CHMOD
Fra : oz7aik

Dato : 25-09-11 11:55

I FTP kan man ændre CHMOD (f.eks 777 til 644)
hvad bruges CHMOD til ?

har hjemmeside som har indbygget rammer til visning af forskellige
"dokumenter",
det er ikke så smart for søgerobotterne finder "dokumenterne", men
visser ikke hvilken hjemmeside de tilhøre,
kan man ændre CHMOD så robotterne ikke finder de "dokumenter"

eller kan man henvise til "forsiden"

JbP

Fra : scootergrisen

Dato : 25-09-11 13:41

Den 25-09-2011 12:54, oz7aik skrev:
> [...]
> visser ikke hvilken hjemmeside de tilhøre,
> kan man ændre CHMOD så robotterne ikke finder de "dokumenter"

CHMOD er et program der findes på unix systemer til at ændre tilladelser
for filer.

Så kan man bestemme hvem der må tilgå læse med læse/skrive/udfør.

Der er 3 grupper, ejeren/gruppen/offentligt.
Tilladelserne til de 3 repræsenseres af 3 tal. for eksempel 777 som
betyder at alle har tilladelse til alt.

Lade også sige du har en fil med kodeord og opsætningsindstillinger den
vil du måske nok være interesseret ikke kan kunne læses/skrives/udføres
offentligt. Den kan du sætte til 770 så.
Filen kan så ikke læses direkte offentligt men du kan stadig gøre ting
med filen fra serveren og på den måde vise filen hvis du vil.

Hvis du bare vil undlade søgerobotter i at indeksere bestemte
filer/mapper på din hjemmeside så brug robots.txt filen.

Du kan læse mere her : http://www.robotstxt.org/

Ellers kom med et konkret eksempel på hvad det er du fil.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-09-11 14:27

oz7aik skrev:
> [...]
> ikke hvilken hjemmeside de tilhøre,
> kan man ændre CHMOD så robotterne ikke finder de "dokumenter"

Umiddelbart nej.
Det er en af grundene til at frames ikke er smart at bruge.

Man kan scripte sig ud af problemet - men det er smartere ogmere
holdbart og fornuftigt, ikke at bruge frames.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : oz7aik

Dato : 25-09-11 18:02

Den 25-09-2011 15:27, Birger Sørensen skrev:

> [...]
>
> Man kan scripte sig ud af problemet - men det er smartere ogmere
> holdbart og fornuftigt, ikke at bruge frames.

Hvad kan man så gøre hvis det ikke er smart at bruge frames,
ved Include har man da samme problem, hvis hver side (undersiden) ikker
er en selvstændig side, (med menu og det hele)

JbP

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-09-11 19:22

oz7aik formulerede spørgsmålet:

> Hvad kan man så gøre hvis det ikke er smart at bruge frames,
> ved Include har man da samme problem, hvis hver side (undersiden) ikker er en
> selvstændig side, (med menu og det hele)
>
> JbP

Du roder nogle ting sammen...
Frames er en forældet teknik til opbygning af sider, så man har en
"ramme" til hver "del" af siden - header, menu, footer og indhold,
f.eks. -, og tanken er at hver del kan byttes med noget andet,
uafhængigt af de andre dele. Men hver del skal være en selvstændig HTML
side.
Med include henter man en given del ind i det samme layout - der er
altså kun tale om een HTML side, og de enkelte dele er ikke
selvstændige HTML filer.
Include er en serverside teknik, og har ikke rigtigt noget med HTML at
gøre - anvendes fra f.eks. PHP, ASP eller SSI.
Det kan sagtens lade sig gøre, at designe sit layout, så det har samme
features som frames - f.eks.
http://bbsorensen.com/test/layout/abspos/
http://bbsorensen.com/test/layout/float_fast/
og bruge include til at hente de forskellige dele ind de rigtige
steder.
Forskellen er, at med include, ser brugeren kun een URL - bruger man
frames, findes alle underdelene som selvstændige filer. Hver del kan
bookmarkes - men ingen af underdelene, vil vise hele siden.
På samme måde kan søgemaskinerne finde de enkelte dele af et layout i
frames - og det er vist det, der er dit problem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : oz7aik

Dato : 26-09-11 10:02

Den 25-09-2011 20:22, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> På samme måde kan søgemaskinerne finde de enkelte dele af et layout i
> frames - og det er vist det, der er dit problem.

