MySql under localhost
Fra : Kurt G

Dato : 30-09-11 10:27

Måske skulle dette være under PHP-gruppen, men det er jo primært et
spørgsmål om database!

Jeg har efterhånden fået WAMP op at køre og vil nu gerne bruge den til
forskellige forsøg.
Derfor starter jeg med noget, som har virket 'i den virkelige verden', altså
et site, som kører hos en udbyder.

Jeg har i MqSql oprettet en database med et navn "hasselholtvej"og deri en
tabel "nyheder". Jeg har ikke sat noget password.
I mit PHP har jeg skrevet således:
$dbhost = "localhost.mysql"; Et gæt
$dbuser =""; Her ved jeg ikke, hvad der skal stå
$dbpass = ""; Intet password
$dbname = "hasselholtvej";
$tabelname = "nyheder";

Er der nogen, der ved hvad jeg skal skrive i de tomme felter?

Mvh Kurt

Fra : Leif Neland

Dato : 30-09-11 13:23

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> I mit PHP har jeg skrevet således:
> $dbhost = "localhost.mysql"; Et gæt
> $dbuser =""; Her ved jeg ikke, hvad der skal stå

$dbhost kan være tom, så tales der til databasen via sockets i stedet for
tcp.
Hvad får dig til at gætte på localhost.mysql? localhost vil fungere, så
tales på 127.0.0.1; mysql kan vist ikke tale ipv6.

Du bør oprette en bruger i databasen , give brugeren adgang til databasen
"hasselholtvej" og bruge det som $dbuser. Der er ingen grund til at lære
dårlige vaner, bare fordi du kun kører på localhost

Leif

Fra : Kurt G

Dato : 30-09-11 14:57

Tak for dit svar, Leif.

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
KLIPPET

> [...]
> Hvad får dig til at gætte på localhost.mysql? localhost vil fungere, så
> tales på 127.0.0.1; mysql kan vist ikke tale ipv6.

Fordi jeg har adgang til phpMyAdmin under localhost.

> [...]
> "hasselholtvej" og bruge det som $dbuser. Der er ingen grund til at lære
> dårlige vaner, bare fordi du kun kører på localhost

OK, så vil jeg se, hvor jeg opretter en bruger.
Indtil nu har jeg ikke fundet et sted at gøre det!

Mvh Kurt

Fra : Martin

Dato : 30-09-11 17:35

On 30-09-2011 15:56, Kurt G wrote:
> Tak for dit svar, Leif.
>
> "Leif Neland"<leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> KLIPPET

localhost.mysql ville også kunne fungere, dog skal man ind og lege med
/etc/hosts for at få det til at makke ret :)

> Fordi jeg har adgang til phpMyAdmin under localhost.

phpmyadmin er et browser script - og browseren snakker med port 80, hvis
ikke andet er sat

mysql kører på port 3306 hvis ikke andet er sat - så begge 2 kan sagtens
hedde "localhost"

> OK, så vil jeg se, hvor jeg opretter en bruger.
> Indtil nu har jeg ikke fundet et sted at gøre det!

Hvilket login/kodeord bruger du til phpmyadmin?
Du bruger det samme til din database.

Du kan også oprette en ny bruger i phpmyadmin.
Kig under "Privileges" (man får priviliger i mysql sprog, deraf navnet)

PS
Husk at root kontoen er en administrator konto, og der bør laves en ny
konto pr site/database - kunne jo sagtens ske du kom til at uploade et
script med din root konto i, og ja... man har jo en tendens til at vælge
det samme kodeord til alverdens ting - så er det bare at forsøge sig.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-10-11 09:39

Kurt G skrev:

> $dbhost = "localhost.mysql"; Et gæt

Prøv med "localhost".

> $dbuser =""; Her ved jeg ikke, hvad der skal stå

Når der ikke er noget kodeord, er brugernavnet ofte bare "root".

På sider der både skal fungere lokalt og ude på nettet, har jeg gerne et
tjek på hvorfra jeg ser siden, altså localhost eller domæne.dk.

Pseudokode:

hvis servernavn == "localhost" (her tjekker jeg $_SERVER["SERVER_NAME"];)
$dbhost = "localhost"
$dbuser = "en_ting"
$dbpass = "kodeordlokalt"
ellers
$dbhost = "mysql.domæne.tld" (eller hvad de nu foreskriver på
webhotellet)
$dbuser = "en_anden_ting"
$dbpass = "kodeord_paa_nettet"
end

--
Philip

Fra : Kurt G

Dato : 01-10-11 10:56

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
klippet
> [...]
> $dbpass = "kodeordlokalt"
> ellers
> $dbhost = "mysql.domæne.tld" (eller hvad de nu foreskriver på

Det var en god idé!
Mange tak for hjælpen til jer alle!

Mvh Kurt

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 31-10-11 01:54

On 10/1/2011 4:39 AM, Philip Nunnegaard wrote:
> [...]
> ellers
> $dbhost = "mysql.domæne.tld" (eller hvad de nu foreskriver på webhotellet)

Er det virkeligt så besværligt at have 2 config filer, at du hellere vil
undvære at kunne tilgå din produktions database lokalt og din
udviklings database remote?

Arne

Fra : Leif Neland

Dato : 31-10-11 10:37

"Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse

> Er det virkeligt så besværligt at have 2 config filer, at du hellere vil
> undvære at kunne tilgå din produktions database lokalt og din
> udviklings database remote?

Så vil jeg hellere have
if (USING_REMOTE_DB or $_SERVER["SERVER_NAME"]!='localhost') {
$dbhost="mysql.domæne.tld";
} else {
$dbhost="localhost";
}

Så man kan lokalt vælge at bruge test eller produktion, men at
produktionsserveren altid anvender produktionsdata, selvom man kommer til at
uploade fra den lokale server uden at rette indstillingen.

Leif