skal gøre bedre, for jeg er overbevist om at ovenstående ikke
virker. Hvis der er nogen som ved den officielle måde at beregne det på, må
I gerne fortælle hvordan det skal gøres.

Filip

Fra : Ivar

Dato : 02-10-11 19:09

Filip Ravn skrev:

> Jeg har hørt at en cykel med indvendige gear har en 10-15% dårligere
> virkningsgrad end en cykel med udvendige gear. Dette fik mig til at tænke på
> hvordan man beregner dette????

Man sætter et kendt moment og omdrejningstal på pedalerne, tandhjulene,
eller hvad man nu vil måle på. Det kan fx være med en elmotor. Så måler
man momentet på hjulet med fx en kalibreret dynamo. Man regner begge
værdier om til
effekt, og forholdet imellem dem er virkningsgraden.

Effekten udregnes som: Effekt = moment * omdrejningstal
Hvis der bruges si-enheder for moment og omdrejningstal, får man
effekten i watt. Si-enheden for moment er Nm. For omdrejningstal er
det den lidt kryptiske enhed radianer pr. sekund, altså
omdrejningstallet pr. sekund ganget med 2 pi.

Tabet i gearet er proportional med den effekt man sender gennem gearet.
Altså trædes dobbelt så hårdt i pedalerne, tabes dobbelt så meget i
gearet.

Du målte modstanden i friløbet, det har ikke noget med virkningsgraden
i gearet at gøre.

Ivar Magnusson