Søndag 25. september 2011
Fra : Martin Bak

Dato : 25-09-11 16:46

Sikke en flot solskinsdag. Jeg skulle et smut til Rønne og tilbage igen. En
tur på ca. 25 km hver vej, på øens eneste hovedvej.

Dejlig tur ud, masser af plads på vejen. Selv landmændende, der nu er
færdige med høsten af korn, glimrede ved deres fravær på vejene, men man
kunne nyde synet af deres blanke kæmpe-plove tilte jorden rundt på markerne.

Turen hjem blev dog skæmmet af en flok unge drenge i en ældre Escort. På den
første halvdel af strækningen mellem Åkirkeby og Nexø er der en del sving,
bakker og små skovområder. Derfor er der mange steder dårlige
oversigtsforhold, og dermed dobbelt optrukne midterlinier. Der er sket
adskillige døsulykker på denne strækning igennem årene, og det er en af de
sorteste pletter på det bornholmske vejnet, skønt vejen faktisk er ret god.
Man kan bare ikke se en skid fremad.

Piloten stod på ca. 90 km/t iflg speedometeret, hvilket jeg erfaringsmæssigt
véd, svarer til ca. 82 - 83 km/t i virkeligheden. Bagfra kom Escorten,
åbenbart så hurtigt at jeg faktisk først opdagede den, da den var ganske tæt
på. Og så valgte drengene altså at hænge sådan et par meter bag ved mig,
temmelig længe, mens der fortsat dukkede nye modkørende op ud af det blå. Og
netop på samme sted, hvor en taxichauffør for nogle år siden slog sig selv
og vist en passager ihjel ved at lave samme nummer, trækker de ud for at
køre forbi mig, på trods af de dobbelte linier, en opadgående stigning, det
forhold at de var mindst 3 i bilen kombineret med bilens ringe muskler og
det forhold, at de jo havde ligget nærmest og kysset min bagkofanger, så al
accelleration skulle ske i selve overhalingen.

Jeg trak så langt ind jeg kunne, men uden at slå piloten fra. Da de kørte
forbi, rystede jeg vist lidt på hovedet, hvilket blev observeret fra
Escorten.

De kom forbi uden at være direkte i fare, selvom der kom modkørende over
bakketoppen, så de måtte lave et noget ukontrolleret sving ind i egen bane
igen foran mig.

Og så bremsede de! Vi var kommet over bakken, så jeg havde udsyn, og de trak
faktisk ind, så jeg kunne uden videre køre forbi dem. De fortsatte bag mig,
i en mere behørig afstand, indtil næste forhindring, som er et meget
uoverskueligt sving, men dog med nedadgående stigning, så deres hårdt
prøvede Escort relativt hurtigt kunne komme op i fart og overhale mig igen.
Der kom heldigvis ingen modkørende lige på det tidspunkt.

Surt at få en sådan en skønhedsplet på en ellers flot tur.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-09-11 17:18

Den 25-09-2011 17:45, Martin Bak skrev:
> Sikke en flot solskinsdag. Jeg skulle et smut til Rønne og tilbage igen. En
> tur på ca. 25 km hver vej, på øens eneste hovedvej.

Her i Sønderjylland har vejret også været rigtig godt. Men her håber
bønderne på at det fortsætter et godt stykke tid endnu, da mange endnu
mangler en hel del at høste.
Dem du omtaler der kører sådan, synes jeg desværre ofte er folk af anden
herkomst end dansk.
Jeg ved ikke lige hvad der sker i hovedet på folk der kører sådan?
Der sker måske stort set ingenting?
Fortsat god søndag.
Hilsen Matthias

Fra : Leif

Dato : 25-09-11 17:44

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> Sikke en flot solskinsdag. Jeg skulle et smut til Rønne og tilbage igen. En

Kender du så den lokale betjent, vil en tur omkring med din
seddel, hvorpå du har skrevet Escortens nr op, sikke
føre til en pædagogisk samtale med de unge mennesker.
Sådan lign. klarer vi tit tingene her.
/Leif

Fra : alexbo

Dato : 26-09-11 08:31

"Martin Bak" skrev

> Jeg trak så langt ind jeg kunne, men uden at slå piloten fra. Da de kørte
> forbi, rystede jeg vist lidt på hovedet,

Ja det er den rigtige løsning på en farlig situation, hold farten og ryst på
hovedet.
Forsæt op af bakken side om side mens man ryster på hovedet, det er måske
det sidste man gør, så det skal gøres ordenligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-09-11 04:00

On 26 Sep., 09:31, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Forsæt op af bakken side om side mens man ryster på hovedet, det er måske
> det sidste man gør, så det skal gøres ordenligt.

Fornemmer man en anelse ironi ??

Min søndag gik med en tur til Humble på Langeland, hvor yngstesønnen
skulle se på efterskole. Vi var afsted i Pandaen, og jeg fik lokket
20+ km/l ud af den med et kørecomputersnit på 77 km/t. Ny rekord
Syd for Svendborg stod den på morfarkørsel med masser af langsomme
biler, som er mere opmærksomme på udsigten end den øvrige trafik. På
motorvejen trillede jeg med 110 på speedometeret og overhalede
alligevel mange personbiler uden påhæng i 130-zone.
I indkørslen går det også fremad. Jeg fik sat et par lapper i
fodrummet på 2CV-karossen og efterfølgende sat den tilbage på rammen.
Så skal der bare 20 M7-bolte i så den sidder fast igen, motoren skal
monteres og der skal forbindes bremserør, benzinrør, håndbremse,
speederkabel, chokerkabel samt el. En hjemmesporing og
hjemmelygtejustering samt check og formentlig justering af frihøjden,
så er jeg klar til syn

Leo