Hvordan ved man hvornår bremser skal skift~
Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-11 02:58

..... og gerne før man ikke bremser mere

Hej

Er der nogen der kan oplyse hvordan man selv kan undersøge om
bremseskiver+klodser trænger til udskiftning.. Er der ngoen form for
slidindikatorer, som på dæk - eller hvad skal man se efter?

Det er i øvrigt på en Peugeot 106, jeg vil kigge..

Mvh
Peter

Fra : Allan F

Dato : 26-09-11 11:28

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

________________________

Man kan kigge ind gennem fælgen og se, hvor meget bremseklods der er
tilbage. Ellers begynder klodserne gerne at hyle noget så forfærdeligt, lige
inden de er helt færdige. Nogle biler har en indikator, som giver signal til
bilens computer, når de er under et vist niveau.

Allan F

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-11 05:36

On 26 Sep., 12:28, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> inden de er helt færdige. Nogle biler har en indikator, som giver signal til
> bilens computer, når de er under et vist niveau.

OK, hvad med skiverne? Skiftes de altid bare samtidigt?

/Peter

Fra : Allan F

Dato : 27-09-11 15:40

> [...]

> til
> bilens computer, når de er under et vist niveau.

OK, hvad med skiverne? Skiftes de altid bare samtidigt?

Skiverne skiftes hvis de er slidt ned til mindstemålet (fås hos fabrikanten)
eller iøvrigt er skæve.

Allan F

Fra : Børge

Dato : 26-09-11 12:59

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

I de fleste bremseklodser er der et hak eller en streg som indikerer hvornår
klodsen skal skiftes.

Kan du ikke se denne og tykkelsen er 1 mm eller mindre så skal klodsen
skiftes.

Man skifter altid klods i sæt, skiver skifter man kun hvis de er tyndslidte
og ikke kan drejes af mere.

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-11 07:36

On 26 Sep., 13:58, "Børge" <børgeogbennystourguides@børgeogbenny.com>
wrote:

> Man skifter altid klods i sæt, skiver skifter man kun hvis de er tyndslidte
> og ikke kan drejes af mere.

Jeg vil lige være sikker på jeg forstår dig korrekt: Når du skriver
"drejes af" mener du så på en drejebænk hvor de "slibes" lige - eller
mener du at de ikke kan afmonteres?

Mvh
Peter

Fra : Mcwm

Dato : 26-09-11 21:21

Den 26-09-2011 15:36, (-Peter-) skrev:
> "drejes af"
Der skal de afmonteres og "sendes i byen" til nogen der har værktøjet
til det. Typisk pris i mit lokalområde; 200,-

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-11 02:46

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen
> Der skal de afmonteres og "sendes i byen" til nogen der har værktøjet til
> det. Typisk pris i mit lokalområde; 200,-

Og det gør man stort set ikke mere.
Til en Peugeot 106 II 1,4 benzin koster skiverne ned til 225 kr.

Så at dreje på de gamle er spild af tid. Nye på!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 27-09-11 09:04

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Til en Peugeot 106 II 1,4 benzin koster skiverne ned til 225 kr.
>
> Så at dreje på de gamle er spild af tid. Nye på!

Den korte historie: Der findes til bilens serviceoplysninger et minimumsmål,
som skiven skal overholde - den må ikke slides eller drejes længere ned!

Fra : Mcwm

Dato : 27-09-11 11:32

Den 27-09-2011 10:03, KASO skrev:

> Den korte historie: Der findes til bilens serviceoplysninger et
> minimumsmål, som skiven skal overholde - den må ikke slides eller drejes
> længere ned!

Det er jeg helt sikker på at den der drejer skiverne ned, er helt
bevidst om.

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 27-09-11 11:26

Den 27-09-2011 03:46, Frodo Nifinger skrev:
> Og det gør man stort set ikke mere.
> Til en Peugeot 106 II 1,4 benzin koster skiverne ned til 225 kr.
>
> Så at dreje på de gamle er spild af tid. Nye på!

Det glemmer du så at sammenligne med fx BMW/Brembo skiver. Dem får du
nok ikke til den pris. Ellers hører jeg da gerne hvor

Men ellers er det korrekt, hvorfor jeg også opgave en pris, så OP selv
kunne sammenligne.

Venligst
Mcwm

Fra : Kim

Dato : 27-09-11 11:46

Hej

On 27-09-2011 12:26, Mcwm wrote:
> Det glemmer du så at sammenligne med fx BMW/Brembo skiver. Dem får du
> nok ikke til den pris. Ellers hører jeg da gerne hvor

Jeps. Skiver og klodser foran til BMW E39 koster ca. 3000,- for delene
alene.

Og da delene holder *længe* kan man godt overleve hvis skiverne skal
drejes af en enkelt gang.

--
Mvh, Kim

Fra : Mcwm

Dato : 27-09-11 12:06

Den 27-09-2011 12:45, Kim skrev:
> Jeps. Skiver og klodser foran til BMW E39 koster ca. 3000
Jeg har så gjort forsøget - i ren spareiver - at smide et par
sportsskiver på fra Biltema. De har overrasket positivt, selvom jeg har
forsøgt at "påvirke dem kraftigt" er de stadig lige og der ses næsten
ikke slid på dem, efter små 5000Km kørsel.

Pris 800,-

De har dem desværre ikke på hjemmesiden, men de er at finde i deres katalog.

