De kristne er ikke de nye jøder
Fra : Ole Madsen

Dato : 29-09-11 06:25

2 kor 11

24 af Jøder har jeg fem Gange faaet fyrretyve Slag mindre end ét,

her taler Paulus klart om de etniske, altså har menigheden ikke overtaget
den plads af titel angår

med mindre folk da mener at Paulus fik bank af de kristne

KH

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 01-10-11 10:20

Den 29/09/11 07.25, Ole Madsen skrev:
> [...]
> overtaget den plads af titel angår
>
> med mindre folk da mener at Paulus fik bank af de kristne
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg kan godt forstå du er forvirret. Især i fundamentalistiske kredse er
der totalt kaos i forståelsen af jødespørgsmålet.

Jøderne på Jesus tid pralede af to ting. Deres omskærelse, og deres
nedstamning fra Abraham. Seglet på at de var Guds folk.

Jesus undergravede deres pralen ved at påpege at Gud kunne opvække børn
af Abraham af de nærmeste sten, hvis han ville.
Da de kristne blev Guds folk blev de en slags åndelige jøder. Men hvad
så med de bogstavelige jøder?
Dem var der faldet forhærdelse over så de ikke så frelsen i Jesus. Men
en dag ville skællene falde fra deres øjne og de ville komme fuldtalligt
med som Paulus beskriver det i Romerbrevet.

Nu jøderne var forhærdede, så skulle der balance til. Det kommer der ved
at vi nu oplever at de kristne er blevet forhærdede overfor frelsen i
tro. At de er ulydige imod evangeliet.
Ateist-sekten vokser i styrke. Frafaldet bliver større.

Så konkluderer Paulus at Gud har indesluttet alle(jøder og ikke-jøder)
under ulydighed, for at han kan forbarme sig over hele flokken.

MvH
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-10-11 10:59

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg kan godt forstå du er forvirret. Især i fundamentalistiske kredse er
> der totalt kaos i forståelsen af jødespørgsmålet.

jeg er nu mere tilbøjelig til at sige at det er dig der er forvirret

de kristne har ikke overtaget jødernes løfter, Guds løfter og kald er uden
fortrydelse

desuden, som jeg før har debateret med Falken, så er bibeleen vidnesbyrd om
hvem der er jøder, kun de etniske, det fremgår af hele Romerbrevet, når
Paulus taler om jøder, så gør han for at sige at der er forskel, du kan ikke
presse de vers i romerbrevet ind i en menighedsforståelse, det vil være at
gøre vold på bibelen

det ønsker du vel ikke? eller?

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 01-10-11 23:50

Den 01/10/11 11.59, Ole Madsen skrev:

> [...]
> når Paulus taler om jøder, så gør han for at sige at der er forskel, du
> kan ikke presse de vers i romerbrevet ind i en menighedsforståelse, det

,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Når du er så magtfuldkommen i din teologiske forståelse så lad mig
spørge dig hvem der er jøder?
er det dem der er omskåret på pikken, eller dem der er omskåret på ørene?

Nemt spørgsmål for en mesterteolog!

MvH
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-10-11 07:43

> [...]
> dig hvem der er jøder?
> er det dem der er omskåret på pikken, eller dem der er omskåret på ørene?

Når Paulus taler om de rigtige jøder i romerbrevet, så er det de af etniske
afkom, for når man følger tråden og pauluss brug af ordet jøder og israel i
resten af bogen, så kan du ikke presse den forståelse ud af det, at det er
os, prøv at læs romerbevet igennem

> Nemt spørgsmål for en mesterteolog!

jeg er bare uenig med dig, det er vel tilladt

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-10-11 20:05

Ole Madsen skrev i

> [...]
> Paulus taler om jøder, så gør han for at sige at der er forskel, du kan
> ikke presse de vers i romerbrevet ind i en menighedsforståelse, det vil

1. Når du bruger mit navn så sørg dog i det mindste for at stave det
rigtigt.

2. Der er tydeligvis ikke meget af Romerbrevet du har fattet - eller måske
nok rettere: ikke vil fatte.

Der står jo helt tydeligt og ordret at de Jesus-troende af hedenst
oprindelse bliver indpodet på det ene og samme træ som de Jesus-fornægtende
etniske jøder bliver hugget af.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-10-11 01:27

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> oprindelse bliver indpodet på det ene og samme træ som de
> Jesus-fornægtende etniske jøder bliver hugget af.

enig, men følger du tekten, så fremgår det hele vejen igennem at Israel,
jøderne er de etniske, jeg ved ikke lige hovr jeg gennemgår det i en
tidligerre debat, hvor jeg viser alle de steder der står noget om dem i
romerbrevet, men jeg har været listen igennem

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-10-11 20:01

Ole Madsen skrev i

> [...]
> den plads af titel angår
>
> med mindre folk da mener at Paulus fik bank af de kristne

Hvorfor mon du fortsat fornægter Bibelens tydelige tale.

Bibelen kalder de troende for jøder.

Man er i bibelsk forstand jøde blot fordi man er født etnisk jøde. - Og
sådan har det været lige siden Abrahams tid.

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-10-11 01:30

> [...]
>
> Man er i bibelsk forstand jøde blot fordi man er født etnisk jøde. - Og
> sådan har det været lige siden Abrahams tid.

de to sidste sætninger, modsiger de ikke hinnandnen?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-10-11 07:41

Ole Madsen skrev i

[ ... ]

> de to sidste sætninger, modsiger de ikke hinnandnen?

Nej, ikke spor. - Og det er jo iøvrigt lige præcist hvad Bibelen siger.

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-10-11 05:32

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen
> Ole Madsen skrev i

> Hvorfor mon du fortsat fornægter Bibelens tydelige tale.
>
> Bibelen kalder de troende for jøder.

jeg vil godt prøve en anden tilgang til vores debat, for vi kommer nok ikke
videre på den anden måde

hvordan kommer du til at de troende er jøder, der er jo kun et skriftsted du
kan holde op på det (selv om jeg mener det siger noget andet)

Ole

Fra : KL

Dato : 20-10-11 09:37

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> wrote in message
> 2 kor 11
>
> 24 af Jøder har jeg fem Gange faaet fyrretyve Slag mindre end ét,
>
> her taler Paulus klart om de etniske, altså har menigheden ikke overtaget den
> plads af titel angår

jøde eller ej, ethvert menneske er ligestillet overfor Gud, dvs ingen har
medfødte fordeler eller fribilett. Sådan er det i NT og sådan er det i GT.

Sådan forstår jeg det, og derudover så ved jeg ikke hvad du mener.
Se Isaiah 56.

Fra : @

Dato : 20-10-11 11:10

On Thu, 20 Oct 2011 10:36:34 +0200, "KL" <bfodsdy@yahoo.com> wrote:

>"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> wrote in message

>jøde eller ej, ethvert menneske er ligestillet overfor Gud, dvs ingen har
>medfødte fordeler eller fribilett. Sådan er det i NT og sådan er det i GT.

hvad er det lige Jesus siger om hvem der skal frelses og til hvem man
skal udbrede hans budskab?

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 15:46

"KL" <bfodsdy@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> jøde eller ej, ethvert menneske er ligestillet overfor Gud, dvs ingen har
> medfødte fordeler eller fribilett. Sådan er det i NT og sådan er det i GT.

jeg mener faktisk at Jøderne havde en forret i GT, men at hedningerne var
velkomne

> Sådan forstår jeg det, og derudover så ved jeg ikke hvad du mener.

nogle mener at de kristne har overtaget titlen af at være jøder, Paulus
taler om at være rigtige jøder, men sammenhængen siger noget andet, da han
altid taler om jøder og Israel som det etniske, det er bare at læse hans
breve, eller bare romerbrevet

> Se Isaiah 56.

orkede ikke lige at læse det igennem, men overskrifterne på det at pagten er
til dem der adlyder er rigtigt nok, men der er også en pagt hvor det hele
beror på Gud, tænk på den pagt hvor Abraham snork sov og Gud gik igennem
alle ofrene der lå på jorden

Ole

Fra : KL

Dato : 21-10-11 16:46

> jeg mener faktisk at Jøderne havde en forret i GT, men at hedningerne var
> velkomne

Hvis du gør dig den umage at læse Is. 56 (det tager ikke mange min) så vil du se
at der ikke er tale om hedninger. Det du skriver er selvmodsigende. Hvad er en
tør vandpyt?

Det lyder som om du vil mene hvad du mener, ligegyldig hvad, men logikken er ikke
holdbar.

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 16:51

> [...]
> du se at der ikke er tale om hedninger. Det du skriver er selvmodsigende.

det er dig der misforstår mig, jeg siger ikke at der er tale om hedninger,
det jeg siger er, at nogle kristne tror de har overtaget titlen og navnet at
være jøder

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-11 18:17

Ole Madsen skrev i

> det er dig der misforstår mig, jeg siger ikke at der er tale om hedninger,
> det jeg siger er, at nogle kristne tror de har overtaget titlen og navnet
> at være jøder

Abrahams børn, jøde, er den der tror. DET er hvad både GT og NT lærer.

Ingen har nogen fortrin på grund af etnisk afstamning.

Og Romerbrevet lærer tydeligt at både etniske jøder og ikke-etniske jøder
indpodes på det ene og samme træ.

De vantro jøder hugges af dette træ og troende hedninger indpodes på dette
træ.

Og dette ene træ er det eneste Israel Gud har som sit folk - et folk der er
troende og bekender at Jesus er Kristus, Guds Søn.

Enhver der ikke bekender dette hører ikke gil Guds folk og dermed heller
ikke til Guds Israel.

Dette er Bibelens klare og helt tydelige lære.

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 18:41

> Abrahams børn, jøde, er den der tror. DET er hvad både GT og NT lærer.

enig

> Ingen har nogen fortrin på grund af etnisk afstamning.
> Og Romerbrevet lærer tydeligt at både etniske jøder og ikke-etniske jøder
> indpodes på det ene og samme træ.

enig, men jøder er og bliver jøder selv de troende, det er det jeg siger

> De vantro jøder hugges af dette træ og troende hedninger indpodes på dette
> træ.

enig

> [...]
> er troende og bekender at Jesus er Kristus, Guds Søn.
>
> Enhver der ikke bekender dette hører ikke gil Guds folk og dermed heller

Galatians 6:16 16 Og så mange, som vandre efter denne Rettesnor, over dem
være Fred og Barmhjertighed, og over Guds Israel!

Her taler Paulus om hedninge troende og Messias troende, først henviser
Paulus til de troende hedninge, og bagefter Guds Israel, altså de Messias
treonde jøder

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-11 19:03

Ole Madsen skrev i

> enig, men jøder er og bliver jøder selv de troende, det er det jeg siger

Det er kun de jøder der ikke er vantro der regnes for jøder i Guds øjne. Det
fremgår helt entydigt klart af bl.a. Romerbrevet.

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 19:21

> Ole Madsen skrev i

> Det er kun de jøder der ikke er vantro der regnes for jøder i Guds øjne.
> Det fremgår helt entydigt klart af bl.a. Romerbrevet.

jeg formulerede måske mig lidt tvetydigt, ja, Jesus troende jøder (etniske)
er de rigtige ifølge Paulus, men den oprindelige debat som blev kørt af
sporet gik jo på at Pauli brug af ord som jøde og Israel var det etniske,
altså ikke os, det var hele hovedpointen i mit indlæg

men som Galaterbrevet siger det, så er Guds Israel de jødiske Jesus troende,
og som jeg ser det, ikke os, men det er måske ikke det modsatte du siger?

jeg kan godt følge dig hvis du mener det hvor der står at de to skal blive
til et folk (kan ikke lige nu finde skriftstedet), men som jeg ser det, så
er det vigtigt at skelne profetisk, men det er en debat vi har været igennem
mange gange

noget jeg snublede over er dette

Romans 11:2 2 Gud har ikke forskudt sit Folk, som han forud kendte. Eller
vide I ikke, hvad Skriften siger i Stykket om Elias? hvorledes han træder
frem for Gud imod Israel, sigende:

Gud er ikke holdt op med at kalde dem hans folk, ligesom den fortabte søn
heller ikke holdt op med at være hans faders søn

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-11 19:34

Ole Madsen skrev i

> men som Galaterbrevet siger det, så er Guds Israel de jødiske Jesus
> troende, og som jeg ser det, ikke os, men det er måske ikke det modsatte
> du siger?

Guds Israel er alle de Jesus-troende - uanset etnisk afstamning - for de
bliver jo alle indpodet på det ene og samme træ, det træ som de
ikke-Jesustroende jøder bliver hugget af.

Der er kun det ene og samme træ. Og det er dette ene og samme træ der udgør
Guds Israel. Og har ikke noget andet Israel end dette ene og samme træ.

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 19:55

> [...]
>
> Der er kun det ene og samme træ. Og det er dette ene og samme træ der
> udgør Guds Israel. Og har ikke noget andet Israel end dette ene og samme

men så modsiger du jo det jeg kom med fra galaterne, Paulus taler klart om 2
grupper, ja, og på samme træ, et folk, men Paulus taler ikke om os hedninge
kristne som Guds Israel som jeg ser det, hvis bibelen siger det, så kom med
verset der siger det

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-11 20:17

Ole Madsen skrev i

> [...]
> om 2 grupper, ja, og på samme træ, et folk, men Paulus taler ikke om os
> hedninge kristne som Guds Israel som jeg ser det, hvis bibelen siger det,

Læs f.eks. Rom kapitlerne 3 og 9-11.

Der fremgår det helt klart og tydeligt.

Og Paulus siger også at man bliver ikke jøde ved at være omskåret, man er
kun jøde i kraft af troen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 21:04

> Læs f.eks. Rom kapitlerne 3 og 9-11.
>
> Der fremgår det helt klart og tydeligt.
>
> Og Paulus siger også at man bliver ikke jøde ved at være omskåret, man er
> kun jøde i kraft af troen.

prøv at høre her Andreas

jeg modsiger ikke det du der siger, men du svarer jo ikke på det jeg kommer
med fra galaterne

Galatians 6:16 16 Og så mange, som vandre efter denne Rettesnor, over dem
være Fred og Barmhjertighed, og over Guds Israel!

hvad taler Paulus om her? hvem taler ham om?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-11 21:08

Ole Madsen skrev i

> [...]
> være Fred og Barmhjertighed, og over Guds Israel!
>
> hvad taler Paulus om her? hvem taler ham om?

Det er da ikke så svært! Hver enkelt troende som enkeltperson, og om det
samlede Guds Israel.

Der er alt for mange skriftsteder du udelader. Derved går du jo netop glip
af den pointe Paulus trækker frem.

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 23:49

> Det er da ikke så svært! Hver enkelt troende som enkeltperson, og om det
> samlede Guds Israel.

er det ikke lidt dobbelt konfekt? jeg mener ikke at det er nødvendigt at
sige den samme gruppe 2 gange, det giver ikke ret meget mening for mig at
Paulus skulle gøre det

> Der er alt for mange skriftsteder du udelader. Derved går du jo netop glip
> af den pointe Paulus trækker frem.

jamen, jeg har jo forsøgt at anmode om disse vers istedetfor i flæng at
blive henvist til en hel b og

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 10:55

Ole Madsen skrev i

> er det ikke lidt dobbelt konfekt?

Nej, det er da på ingen måde dobbelt konfekt når der adreseres først til
hver enkelt troende og derefter til hele menigheden af troende medlemmer.

Det første er individuelle enkeltpersoner og det andet er en organisation.

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-10-11 11:10

> [...]
>
> Det første er individuelle enkeltpersoner og det andet er en organisation.

nu er det jo enkelt personer Gud frelser, Gud har ikke nogen organisationer
med en sjæl, kun forsamlinger bestående af enkeltpersoner

jeg snakkede med en ven om dette vers, og hun mente at det var det Israel
der var i diasporaen, og at det var Benjamin og Juda der var i Israel
dengang Paulus talte, altså Paulus talte om dem i landflygtigheden, men jeg
ved ikke om hun har ret

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 11:28

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> nu er det jo enkelt personer Gud frelser, Gud har ikke nogen
> organisationer med en sjæl, kun forsamlinger bestående af enkeltpersoner

Guds Israel er da en ikke en individuel person, ligesom Folkekirken heller
ikke er det. Guds Israel, staten Israel og Folkekirken er organisationer af
forskellig art.

Der er jo forskel på om der tales om det enkelte individuelle menneske eller
om der tales kollektivt om hele "flokken".

Det gik jeg da ud fra at det var noget du allerede havde lært og var klar
over.

> [...]
> der var i diasporaen, og at det var Benjamin og Juda der var i Israel
> dengang Paulus talte, altså Paulus talte om dem i landflygtigheden, men

Der skal da dokumentation til at løfte en sådan påstand. Der er ikke noget
som helst der kunne antyde at hendes gætterier er rigtige.

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-10-11 11:45

> [...]
> ikke er det. Guds Israel, staten Israel og Folkekirken er organisationer

jeg mener at menigheden består af enkeltpersoner, hvorfor Paulus joikke
behøver at nævne dem samlet bagefter, det giver ikke mening

> [...]
> eller om der tales kollektivt om hele "flokken".
>
> Det gik jeg da ud fra at det var noget du allerede havde lært og var klar

jeg tror ikke vi kommer videre her, vi læser simpelthen for forskelligt

men fint nok at se hvor du står

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 16:18

Ole Madsen skrev i

> jeg mener at menigheden består af enkeltpersoner, hvorfor Paulus joikke
> behøver at nævne dem samlet bagefter, det giver ikke mening

Her er du lige så stædig og påståelig som i spørgsmålet om mennesket har en
udødelig sjæl som ikke engang Gud formår at slå ihjel - og det selv om
Bibelen klart og entydigt siger at den sjæl der synder skal *DØ* .

Og du har fået en liste over alle de steder hvor begrebet "sjæl" optræder i
Bibelen, og ingen af de steder giver dig medhold - men på trods af alt
fastholder du din spiritistiske holdning. Listen med skriftsteder indeholdt
omkring 8-900 tekster!!

Jeg kan kun anbefale dig at du ydmyger dig over for Gud og at du trygler Gud
om at vriste dig ud af spiritismen klør og sætter dig fri af vildfarelsens
lære som Griis-klanen har indhyllet dig i. Kun ved at du ydmygt, oprigtigt
og ærligt vil overgive dig til Gud fuldt ud vil du kunne finde sandheden.

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-10-11 18:04

> [...]
> en udødelig sjæl som ikke engang Gud formår at slå ihjel - og det selv om
> Bibelen klart og entydigt siger at den sjæl der synder skal *DØ* .

jamen, alle enkeltpersonerne udgør menigheden, så hvorfor sige det igen?
'
jeg vil gætte på at det vers du henviser til står i den kontinuerelige form,
dvs hvis du bliver ved med det, så dør du. ellers giver det ikke mening

> [...]
> i Bibelen, og ingen af de steder giver dig medhold - men på trods af alt
> fastholder du din spiritistiske holdning. Listen med skriftsteder

ven, hvis det er det eneste du kan diske op med, vers med ordet sjæl i, så
går du jo glip af alle de andre vers hvor sjæl ikke indgår, men som tegner
et billede af evig pine

du siger vel at himlen er evig, men så er pinen det jo også, du kan ikke
sige at evig betyder noget andet det ene sted, men noget andet et andet, det
må hænge sammen

> [...]
> vildfarelsens lære som Griis-klanen har indhyllet dig i. Kun ved at du
> ydmygt, oprigtigt og ærligt vil overgive dig til Gud fuldt ud vil du kunne

jeg ydmyger mig så meget, at jeg giver dig lov til at have dine meninger,
det giver jeg dig plads til, værsågo

hav en god aften

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 18:59

Ole Madsen skrev i

> [...]
>
> du siger vel at himlen er evig, men så er pinen det jo også, du kan ikke
> sige at evig betyder noget andet det ene sted, men noget andet et andet,

Prøv lige at undersøge hvad det hebraiske og græske ord, der er oversat til
det danske "evige" egentlig og reelt betyder - du brøster dig jo ofte med at
du har nogle super gode programmer til undersøgelse af den slags.

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-10-11 19:18

> [...]
> med at du har nogle super gode programmer til undersøgelse af den slags.

men det ord indgår også i beskrivelsen af Gud, og du mener vel ikke at han
kun er midlertidig eller for en periode?

D A Carson har skrevet en bog om faldgruberne i ordstudier, har ikke læst
bogen endnu, men skal have den læst engang. men jeg er blevet anbefalet at
læse den af en teologistuderende netop af denne årsag, at grk og heb ikke er
så lige til at lave ordstudier i.

jeg har selv troet, at bare man har strongs, så er det bare at gå igang, men
det er bare ikke så simpelt

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 20:36

Ole Madsen skrev i

> [...]
> er så lige til at lave ordstudier i.
>
> jeg har selv troet, at bare man har strongs, så er det bare at gå igang,

Naturligvis er det langt fra nok kun med Strongs.

Men læs endnu engang de artikler jeg adskillige gange har givet dig links
til:
http://apologeten.no/artikler/apologeten_2003-3-1.htm
http://apologeten.no/artikler/apologeten_2003-3-2.htm
http://apologeten.no/artikler/apologeten_2003-1-1.htm

Heri finder du al den dokumentation du har brug for, til at konstatere at
Bibelen ingen steder kalder sjælen for noget der er evig.

Og der er, ifølge ovennævntge dokumentation, heller ikke noget der hedder
evig pine eller et evigt brændende helvede. Al den slags lære er noget
syndens menneske i Rom har indført fra hedenskabet, og det stammer alt
sammen fra Satans første løgn i Edens Have. - Med andre ord, så er det en
spiritistisk løgnelære.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-10-11 08:02

> Men læs endnu engang de artikler jeg adskillige gange har givet dig links
> [...]

Som vi har talt om før, så er der mange måder at læse bibelen på, nogle
mener at man ikke sskal læse bibelen bogstavieligt, for så mener man vel
også at Gud har fjer.

Der er billeder som bliver brugt for at beskrive noget virkeligt, sådan tror
jeg det med hinnons dalen og gehenna også er brugt med de henvisninger han
kommer med

http://apologeten.no/artikler/apologeten_2003-3-1.htm

At noget har sit billede fra noget, betyder ikke at det er virkeligt, eller
bogstaveligt kan overføres, et billede er vel karakteristisk ved at det ikke
er komplet, et billede er blot en skygge af det, ligesom sabatten er en
skygge af det der skulle komme, nemlig Jesus, at han døde på korset for at
vi kunne gå ind til hvilen

jeg mener ikke at hans brug af hinnons dalen og gehenna er at strække den
lidt,

desuden, jeg syntes det er bemærkelsesværdigt at både GT og Nts forfattere
syntes at advare så meget imod fortabelsen, jeg har været ved atlæse i
salmerne, og det er ret voldsomt hvad David faktisk skriver, han er ret godt
på linie med Jesus og Paulus

hvorfor advare imod noget der bare er i en lille periode indtil man er
opløst? Helvede er en virkelighed, himlen er virkelighed.

Jesus måtte dø, Guds vrede måtte ramme ham, men de mennesker der ikke er
beskyttett med den forsoning som Jesus har gjort, må jo selv opleve Guds
vrede over synden.

Velskrevet artikel, men det betyder jo ikke nødvendigvis at det er rigtigt
det han skriver

citat:
Min siterte hurtigkarakteristikk hadde én og kun én hensikt: å slå fast det
paradoksale i forkjærligheten hos kristenkonservative kretser for et ord som
beviselig har sin rot i navnet på den førkristne dødsgudinne. Paradokset
blir ikke mindre når nynorsk bibeltradisjon overtar den gammelnordiske form
"Helheim" uavkortet.

Det er bare det ved det, at selv David i salmerne tordner løs om
fortabelsen, så det er jo ikke noget nyt som de kristne har taget op

Hvad angår helvede, så er der nogle ting vi ikke har lys over, Jesus giver
et billede af de fortabte som dem der er udenfor, men vi læser jo i
evangelierne at der var en der fik adgang til bryllupsfesten uden dragt, men
blev smidt udenfor, vi har det samme med udenfor ved Israels lejr, hvor de
der havde gjort sig urene blev bedt om at gå udenfor indtil de var rene. Om
disse to kan sættes sammen har jeg ikke lys over, nogle ting i bibelen er
mysterier, som vi først får l øst når vi kommer i himmelen.

