rawplugs i gammel lejlighed med hule murst~
Fra : Peter T.

Dato : 29-09-11 10:16

Lejligheden på Nørrebro er fra omkring 1900.

Jeg er i gang med montering af nye 190 mm høje almuelister langs gulvet.
Væggene består primært af hule mursten med godt 1-2 cm puds. Det
foregår med gode rawplugs og passende skruer.
Problemet er blot, at mine rawplugs ikke sidder specielt godt fast.
Lige nu bruger jeg 8 mm universalbor til 8 mm rawplugs. For når jeg
borer og boret danser rundt i hullet, så bliver hullet helt automatisk
større fordi væggene er så uregelmæssige og pokkers besværlige, at bore
i. Murstens-/betonbor er helt udelukket, da de blot gør hullerne endnu
større. :) Når jeg omsider har monteret en fodliste, sidder den så
dårligt fast, at jeg med største lethed kan rykke den ud og hvor skruer
ryger med ud med rawpluggen på.

Så hvad faen gør jeg nu?

Jeg kan bore, proppe hullerne til med polyfilla og smide rawpluggen i
mens polyfillaen er våd, lade det tørre og bede en bøn til murstensguden
om at de holder.

Men er der andre løsninger eller er ovenstående løsning eneste mulighed?

--
Peter T.

www.christianiafolkeaktie.dk - jeg har støttet med en tusse.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-09-11 10:22

Peter T. wrote:

> Men er der andre løsninger eller er ovenstående løsning eneste mulighed?

Start altid med nummeret mindre i ukendte vægge.

5mm bor til 6mm rawlplugs, 7 mm til 8mm osv.

Rammer man en fuge eller andet løst, passer hullet.

Kommer det noge 'rødt eller gult' ud, er det en mursten, og der efterbores
med den korrekte størrelse.

Det har virket for mig i mere end 25 år ;)

Stig Johansen

Fra : Peter T.

Dato : 29-09-11 10:35

Den 29-09-2011 11:21, Stig Johansen skrev:

> [...]
> med den korrekte størrelse.
>
> Det har virket for mig i mere end 25 år ;)

Samme fremgangsmåde har også virket for mig i vel nok 20 år. :) Men de
her vægge er exceptionelt flabede i forhold til hvad jeg har oplevet
før! Jeg borer altid et nyt hul lidt ved siden af hvis jeg ikke får
murstensmel med ud i første hug. Men problemet er tilsyneladende, at
når jeg rammer en mursten, så fortsætter jeg til hulrummet i den og så
har rawlpluggen bare ikke fat når jeg skruer skruen i.

Fra : Peter T.

Dato : 29-09-11 11:23

Den 29-09-2011 11:35, Peter T. skrev:

> [...]
> jeg rammer en mursten, så fortsætter jeg til hulrummet i den og så har
> rawlpluggen bare ikke fat når jeg skruer skruen i.

Silvan er min nabo, så nu har jeg købt Super Spackel fra Plastic
Padding. Det ryger ind i hullet, og rawlpluggen presses ind bagefter.
Så må jeg se om det er en af de vises sten, når det er tørt...

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-09-11 11:28

Peter T. wrote:

> [...]
> når jeg rammer en mursten, så fortsætter jeg til hulrummet i den og så
> har rawlpluggen bare ikke fat når jeg skruer skruen i.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med 'hule' mursten.

Dem jeg kender er nærmere 'hullede', og ikke 'hule' som sådan.

Hvis det er dem burde du støde på 'murstenslag' for hver cm eller
deromkring.

Stig Johansen

Fra : Peter T.

Dato : 29-09-11 11:44

Den 29-09-2011 12:28, Stig Johansen skrev:

> [...]
>
> Dem jeg kender er nærmere 'hullede', og ikke 'hule' som sådan.
>
> Hvis det er dem burde du støde på 'murstenslag' for hver cm eller

Jeg formoder, du tænker på sådan en fætter?

<http://forum.silvan.dk/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/81/11481/1174_4280.jpg>

Hos mig er der kun et hulrum og det går på langs i mine mursten, så det
blot er et langt "rør", hvis du forstår. :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-11 10:09

Peter T. wrote:

> Jeg formoder, du tænker på sådan en fætter?

<http://forum.silvan.dk/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/81/11481/1174_4280.jpg>

Ja, det er præcis dem jeg tænker på.

> Hos mig er der kun et hulrum og det går på langs i mine mursten, så det
> blot er et langt "rør", hvis du forstår. :)

Forstår godt hvad du siger, men tror aldrig jeg har set/stødt på den slags.

