Skifte bundventil i en håndvask?
Fra : Ivar

Dato : 25-09-11 21:37

Jeg vil gerne skifte bundventilen i en 13 år gammel Ifö håndvask.

Den nye er med omløber og sættes i fra oven. Intet problem i det.
Men hvordan får jeg den gamle af? Det ser nærmest ud som om den
er presset sammen af to dele. Jeg kan selvfølgelig skære den af med
en vinkelsliber, men hvis den nye alligevel ikke passer, er jeg jo
på den. Er der nogen der har en ide til en ikke destruktiv måde
at få den af på.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Bak

Dato : 26-09-11 00:40

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en vinkelsliber, men hvis den nye alligevel ikke passer, er jeg jo
> på den. Er der nogen der har en ide til en ikke destruktiv måde

Det er en skrue i midten af afløbet? Bare et forslag.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Ivar

Dato : 26-09-11 17:47

Martin Bak skrev:

> Det er en skrue i midten af afløbet?

Næh. Når man kigger igennem, er det blot et rør med en pind,
der stikker ud til åbning af bundventil.

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-09-11 17:45

Ivar wrote:

> Den nye er med omløber og sættes i fra oven. Intet problem i det.
> Men hvordan får jeg den gamle af? Det ser nærmest ud som om den
> er presset sammen af to dele.

Har du et billede af den?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 26-09-11 18:04

Erik Olsen skrev:

> Har du et billede af den?

Her er et, hvor omløberen til afløbet er fjernet.
http://lexinfo.dk/Aflob.jpg

Det samme fra toppen:
http://lexinfo.dk/Aflob2.jpg

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-09-11 19:03

Ivar wrote:

> Her er et, hvor omløberen til afløbet er fjernet.
> http://lexinfo.dk/Aflob.jpg

Er kraven og den underste del i et stykke? Det er lidt svært at se.

> Det samme fra toppen:
> http://lexinfo.dk/Aflob2.jpg

Muligvis er over- og underdel skruet sammen med et stort gevind mellem
delene, omtrent samme størrelse som gevindet med den omløber i bunden
som du omtaler. I så fald prøv at tage fat om den underste del af
afløbet med en polygribtang eller (bedre) rørtang. Hvis overdelen drejer
med rundt, så prøv at holde igen på overdelen (selvom det nok er svært).
Hvis delene er groet sammen, er der nok kun vinkelsliberen med en
skæreskive tilbage.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 28-09-11 20:49

Erik Olsen skrev:

> Er kraven og den underste del i et stykke? Det er lidt svært at se.

Jeg har prøvet med en negl, det er et stykke.

> Muligvis er over- og underdel skruet sammen med et stort gevind mellem
> delene, omtrent samme størrelse som gevindet med den omløber i bunden som du
> omtaler.

Jeg tror det er banket sammen. Der er hul i begge rør på "bagsiden"
til vippearm til åbning af bundventil. Hvis det var skruet sammen
ville det være problematisk at sikre at de to huller var over hinanden.
Men jeg prøver med en rørtang. Jeg venter lige til en dag, hvor
"mor" kan undvære vasken en dag, hvis det går galt.

Ivar Magnusson

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 26-09-11 20:58

Den 26/09/11 19.04, Ivar skrev:
> Her er et, hvor omløberen til afløbet er fjernet.
> http://lexinfo.dk/Aflob.jpg
>
> Det samme fra toppen:
> http://lexinfo.dk/Aflob2.jpg

Det er jo netop den nederste del som du har skruet afløbet af, som du
skal skrue af.

Andreas M. Hansen

Fra : Ivar

Dato : 28-09-11 20:50

Andreas Møller Hansen skrev:

> Det er jo netop den nederste del som du har skruet afløbet af, som du skal
> skrue af.

Er du sikker på at den skal skrues af?

Ivar Magnusson

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 29-09-11 05:16

Den 28/09/11 21.50, Ivar skrev:

> Er du sikker på at den skal skrues af?

Prøv at kigge på denne - det kan være den hjælper dig:

http://www.lavpristv.dk/video/montering-af-bundventil-med-push-open-funktion.aspx

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-09-11 12:31

Andreas Møller Hansen wrote:

> Prøv at kigge på denne - det kan være den hjælper dig:
>
> http://www.lavpristv.dk/video/montering-af-bundventil-med-push-open-funktion.aspx

Det er præcis den type jeg havde i tankerne. Jeg har selv udskiftet
sådan en.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 29-09-11 15:46

Andreas Møller Hansen skrev:

> Prøv at kigge på denne - det kan være den hjælper dig:

> http://www.lavpristv.dk/video/montering-af-bundventil-med-push-open-funktion.aspx

Det kan det! Det er lige præcis en sådan ventil, der sidder i.
Det er for øvrigt en push-open ventil jeg skal have i, dog en
lidt andet type end den på filmen.

Tak for hjælpen.

Ivar Magnusson