Og ja, de bliver drejet af, når vi engang når dertil

Venligst
Mcwm

Fra : Armand

Dato : 05-10-11 18:57

Den 26-09-2011 22:20, Mcwm skrev:
> Der skal de afmonteres og "sendes i byen" til nogen der har værktøjet
> til det. Typisk pris i mit lokalområde; 200,-

Et veludstyret værksted har et værktøj der klarer jobbet med skiven
monteret!

Derudover er skiver ikke dyrere end at det i mine øjne sjældent kan
svare sig at bruge mekaniker-tid til af/gen -montering samt transport og
afdrejning ude i byen :-|
Omkring mekaniker-økonomi er det også ulogisk at vente med at få skiftet
et par skiver til senere, når klodserne blot er slidt 25% ned!

Hvis der tydeligt står en kant tilbage yderst på skiven, er det tydeligt
at klodserne har afslidt adskillige mm. af materialet, skal man nok
regne med en stor sandsynlighed for at de ikke vil gå gennem et syn -
Men er der stadig belægning på klodserne kan man jo lige holde vejret
til dé oggså er nedslidt helt og tilo den tid skifte sagerne samlet (som
det skete med mine bremser da bilen skulle synes v. omkring 100.000km).

--
Armand.

Fra : Mcwm

Dato : 05-10-11 20:19

Den 05-10-2011 19:57, Armand skrev:
> Et veludstyret værksted har et værktøj der klarer jobbet med skiven monteret
Jeg ser du ikke orkede at læse hele tråden, hvor der bl.a. nævnes skiver
i 3.000 kr. klassen, ligesom OP ville gør-det-selv og dermed nok ikke
falder i kategorien "veludstyret værksted"

Venligst
Mcwm

Fra : Armand

Dato : 06-10-11 01:45

Den 05-10-2011 21:19, Mcwm skrev:
> Jeg ser du ikke orkede at læse hele tråden, hvor der bl.a. nævnes skiver
> i 3.000 kr. klassen, ligesom OP ville gør-det-selv og dermed nok ikke
> falder i kategorien "veludstyret værksted"

Det oprindelige spørgsmål gik på kontrol af bremser på en P106 der ikke
kan formodes at være monteret med så dyre sager.

Det veludstyrede værksted sparer penge til af/gen -montering ved selv at
kunne rappe skiverne af mens de er monteret på navet!

Andetsteds advokerer jeg dog for at bremseskiver på daglig-biler er nede
i en pris hvor det dårligt ville kunne svare sig at få folk til at
efterbearbejde dem på den ene eller anden måde :-|

--
Armand.
(der engang sleb sin P205's stærkt rustne skiver rene med en

Fra : (-Peter-)

Dato : 29-09-11 07:30

wrote:

> [...]
> klodsen skal skiftes.
>
> Kan du ikke se denne og tykkelsen er 1 mm eller mindre så skal klodsen

Burde jeg ikke kunne se dette mærke uden at afmontere dæk+fælg?

Umiddelbart kan jeg intet se når jeg ser "igennem" alufælgen..

/Peter

Fra : Mcwm

Dato : 29-09-11 15:48

Den 29-09-2011 15:29, (-Peter-) skrev:
> Burde jeg ikke kunne se dette mærke uden at afmontere

Der er ikke noget mærke at se

Hvis du kigger på det billede jeg linker til

http://www.stylingportalen.dk/pictures/produktBilleder/08/089657.jpg

kan du se to farver. Den sorte, som er den del der holder belægningen
fast og selve belægningen, som er den du slider af.

Hvis den grålige del(belægningen er 1-2 mm tyk, er det ved at være på
tide at skifte. Du kan bedst se det, ved at hive hjulet af bilen.

Når du så er derinde, så kigger du på skiven ude i kanten. Der vil du
kunne se og mærke at der også er slidt af skiven. Hvis denne kant er
næsten umærkelig, kan du nøjes med nye klodser. Er der derimod en
kraftig kant, skal du til at overveje at måle dem, for at sikre at den
har minimumstykkelsen.

Hvis du klikker dig ind på http://www.refako.dk og indtaster reg.nummer
på din bil, vil du kunne se hvilken type skiver der hører til din bil,
og hvor tykke de som minimum skal være.

Venligst
Mcwm

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-09-11 17:08

>"(-Peter-)" skrev i meddelelsen
>
>Er der nogen der kan oplyse hvordan man selv kan undersøge om
>bremseskiver+klodser trænger til udskiftning..

Her kan du se, hvordan du tester bremserne (ca. 2:05 inde i klippet)
http://www.youtube.com/watch?v=XxF_32RJCbQ&feature=related

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : (-Peter-)

Dato : 30-09-11 08:43

On 29 Sep., 18:08, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> Her kan du se, hvordan du tester bremserne (ca. 2:05 inde i klippet)http://www.youtube.com/watch?v=XxF_32RJCbQ&feature=related

Mange tak - det er selvfølgeligt også en mulighed...

Fra : (-Peter-)

Dato : 30-09-11 08:41

On 29 Sep., 16:48, Mcwm <m...@home.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvis du klikker dig ind påhttp://www.refako.dkog indtaster reg.nummer
> på din bil, vil du kunne se hvilken type skiver der hører til din bil,

Mange tak for hjælpen...

Nu ved jeg hvad jeg skal se efter..