Konfiskering af ulovlig knallert/scooter
Fra : KKT

Dato : 30-09-11 13:19

Hej !

Nu er Politiet igen på jagt efter ulovlige knallerter, som så ofte før
på skoler og andre lignende steder.
Eleverne kaldes ud og må frem med nøglerne så knallerten kan testes på
Politiets medbragte
rullefelt, og kører den for stærkt vanker der en gedigen bøde eller
den bliver transporteret til
synshallen for egen regning.

Nu vil jeg gerne spørge om:

Hvilken lov er det der tilsyneladende giver Politiet hjemmel til at
konfiskere en scooter/knallert, eller dele bøde ud
selvom knallerten står aflåst og uden nøgler i på skolens område, uden
at ejeren er blevet set benytte den på offentlig vej ?

Mvh
KKT

Fra : Hauge

Dato : 30-09-11 20:28

Den 30-09-2011 21:18, KKT skrev:
> [...]
> selvom knallerten står aflåst og uden nøgler i på skolens område, uden
> at ejeren er blevet set benytte den på offentlig vej ?

Er skolen område da ikke offentlig vej?

/Hauge

Fra : KKT

Dato : 30-09-11 14:08

On 30 Sep., 21:27, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Er skolen omr de da ikke offentlig vej?
>
> /Hauge

Det er meget muligt den er, men jeg spørger en gang til:
Hvilken lov giver dem hjemmel til at lange en bøde ud, efter de har
haft den på
rullefeltet, uden nogen som helst bevis på at eleven er kørt på den.
Knallerten står aflåst og har ikke været startet i flere timer i
forvejen.

/KKT

Fra : Henning

Dato : 30-09-11 21:08

> [...]
>selvom knallerten står aflåst og uden nøgler i på skolens område, uden
>at ejeren er blevet set benytte den på offentlig vej ?

Færdselsloven §133
"»Stk. 5. En knallert, som er konstruktivt ændret med henblik
på hastighedsforøgelse, eller som er i en sådan ulovlig stand,
at den, for så vidt angår lille knallert, kan køre 43 km i timen
eller derover og, for så vidt angår stor knallert, kan køre 64
km i timen eller derover, skal konfiskeres, hvis ejeren (brugeren)
af knallerten en gang tidligere, inden for de seneste 3
år før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i en
tilsvarende
overtrædelse af § 67, stk. 2. Konfiskation kan dog
undlades, hvis særlige grunde taler derfor."

Fra : Henning

Dato : 30-09-11 21:11

On Fri, 30 Sep 2011 22:07:33 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Færdselsloven §133

Begrundelsen til d.o. er for øvrigt beskrevet her

Fra : KKT

Dato : 30-09-11 14:25

On 30 Sep., 22:07, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> [...]
> " Stk. 5. En knallert, som er konstruktivt ndret med henblik
> p hastighedsfor gelse, eller som er i en s dan ulovlig stand,
> at den, for s vidt ang r lille knallert, kan k re 43 km i timen
> eller derover og, for s vidt ang r stor knallert, kan k re 64
> km i timen eller derover, skal konfiskeres, hvis ejeren (brugeren)
> af knallerten en gang tidligere, inden for de seneste 3
> r f r det nye forhold er beg et, har gjort sig skyldig i en
> tilsvarende
> overtr delse af 67, stk. 2. Konfiskation kan dog
> undlades, hvis s rlige grunde taler derfor."

Mange tak !

Så det vil sige at alene det forhold at den kan køre over de fastsatte
grænser
er nok til at dele bøde ud, uanset om knallerten på det tidspunkt
politiet
tager den på rullefeltet, ikke bliver benyttet ?

Hvis jeg sætter 2 knallerter ud til vejen til salg, med behørig
kædelås på for der ikke er nogen
der render med dem, så risikerer jeg altså en bøde hvis politiet
tilfældigvis
lige kommer forbi og beslutter sig for at prøve dem på rullefeltet.

Fra : Hauge

Dato : 30-09-11 21:31

Den 30-09-2011 22:24, KKT skrev:
> [...]
> politiet
> tager den på rullefeltet, ikke bliver benyttet ?

Livet er slemt, betal din unges bøde og vær glad.'

/Hauge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-09-11 23:39

"KKT" skrev i meddelelsen

> [...]

tilfældigvis
lige kommer forbi og beslutter sig for at prøve dem på rullefeltet.

