Stafetten - - - Danske numre fra de
Fra : Henning Jensen

Dato : 01-10-11 20:53

Danske numre fra de sidste 50 år som er blevet 'allemandseje'. Det være
sig pop, rock, musical eller jazz.
Kan I foreslå numre der hører hjemme på en sådan top 10 liste?

På arbejde har jeg altid hørt P3, så der i tidens løb kommet en del
forskelligt 'indenbords'.
Mylius og Wivelsted skrev for et par år siden, hver deres liste med hvad
de syntes var de bedste 10 numre.
Jeg kan acceptere Seebachs "Du - det dejligste", men resten af deres
valg synes jeg er slemme, og de burde ikke med i toppen af en 10-liste.
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1152818.ece

Men kan jeg gøre det bedre selv?

"Røde mor" skal med på min liste. Det kunne f.eks. være med "Ta' på landet":
http://www.youtube.com/watch?v=z_zw__sjunA&feature=related

"Sebastian" må med, selv om jeg ikke kan lide hans orkestrering, som jeg
finder søgt og konstrueret. Zir, kun for effekternes skyld.
"Fuld af Nattens Stjerner":
http://www.youtube.com/watch?v=KYOuMQjSWxM&feature=related

"The Storm" synger på engelsk, men det er der mange grupper der har
gjort. Noget af det de laver kan jeg godt lide, f.eks. "Lullaby":
http://www.youtube.com/watch?v=2tiB6ZaWWZ4&feature=related

Henning

Fra : OleK

Dato : 02-10-11 00:33

Jeg kigger ikke så systematisk i NG'en - og plejer derfor ikke at blande
mig. Men jeg gør jeg det så alligevel denne gang.
Du har jo selv sat dig på 3 af de 10 pladser (Seebach er ikke mig - men
de andre 3 er ok).

Jeg går også efter 3 point i fire forsøg - og så er der vel 4 tilbage

Kliche, Gasolin, TV-2 og C.V. Jørgensen har lavet flere numre, som kunne
komme i betragtning - men jeg snupper kun et med hver.

Kliche: "Masselinjen"
http://www.youtube.com/watch?v=JYLKouOCwLY&feature=related
- og en coverversion
http://www.youtube.com/watch?v=JYLKouOCwLY&feature=related

"Kvinde min" er stor med Gasolin - men efter min mening endnu stærkere
med Lars H.U.G
http://www.youtube.com/watch?v=8-DUK3FwK38
(og så faldt jeg endnu en coverversion, som dog ikke lige lykkedes helt
http://www.youtube.com/watch?v=Pj2Ry4vh2q8&feature=related)

TV-2: "Bag duggede ruder" er på nettet i flere versioner, f.eks.
http://www.youtube.com/watch?v=u3K8Uxz10Cc&feature=related
og
http://www.youtube.com/watch?v=qKi3zU7kjfQ&feature=related

C.V. Jørgensen "Sæsonen er slut"
http://www.youtube.com/watch?v=jU_t64Ig5ng&feature=related

Jeg fandt den desværre ikke i sin helhed med C.V.J. - men H.U.G. har jo
også været på spil her:

http://www.youtube.com/watch?v=IUfnmEJK-Dk&feature=related

Og når jeg så igen har fat i H.U.G., har han jo også lavet flere stærke
coverversioner - men jeg vil lade andre om at foreslå "så længe jeg
lever" og "Dansevise", som vist lige kan knibe sig inden for de sidste
50 år.

Og egentlig burde jeg jo også have smidt Gnags på banen ...

Ole

Fra : Allan Krautwald

Dato : 02-10-11 02:08

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mylius og Wivelsted skrev for et par år siden, hver deres liste med hvad
> de syntes var de bedste 10 numre.

Gosh sikke da en omgang bras, de har valgt.
Nu er spørgsmålet hvad allemands eje er, men

Gasolin kommer man aldrig uden om:
http://www.youtube.com/watch?v=-UgMZ8SYA0c

Gnags og denne fordi jeg har boet i Århus
http://www.youtube.com/watch?v=Vy7sMdPromc

Skousen og Ingemann
http://www.youtube.com/watch?v=2ga_Xh39L34

Young Flowers
http://www.youtube.com/watch?v=jvnd12bVaBE

Burnin Red Ivanhoe
http://www.youtube.com/watch?v=78KmvumXf4w

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 09:44

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Danske numre fra de sidste 50 år som er blevet 'allemandseje'. Det være
> sig pop, rock, musical eller jazz.