Jeg svarer på de andre artikler i løbet af dagen, om jeg får tid

> Heri finder du al den dokumentation du har brug for, til at konstatere at
> Bibelen ingen steder kalder sjælen for noget der er evig.

at gøre bibelen til en simpel opslagsbog, find ordet, og du finder alt vhad
der står om det , alle elementer, så mener jeg man får forkert, for der er
jo mange tilhørende elementer til alle ord som ikke indgår ved søgningen af
bestemte ord

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-11 17:12

Ole Madsen skrev i

> [...]
> vhad der står om det , alle elementer, så mener jeg man får forkert, for
> der er jo mange tilhørende elementer til alle ord som ikke indgår ved

Så du mener at en lære der har sin rod i hedenskabet, er værd at holde fast
i, men at en lære der har sin rod i ca. 900 bibeltekster skal kasseres til
fordel for den hedensk-spiritiske lære??

Og jeg kan også samtidig konstatere, at den grusomme hævngerrige gud du
dyrker, der vil pine de fortabte i al evighed og uden ophør, med den værst
tænkelige form for ondskab, tortur, smerte og lidelse, er en helt anden Gud
end den Gud jeg kender fra Bibelen.

Vi dyrker altså hver vores Gud.

Din gud er primært bygget på hedensk afgudsdyrkeri fra primært den græske
gudeverden.

Den Bibelske Gud jeg dyrker, er alene baseret på de Bibelske tekster.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-10-11 17:26

> [...]
> fast i, men at en lære der har sin rod i ca. 900 bibeltekster skal
> kasseres til fordel for den hedensk-spiritiske lære??

jeg mener den har sin rod i GT

> [...]
> tænkelige form for ondskab, tortur, smerte og lidelse, er en helt anden

det er jo ikke Gud der vælger deres straf, enhver vælger selv
desuden, hvis den straf Jesus blev ramt af på korset, ikke er gældende for
dem der vælger fra, så må de jo selv rammes af den

> Vi dyrker altså hver vores Gud.
>
> Din gud er primært bygget på hedensk afgudsdyrkeri fra primært den græske
> gudeverden.
>
> Den Bibelske Gud jeg dyrker, er alene baseret på de Bibelske tekster.

du er velkommen til at have din meninger, jeg kan bare ikke læse bibelen
anderledes baseret på de skriftsteder jeg møder i bibelen

hav en god aften

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-11 17:42

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> jeg mener den har sin rod i GT

Så vis mig de skriftsteder i GT der fortæller at sjælen er udødelig!!

> det er jo ikke Gud der vælger deres straf, enhver vælger selv
> desuden, hvis den straf Jesus blev ramt af på korset, ikke er gældende for
> dem der vælger fra, så må de jo selv rammes af den

Endte Jesus med at blive pint i "helvede" i al evighed?

For hvis din påstand er sand og bibelsk korrekt så må han jo stadig findes i
"helvede" hvor han bliver ristet over en sagte ild og pint, plaget og
tortureret på den grusomste måde!!!

> du er velkommen til at have din meninger, jeg kan bare ikke læse bibelen
> anderledes baseret på de skriftsteder jeg møder i bibelen

Så når Bibelen siger at sjælen *IKKE* er udødelig, så kan du kun læse
Bibelen således at sjælen *ER* udødelig!!

Javel ja!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-10-11 17:55

> Så vis mig de skriftsteder i GT der fortæller at sjælen er udødelig!!

husker ikke alle de skriftsteder jeg fandt da jeg læste fra 1 til 80

> Endte Jesus med at blive pint i "helvede" i al evighed?

nej, men han blev ramt af straffen for vores synder

> [...]
>
> Så når Bibelen siger at sjælen *IKKE* er udødelig, så kan du kun læse
> Bibelen således at sjælen *ER* udødelig!!

noget jeg forholder mig til er, at bibelen siger at himlen er MEGET
virkelig, så må dets modpart jo også være det, ellers giver det jo ikke
mening

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-11 18:25

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> husker ikke alle de skriftsteder jeg fandt da jeg læste fra 1 til 80

Jeg fik altså ingen skriftsteder fra dig!!

Mon du har nogen skriftsteder fra GT der fortæller at sjælen er udødelig.

Men du kan jo starte med begyndelsen, der hvor der står at mennesket *BLEV*
en sjæl. Der står nemlig ikke noget om at mennesket *FIK* en sjæl.

[ ... ]

> nej, men han blev ramt af straffen for vores synder

Ifølge dig er straffen for vore synder jo netop at den der straffes skal
pines i al evighed i "helvede".

Så må Jesus altså, ifølge din tolkning, stadig opholde sig i helvede.

[ ... ]

> noget jeg forholder mig til er, at bibelen siger at himlen er MEGET
> virkelig, så må dets modpart jo også være det, ellers giver det jo ikke
> mening

Så ifølge din form for "logik", så må Jesus altså stadig blive pint, plaget
og torturet af en hævngerrig gud i det evigt brændende "helvede"!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-10-11 02:38

> Ole Madsen skrev i

> Jeg fik altså ingen skriftsteder fra dig!!

læs selv salmerne, huske ikke de steder jeg fandt dem

> [...]
> pines i al evighed i "helvede".
>
> Så må Jesus altså, ifølge din tolkning, stadig opholde sig i helvede.

nej, han sider på tronen og går i forbøn for os troende

> [ ... ]

> Så ifølge din form for "logik", så må Jesus altså stadig blive pint,
> plaget og torturet af en hævngerrig gud i det evigt brændende "helvede"!!

på korset, det er ganske almindeligt evangelisk budskab, han tog din og min
straf, hvorfor skulle han ellers dø på korset?

hermed slut for denne debat, vi kommer jo ikke videre

hav en god dag

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-10-11 06:12

Ole Madsen skrev i

> læs selv salmerne, huske ikke de steder jeg fandt dem

Du har altså ikke kunnet finde nogen GT-tekster der støtter din tolkning!

> nej, han sider på tronen og går i forbøn for os troende

*DET* kan han jo ikke, ifølge din udlægning.

Du påstår jo at han fik den straf vi skulle have haft - og ifølge den straf
skal han jo brænde, pines, plages og tortureres på den mest bestialske vis
af Gud Fader i al evighed uden ophør!

> på korset, det er ganske almindeligt evangelisk budskab, han tog din og
> min straf, hvorfor skulle han ellers dø på korset?

Du siger at Jesus fik den straf vi skulle have haft. Og det er jo ifølge dig
en straf hvor Gud Fader vil pine, plage og torturere Jesus i al evighed uden
ophør i et brændende helvede.

Du må jo tage konsekvensen af din egen tolkning, der går ud på at din
udlægning med et brændende helvede skal være lige så evig som Himmelen.

Så må den straf, ifølge konsekvensen og logikken i din udlægning, jo være at
Jesus skal opholde sig i et evigt brændende helvede for tid og evighed -
ellers har han jo ikke taget den straf som du påstår vi skulle have haft.

Eller skal vi kun være konsekvente i udlægning når det passer ind i det du
gerne vil have udlgningen skal sige?

> hermed slut for denne debat, vi kommer jo ikke videre

Nej, vi kommer ikke videre, for du vil jo ikke anerkende Bibelen som
dokumentation. Du vil stædigt fastholde en hedensk og spiritistisk lære der
er i klar modstrid med Bibelen.

Hvorfor har du dog valgt at ville modarbejde Helligånden?

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-10-11 17:15

> [...]
>
> Heri finder du al den dokumentation du har brug for, til at konstatere at
> Bibelen ingen steder kalder sjælen for noget der er evig.

Jeg mener ikke at man kan lave ordstudier bare baseret på det enkelte ord,
sådan kunne man måske gøre da man var ny i troen, og ikke vidste bedre, men
ikke som ældre i troen, man må videre fra barnelæredommen.

jeg mener man skal finde de emner der hører ordet til, og så se helheden
udfra det, men vi bliver ikke enige i dette heller, men vi har alle ret til
en mening, og måske skal vi nøjes med at sige at vi har sådan en, det andet
med at tage patent på sandheden, syntes jeg er lidt langt ude, og hører til
den tid da man er ny i troen

men vi skulle gerne være vokset fra det stadie, bare min mening

hav en god aften

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-11 17:26

Ole Madsen skrev i

> [...]
> til en mening, og måske skal vi nøjes med at sige at vi har sådan en, det
> andet med at tage patent på sandheden, syntes jeg er lidt langt ude, og

Her er der heller ikke tale om blot ordstudie. Her er der primært tale om
emne-studie hvor betydningen af de konkrete ord indgår.

Og det er jo en del af studiet at se på hvordan ord brugtes på den tid de
blev skrevet.

Og jeg ser at du stadig har den opfattelse at det egentlig er ligegyldigt
hvad man tror, det hele kan være lige fedt. Den ene mening er lige så god
som den anden mening.

