Ansættelsesbevis
Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-09-11 16:20

Så vidt jeg ved er det et lovkrav og ikke et overenskomstkrav, at en
nyansat skal have et ansættelsesbevis inden for den første måned.

På nettet findes der flere næsten enslydende standardbeviser, typisk på
a-kassernes hjemmesider, som angiveligt indeholder det minimum som loven
kræver. Så langt, så godt; en sådan man man vel umiddelbart bruge.

Selve blanketten/beviset skulle så være i orden, men hvilke krav stilles
der til de oplysninger der /skrives/ i det?

Hvis ansættelsen f.eks. er med løn under ferie (månedslønnet), skal der
så står hvor mange uger man skal have, hvornår hovedferien skal falde
o.s.v.? Er det nok at skrive "Ferie med løn"?

I det aktuelle tilfælde mener virksomhedens revisor, at beviset (som han
kalder "kontrakten") ikke sikrer virksomheden på nogen måder og at de
minimalistiske oplysninger der er skrevet, kan volde mange juridiske
problemer i tilfælde af en twist.

Kan/skal et lovpligtigt ansættelsesbevis sikre virksomheden også?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jubi

Dato : 27-09-11 19:57

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen
> Så vidt jeg ved er det et lovkrav og ikke et overenskomstkrav, at en
> nyansat skal have et ansættelsesbevis inden for den første måned.

.. ansættelsesforholdet har en varighed på mere end 1 måned, og
.. den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid er på over 8 timer.

Der gøres opmærksom på, at der i en række overenskomster er fastsat
andet, herunder bl.a. en anden tidsfrist for, hvornår ansættelsesbeviset
skal være udleveret til medarbejderen.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-09-11 02:08

Den 27/09/11 20.56, Jubi skrev:
> [...]
>
> Der gøres opmærksom på, at der i en række overenskomster er fastsat
> andet, herunder bl.a. en anden tidsfrist for, hvornår ansættelsesbeviset

Vil det/du dermed sige, at ansættelsesbeviset er overenskomstbestemt -
ikke lovbestemt?

- og dermed også, at hvis hverken arbejdsgiver eller lønmodtager er
organiseret, så er der ikke noget krav om ansættelsesbevis?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-09-11 02:19

Den 28/09/11 03.08, Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> - og dermed også, at hvis hverken arbejdsgiver eller lønmodtager er
> organiseret, så er der ikke noget krav om ansættelsesbevis?

Arrrgh, det kan jeg selv svare på. Loven findes, i al sin kort- og
enkelhed her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=130583

Det jeg gerne vil bore lidt er ansættelsesbevisets bindinger og
forpligtelser for arbejdsgiver.

Under hvilke omstændigheder vil et ansættelsesbevis indgå som dokument i
en twist? Lad os antage at der sker noget dramatisk, f.eks. en
bortvisning, den ansatte stjæler af kassen, eller arbejdsgiveren
bedriver sexchikane mod medarbejderen eller hvad som helst - eller bare
en almindelig lønkonflikt, manglende lønudbetaling o.s.v.

Ansættelsesbeviset er vel blot en nedfældning af vilkårene for
ansættelsen, f.eks. aftalt løn og arbejdstid, ferie, evt. bonusordning,
gratis kaffe ad libutum o.a.?

Kan arbejdsgiveren hænges op på ansættelsesbeviset i andre
forhold/situationer end de informationer det indeholder og omhandler?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 29-09-11 23:30

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sexchikane mod medarbejderen eller hvad som helst - eller bare en
> almindelig lønkonflikt, manglende lønudbetaling o.s.v.

Ansættelseskontrakten dokumenterer hvilke aftaler der er indgået om
ansættelsesforholdet (som du også skriver nedenfor).
Det kan f.eks. være hvis det er en tidsbegrænset ansættelse, og der er
uenighed om hvornår ansættelsen skal slutte.

> Ansættelsesbeviset er vel blot en nedfældning af vilkårene for
> ansættelsen, f.eks. aftalt løn og arbejdstid, ferie, evt. bonusordning,
> gratis kaffe ad libutum o.a.?

Nemlig - men det indeholder ofte en del flere ting en loven kræver (og jeg
synes også det er praktisk nok).

> Kan arbejdsgiveren hænges op på ansættelsesbeviset i andre
> forhold/situationer end de informationer det indeholder og omhandler?

Ja - i den "nemme" udgave, hvor det ikke overholder de minimumskrav der er
(f.eks. hvis arbejdsgiver glemmer at fortælle hvilken fagforening
medarbejderen er omfattet af, eller hvor det forsøger at stille
medarbejderen ringere end den overenskomst medarbejderen er omfattet af.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved