Limtræsbjælke under spær på hus fra 1976
Fra : Dal

Dato : 29-09-11 20:40

Hej.

Har I en go' ide, eller selv været i samme situasion ?

Og ja, jeg kan jo bare kontakte en lokal tømrer, men et par go'e råd er jo
aldrig af vejen.

https://picasaweb.google.com/henrikdal/Husgavl29Sep2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJ2p5dz4x7jDVA&feat=directlink

Mine vindskeder og gavlplader kan holde et par år endnu, før de skal
skiftes.

Det kan min limtræsbjælker også, men de er noget medtaget. Jeg ønsker ikke
at skifte min gavl for at jeg nogle få år efter kan starte forfra pga
lintræsbjælken og stolpen er for dårlig. (stolpen er dårlig allerede)

Skal man fjerne et spær på huset og korte limtræbjælken op ?
Skal man lave "vablet" gavl ?
Eller ?

/dal

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-11 14:17

"Dal" skrev i meddelelsen news:4e84c995$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

Skal man fjerne et spær på huset og korte limtræbjælken op ?
---------------
Nej da, selv hvis rådet går HELT igennem – vil en udskiftning af stumpen
kunne gøre det.

Men jeg ville da bare skære ud 1-1,5 m ind fra enden for en 10mm vandfast
krydsfinerplade (støbeplade) på begge sider og så smaske det resterende
af bjælken ind i noget oliebaseret træbeskyttelse - rigtig godt mættet, og
så spænde det hele sammen igen - evt. lave enden skrå indad.

Men det kræver jo selvfølgelig lidt værktøj og håndværksmæssig snilde.

Måske kan du hurtigere tjene pengene ind til at få det lavet af en prof. alt
efter beskæftigelse.

Mvh
KSor

Web site: http://kelds.weebly.com/

Fra : Dal

Dato : 30-09-11 15:10

Hmm .. det tror jeg ikke jeg forstår, vil du forny limtræsbjælken 1 - 1,5
meter med noget plade ?

/dal

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-11 06:39

Ja, en pladetykkelse på hver side af bjælken

Mvh
KSor

Fra : CC

Dato : 01-10-11 17:57

Den 29-09-2011 21:40, Dal skrev:
> [...]
> lintræsbjælken og stolpen er for dårlig. (stolpen er dårlig allerede)
>
> Skal man fjerne et spær på huset og korte limtræbjælken op ?

Jeg vil i begge sider murer en søjle op. Skiftet det den sidste 1-2 m af
bjælken. Så er du klar til at skifte gavlbeklædning om et par år

Fra : Dal

Dato : 01-10-11 20:58

Jeg synes det virker underlig, at skulle kunne skifte et par meter af
bjælken, den bærer 3 spær udover min terrasse ?

/dal

Fra : CC

Dato : 04-10-11 05:52

Den 01-10-2011 21:58, Dal skrev:
> Jeg synes det virker underlig, at skulle kunne skifte et par meter af
> bjælken, den bærer 3 spær udover min terrasse ?
>
> /dal

Jeg er helt sikker på at remmen ligger i hele husets længderetning (næsten).

Hvis du forestiller dig en vippe over på legepladsen, så svarer
fastgørelses punktet i midten af vippen, til remmens punkt på din
indervæg (facadenvæggen bærer ikke).

Den del af vippen, der vender ned mod jorden, svarer til den del af
remmen, der går ind i dit hus.

Den del af vippen, der vender op mod himlen, svarer til den del af
remmen, der understøtter dine 3 spær på terrassen.

Så for at fastholde/understøtte dine frie spær, skal de være
understøttet mindst 3 spær "baglæns" ind i huset.

På mit hus har jeg et frithængende spær. Dette bliver fastholdt af 4
jernprofiler, 2 på hver side af tagfladen, godstykkelse ca. 1 cm.
Jernprofilet et fastgjort på 3 spær "baglæns" ind i taget.

Det mest ekstreme vægt, som taget kan komme ud for er vægten af sne, det
kan du læse om her: http://www.dmi.dk/dmi/saa_meget_vejer_sne

Håber dette giver en forståelse for hvad dit tag er dimensioneret til at
bære, og dele ikke bare kan fjernes/udskiftes med en plade eller lignende.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-11 18:58

"CC" skrev i meddelelsen news:4e8a9147$0$293$14726298@news.sunsite.dk...

>Håber dette giver en forståelse for hvad dit tag er dimensioneret til at
>bære, og dele ikke bare kan fjernes/udskiftes med en plade eller lignende.

Nu skal du jo ikke tage mit forslag ud af den sammenhæng det er forklaret i.
Metoden er fuldt ud ligeså stærk som den oprindelige bjælke - selvfølgelig
forudsat at arbejdet laves rigtigt !

Mvh
KSor

Fra : CC

Dato : 04-10-11 19:10

Den 04-10-2011 19:57, KS skrev:

> Nu skal du jo ikke tage mit forslag ud af den sammenhæng det er
> forklaret i.
> Metoden er fuldt ud ligeså stærk som den oprindelige bjælke - selvfølgelig
> forudsat at arbejdet laves rigtigt !

Jeg har ingen viden til, at kunne beregne om din løsning er ok, men som
lægmand vil jeg ikke røre din løsning

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-10-11 13:51

Den 29-09-2011 21:40, Dal skrev:
> [...]
> at skifte min gavl for at jeg nogle få år efter kan starte forfra pga
> lintræsbjælken og stolpen er for dårlig. (stolpen er dårlig allerede)

hvad betyder "medtaget"? kan du stikke en skruetrækker ind i træet?
hvorlangt?
med alle forbehold ser det på billedet ud til at være kosmetisk.
Hvordan er endetræet under metalafdækningen? (som iøvrigt ikke ser prof ud)
skift stolpen, det er til at betale.

//finn

--
Vablede gavle er ikke kønne. Valmede er ret moderne :)