Tak alle for hjælpen.
Birger
Det vil jeg prøve at studier nogen mere,
tak for hjælpen

JbP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-11 16:53

oz7aik skrev:

> I FTP kan man ændre CHMOD (f.eks 777 til 644)
> hvad bruges CHMOD til ?

Til at indstille filrettigheder på et Linuxsystem. Læse, skrive
og udføre til ejer, gruppe og alle.

777 tillader alle at gøre hvad som helst ved filen (hvis de kan
få adgang til mappen).

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-09-11 21:17

Man bruger tallene 1, 2 og 4 (læse, skrive, udføre). Tallene lægges
sammen for at kombinere egenskaberne. 3 betyder således at man kan
læse og skrive men ikke udføre og så fremdeles.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-11 21:45

Jens Peter Karlsen skrev:

> Man bruger tallene 1, 2 og 4 (læse, skrive, udføre). Tallene lægges
> sammen for at kombinere egenskaberne. 3 betyder således at man kan
> læse og skrive men ikke udføre og så fremdeles.

Nej. Læse er den mest betydende bit, så kommer skrive og udføre.
3 giver skrive- og udførerettighed.
Første ciffer er ejer, så kommer gruppe og alle.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-09-11 22:06

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:

> Nej. Læse er den mest betydende bit, så kommer skrive og udføre.
> 3 giver skrive- og udførerettighed.
> Første ciffer er ejer, så kommer gruppe og alle.

Øhhh...
http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod
1 => execute
2 => write
4 => read

3 er udføre og skrive - den del var i det mindste rigtigt, Bertel ^^ :/
Men den første linie siger vist det samme forkerte som Jens Peter -
selvom den starter med et "Nej"...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-11 22:26

Birger Sørensen skrev:

> Men den første linie siger vist det samme forkerte som Jens Peter -
> selvom den starter med et "Nej"...

Prøv at læse den igen.

Er det "mest betydende bit" du ikke forstår?

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-09-11 08:14

Bertel Lund Hansen har bragt dette til verden:

> Prøv at læse den igen.
>
> Er det "mest betydende bit" du ikke forstår?

Du har ret Bertel - det var vist lidt for sent..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 09:24

Birger Sørensen wrote:

> Bertel Lund Hansen har bragt dette til verden:

> Du har ret Bertel - det var vist lidt for sent..

Heh ;)

Nu er det ikke bitniveau, men det kan da være du kan få hævne engang hvis
snakken falde på little/big endian samt network byte order ;)

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 07:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> 777 tillader alle at gøre hvad som helst ved filen (hvis de kan
> få adgang til mappen).

Og for at præcisere.
Tallende er octal representation, og angiver bits:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octal

Så på samme måde som hex er det en simpel omregning fra bits til octal.

Stig Johansen

Fra : oz7aik

Dato : 29-09-11 07:15

> [...]
> visser ikke hvilken hjemmeside de tilhøre,
> kan man ændre CHMOD så robotterne ikke finder de "dokumenter"

Hej Igen
Det jeg mente var og man kan sætte CHMOD,
så webstedet ikke visser mappelister.

Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-11 10:41

oz7aik skrev:

> Det jeg mente var og man kan sætte CHMOD,
> så webstedet ikke visser mappelister.

Nej, det har ikke noget med det at gøre.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-09-11 11:44

On 29-09-2011 08:15, oz7aik wrote:

> Hej Igen
> Det jeg mente var og man kan sætte CHMOD,
> så webstedet ikke visser mappelister.
>
> Jørgen

Det har noget at gøre med læserettigheder på selve mappen.

Ellers smid en index.html derind, så bliver den vist i stedet.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : oz7aik

Dato : 29-09-11 12:51

Den 29-09-2011 12:43, Karl Erik Christensen skrev:

> Det har noget at gøre med læserettigheder på selve mappen.
>
> Ellers smid en index.html derind, så bliver den vist i stedet.
>
> Karl Erik.

1000 tak for hjælpen

Jørgen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-09-11 15:49

On 29-09-2011 13:51, oz7aik wrote:

> 1000 tak for hjælpen
>
> Jørgen

Hej Jørgen.

Selv tak

Hvis du ikke har brug for at give offentlig adgang til noget i mappen,
kan du sætte chmod 700 mappenavn.

Derved får "owner" - altså din webserver, fuld kontrol over mappen, men
andre bliver mødt med "Ingen adgang".

Dvs. at du godt kan kalde filer i mappen fra udenfor liggende
dokumenter, men filerne i mappen kan ikke kaldes direkte.

Du kan læse om chmod på: