Opera driller....
Fra : Dennis Munding

Dato : 27-09-11 08:30

Hej,

Kan nogen fortælle mig, hvorfor Opera ikke vil vise hover-effekten ordenligt
på menuen, samt hvorfor den ikke viser hele undermenuen (hold musen over
"Hej matematik"??

IE9, FF6 samt Chrome har ingen problemer.

Link til siden: http://test.skovaa-munding.dk/javascript/index.htm

Link til begge stylesheets:
http://test.skovaa-munding.dk/javascript/nav.css
http://test.skovaa-munding.dk/javascript/main.css

Siderne skulle gerne validere, men jeg kan selvfølgelig have overset
noget...

P.f.t. for alle indspark.

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-09-11 08:54

Dennis Munding wrote:

> Siderne skulle gerne validere, men jeg kan selvfølgelig have overset
> noget...

Hmm...?
Kender du:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator/?uri=http%3A//test.skovaa-munding.dk/javascript/index.htm

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-09-11 10:06

On 27-09-2011 09:30, Dennis Munding wrote:
> [...]
> http://test.skovaa-munding.dk/javascript/main.css
>
> Siderne skulle gerne validere, men jeg kan selvfølgelig have overset

Når du bruger position relative og absolute skal du angive f.eks. top og
left - det gør du ikke.
Men hvorfor positionere?

Du bør lade 2. niveau af menuen overlappe 1. niveau en smule. Det kan
være svært at "fange" punkterne i 2. niveau.

Læs om positionering her:
http://www.barelyfitz.com/screencast/html-training/css/positioning/

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-09-11 12:39

Hej Karl Erik,

"Karl Erik Christensen" skrev...

> Når du bruger position relative og absolute skal du angive f.eks. top og
> left - det gør du ikke.

Hvad bygger du den påstand på?
Hvis validatoren og W3C ikke brokker sig over det, gør jeg heller ikke...

> Men hvorfor positionere?

Fordi jeg vil have indhold før menuen i min kildekode.

> Du bør lade 2. niveau af menuen overlappe 1. niveau en smule. Det kan være
> svært at "fange" punkterne i 2. niveau.

Rådet overvejet og fulgt.

> Læs om positionering her:
> http://www.barelyfitz.com/screencast/html-training/css/positioning/

Takker - men det er ikke helt ukendt område for mig...

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-09-11 12:55

On 27-09-2011 13:39, Dennis Munding wrote:

> Hvad bygger du den påstand på?
> Hvis validatoren og W3C ikke brokker sig over det, gør jeg heller ikke...

Men absolute kan selvfølgelig betyde "Absolut på skærmen, et eller andet
sted"

> Takker - men det er ikke helt ukendt område for mig...

Så for den da!!

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-09-11 13:58

Karl Erik Christensen kom med følgende:

> Men absolute kan selvfølgelig betyde "Absolut på skærmen, et eller andet
> sted"

Øhhh nej...
Absolut er iht. standarden i det element det er indsat i.

Problemet er, at browserne ikke alle er enige om det, hvis der *ikke*
angives top, bund, etc...
(Og noget med at der skal angives noget, der aktiverer hasContent for
det element der indeholder absolut positionerede - ellers søges opad i
hierakiet, efter et element der har det...)
"Absolut på skærmen" er vist det, der ellers hedder fixed? - men det
bliver absolute aldrig.

Hvis man ikke angiver top, left (height/bottom, width/right), bruger
browserne default (0 for top og left) - men nogle placerer dem i det
rigtige element, mens andre bruger body. Så Karl Erik har ret i, at
værdierne *skal* angives, også selvom default værdier er gode nok til
anvendelsen - det er forskelle i browsernes fortolkning, der
nødvendiggør det.
Et eller andet sted, er der en vis fornuft i at de skal angives. Uden
angivelse, er det lidt som at sige, at det her element *vil* jeg have
vist lige præcist *her* - uden at fortælle hvor "her" er...
Hvorfor bruge et absolut positioneret element, hvis man overlader til
browseren at finde ud af hvor det skal placeres?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-09-11 17:29

Hej Karl Erik,

> Men absolute kan selvfølgelig betyde "Absolut på skærmen, et eller andet
> sted"

Går ud fra, at du på nuværende tidspunkt har læst Birgers svar på det.

Det samme jeg har lært igennem tiden fra de kyndige herinde.
Derfor jeg ikke helt forstår mit problem...

Jeg har forsøgt med angivelser på hhv. top og left, men stadig uden
resultat...
Den underlige måde Opera viser hover-effekten undrer mig osse en del - må
nok lige kigge css'en grundigt efter i sømmene..

> Så for den da!!

Bare rolig - "hunde" der gør, bider sjældent...

Med Venlig hilsen