Ja. Det er nok at knallerten *kan* køre for stærkt. Du behøver ikek at gøre
det.

Jan

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-09-11 23:43

Jan Kronsell skrev:

>Ja. Det er nok at knallerten kan køre for stærkt. Du behøver ikek at gøre
>det.

De skulle indføre tilsvarende regler for biler

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jubi

Dato : 01-10-11 05:17

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> De skulle indføre tilsvarende regler for biler

Aha, en stor privatbil der kan køre mere end 110 km./t skal skrottes og
en lille privatbil der kan køre mere end 70 km./t skal også skrottes?
Forskel på bensin- eller dieselforbrug? For elbiler er vel fredet i en
sådan §?
--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Volger Garfield

Dato : 01-10-11 14:29

On Sat, 1 Oct 2011 06:17:06 +0200, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

> [...]
>en lille privatbil der kan køre mere end 70 km./t skal også skrottes?
>Forskel på bensin- eller dieselforbrug? For elbiler er vel fredet i en

Præcis - Det er en tåbelig lov, ik'?

Volger

Fra : Ralph

Dato : 01-10-11 10:20

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> Ja. Det er nok at knallerten *kan* køre for stærkt. Du behøver ikek at
> gøre det.

Det kostede min søn konfiskation af en 10.000,- kr's knallert sidste år,
hvis vi havde gidet at sætte os ind i loven dengang han blev stoppet første
gang kunne vi have løsnet gaskablet så det passede med lidt over 30 km/t.
Til orientering kørte han ikke engang 20 da han blev stoppet.
Til ekstra orientering var politiets "bagvagt", som sad på stationen, næsten
sikker på at knallerten ikke kunne konfiskeres fordi den første dom ikke var
forkyndt endnu, men det blev den.

--
Ralph

Fra : KKT

Dato : 30-09-11 14:53

On 30 Sep., 22:31, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Livet er slemt, betal din unges b de og v r glad.'
>
> /Hauge

Nu har jeg ingen børn så jeg behøver ikke betale for at være glad.

/KKT

Fra : Dan Andersen

Dato : 02-10-11 22:09

Hvilken politikreds drejer det sig om?? I Nordsjællands Politikreds tager de
ikke mod anmeldelser om notorisk ulovlige knallerter, der er parkeret.

Fra : KKT

Dato : 03-10-11 04:38

On 2 Okt., 23:08, "Dan Andersen" <d...@dbamott.dk> wrote:
> Hvilken politikreds drejer det sig om?? I Nordsjællands Politikreds tager de
> ikke mod anmeldelser om notorisk ulovlige knallerter, der er parkeret.

Nordjylland.

http://frederikshavnnyt.dk/nyhed/politiet%20fik%20fat%20i%2019%20knallerter/Nordjyske/3967555.aspx?utm_source=nordjyske.dk&utm_medium=artikelteaser&utm_campaign=trafik-frederikshavn

Fra : Børge

Dato : 03-10-11 07:31

"KKT" <svanemosevej@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja KET , jeg er ikke tilfreds med de svar du har fået.
Min søn kører MotoCross på knallert og han trækker den fra et skur nær
banen, hen ad offentlig vej til selve banen.
Det har politet sagt ok til.
Ligeledes er det også ok at fragte den på en trailer osv.

Så det må da være et problem for alle cross klubber, hvisd et svar du har
fået er korrekt.

Fra : alexbo

Dato : 03-10-11 09:32

"Børge" skrev

> Min søn kører MotoCross på knallert og han trækker den fra et skur nær
> banen, hen ad offentlig vej til selve banen.
> Det har politet sagt ok til.
> Ligeledes er det også ok at fragte den på en trailer osv.

Nu er der så forskel på en kort transport fra et skur til en bane og en
ulovlig knallert på en skole, en knallert der måske endda er registreret som
lille knallert eller hvor forsikringen viser det er en lille knallert.

At man må transportere på en trailer er noget helt andet, man må også
transportere en bil uden nummerplader eller en havetraktor på en trailer
uden at bryde færdselsloven.
Det er forbudt at køre med en knallert på motorvejen men man må godt
transportere en knallert på en trailer på motorvejen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gamle

Dato : 03-10-11 09:37

Børge wrote:
> [...]
> Ligeledes er det også ok at fragte den på en trailer osv.
>
> Så det må da være et problem for alle cross klubber, hvisd et svar du

Dvs. du mener at alle ulovlige knallerter er transporteret til skoler og
lign. steder på den måde du mener?
Det må se lidt mærkeligt ud når eleverne ankommer til skolerne med deres
knallerter på trailere o.s.v.
Nu var det ikke din søns MotoCross knallert der blev spurgt om.

/Torben

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 03-10-11 10:35

"Gamle" skrev i meddelelsen news:4e897414$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

Børge wrote:
> [...]

knallerter på trailere o.s.v.
Nu var det ikke din søns MotoCross knallert der blev spurgt om.

===
Mig bekendt er det ulovligt for en person uden kørekort at styre en bil, der
med motor slukket bliver skubbet på offentlig vej. Så er det vel også
ulovligt at trække/skubben en uindregistreret motocross maskine?

Måske gider politiet ikke at bekymre sig om sidstnævnte, men det betyder
ikke det er lovligt - bemærk det er formuleret som et spørgsmål :)

Henstilling af biler på offentlig vej uden nummerplader er heller ikke
tilladt. Så er det vel heller ikke tilladt at henstille en ulovligt
knallert?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : KKT

Dato : 03-10-11 04:33

On 3 Okt., 11:34, "Per H. Kristensen" wrote:

> [...]
>
> Måske gider politiet ikke at bekymre sig om sidstnævnte, men det betyder
> ikke det er lovligt - bemærk det er formuleret som et spørgsmål  :)

Med mindre loven er lavet om siden sidst jeg spurgte hos Nordjyllands
Politi
så må man gerne trække en motocross maskine til og fra hjemmet.
F.eks fra hjemmet til en nærliggende motocross bane.
Den ikke må være startet og man må ikke sidde på den.

/KKT

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-11 12:13

KKT skrev:

> Med mindre loven er lavet om siden sidst jeg spurgte hos Nordjyllands
> Politi
> så må man gerne trække en motocross maskine til og fra hjemmet.

Man må også gerne trække en cykel uden lys på selv om det er
buldermørk aften.

--
Bertel

Fra : Dan Andersen

Dato : 03-10-11 15:37

Til gengæld må man ikke sidde i en parkeret bil på offentlig vej og tale i
håndholdt mobiltelefon! Noget ulogisk - hvis man sammenligner

http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Fra : alexbo

Dato : 03-10-11 16:35

"Dan Andersen" skrev

> Til gengæld må man ikke sidde i en parkeret bil på offentlig vej og tale i
> håndholdt mobiltelefon! Noget ulogisk - hvis man sammenligner

Det ulogiske er at sammenligne en fodgænger uden lys med en bilist der taler
i telefon.
Der er ikke krav om lygteføring for fodgængere, mens håndholdt telefon er
forbudt for bilister.
Fodgængeren må forøvrigt gerne være beruset, det må bilisten ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 03-10-11 22:27

Den 03-10-2011 16:36, Dan Andersen skrev:
> Til gengæld må man ikke sidde i en parkeret bil på offentlig vej og tale
> i håndholdt mobiltelefon! Noget ulogisk - hvis man sammenligner

Hvor har du dokumentation for den påstand?

Den vil jeg se en reference til før jeg tror på.

/H

Fra : JB

Dato : 03-10-11 17:17

"KKT" <svanemosevej@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> selvom knallerten står aflåst og uden nøgler i på skolens område, uden
> at ejeren er blevet set benytte den på offentlig vej ?

Det ser ud til at der ingen lov er om det , da ingen svarer på det spørgsmål
du stiller, nemlig hvilken lov der giver politiet ret til at lave ratsia på
skolens område. Skolens parkeringsplads er formentlig privat område og ikke
offentlig vej, start med at spørge skolen om de har givet politiet lov til
deres aktion, hvis skolen har givet lov, så er den ikke længere. Hvis skolen
ikke har givet lov må en dommer afgøre det.

JB

Fra : Henning

Dato : 03-10-11 18:44

> [...]
>skolens område. Skolens parkeringsplads er formentlig privat område og ikke

Hvorfor tror du det er "formentlig privat område". Hvis der ikke er en
bom el.lign, gælder færdselsloven også her.

Fra : JB

Dato : 03-10-11 19:58

> Hvorfor tror du det er "formentlig privat område". Hvis der ikke er en
> bom el.lign, gælder færdselsloven også her.

Hvorfor jeg tror det kan jeg ikke sige dig, men svaret var en hjælp til KKT
og han jo er den eneste der har mulighed for at finde ud om det er privat
område og derefter bruge denne mulighed.

JB

Fra : Preben

Dato : 04-10-11 08:00

Det får du så her:
http://www.fdm.dk/motor/boede-tale-vejsiden

--
mvh/Preben

Fra : Henning Wangerin

Dato : 04-10-11 08:17

Den 04-10-2011 08:59, Preben skrev:

> Det får du så her:
> http://www.fdm.dk/motor/boede-tale-vejsiden

Ja politiet har ment at der var et problem med det, men jeg mangler en
reference til den paragraf der gør det det ulovligt.

Hvis jeg skulle få en bøde på det grundlag, ville sagen med 100%
sikkerhed komme til at gå hele vejen gennem retssystemet.
- omend jeg altid bruge headset - både i og undefor bilen

/H

Fra : alexbo

Dato : 04-10-11 14:10

"Henning Wangerin" skrev

> [...]

> Hvis jeg skulle få en bøde på det grundlag, ville sagen med 100% sikkerhed
> komme til at gå hele vejen gennem retssystemet.

Gad vide om der et lovgrundlag, nåh det er forøvrigt ligegyldigt, jeg vil
køre sådan en sag hele vejen.

Der står jævnligt en mand i TV og siger, at hvis han taber i byretten går
han bare videre til næste indstans, og det vil han blive ved med lige til
menneskerettighedskommisionen, for han har nemlig ret, og det skal andre nok
indse bare han bliver ved længe nok.
Selv synes han nok han er principfast.

Der findes et par nærliggende paragraffer i færdselsloven man kan fortolke
lidt på.
De kan læses som at man godt må bruge telefon bare man holder stille, og at
man ikke behøver vise kørekort når man holder stille.

§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte
mobiltelefoner.
§ 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort.
Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende
vise det til politiet.

De er nok værd at hive hele vejen gennem retssystemet.
Jamen hr. dommer jeg holdt i vejkanten da jeg talte i
telefon, og da betjenten ville se mit kørekort holdt jeg helt stille, og så
behøver man ikke kørekort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 04-10-11 16:33

Den 04-10-2011 15:09, alexbo skrev:
> [...]
> man ikke behøver vise kørekort når man holder stille.
>
> § 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte

Og den er jeg på ingen måde uenig i.

Men så må han jo kunne påvise at jeg også har snakket i telefonen mens
jeg kørte.

Ud fra den historie som der blev refereret til, kan jeg ikke se at den
gælder.

1) Hvis jeg kører ind til siden, og foretager/modtager et telefon-opkald
har vi en situation.

2) Hvis jeg besvarer telefonen, og derefter kører ind til siden har vi
en anden.

Hvis det er situation 2 der er i overenstemmelse med virkeligheden, er
bøden i orden.

Hvis det er tale om situation 1) ville jeg i hvertfald ikke æde den uden
modstand.

Men betjenten har set at du kørte?

Fra : Jubi

Dato : 04-10-11 17:14

"Henning Wangerin" <henning@nobody.nowhere.nix> skrev i meddelelsen
> Den 04-10-2011 15:09, alexbo skrev:
er nok værd at hive hele vejen gennem retssystemet.

> Men betjenten har set at du kørte?

Eller holder stille ved vejsiden på en motorvej, mens der tales i mobil.
For at komme til det sted MÅ man vel have kørt?
Er det indicier, der kan bruges i retten?
D.v.s. kørekortet skulle vises.

Fra : Gamle

Dato : 05-10-11 15:06

Henning Wangerin wrote:

> Men betjenten har set at du kørte?

Og hvordan er bilen kommet derhen?

/Torben

Fra : Henning Wangerin

Dato : 05-10-11 16:55

Den 05-10-2011 16:05, Gamle skrev:

> Og hvordan er bilen kommet derhen?

Nu har det igen betydning i forbindelse med en telefonsamtale hvordan
jeg er kommet derhen.

Jeg holder i vejsiden og snakker i håndholdt telefon. That's it.

Selvfølgelig er jeg kørt derhen, men uden at snakke i telefon. Eller
giver sagen jo sig selv. _Hvis_ jeg har taget telefonen mes jeg kørte er
sagen selvfølgelig en anden

/H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-11 17:18

Henning Wangerin skrev:

> Nu har det igen betydning i forbindelse med en telefonsamtale hvordan
> jeg er kommet derhen.

Mon ikke det er (manglende) forevisning af kørekortet der er det
største problem?

--
Bertel