Generator/strøm/lade-problemer Dominator.
Fra : Ib

Dato : 01-10-11 15:41

Jeg skal til at skifte min generator, stator, og så var det jeg kom til at
tænke på om det kumme lade sig gøre at få viklet den defekte om til en "high
output" udgave et eller andet sted ? Er der ikke noget med en fyr i
København der er ekspert i MC-el. ved navn Schnabel eller lign ??

Jeg har læst i nogle forums at lade/strøm-delen på en Dominator ikke er
noget at råbe hurra for, men det har ikke været nærmere defineret, så hvad
der menes ved jeg ikke helt.
Jeg har et problem med at den ikke vil lade som den skal. Derfor har jeg
påmonteret et midlertidig voltmeter som viser at når jeg har lys på, så er
spændingen kun ca 12.2-12,4V. Hvis jeg derimod ikke har lys på, så er
spændingen ca 14-14,4 V. Dette giver mig et problem, med at kunne starte,
når jeg har kørt i længere tid, med lys på. Min lader står derfor fast ved
min parkeringsplads i carporten.

De reservedele jeg har skaffet mig er: Ny akkumulator (er monteret), nyt
laderelæ (ikke monteret), en brugt stator (håber den virker når jeg får den
monteret), en brugt ensretter/spændingsregulator (ikke monteret). Jeg har
udelukket at det kan være min starter (har monteret nye kul), da problemet
også er der efter en lang køretur og den starter meget hurtigt når der er
strøm på.

Er jeg helt forkert på den når jeg giver min stator skylden, eller kan det
også være rotoren (manglende magnerisering ??), eller evt noget andet jeg
ikke har tænkt på ?
På forhånd tak.

--

Ib, som synes at vejret er perfekt MC-vejr.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 01-10-11 18:46

Den 01-10-2011 16:40, Ib skrev:
> [...]
> en "high output" udgave et eller andet sted ? Er der ikke noget med en
> fyr i København der er ekspert i MC-el. ved navn Schnabel eller lign ??

Jeg kan ikke hjælpe dig med det elektriske, men manden du spørger til er
Erik Schnabel
Kronborggade nr. 5
2200 København
tlf. 35854080

Hilsen Matthias

Fra : Richard

Dato : 02-10-11 14:18

On 1 Okt., 16:40, "Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> wrote:

> Er jeg helt forkert på den når jeg giver min stator skylden, eller kan det
> også være rotoren (manglende magnerisering ??), eller evt noget andet jeg
> ikke har tænkt på ?

Ud over fejl i statoren, kan problemet rigtignok også skyldes:
* fejl i rotoren fx for lidt feltstrøm (til at 'magnetisere', som du
siger, for rotoren er ikke permanent magnetisk i tilstrækkelig grad
til at skabe den ønskede spænding i statoren)
* spændingsfald i ledningerne fra stator til regulatoren, ganske ofte
konstateret i stikkene på de (ofte) 3 gule ledninger
* laderegulatoren som kan have defekter, der forårsager fejl i de
nævnte tre andre komponenter
* og spændingsfald mellem regulator/laderelæ og batteri kan sikkert
også spille ind.

Inden du kører til Schnabel, kunne du lige se ledninger og stik efter,
rense og motionere dem. Har du en værkstedhåndbog til din Domi med
måleværdierne? – ellers prøv her:
http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/index01.htm

> Ib, som synes at vejret er perfekt MC-vejr.

Absolut glimrende, bliver bare så tidlig mørkt og vejene så fugtige
længe inden da...

Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-11 20:39

Richard<rpaderichard@netscape.net> wrote:
> [...]
> http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/index01.htm
> Absolut glimrende, bliver bare så tidlig mørkt og vejene så fugtige

Jeg takker for oplysningerne, som gjorde mig noget klogere. Jeg vil vende tilbage når løsningen er fundet.

