postkassefundament
Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-10-11 09:56

Jeg kan se at postkasser har været berørt tidligere, men kan ikke helt blive
klog på hvor dybt jeg skal grave til fundamentet når nu postkassen skal ud
og stå ved skel. Er der nogen, der har et bud.

på forhånd tak
Ole

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-11 10:03

Ole Pedersen wrote:
> Jeg kan se at postkasser har været berørt tidligere, men kan ikke
> helt blive klog på hvor dybt jeg skal grave til fundamentet når nu
> postkassen skal ud og stå ved skel. Er der nogen, der har et bud.

Det kommer vel an på hvordan stativet som postkassen skal monteres på,
og funderingen skal se ud.

Kan du fortælle lidt mere?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-10-11 10:16

"Erik Olsen" skrev i meddelelsen

Ole Pedersen wrote:
> [...]
> postkassen skal ud og stå ved skel. Er der nogen, der har et bud.

Det kommer vel an på hvordan stativet som postkassen skal monteres på,

Postkassen er af typen Mefa og består af et metalstativ, der skal skrues på
fundamentet, den er ikke særlig tung, men skal selvfølgelig stå lodret selv
efter en fimbulvinter.
Jeg regner med at grave hullet og lave en overflade på 40x40 cm og skrue
stativet derpå.
Kan man iøvrigt lave en ordentlig beton bare af sand og cement?

mvh
Ole

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 02-10-11 10:24

Den 02-10-2011 11:16, Ole Pedersen skrev:

[...]

Det kan du sagtens.
Men var det ikke en mulighed for bare at nedgrave en betonflise og så
montere holderen derpå?
Vær forsigtig når du graver ude ved skel, da der måske kan være diverse
kabler nedgravet, som du ikke så gerne skulle lave skade på.

Hilsen Matthias

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-11 19:40

> [...]
>efter en fimbulvinter.
>Jeg regner med at grave hullet og lave en overflade på 40x40 cm og skrue

Vi er lidt mere magelige. En fortovsflise vejer ca. 50 kg, og skulle den
rykke lidt efter en omgang frost, så er det nemt at rette op på.

Mvh Maria

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 10:14

Maria Frederiksen wrote:

> Vi er lidt mere magelige. En fortovsflise vejer ca. 50 kg, og skulle den
> rykke lidt efter en omgang frost, så er det nemt at rette op på.

Aarh - prøv med 80 kg (fortovsflise) og 120kg (køreflise).

Stig Johansen

Fra : Max

Dato : 02-10-11 11:52

Hej Ole

> postkassen skal ud og stå ved skel. Er der nogen, der har et bud.

Mefa har da et bud :)

http://www.me-fa.dk/media/66184/mefa%20easy%20mounting%20monteringsvejledning%20final_juni%202011.pdf

Max

Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-10-11 13:12

"Max" skrev i meddelelsen

Hej Ole

> postkassen skal ud og stå ved skel. Er der nogen, der har et bud.

> [...]

Jeg siger tak for linket, ifølge dem behøver jeg ikke, som jeg troede, grave
ned til en meters penge som jeg troede og slipper derfor at bekymre mig om
elledninger og den slags.

mvh
Ole

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-10-11 13:19

Den 02-10-2011 14:11, Ole Pedersen skrev:

> Jeg siger tak for linket, ifølge dem behøver jeg ikke, som jeg troede,
> grave ned til en meters penge som jeg troede og slipper derfor at
> bekymre mig om elledninger og den slags.

Lad være at quote under signaturadskilleren (-- )

Men jeg har en 8m gittermast hvor fundamentet går ned i 1 m

Hvis du graver ~30cm ned og fylder stabilgrus i, vil den garanteret stå
stabilt hvis den boltes i en ~7cm tyk betonflise 5cm større end bunden
på postkassen.

//finn

Fra : Max

Dato : 03-10-11 06:57

Hej Cykelsmeden

> Men jeg har en 8m gittermast hvor fundamentet går ned i 1 m

Jeg har en garrage/carport hvor der er støbt 5 jernrør ned til at
bære taget. De blev lavet for lange med det resultat at de er
støbt 1,5 m. ned, alligevel er den ene sunket så man har måttet
grave yderligere ned. Så dybde er åbenbart ikke nogen garanti
for noget.