Nu står der ikke noget om at det gælder slagemusik, menda mange af jer jo
som bekendt kalder slagermusik for popmusik. Så lad os for et øjeblik kalde
slagermusik for popmusik.

> Kan I foreslå numre der hører hjemme på en sådan top 10 liste?

Det kan jeg så godt ja. Jeg foreslår disse "pop-sange", som er blandt de
mest grundfæstede klassikere indenfor dansk musik, kendt af alle og enhver:

NOGLE AF DE STØRSTE DANSKE KLASSISKERE:
To mennesker på en strand:
http://www.youtube.com/watch?v=JhfJfyDCUG4&feature=related
Flower power tøj: http://www.youtube.com/watch?v=mqEOjdhQkUg
Smilende Sussi: http://www.youtube.com/watch?v=pJLymVLNXQc&feature=related

OG PÅ ENGELSK:
Belinda, Rocking Ghost:
http://www.youtube.com/watch?v=miylkzAA6TU&feature=related
Oh what a kiss, Rocking Ghost:
http://www.youtube.com/watch?v=0uYgpF98FPU&feature=related (kan kun finde ny
udgave)
Dua bi dubi dua bi dubi dua bi dubi o.s.v. hahaha:
http://www.youtube.com/watch?v=ZRIMCqfI2NU

UDEN SANG:
Prinsessen med de to ben:
http://www.youtube.com/watch?v=Jr9Z9ZOPSCA&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-10-11 10:54

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

Danske numre fra de sidste 50 år som er blevet 'allemandseje'. Det være
sig pop, rock, musical eller jazz.
Kan I foreslå numre der hører hjemme på en sådan top 10 liste?

Dette er meget svært, for der er godt nok kommedt meget dansk musik inden
for vde seneste 50 år - alle genrer. Jeg vil gerne have nogle revyviser med,
for de fortæller en masse om tidsånden, og mange af dem er jo blevet
hvermandseje, men desværre ere de fleste svære at forstå, fordi de jo
handler om ting, der skete, da de var aktuelle. Jeg har dog valgt en enkelt
som i hvert fald var hvermandseje i en periode - og som på mange punkter
stadig er aktuel. Preben Uglebjerg med Gyngerne og Karusellen.
http://www.youtube.com/watch?v=M-D3YJnHgKw

Alan Krautwald har allerede valgt flere af de bands, jedg ville have med,
om,end måske med andre numre, men han har heldigvis valgvt at overse et af
grænsxebrydende bands og selv om de måske aldrig rigtigt blev hvermandseje,
bør de med på en liste over Danmarks bedste. Steppeulvene, her med Lykkens
Pamfil.
http://www.youtube.com/watch?v=DfTAHgTAzzE

Men når det er allemandseje, der edr tale om, kan man nok hedller ikke komme
uden om Lars Lilholt, uanset hvad man ellers synes om ham. Her med en af
mine favoritter: Når båden lagde til i en udgave fra i år.
http://www.youtube.com/watch?v=b38KCQI4bY8

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 14:48

> [...]
> sig pop, rock, musical eller jazz.
> Kan I foreslå numre der hører hjemme på en sådan top 10 liste?

Hmm.. det er svært, så jeg tager de første der popper op ved at se tilbage.

Den første er Lis Sørensen med Sebastians smukke nummer "Stilhed Før Storm":
http://www.youtube.com/watch?v=qxFlh8qJuQk

Jeg slipper heller ikke uden om Tøsedrengene. Det ypperste nummer jeg kender
ligger desværre ikke på røret, nemlig "Vi Var Engang Så Tæt", så du må
"nøjes" med Sig du ka' li' mig: http://www.youtube.com/watch?v=yW-onPO6_FI

Så dukkede noget af det bedste fra 70'erne op, nemlig Ache med "Shadow of a
gypsy": http://www.youtube.com/watch?v=8Uwz_IWZyUw

Dizzy Mizz Lizzy hører med på listen, her med "Silverflame":
http://www.youtube.com/watch?v=_-4NF8J3MzY

Helt oppe i nutiden, Vollbeat med "Fallen":
http://www.youtube.com/watch?v=0J-smpXUe58

Nu må jeg hellere stoppe :)

Fra : Michel Sanomi

Dato : 02-10-11 08:38

On 1 Okt., 21:52, Henning Jensen <hbj...@gmail.com> wrote:
> Danske numre fra de sidste 50 år som er blevet 'allemandseje'. Det være
> sig  pop, rock, musical eller jazz.
> Kan I foreslå numre der hører hjemme på en sådan top 10 liste?