Men sådan er det bare ikke ifølge Bibelen. De emner hvor Bibelen er meget
tydelig, som f.eks. med hensyn til sjælens beskaffenhed, vil det være falsk
lære at fastholde en mening der er i direkte strid med hvad Bibelen tydeligt
lærer.

Jo, du har ret til at have din mening. Det er din sag.

Men at du har ret til at have din mening gør ikke at den af den grund er
rigtig og sand i forhold til hvad der står i Bibelen.

Der er mange emner hvor Bibelen ikke taler specifikt tydeligt. Da er det
muligt at kunne have divergerende opfattelser, såfremt opfattelsen ikke
koliderer med de tydelige emner i Bibelen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-10-11 17:57

> [...]
> hvad man tror, det hele kan være lige fedt. Den ene mening er lige så god

nej

> [...]
>
> Men at du har ret til at have din mening gør ikke at den af den grund er
> rigtig og sand i forhold til hvad der står i Bibelen.

både du og jeg er oprigtige i vores søgen og læsning af bibelen, vi har bare
forskellige syn på dette, sådan er det bare, ligegyldigt? nej, men Gud er
dommer i alt

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-10-11 18:35

Ole Madsen skrev i

[... ]

> både du og jeg er oprigtige i vores søgen og læsning af bibelen, vi har
> bare forskellige syn på dette, sådan er det bare, ligegyldigt? nej, men
> Gud er dommer i alt

Her er der jo ikke tale om forskellig måde at læse Bibelen på.

Her er der alene tale om hvorvidt du vil godtage noget når Bibelen helt
klart og tydeligt siger det.

Og hidtil har du blot påstået at du har ret til din mening.

Ja, det har du.

Men den ret gør ikke din mening til at være i overensstemmelse med hvad der
helt konkret og helt præcist står i Bibelen.

Du har fået serveret ca. 900 skriftsteder fra GT og NT der klart og tydeligt
viser, ud fra den kontekst ordet optræder, at mennesket *IKKE* har nogen
udødelig sjæl.

Ud over skriftstederne har du fået en meget grundig og tilbundsgående
redegørelse og dokumentation for hvad ordet reelt betyder og hvordan det
helt konkret bliver anvendt.

Det samme gør sig gældende med begrebet "den evige ild".

Men da den bibelske dokumentation ikke passer med den spiritistiske model,
der har bragt med dig fra den Griis'ke hjernevaskperiode, vælger du at se
stort på hvad Bibelen siger, og stædigt og udokumenteret fastholde din
hedensk-spiritiske opfattelse med begrundelsen at du har ret til at have din
mening.

Som nævnt adskillige gange: ja du har ret til at have og beholde din mening,
akkurat lige så meget du vil og har lyst til.

Men det ændrer blot stadig ikke en tøddel ved at det er falsk lære og
vranglære.

Bibelen krystal klar på dette område, og det er ikke muligt at fejltolke
dette, med mindre man er villig til at forkaste de bibelske tekster og sætte
hedenskab og spiritsme i stedet for.

Jeg kan kun bede om at du vil ydmyge dig for Gud og lade Guds Helligånd lede
dig til sandheden, og lære dig at give slip på spiritistiske vranglærdomme.

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-10-11 02:35

> Ole Madsen skrev i
>
> [... ]

> Her er der jo ikke tale om forskellig måde at læse Bibelen på.

som du vil

> Her er der alene tale om hvorvidt du vil godtage noget når Bibelen helt
> klart og tydeligt siger det.
>
> Og hidtil har du blot påstået at du har ret til din mening.
>
> Ja, det har du.

og du dig, men vi kommer nok ikke videre

> [...]
>
> Du har fået serveret ca. 900 skriftsteder fra GT og NT der klart og
> tydeligt viser, ud fra den kontekst ordet optræder, at mennesket *IKKE*

vi kommer nok ikke videre

> [...]
> helt konkret bliver anvendt.
>
> Det samme gør sig gældende med begrebet "den evige ild".

himlen er altså heller ikke evig?

> [...]
> stort på hvad Bibelen siger, og stædigt og udokumenteret fastholde din
> hedensk-spiritiske opfattelse med begrundelsen at du har ret til at have

din taktig virker ikke, nøjs med venlige sætninger

> [...]
>
> Jeg kan kun bede om at du vil ydmyge dig for Gud og lade Guds Helligånd
> lede dig til sandheden, og lære dig at give slip på spiritistiske

du er sikkert meget velmenende, men hvor meget at kirken tror du der er enig
med dig i din udlægning? de fleste konservative kredse holder sig til den
udlægning jeg her kommet med

men jeg kan godt forstå dit behov for at åbenlyst at gå i rette med mig, da
jeg jo har gjort det samme overfor dig angående dine voldsomme udmeldinger

men jeg holder her

du må have det godt

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-10-11 06:03

Ole Madsen skrev i

> de fleste konservative kredse holder sig
> til den udlægning jeg her kommet med

Der tager du helt fejl.

Det er ikke de konservative kredse der holder sig til den udlægning du
kommer med - det er kun Den katolske Kirke og de spritistiske
newageinspirerede pinseagtige kirker der opstod primært i slutningen af
1800-tallet og starten af 1900-tallet.

Du burde læse noget mere kirkehistorie såfremt du vil påberåbe dig
kirkehistorien som støtte - især når den ikke giver dig støtte!!

Men jeg ser at du stadig ikke formår at fremlægge bibelsk bevis for din
påstand om at sjælen er udødelig.

Fra : KL

Dato : 21-10-11 23:10

> [...]
>
> Galatians 6:16 16 Og så mange, som vandre efter denne Rettesnor, over dem
> være Fred og Barmhjertighed, og over Guds Israel!

Hvilken Rettesnor henvises til?

> hvad taler Paulus om her? hvem taler ham om?

Om Guds Israel. Se v. 15.

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 23:54

> Hvilken Rettesnor henvises til?

ordet " "OG" Guds Israel", er en inkluderende information, som om det ikke
var nok at sige det en gang

> Om Guds Israel. Se v. 15.

men det beviser jo min pointe, Paulus taler her om de etniske jøder der
tror, at det ikke gavner dem med omskærelsen

så tak for henvisningen

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-10-11 23:58

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> men det beviser jo min pointe, Paulus taler her om de etniske jøder der
> tror, at det ikke gavner dem med omskærelsen

udtrykte mig forkert og forhastet her

Paulus taler generelt og ikke direkte om Guds Israel, så det er jeg ikke
enig i, selv om det naturligvis også gælder dem

kontekst kontekst

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 10:57

Ole Madsen skrev i

> "KL" <bfodsdy@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> ordet " "OG" Guds Israel", er en inkluderende information, som om det ikke
> var nok at sige det en gang

Der tales jo først til den enkelte person, den individuelle person, og
derefter adresseres der til organisationen, her kaldet Guds Israel.

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-10-11 11:11

> Ole Madsen skrev i

> Der tales jo først til den enkelte person, den individuelle person, og
> derefter adresseres der til organisationen, her kaldet Guds Israel.

for mig givet det ikke mening, først siger du alleenkeltpersonerne i Guds
Israel, og så hele organisationen Guds Israel, det er dobbelt konfekt, hvis
man siger det første, så behøver man ikke at sige det andet efter det
princip du kommer med

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 11:29

Ole Madsen skrev i

> [...]
> Israel, og så hele organisationen Guds Israel, det er dobbelt konfekt,
> hvis man siger det første, så behøver man ikke at sige det andet efter det

Jeg gider ikke spilde mere tid.

Fra : @

Dato : 22-10-11 07:37

On Fri, 21 Oct 2011 22:04:25 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

>Galatians 6:16 16 Og så mange, som vandre efter denne Rettesnor, over dem
>være Fred og Barmhjertighed, og over Guds Israel!
>
>hvad taler Paulus om her? hvem taler ham om?

her må man så huske at Paulus ikke var udsendt af Jesus

men derimod en selvpromoverende og selvudnævnt "apostel" som
pærdikede/lærte stik imod Jesu befaling

Matthæus 15,24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de
fortabte får af Israels hus.

Matthæus 19,28 Jesus sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Ved
verdens genfødelse, når Menneskesønnen tager sæde på sin herligheds
trone, skal også I, som har fulgt mig, sidde på tolv troner og dømme
Israels tolv stammer.

Lukas 22,29 og ligesom min fader har overdraget mig Riget, overdrager
jeg det til jer,

Lukas 22,30 for at I skal spise og drikke ved mit bord i mit rige, og
I skal sidde på troner og dømme Israels tolv stammer.

Matthæus 10,5 Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke
vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer;

Matthæus 10,6 men gå derimod til de fortabte får af Israels hus.

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-10-11 08:52

"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Matthæus 10,5 Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke
> vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer;

men apostlene var jo enige i at Paulus skulle tage sig af hedningerne, så
vidt jeg husker det, der var et samråd om det vist nok, måske nogle andre
kan belyse dette om det er sådan

desuden, at det var Jesu gerning kun at nå jøderne, så er der alligevel
hints af noget mere, nemlig de gange Jesus gør noget for samaritanerne,
eller den romerske soldat

> Matthæus 10,6 men gå derimod til de fortabte får af Israels hus.

Men sidst siger Jesus, gå ud i al verden og gør alle folkeslag til mine
disciple....

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-10-11 13:18

Den 22.10.2011 09:51, skreiv Ole Madsen:

> "@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

> men apostlene var jo enige i at Paulus skulle tage sig af hedningerne,
> så vidt jeg husker det,

Jeg tror du skall lese det en gang til; jeg tror du husker feil. Etter
det jeg husker, så står det i apostelgjerningene.

> [...]
> eller den romerske soldat

> Men sidst siger Jesus, gå ud i al verden og gør alle folkeslag til mine

Nå er jo bibelen en meget dynamisk bok. MisjonsbefLINGEN KOMM INN I
BIBELEN PÅ 500 TALLET.

hm

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-10-11 15:05

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Nå er jo bibelen en meget dynamisk bok. MisjonsbefLINGEN KOMM INN I
> BIBELEN PÅ 500 TALLET.

hvor har du det fra? det lyder mærkeligt

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-10-11 16:27

Den 22.10.2011 16:05, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> hvor har du det fra? det lyder mærkeligt
>
> Ole

I Norge, norsk rikskringkasting, NRK radio, P2, har vi på andre året et
daglig ti minutters program med navnet "Mytekalenderen." (det er en
teolog som "har" programmet.)

Google:
NRK + mytekalenderen + podcast.

Ellers så er slikt av pensum i teologiske studier.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 08:46

Harald Mossige skrev i

> [...]
>
> Google:
> NRK + mytekalenderen + podcast.
>
> Ellers så er slikt av pensum i teologiske studier.

Det er da helt ligegyldigt hvad norsk radio påstulerer.

Kom med en reel kilde - eller fortsæt med at fremstå som en løgner.

Fra : @

Dato : 23-10-11 08:02

On Sat, 22 Oct 2011 14:18:25 +0200, Harald Mossige
<haraldm@hkabel.net> wrote:

>Den 22.10.2011 09:51, skreiv Ole Madsen:

>Nå er jo bibelen en meget dynamisk bok. MisjonsbefLINGEN KOMM INN I
>BIBELEN PÅ 500 TALLET.

det er jo så endnu en af de kristnes "efterrationaliseringer"

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 08:48

@ skrev i

> det er jo så endnu en af de kristnes "efterrationaliseringer"

Er det en kristen efterrationalisering at Harald Mossige fremsætter en
udokumenteret påstand?

Fra : @

Dato : 24-10-11 19:20

On Mon, 24 Oct 2011 09:47:37 +0200, "Andreas Falck"
<dewnull@dewnull.dk> wrote:

>@ skrev i

>Er det en kristen efterrationalisering at Harald Mossige fremsætter en
>udokumenteret påstand?

så find et eksemplar af NT fra før år 500 indeholdende Jesu befaling
om at gøre alle folkeslag til hans diciple

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 20:30

@ skrev i

> så find et eksemplar af NT fra før år 500 indeholdende Jesu befaling
> om at gøre alle folkeslag til hans diciple

Nu er det jo den der fremkom med påstanden der har byrden med at
dokumentere. Jeg bad om dokumentation - og det ser det jo ikke ud til at jeg
kan få.

Derfor er påstanden intet værd.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 08:44

Harald Mossige skrev i

> Nå er jo bibelen en meget dynamisk bok. MisjonsbefLINGEN KOMM INN I
> BIBELEN PÅ 500 TALLET.

Og det har du dokumentation for?

Det er jo bemærkelsesværdigt at man har stort set komplette NT-eksemplarer
fra længe før 500-tallet!!

Fra : @

Dato : 23-10-11 08:01

On Sat, 22 Oct 2011 09:51:30 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

> [...]
>eller den romerske soldat

>Men sidst siger Jesus, gå ud i al verden og gør alle folkeslag til mine

det skulle vel aldrig være skrevet i en af de senere "tilføjelser"?

eller en af de sædvanlige kristne "oversættelser?

Apost. G. 21,27 Da de syv dage næsten var gået, fik jøderne fra
provinsen Asien øje på Paulus på tempelpladsen. De bragte hele
folkeskaren i uro og greb fat i Paulus
Apost. G. 21,28 og råbte: »Israelitter, kom og hjælp! Her er den mand,
som med sin lære alle vegne og over for alle er imod folket og loven
og dette sted. Og han har oven i købet taget grækere med til templet
og vanhelliget dette hellige sted.«

Apost. G. 22,21 Men Herren sagde til mig: >Gå, for jeg vil sende dig
til folkeslag langt borte.< «
Apost. G. 22.22 Indtil Paulus sagde dette, havde de lyttet til ham,
men nu råbte de højt: »Væk med ham fra jordens overflade! Sådan én
burde ikke have lov at leve!«

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 08:47

@ skrev i

> det skulle vel aldrig være skrevet i en af de senere "tilføjelser"?

Hvilke tilføjelser?

Dokumentation, tak.

Fra : @

Dato : 24-10-11 19:18

On Mon, 24 Oct 2011 09:46:49 +0200, "Andreas Falck"
<dewnull@dewnull.dk> wrote:

>@ skrev i

>Hvilke tilføjelser?
>
>Dokumentation, tak.

!!!!!!!!

dokumentation for at kristne laver "tilføjelser" til biblen

det har der været bragt rigeligt af her i gruppen

men du kan jo prøve at dokumentere at udsendelsesbefalingen findes i
andet end materiale frembragt af kristne

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 20:26

@ skrev i

> men du kan jo prøve at dokumentere at udsendelsesbefalingen findes i
> andet end materiale frembragt af kristne

Nu er alle 4 evangelier plus resten af NT jo i sagens natur skrevet af
kristne - hvilken jo nok er en større overraskelse for dig.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-11 08:41

@ skrev i

> her må man så huske at Paulus ikke var udsendt af Jesus
>
> men derimod en selvpromoverende og selvudnævnt "apostel" som
> pærdikede/lærte stik imod Jesu befaling

Og det har du skriftmæssig belæg der kan dokumentere?

De vers du henviste til dokumentere IKKE din påstand.

Fra : KL

Dato : 28-10-11 18:46

> [...]
> taler om jøder og Israel som det etniske, det er bare at læse hans breve, eller

Hvad får du ud af dette?

Revelation 2:9 I know thy works, and tribulation, and poverty, (but thou art
rich) and I know the blasphemy of them which say they are Jews, and are not, but
are the synagogue of Satan.
Revelation 3:9 Behold, I will make them of the synagogue of Satan, which say
they are Jews, and are not, but do lie; behold, I will make them to come and
worship before thy feet, and to know that I have loved thee.

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-10-11 19:20

> [...]
> say they are Jews, and are not, but do lie; behold, I will make them to
> come and worship before thy feet, and to know that I have loved thee.

jeg tror ikke det er de etniske, men der er en gruppe af mennesker som
regnes for jøder og ikke er det, jeg er ikke inde i det, men det har vist
noget med edomitterne at gøre

jeg har kun hørt lidt om det, så jeg ved ikke så meget om det

men kig i en bibelkommentar evt

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-10-11 20:25

Ole Madsen skrev i

> [...]
>
> jeg tror ikke det er de etniske, men der er en gruppe af mennesker som
> regnes for jøder og ikke er det, jeg er ikke inde i det, men det har vist

Det er er jo egentlig ganske enkelt og ligetil:

Det er Jesus der taler i de 2 tekster fra Åbenbaringen.

Og den bedste måde at finde den rette forståelse af Jesu egne ord, er ved at
se andre steder hvor Jesus udtaler sig på lignende måde.

