Hvor stor(masse) er ptf11kly/sn2011fe supe~
Fra : Stig Johansen

Dato : 29-09-11 08:40

Hej alle.

Jeg har forsøgt at regne lidt på hvilken masse der ligger til grund for
denne supernova.

Blot 'overslagsregning', så ikke præcise tal.

Jeg har lagt følgende til grund:
1) Den var der ikke d. 23 august, men blev set den 24. aug.
Dermed sætter jeg T0=23. august.

2) Ud fra:
http://www.astronomerstelegram.org/?read=3620
Har jeg forsøgt nogle simple udledninger af g(t) og R(t).
Ud fra disse har jeg fundet M.

Udregningerne ligger i et regneark på en anden maskine, så jeg kan ikke lige
copy/paste.

Men det går på noget a la:
Vca(25.aug)=22.000 km/s
Vca(28.aug)=18.000 km/s

Hvor Vca er 'ekpansion rate' for Calsium, og tilsvarende:
Vsi(25.aug) = 14.000 km/s
Vsi(28.aug) = 12.500 km/s

Det giver nogle ret chokerende resultater, men jeg har nok overset en faktor
1.000 et eller andet sted km/s vs. m/s eller dage i forhold til sekunder.

Stig Johansen