Så er jeg da sikker på ikke at "risikere" stafetten, men jeg skisme
cd'en:

Svanerne: "Balladen om fætter Hans" - http://www.youtube.com/watch?v=f7EO9dFRu-g

En ret usædvanlig sang fra den lune gavflab, men lidt sarkasme og en
god melodi er ikke at foragte:

Kim Larsen: "Solsortevej" - http://www.youtube.com/watch?v=7xm_OqvaPyo

Lidt uptempo, men dette er superpop:

Dodo and the Dodos: "Vågner i natten" - http://www.youtube.com/watch?v=2VkQTvbMvOc

Jeg har søgt på tuben efter instrumentalnummeret "Temaet fra
Rochefort" med Shubidua, men det er en meget iørefaldende melodi, og
den gør selvfølgelig på en pæn måde lidt grin med temaer til tv-
serier, hvoraf mange virkeligt er trash! Både serierne og
musikken.

Mange hilsner
Michel

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 17:21

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> wrote in

> Danske numre fra de sidste 50 år som er blevet 'allemandseje'. Det være
> sig pop, rock, musical eller jazz.
> Kan I foreslå numre der hører hjemme på en sådan top 10 liste?

Så skal vi have lidt fra jazzen. NHØP sammen med Kenny Drew og Ed Thigpen
med "Summertime".

Niels Henning er desværre ikke blandt os mere, men i min optik var han en
at de danske jazzmusikere, som nåede længst ud blandt folk, og favnede
utrolig vidt musikalsk. Tænk for eksempel på hans fortolkninger af
traditionelle danske melodier.

http://www.youtube.com/watch?v=o6Q2N-rueVQ

Venligst
Lars

Fra : Max

Dato : 02-10-11 17:50

Hej Daxhund

> [...]
> favnede utrolig vidt musikalsk. Tænk for eksempel på hans
> fortolkninger af traditionelle danske melodier.

Må jeg så ikke have lov at supplere med den her

Mikkelborg - Knudsen - N.H.O.P. - Imagine
http://www.youtube.com/watch?v=StBfv3OwFqc

Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 17:54

> Må jeg så ikke have lov at supplere med den her
>
> Mikkelborg - Knudsen - N.H.O.P. - Imagine
> http://www.youtube.com/watch?v=StBfv3OwFqc

Storhed!

Fra : Max

Dato : 02-10-11 18:55

Hej Alex

> Storhed!

I mere end en forstand.

Max

Fra : Carl Drud

Dato : 02-10-11 17:47

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> writes:

> Danske numre fra de sidste 50 år som er blevet 'allemandseje'. Det
> være sig pop, rock, musical eller jazz.
> Kan I foreslå numre der hører hjemme på en sådan top 10 liste?

Monrad & Rislund - Øl Er Gud
http://www.youtube.com/watch?v=p5iG2ChOnms

Med bl.a. Rebecca Brüel, Lone Kellermann, Peter Thorup, Poul Dissing &
Troels Trier.

--
Carl

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 20:53

> Monrad& Rislund - Øl Er Gud
> http://www.youtube.com/watch?v=p5iG2ChOnms

Jeg skal vælge en vinder og det bliver dig Carl Drud.
Monrad & Rislund med "Øl Er Gud" er måske ikke det største musikalske
under, men det, og dem, oser af
danskhed - og det hører også med til danskheden, at 'kaste en tanke' til
øllet.

Det var rigtig mange gode. Jeg kan hverken vælge til eller fra, og min
planlagte top10-liste er opgivet.
Jeg har lagt listen med alle numrene her. Jeg sletter den igen om et
par dage.
http://dl.dropbox.com/u/2775481/lekture/top_10.htm

Tak for alle forslag.

Henning.