Han siger nemlig om de etniske jøder, der påberåber sig en særstilling fordi
de er etniske jøder og etnisk nedstammer fra Abraham og derfor påberåber sig
at have Abraham til far: I har ikke Abraham til far; I har Djævelen til far.

Det er kun de jøder de har modtaget Jesus som Messias der regnes for jøder
og som regnes for at have Abraham til far. Ligeledes bliver "etniske
hedninger" der modtager Jesus som Messias, regnet på ligefod som jøde og med
Abraham som deres far.

Sådan lærer Jesus - og overensstemmende med Jesus lærer Paulus det samme.

Der findes *KUN* et jødefolk (et træ) som omfatter alle og enhver der
modtager Jesus som Messias.

Alle etniske jøder der ikke har modtaget Jesus som Messias hører til Satans
Synagoge, som Jesus siger det i Åb. 2,9 og 3,9.

Alle hedninger der ikke har modtaget Jesus som Messias er for forbliver
hedninger.

Så enkelt og så ligetil, og så let forståelig udtaler både Jesus og Paulus
sig i de bibelske tekster.

> jeg har kun hørt lidt om det, så jeg ved ikke så meget om det

Og alligevel er du så skråsikker i din holdning at den næsten må gøre helt
ondt!

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-10-11 20:59

> Og alligevel er du så skråsikker i din holdning at den næsten må gøre helt
> ondt!

som du kan

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-10-11 21:07

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> som du kan

Men du kan måske ikke forholde dig til den argumentation der blev fremlagt?

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-10-11 21:32

> Ole Madsen skrev i

> Men du kan måske ikke forholde dig til den argumentation der blev
> fremlagt?

af den grund at jeg ikke er afklaret omkring dette kapitel, derfor ikke
nogen kommentar fra mig

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-10-11 21:51

Ole Madsen skrev i

> af den grund at jeg ikke er afklaret omkring dette kapitel, derfor ikke
> nogen kommentar fra mig

Det var et *emne* der var på tale. Herunder nogle udtalelser fra Jesus selv.

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 00:56

> Ole Madsen skrev i

> Det var et *emne* der var på tale. Herunder nogle udtalelser fra Jesus
> selv.

jeg er bare ikke selv sikker på at der er en forbindelse til det JEsus
siger, derfor ikke noget svar

ikke afklaret omkring Åbenbaringsbogen hvad det kapitel angår

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-11 06:53

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> jeg er bare ikke selv sikker på at der er en forbindelse til det JEsus
> siger, derfor ikke noget svar

Der er da en direkte og tydelig forbindelse mellem disse udsagn fra Jesus.

Jeg har endda påvist det indholdsmæssige sammenhæng.

Fra : KL

Dato : 28-10-11 23:06

> [...]
> edomitterne at gøre
>
> jeg har kun hørt lidt om det, så jeg ved ikke så meget om det

Tror du at det muligvis kunne være de 'etniske jøder', som du kalder dem, eller
dele deraf, som kan være nævnt som 'the synagogue of Satan' i Åbenbaringen?

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 00:59

> Tror du at det muligvis kunne være de 'etniske jøder', som du kalder dem,
> eller dele deraf, som kan være nævnt som 'the synagogue of Satan' i
> Åbenbaringen?

nej, men som jeg også har sagt til Andreas, så er jeg ikke fuldt afklaret
omkring det kapitel

chuck missler har en mp3 cd med gennemgang af alle kapitlerne,
www.khouse.org du kan downloade mp3 filerne fra siden på shoppen, til en
overkommelig pris, han er ret grundig

Ole

Fra : KL

Dato : 29-10-11 08:47

> nej, men som jeg også har sagt til Andreas, så er jeg ikke fuldt afklaret
> omkring det kapitel

Det forventet jeg heller ikke. Det virker som dine fortolkninger er ret
vilkårlige... og belejlige.

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 13:32

> Det forventet jeg heller ikke. Det virker som dine fortolkninger er ret
> vilkårlige... og belejlige.

generelt?

jamen har du noget viden jeg ikke har er du da velkommen til at dele det så
jeg kan beriges

jeg gør nu mit bedste, og det tror jeg også andre gør

Ole

Fra : KL

Dato : 29-10-11 14:39

> generelt?
>
> jamen har du noget viden jeg ikke har er du da velkommen til at dele det så jeg
> kan beriges

Citat start

> nej, men som jeg også har sagt til Andreas, så er jeg ikke fuldt afklaret
> omkring det kapitel

Citat slut

Hvorfor kan det ikke være de etniske jøder som det her menes i Åbenbaringen?

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 15:34

> Hvorfor kan det ikke være de etniske jøder som det her menes i
> Åbenbaringen?

jeg må faktisk bøje mig, jeg har læst lidt i bibelkolmmentarer, og de er
alle enige, så i har ret, jeg tog fejl

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 15:43

> "KL" <bfodsdy@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> jeg må faktisk bøje mig, jeg har læst lidt i bibelkolmmentarer, og de er
> alle enige, så i har ret, jeg tog fejl

TIm Lahaye siger at de blev kaldt sådan pga deres modstand imod evangeliet,
altså ikke en generel markat

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 15:45

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-11 16:55

Ole Madsen skrev i

> "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i meddelelsen

> TIm Lahaye siger at de blev kaldt sådan pga deres modstand imod
> evangeliet, altså ikke en generel markat

Det er nemlig rigtig, Ole.

De der forkaster, eller ikke vil modtage og tro på Jesus som den lovede
Messias er ikke længere at regne for jøder.

De er de grene, Paulus siger bliver hugget af træet.

De ikke-jøder der modtager Jesus som den lovede Messias er dem der bliver
indpodet på præcist det træ de vantro jøder bliver hugget af.

Dermed findes der også kun det ene og eneste sande Israel. Det Israel der er
repræsenteret ved dette ene træ. Dette Israel består ene og alene af
Jesus-troende, og det uanset om de biologisk nedstammer fra Abraham eller
ej.

Det er kun de Jesus-troende jøder der tilhører Abrahams børn (Jesus kalder
de andre jøder for Satans Synagoge og dem der har Djævelen til far).

De Jesus-troende ikke-jøder er også Abrahams børn helt på lige fod med de
Jesus-troende biologisk jøder. Paulus siger at der ikke er forskel på jøder
og hedninger (grækere), men alle de troende er Abrahams børn.

Og ifølge Bibelen findes der i Guds øjne ikke andre Abrahams børn (jøder =
Israel) end de sande troende der har modtaget Jesus som den lovede Messias.

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 17:12

> [...]
> er repræsenteret ved dette ene træ. Dette Israel består ene og alene af
> Jesus-troende, og det uanset om de biologisk nedstammer fra Abraham eller

jeg syntes ikke helt at kunne følge dig i at kalde træet Israel

> Det er kun de Jesus-troende jøder der tilhører Abrahams børn (Jesus kalder
> de andre jøder for Satans Synagoge og dem der har Djævelen til far).

ikke enig, han siger at farisærerne havde djævelen til far, det var jo dem
Jesus talte med i den sammenhæng

> [...]
>
> Og ifølge Bibelen findes der i Guds øjne ikke andre Abrahams børn (jøder =
> Israel) end de sande troende der har modtaget Jesus som den lovede

jeg mener altså at Paulus bruger israel og jøder som de etniske i
romerbrevet, jeg finder bare ikke den sammenhæng du taler for

men det er bare som jeg ser det

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-11 17:32

Ole Madsen skrev i

> [...]
>
> jeg mener altså at Paulus bruger israel og jøder som de etniske i
> romerbrevet, jeg finder bare ikke den sammenhæng du taler for

Du må jo se på de konkrete udsagn i den præcise kontekst hvori de står. Og
det fremgår jo, af de enkelte kontekster, helt klart hvad Paulus taler om i
de forskellige situationer.

Os der kommer hernede fra det skjønne synnejylland har ret så let ved at
forstå forskellene i de enkelte situationer i Paulus' tekster.

Hernede, nord for grænsen, har vi altså tyskere der er danskere, og vi har
danskere der tyskere, og så har vi tyskere der er tyskere og danskere der er
danskere. - Og syd for grænsen er det på nøjagtig samme måde.

Så en dansker kan altså godt være tysker selv om han slet ikke er tysker men
er dansker.

Og sådan kan en hedning godt være jøde selv om han slet ikke er jøde men
hedning.

