MS Windows
briani 27239
windows 7 starter?
Fra : Janos

Dato : 28-09-11 21:17

Hej NG

Jeg kan se at flere af de bærbare 10" maskiner har windows7starter
installeret. Hvad dækker windows 7 starter over?
Hvad starter office starter over?

hilsen Janos

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-09-11 21:27

Janos skrev:

>Hvad dækker windows 7 starter over?

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions#Comparison_chart der kan
du sammenligne de forskellige versioner

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kurd

Dato : 28-09-11 21:29

Fra : Ivar

Dato : 28-09-11 21:58

Janos skrev:

> Jeg kan se at flere af de bærbare 10" maskiner har windows7starter
> installeret. Hvad dækker windows 7 starter over?

Det er den mindste version af Windows. Den er specielt til helt
små pc'er med begrenset processorkraft (fx Atom, Fusion). Typisk
pc'er der for et par år siden blev solgt med XP, fordi Vista var
for tungt.

> Hvad starter office starter over?

En salgs-fidus. Simpel Word og Excel der forsøger at lokker dig til
at købe en fuld version.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-09-11 01:01

Ivan V. Klattrup wrote:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions#Comparison_chart der kan
> du sammenligne de forskellige versioner

Imponerende at man laver et 64-bit OS (Home Premium) og derefter
begrænser RAM til 16GB..

"640 KB er nok til alle" sagde Bill engang..

--
Jesper Lund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-09-11 23:57

Der findes ingen pålidelige optegnelser om noget sådant, kun
tredjepersons udsagn (a la "Min ven hørte at...) og Bill Gates har
selv benægtet det.
http://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Gates
Se under Misattributed. Du kan også finde ting der han rent faktisk
har sagt.

Fejlen lå i IBM's design hvor de valgte at loade drivere i den høje
ende af de 1MB som kunne adresseres i den oprindelige IBM PC.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-09-11 10:25

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> [...]

<snip>

> Fejlen lå i IBM's design hvor de valgte at loade drivere i den høje
> ende af de 1MB som kunne adresseres i den oprindelige IBM PC.

Drivers loadede - indtil UMB, små ledige blokke mellem 640 KB og 1 MB -
ikke i det høje ende, men i både det lave og høje området mellem 0 og
640 KB og delte således RAM med systemfilerne, som IBMIO.SYS og
IBMDOS.COM m.m.fl samt programmer.

Områder mellem 640 KB og i MB, var typisk optaget af ROM, ROM BIOS og
f.eks CGA eller EGA fra skærmkort. Men der var nogle ledige blokke
(UMB'er) som kunne udnyttes.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-09-11 19:56

Ja, jeg skrev et lille program i assembler der kunne loade en hel del
der. På den måde kunne jeg få 627KB fri til programmer. Det var
inspireret af en artikel jeg læste i et amerikansk computer magasin og
skyldtes at der kom et spil der krævede at der skulle være mindst
611KB ledigt hvilket var ret svært dengang. Programmet blev i øvrigt
frigivet i public domain på et BBS. Måske det stadig svæver rundt
derude.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 30-09-11 20:26

Jens Peter Karlsen wrote:
> [...]
> 611KB ledigt hvilket var ret svært dengang. Programmet blev i øvrigt
> frigivet i public domain på et BBS. Måske det stadig svæver rundt

Så vidt jeg husker var skærmkortets videoram tildelt 128KB over
640KB-grænsen og lige derefter var der afsat plads til skærmkortets Bios.

Med QEMM til at styre hukommelsen var det muligt at få 96KB mere
konventionel DOS-hukommelse til særligt forslugne programmer, altså
omkring 736KB ialt men på bekostning af sin VGA-skærmopløsning.

Øh - er vi ikke Off-topic nu??

/Lars