Som andre jhar skrevet, så kan ekspanderende 'gipsskruer' være en løsning -
hvis du ikke har fundet en anden (spartel).

PS: Hedder måske 'gipsdyvel', men se:
http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=341
under 'Tunge ting på gipsvægge'

Stig Johansen

Fra : Peter T.

Dato : 04-10-11 13:30

Den 04-10-2011 11:09, Stig Johansen skrev:

> PS: Hedder måske 'gipsdyvel', men se:
> http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=341
> under 'Tunge ting på gipsvægge'

Dem kender jeg og har tidligere brugt dem med held i en tidligere
lejlighed. Men for at de skal virke, så skal dyvelen sidde fast i
hullet. I mine vægge vil de helt sikkert blot dreje med rundt når jeg
spænder skruen. :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-11 10:11

Peter T. wrote:

> I mine vægge vil de helt sikkert blot dreje med rundt når jeg
> spænder skruen. :)

Hvad f... er det for nogle væge du har
Jeg ved ikke om de findes mere, men 'før i tiden' fandtes nogle, hvor det
nærmest var nogle 'metalflapper', der foldede sig ud på bagsiden.

Stig Johansen

Fra : Peter T.

Dato : 05-10-11 11:45

Den 05-10-2011 11:10, Stig Johansen skrev:

> Hvad f... er det for nogle væge du har

Prutvægge. ;)

> Jeg ved ikke om de findes mere, men 'før i tiden' fandtes nogle, hvor det
> nærmest var nogle 'metalflapper', der foldede sig ud på bagsiden.

De findes skam og er glimrende til gipsplader. Jeg mener, jeg har et
par stykker liggende i en værktøjskasse, som er konstrueret til to lag
gipsplader.

Fra : Peter T.

Dato : 29-09-11 10:23

Den 29-09-2011 11:16, Peter T. skrev:

> rawplugs

Nå. Det staves tilsyneladende rawLplug og ikke rawplug. ;)

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-09-11 12:38

Peter T. wrote:

> Nå. Det staves tilsyneladende rawLplug og ikke rawplug. ;)

Nemlig, og Rawlplug er et firmanavn. De første typer der kom frem, var
ret dårlige. I mere end 25 år har jeg brugt Fischer Dübel, det har intet
med Rawlplug at gøre, heldigvis.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter T.

Dato : 29-09-11 20:50

Den 29-09-2011 13:37, Erik Olsen skrev:

> Nemlig, og Rawlplug er et firmanavn. De første typer der kom frem, var
> ret dårlige. I mere end 25 år har jeg brugt Fischer Dübel, det har intet
> med Rawlplug at gøre, heldigvis.

Netop Fischer laver glimrende rawlplugs.

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-09-11 09:48

Peter T. wrote:

> Netop Fischer laver glimrende rawlplugs.

De laver tilsvarende og en masse andre typer, men de hedder ikke
Rawlplug.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter T.

Dato : 30-09-11 10:13

Den 30-09-2011 10:47, Erik Olsen skrev:

> De laver tilsvarende og en masse andre typer, men de hedder ikke Rawlplug.

Korrekt. Men det er efterhånden blevet en gængs betegnelse for sådanne
plastikfætre. Og det er ethvert reklamebureaus hedeste og vådeste drøm. :)

Fra : Armand

Dato : 09-10-11 13:26

Den 29-09-2011 11:23, Peter T. skrev:

> Nå. Det staves tilsyneladende rawLplug og ikke rawplug. ;)

- - - -Og er et gammelt varemærke der ligesom Teflon bruger brugt i
flæng om alt lignende der ikke nødvendigs er den korrekte vare, men ofte
et lignende (og ligesågodt) produkt.
IMO ser man flest xx-dübel i byggemarkederne. De seneste jeg har købt
havde en snoet opslidsning og fungerede fint uden nogen fikumdik!

Polyfilla-tricket kender jeg fra konen, der er maler, og er faktisk en
udemærket plan-B, især til genanvendelse af gamle huller!

--
Armand.

Fra : Klaus G.

Dato : 29-09-11 13:33

> Jeg kan bore, proppe hullerne til med polyfilla og smide rawpluggen i mens
> polyfillaen er våd, lade det tørre og bede en bøn til murstensguden om at
> de holder.
Den metode har jeg brugt. Det var da jeg boede i lejlighed. Der skulle jeg
lige sætter nogle lamper op i soveværelset. Men da jeg borede ind i væggen
opdager jeg at de foregående 50lejere har haft samme tanke. Hvilket betød
kæmpe hul inde bag tapeten :) I med noget lim-anker og så i med rawpluggen
bagefter. 15min senere kunne jeg montere skruerne.

Det er sådan noget her jeg brugt:
http://www.10-4.dk/wp-content/themes/10_4_theme/helper/timthumb.php?w=600&src=/billeder/1276661.jpg
http://www.10-4.dk/vare/nkt-fix-extra-mblander%C3%B8r/
Bare lige husk at have alle hullerne klar, inden du begynder at bruge det.
For som du kan læse på patronen, så tager det 6min om at blive hårdt og
45min for at være helt afhærdet ved 20grader.

Den viste er iøvrigt rigtig god. Ingen trælse "propper" som skal af inden
brug. To blandespidser med til og der skal ikke trykkes ret meget ud, før
det er blandet ordentligt(ens grå farve).

Det er små dyrt, men utroligt stærkt. Husk at blæse rent inden du hælder
klisteret i hullet, eller sug ren med støvsuger.

--
Klaus G.

Fra : Henning

Dato : 29-09-11 16:37

On Thu, 29 Sep 2011 11:16:10 +0200, "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
> Væggene består primært af hule mursten med godt 1-2 cm puds. Det
>foregår med gode rawplugs og passende skruer.

Hvorfor rawplugs, skruer med efterfølgende maling og spartling? Der
findes lim til det samme, det fungerede rigtig godt (og hurtigt) i
vores gamle Østerbrolejlighed

Fra : Peter T.

Dato : 29-09-11 20:48

Den 29-09-2011 17:37, Henning skrev:

> Hvorfor rawplugs, skruer med efterfølgende maling og spartling? Der
> findes lim til det samme, det fungerede rigtig godt (og hurtigt) i
> vores gamle Østerbrolejlighed

Lim!? Det går næppe hos mig med de vindskæve og bulede vægge, jeg har
her. :)

Fra : Henning

Dato : 30-09-11 15:19

On Thu, 29 Sep 2011 21:48:10 +0200, "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

>Lim!? Det går næppe hos mig med de vindskæve og bulede vægge, jeg har
>her. :)

Det fungerede udmærket hos mig! Lim på panelerne og så sætte dem i
spænd en halv times tid. Eventuelle mellemrum i toppen blev lukket med
fugemasse. Resultatet blev faktisk rigtig flot!

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 29-09-11 20:59

Peter T. wrote:
> [...]
> om at de holder.
>
> Men er der andre løsninger eller er ovenstående løsning eneste mulighed?

Der fås dybler af forskellig slags der ekspanderer på bagsiden af en
gipsplade og spånplade så de sætter sig rigtig fast men jeg har dog
aldrig selv brugt dem. De vil egne sig glimrende i dine "rør-sten"

Jeg bruger selv at fylde hullerne med rigtig spartelmasse - ikke
polyfilla - inden jeg stopper dyblerne i hullerne og lader det tørre
hvis skruen ikke kan udvide dyblen så meget at det sidder fast på den
måde. Spartelmassen gør også at du kan undgå kratere i pudset under
tapeten som senere skal udbedres, et trick jeg bruger meget.

/Lars

Fra : .J.S...

Dato : 29-09-11 21:20

"Peter T." wrote in message news:4e84375e$0$295$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

Expanderende plugs

Findes flere typer f.ex :
http://apps.fischer.de/poc/default.aspx?page=details&layertype=Z&sprache=en&kat=$MART-HK-$MKAT-HK-$MPG-G1-$MZG-FU-$MUG-F8&ekat=$EKAT-HK-EN

mvh/JS

Fra : Martin Bak

Dato : 05-10-11 18:35

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> Lejligheden på Nørrebro er fra omkring 1900.

Du har fået sindssygt mange kommentarer, men ingen har fortalt dig, at plugs
aldrig vil virke til hule musten. Aldrig! Glem det bare. Plugs er beregnet
til at have fast grund under fødderne.
Brug montageskruer. Altså MontaFlex eller lignende. De skruer direkte ind i
stenen, og det holder! Til dine musten skal du nok bore et lille hul først,
(efter hukommelsen 4,2 mm) men det er slet ikke noget problem. Bor, skru og
vær glad.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Peter T.

Dato : 05-10-11 19:52

Den 05-10-2011 19:35, Martin Bak skrev:

> [...]
> (efter hukommelsen 4,2 mm) men det er slet ikke noget problem. Bor, skru og

Hvorfor fa.... siger du først det nu!? Jeg har en million af dem fra et
gammelt job og har aldrig vidst hvad formålet var med dem! :)