> Hvis du graver ~30cm ned og fylder stabilgrus i, vil den garanteret
> stå stabilt hvis den boltes i en ~7cm tyk betonflise 5cm større end
> bunden på postkassen.

Jeg ville lave et fundament der væltede hvis nogen hang i postkassen,
hellere det end røret bøjede og knækkede.

--
Mvh Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-10-11 18:03

Den 03-10-2011 07:56, Max skrev:
> [...]
> støbt 1,5 m. ned, alligevel er den ene sunket så man har måttet
> grave yderligere ned. Så dybde er åbenbart ikke nogen garanti

Der er vel lidt forskel på belastningen af en carport med tag og en 1 m
høj 20kg postkasse med 1kg reklamer. - find lige proportionerne!

havde du haft den 7cm tykke 30*30 flise under stolpen havde den iøvrigt
sikkert stået pænt endnu selv i 70cm dybde.

//finn

Fra : Max

Dato : 04-10-11 20:23

Hej Finn

> havde du haft den 7cm tykke 30*30 flise under stolpen havde den
> iøvrigt sikkert stået pænt endnu selv i 70cm dybde.

Pointen var at den flise ville synke af sig selv i 1,5 meters dybde
på grund af sin egenvægt hvis bundforholdene er til det.

Max

Fra : Armand

Dato : 09-10-11 23:05

Den 03-10-2011 07:56, Max skrev:
> [...]
> støbt 1,5 m. ned, alligevel er den ene sunket så man har måttet
> grave yderligere ned. Så dybde er åbenbart ikke nogen garanti

Årsagen til nedgravnings-dybden skyldes alene at man skal under
frostlaget, således at vand der trænger under fundamentet ikke skyder
det op ved frysning (gang på gang - Tænk blot på hvorfra alle markernes
evindeligt opdukkende sten kommer) !
At din carport synker skydes et eller flere geologiske forhold, hvis
ikke ligefrem et kloakrør der er brudt sammen :-/

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 09-10-11 23:14

Hej Armand

> [...]
> det op ved frysning (gang på gang - Tænk blot på hvorfra alle
> markernes evindeligt opdukkende sten kommer) !

Det er jo egentlig ikke frosten der skyder stenene op, frosten løfter
marken og dermed stenene, når så marken falder ned, ja så drysser
der jord ind under stenene og de ender lidt højere oppe end der
hvor de lå da de blev løftet. Nøjagtig det samme som der sker hvis
man ryster en spand med sten, så ender de største også øverst.

Max

Fra : Armand

Dato : 09-10-11 23:21

Den 10-10-2011 00:14, Max skrev:
> [...]
> hvor de lå da de blev løftet. Nøjagtig det samme som der sker hvis
> man ryster en spand med sten, så ender de største også øverst.

Fysikken in detail, men stadig argumentet for dybden af fundamenter :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 09-10-11 23:00

Den 02-10-2011 14:19, Cykelsmeden skrev:

> [...]
>
> Hvis du graver ~30cm ned og fylder stabilgrus i, vil den garanteret stå
> stabilt hvis den boltes i en ~7cm tyk betonflise 5cm større end bunden

Man kunne vel også tænkes at "støbe" et hul op med stabilgrus efter at
have placeret et par ankre med en solid skive/lign i bunden og siden
støbe et topdække hhv. bolte en topflise på :-/

--
Armand
(der påtænker et fundament med plads til en indemuring af en post/pakke

Fra : Armand

Dato : 09-10-11 22:57

Den 02-10-2011 14:11, Ole Pedersen skrev:
> Jeg siger tak for linket, ifølge dem behøver jeg ikke, som jeg troede,
> grave ned til en meters penge som jeg troede og slipper derfor at
> bekymre mig om elledninger og den slags.

Det skulle da lige være fordi et af pågældende jordspyd går gennem slige
sager istedet :-/

Undersøg altid forekomsten af lednings og rør -førelser på grunden inden
jordarbejde :-|

--
Armand.