Bag jødedommen, Jah-mytens oprindelse
Fra : Lyrik

Dato : 25-09-11 13:14

Guder i himlen i vores billede blev senere til mennesker på jorden i
guders billede.
Til at begynde med forestillede man sig en familie af guder i himlen
modsvarende en familie af mennesker på jorden.

Man begyndte at bygge templer til den himmelske familie. I den første
hovedstad på jorden-Uruk- byggede den femte hersker Gilgamesh et tempel
til moderen i gudsfamilien-Inannas tempel.

Inanna havde reddet "Adam" fra døden ved at helbrede ham fra en
forgiftning af giftige bær.
For at forstå det må vi til Alperne og se hvordan folk levede i den tid.
Den indefrosne mumie Ötzel bar præg af den tids største plager-sygdomme
man fik ved at gå og nulre græsfrø og æde dem. Sygdomme man kunne redde
sig ved ikke at æde giftige bær.
At blive reddet fra en bærforgiftning var en god ting.

Inanna havde fortjent et tempel.

Men så skete der en forandring i samfundet. På grund af sin styrke
tilranede manden sig magten i familien og gjorde gradvist de andre
familiemedlemmer til slaver!

Samfundet blev et klansamfund med en overherre for hver klan!
Abraham-Isak og Jakob!
Da klanen skulle vælge fra familieguderne valgte klanfyrsten Moses,
faderguden Ea-udtalt Eja-eller i hebraisk regí:"Jah!"

Lovene cementerede klanherrenes ejendomsret til hele familien der blev
underlagt ham som slaver der kunne købes og sælges!
Straffene var voldsfaderens stening og dødsstraf for ulydighed. Stening
af ulydige sønner for eksempel.

Gudsbegrebet er samtidig samfundsidealet! De to ting følges ad!
Jah er ikke længere samfundsideal, da patriarkatet er forsvundet og har
banet vej for en parlamentarisk fremtid hvor familiens medlemmer
ligestilles i menneskerettigheder.
Dødsstraf og stening måtte forsvinde.
Jah var nødt til at føde en Søn der kunne overtage hans plads, med nye
idealer som ligestilling og parlamentarisme.

Når denne Cyril antikrist pukker på sin patriarkgud er det fordi Cyril
har den uindskrænkede neuroseret i sin egen familie!

Jesus er og bliver det moderne menneskes ideal! Han har flere nyheder
til os:"lad jer ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med
det gode!"

MvH
Jens

Fra : tkruse

Dato : 25-09-11 16:59

On 25 Sep., 14:14, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> Guder i himlen i vores billede blev senere til mennesker p jorden i
> guders billede.
> Til at begynde med forestillede man sig en familie af guder i himlen
> modsvarende en familie af mennesker p jorden.
>
> Man begyndte at bygge templer til den himmelske familie. I den f rste
> hovedstad p jorden-Uruk- byggede den femte hersker Gilgamesh et tempel
> til moderen i gudsfamilien-Inannas tempel.
>
> Inanna havde reddet "Adam" fra d den ved at helbrede ham fra en
> forgiftning af giftige b r.
> For at forst det m vi til Alperne og se hvordan folk levede i den tid.
> [...]

overvind det onde med
det gode!"
ja det er jo lige det som mangler,,hvad har vi så af godt til at
overvinde det onde ?
kan vi med vilje og med hele vores legeme føle herlighed og give det
magten over alt det triste
det mener jeg man kan
og jeg bruger det med held
og jeg mener at nadveren i kirken er til for at styrke den evne
og det giver magt over alt det kedelige
det er bare så simpelt at det er svært at forstå
man bliver nød til at afprøve det i sure og kedelige tilstande
og midt i den sure tilstand af kedsomhed,mørke og depression føler du
med vilje den herlighed dit legeme kan huske
og giver det magten og æren i dig selv,,og pist borte er mørket
eller som Jesus siger ,,den som ikke hader sig selv og hele sit
liv,,kan ikke blive min decibel
du må altså kende utålelig selvhad for at kende forskel
velsign kun
og du kan se det virker ,,du bliver afhængig af det