--

Ib

Fra : Ib

Dato : 22-10-11 18:33

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/index01.htm

> Absolut glimrende, bliver bare så tidlig mørkt og vejene så fugtige

Haha, nu kan livet nogen gange være enkelt og man kan føle sig lidt dum over
at have malet fanden på væggen !!
Jeg fik Dominatoren til at lade som den skal, blot ved at rense og motionere
det ene af de stik der går fra ensretteren (3 gule ledninger). Jeg klemte
også hun-kabelskoene lidt sammen med en tang, så nu lader den for fuldt
tryk, både med og uden lyset tændt....dejligt.
Det har kostet mig ca 8-900 kr i reservedele (og en aftrækker til 25 $ til
svinghjulet, købt i USA), der ikke skal bruges lige nu, men måske senere,
hvem ved. Målet er nået og jeg er blevet klogere, alt i alt en win-win
situation.

--

Ib

Fra : Ib

Dato : 22-10-11 18:39

"Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> skrev i meddelelsen

> "Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i meddelelsen

> Det har kostet mig ca 8-900 kr i reservedele (og en aftrækker til 25 $ til
> svinghjulet, købt i USA),

Iøvrigt ville jeg lige sige at hvis der skulle være nogen der har, eller får
brug for at låne min ganske nye svinghjulsaftrækker, så giv endelig lyd.
Målene på den er 22 x 1,5, hvad det så end betyder, det må være 22 mm i
diameter og en gevindstigning på 1,5 mm ???? Jeg er tømrer ikke mekaniker

Jeg kan nåes på mailadressen, bare fjern røven !!

--

Ib

Fra : Per V. Misser

Dato : 22-10-11 23:26

Hej Ib

> [...]
> mekaniker
> Jeg kan nåes på mailadressen, bare fjern røven !!

En interessant tråd at følge.
Det ovenstående er god stil og viser værdi for denne nyhedsgruppe, og
giver håb om at den stadig kan holdes levende.

bedste hilsener
--
Per V. Misser
F800 ST 08

Fra : Armand

Dato : 27-10-11 12:26

Den 22-10-2011 19:33, Ib skrev:

> Jeg fik Dominatoren til at lade som den skal, blot ved at rense og
> motionere det ene af de stik der går fra ensretteren (3 gule ledninger).

Bare lige sådan for en ordens skyld:
De tre gule ledninger går fra generatoren og TIL laderelæet!

--
Armand.

Fra : Ib

Dato : 27-10-11 12:40

> Bare lige sådan for en ordens skyld:
> De tre gule ledninger går fra generatoren og TIL laderelæet!

Ikke helt, den ensretter jeg har liggende er der 3 gule ledninger, men hvis
der også er laderelæ i den klump, ja så har du ret. Jeg ved ikke hvad den
indeholder, kun at den bliver kaldt "rectifier" og "regulator" på
engelsksprogede salgsannoncer på eBay.
Iøvrigt så bliver man ikke så lidt klogere af at læse manualer og
salgsannoncer. Jeg har slået adskillige ord op i ordbøger og på Google og
hvem ved, måske noget af det hænger fast

--

Ib

Fra : Armand

Dato : 27-10-11 21:07

Den 27-10-2011 13:40, Ib skrev:

> Iøvrigt så bliver man ikke så lidt klogere af at læse manualer og
> salgsannoncer. Jeg har slået adskillige ord op i ordbøger og på Google
> og hvem ved, måske noget af det hænger fast

Jeg gik ud af folkeskolen med regulære karakterer i engelsk men kun
middelmådige i tysk (og dér var jeg blevet reddet i sidste øjeblik i
mundtlig!).
Men efter at jeg som 19-årig faldt til i den lokale motorcykelklub hvor
MOTORRAD altid lå fremme på bardisken, fik jeg opbygget et temmeligt
godt tysk-kendskab, ikke mindst teknisk tysk, hvorved at tysk blev mit
primære fremmedsprog trods eksamenskaraktererne

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-10-11 04:56

Det er en del af vintervedligeholdelsen at adskilde det stik, rense og smøre med f.eks.syrefri vaseline. Der går store strømme så bare en lille kontaktmodstand vil medføre at stikket bliver pænt varmt.

Det gælder alle mærker og modeller og ikke specifikt Dominatoren. De 5 minutter det tager sparer mange laderegulatorer og statores liv, samt sikrer at batteriet altid er på toppen.