Og en jøde kan godt være en ikke-jøde selv om han altså slet ikke er en
ikke-jøde men jøde.

Og så skulle det gerne være krystalklart og tydeligt, - tihi

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 17:38

> [...]
> ikke-jøde men jøde.
>
> Og så skulle det gerne være krystalklart og tydeligt, - tihi

men du siger selv at Israel er lig med jøde, og det var de vantro jøder der
blev smidt af træet, vi bliver kaldt et uædelt skud, altså noget andet end
det oprindelige Israel

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-11 17:54

> [...]
> der blev smidt af træet, vi bliver kaldt et uædelt skud, altså noget andet

Romans 11:17 Men om nogle af Grenene bleve afbrudte, og du, en vild
Oliekvist, blev indpodet iblandt dem og blev meddelagtig i Olietræets Rod og
Fedme,

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-11 18:20

Ole Madsen skrev i

> [...]
>
> Romans 11:17 Men om nogle af Grenene bleve afbrudte, og du, en vild
> Oliekvist, blev indpodet iblandt dem og blev meddelagtig i Olietræets Rod

Lige præcist Ole.

Vi hedninge af afstamning er den vilde oliekvist der bliver indpodet på
Oliventræet, og derved får fuld meddelagtighed i Oliventræets rod og fedme,
og som der også står: vi får fuld borgerret i Israel og regnes som fuldt
berettigede medarvinger ifølge Guds forjættelser.

Rom. 11, 17 bekræfter netop hvad jeg siger: Der findes kun *ÈT* Israel, som
består af alle dem der tror på Jesus som den lovede Messias.

Alle der ikke tror dette bliver afhugget af træet og er dermed ikke længere
en del af Israel. De har mistet deres borgerret i Israel.

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-10-11 09:59

> [...]
> fedme, og som der også står: vi får fuld borgerret i Israel og regnes som
> fuldt berettigede medarvinger ifølge Guds forjættelser.

du fantasere og manipulere når du blander ordet Israel ind i denne debat,
det hører ikke nogen steder til her, og du har indtil nu ikke kunnet
fremvise at vi kaldes Israel

men vi har jo været alt dette her igennem før

> Rom. 11, 17 bekræfter netop hvad jeg siger: Der findes kun *ÈT* Israel,
> som består af alle dem der tror på Jesus som den lovede Messias.

nej, det brkræfter at der er en rod hvorpå vi er indpodet

> Alle der ikke tror dette bliver afhugget af træet og er dermed ikke
> længere en del af Israel. De har mistet deres borgerret i Israel.

i Israel? vidste ikke du var flyttet syd på

hav en god søndag

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-11 10:12

Ole Madsen skrev i

> [...]
>
> du fantasere og manipulere når du blander ordet Israel ind i denne debat,
> det hører ikke nogen steder til her, og du har indtil nu ikke kunnet

Så må du jo påvise hvor det er du mener jeg manipulerer - og i den
forbindelse påvise at der findes 2 jødefolk og 2 Israel!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-10-11 10:32

> Ole Madsen skrev i

> Så må du jo påvise hvor det er du mener jeg manipulerer - og i den
> forbindelse påvise at der findes 2 jødefolk og 2 Israel!!

der findes kun 1 jødefolk, 1 Israel, du sætter på godtbefindende ordet
Israel ind hvor det ikke indgår i teksten

men dette er en blindvej, vi kommer ikke videre, men det siger erfaringen jo
også

slut prut

hav en god dag

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-11 10:55

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> der findes kun 1 jødefolk, 1 Israel, du sætter på godtbefindende ordet
> Israel ind hvor det ikke indgår i teksten

Men hvad er så konsekvensen af det du siger:

Udgør jødefolket Israel?

Eller er Israel noget der er forskelligt fra jødefolket?

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-10-11 11:10

> Ole Madsen skrev i

> Men hvad er så konsekvensen af det du siger:
>
> Udgør jødefolket Israel?

ja

> Eller er Israel noget der er forskelligt fra jødefolket?

nej

som jeg ser det

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-11 11:39

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> ja

> nej

Hvad er så problemet?

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-10-11 12:47

> Hvad er så problemet?

du siger jo at vi er Israel, og der er jeg ikke enig

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-10-11 23:55

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> du siger jo at vi er Israel, og der er jeg ikke enig

Er Israel ikke jøder, Abrahams børn, Abrahams afkom.

Eller mener du trods din benægtelse alligevel, at der findes mere end ét
Israel, og mere end ét jødefolk?

Fra : Ole Madsen

Dato : 31-10-11 05:10

> Ole Madsen skrev i

> Er Israel ikke jøder, Abrahams børn, Abrahams afkom.
>
> Eller mener du trods din benægtelse alligevel, at der findes mere end ét
> Israel, og mere end ét jødefolk?

Hej Andreas

du burde vide hvad jeg mener, vi har debateret det så mange gange

desuden, jeg har lavet en liste af emner jeg skal have skrevet om til mine
hjemmesider, så jeg vil bruge al min energi på dem, debatter tager for meget
energi

så det er det jeg bruger min tid på fra nu af

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-11 19:35

Ole Madsen skrev i

> [...]
> meget energi
>
> så det er det jeg bruger min tid på fra nu af

Jeg havde helt ærligt heller ikke forventet at du ville være villig til at
forsøge at give et reelt svar.

Og nej, jeg ved helt ærligt ikke hvad du mener, og har aldrig vidst det -
med mindre altså at jeg alligevel har ret i, at du mener at der findes én
måde for jøder at blive frelst på, og en anden måde for ikke-jøder!!

Og så er det iøvrigt meget sammenrodet og temmelig forvirrende med dine
udmeldinger om hvem og hvad Gud anser for jøder og Israel. Du har aldrig
forsøgt at give et konkret svar, bygget på bibelsk dokumentation.

Men jeg tager til efterretning at du stadig ikke ønsker at ville redegøre
for, og dokumentere dine holdninger, og at du, trods det du bliver mødt med
en hel enorm mængde bibelsk bevis, blot overlegent fejer alt dette til side,
og fastholder dine ubibelske holdninger om jøder og sjælens udødelighed.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-11 18:16

Ole Madsen skrev i

> [...]
>
> men du siger selv at Israel er lig med jøde, og det var de vantro jøder
> der blev smidt af træet, vi bliver kaldt et uædelt skud, altså noget

Ja for jøde er = Abrahams afkom.

En jøde der ikke er Jesus-troende regnes ikke længere af Gud for jøde
(Abrahams afkom, Abrahams børn), men Jesus siger at de i stedet har djævelen
til far og derfor regnes blandt Satans Synagoge.

Der er *KUN ÈT* Israel. Og dette Israel består af alle de grene der er på
træet. Alle grene på træet, uanst om det er etniske jøder eller etniske
hedninger, kalder Gud for jøder og Abrahams børn.

Ingen gren der er hugget af træet (etniske jøder), eller "vilde skud" der
*IKKE* er indpodet bliver regnet for jøde.

Der er kun *ÈT* træ og dermed er der kun *ÈT* Israel. Dette ene og eneste
Israel består af alle dem der tror på Jesus som Messias. Og de regnes
(bliver gjort til) Abrahams afkom af Gud *FORDI* de har modtaget Jesus som
Messias.

Det er altså ene og alene troen på Jesus som Messias der afgør om vi er jøde
og dermed tilhører Israel. Etnisk afstamning har absolut intet med det at
gøre. Ingen er medlem af Guds Israel (det eneste Israel der eksisterer i
Guds øjne) p.g.a. etnisk afstamning, men alene p.g.a. tro. - Og derfor står
der at Abraham er *STAMFADER* til alle folk og folkeslag.

Vantro (etniske) jøder har ikke Abraham til far og regnes derfor ikke for
jøde og tilhører derfor ikke det ene og eneste Israel der eksisterer i Guds
øjne.

Ja, vi af hedensk afstamning regnes for et uædelt skud. Men vi er kun uædle
skud *INDTIL* vi er indpodet på træet (Israel), og når vi er indpodet er vi
ikke længere et uædelt skud, men et ædelt skud helt på linie med de
oprindelige grene der aldrig er blevet hugget af.

Grenene får al sin kraft og saft fra stammen. Dermed bærer et oprindelig
uædelt skud frugter som de oprindelige ædle grene. Og dermed er dette
indpodede skud ikke længere uædelt men helt og fuldt ædelt. - Dette er kendt
fra gartnerverdenen.