Plæneklipper - træksnor sidder fast!
Fra : Søren Bay

Dato : 27-09-11 09:12

Hejsa

Jeg har en plæneklipper, hvor jeg ikke kan hive træksnoren mere end
10-20 cm ud. Så kan man ikke med magt få den længere ud, og så kan jeg
selvfølgelig ikke starte den. Nogen der har bud på hvad der kan være
galt? Kan godt selv bruge en skruetrækker og har mod på det

//Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-11 09:16

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig ikke starte den. Nogen der har bud på hvad der kan være galt?
> Kan godt selv bruge en skruetrækker og har mod på det

Hvilken motor sidder på plæneklipperen?
Den første tanke er at motoren kan være blokeret. Måske sidder kniven
simpelhen fast på grund af græs eller andet. Måske (hvis der er en sådan på
maskinen) er bremsen aktiveret.
Så derfor: Første step er at kontrollere at kniven og motoren kan dreje
rundt. Fjern tændrørshætten og tag fat i kniven med hånden og se om den kan
dreje rundt.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Preben

Dato : 27-09-11 09:19

Den 27.09.2011 kl. 10:11 skrev Søren Bay <bay@cool.dk>:

> [...]
> selvfølgelig ikke starte den. Nogen der har bud på hvad der kan være
> galt? Kan godt selv bruge en skruetrækker og har mod på det

Den er sikkert gået i bekneb. Skru skjoldet af og lemp den på plads igen.

--
mvh/Preben

Fra : Søren Bay

Dato : 27-09-11 09:21

Den 27/09/11 10.18, Preben skrev:

> Den er sikkert gået i bekneb. Skru skjoldet af og lemp den på plads igen.

Den fangede jeg ikke lige - hvilket skjold og hvad skal lempes tilbage?

//Søren

Fra : Elmand

Dato : 27-09-11 10:06

> Den fangede jeg ikke lige - hvilket skjold og hvad skal lempes tilbage?
>
> //Søren
Ikke for at blande mig i tråden, men du er sikkert igang med det og vil
gerne have hurtig forklaring.
1: Tag altid tændrørshætten af.
2: Drej kniven under motoren, så du er sikker på den kan kører.
3: Tag det øverste skjold af, hvor startsnoren går ind. Den er sikkert
kommet i klemme.

Så er du sikkert kørende igen.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-11 10:21

"Elmand" <elmand@pc.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2: Drej kniven under motoren, så du er sikker på den kan kører.
> 3: Tag det øverste skjold af, hvor startsnoren går ind. Den er sikkert

He Det er jo de samme råd som Preben og jeg allerede har givet. Når
snoren kan trækkes 5-10 cm ud tror jeg ikke meget på at det er selve
startsnoren der er problemet. Jeg føler mig ret overbevist om at enten
kniven eller motoren er blokeret.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Søren Bay

Dato : 27-09-11 10:35

Den 27/09/11 11.20, Martin Bak skrev:
> [...]
> snoren kan trækkes 5-10 cm ud tror jeg ikke meget på at det er selve
> startsnoren der er problemet. Jeg føler mig ret overbevist om at enten

Tak til jer alle - fik snoren af, tændrøret ud og drejede på kniven. En
del modstand i starten, men nu er den ok!

Takker
Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-11 12:05

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.v2gj1bg0qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Den er sikkert gået i bekneb. Skru skjoldet af og lemp den på plads igen.

Lidt OT, men jeg er nysgerrig. Det er usædvanligt at se "bekneb" brugt i den
betydning. Er du sømand?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Grethe Hoff

Dato : 27-09-11 12:55

> [...]
> news.v2gj1bg0qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Lidt OT, men jeg er nysgerrig. Det er usædvanligt at se "bekneb" brugt i

I Norge brukes ofte ordet beknip...i presis samme betydning.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Preben

Dato : 27-09-11 12:23

Den 27.09.2011 kl. 13:05 skrev Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk>:

> [...]
> news.v2gj1bg0qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Lidt OT, men jeg er nysgerrig. Det er usædvanligt at se "bekneb" brugt i

Det har ikke nødvendigvis noget med sømand at gøre.
Det betyder bare "komme i klemme" eller "sidde fast" plus en del andre
betydninger:
http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Bekneb&query=Beknyttelse

--
mvh/Preben

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-11 14:42

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.v2gsknslqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> Det har ikke nødvendigvis noget med sømand at gøre.
> Det betyder bare "komme i klemme" eller "sidde fast" plus en del andre

Som det fremgår af dit link, så er udtrykket i den betydning netop af
maritim oprindelse. Det er desuden ældre, brugt i den betydning. ODS som du
linker til, beskriver det danske sprog fra 1700 til 1950.

Den Danske Ordbog (DDO) som beskriver nutidssproget har ikke den betydning
med under "bekneb". http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bekneb

Det var derfor jeg spurgte. Det er som sagt usædvanligt, i hvert fald for
landkrabber

--
Martin
http://www.martinbak.dk