Flaskepant
Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 24-09-11 18:59

Når man ved en pølsevogn køber en sodavand betaler man vel også pant,
når der er pantmærke på flasken eller dåsen?
Når man så senere kommer tilbage, skal man så ikke kunne få panten
tilbage igen?

Hilsen Matthias

Fra : K*T

Dato : 24-09-11 19:39

Jo og sådan fungerer det normalt også.

Hvis pølsevognen opdager du agter at medbringe flasten/dåsen lægger de
oftest pant på regningen - ellers undlader de ud fra den forudsætning at du
efterlader beholderen.

Knud

Fra : Roderiet

Dato : 25-09-11 11:35

Hej der Hvad skulle gøre at sælgeren undlader at tage pant for flasken
ved salget ?. I de fleste tilfælde vil kunden efterlade flasken / dåsen ved
disken og butikken tjener så panten ved det. De gange ved en pølsevogn på
motorvejen, hvor jeg har taget en ½ flaske kildevand med mig har jeg ikke
hørt at jeg skulle betale for panten. Hvis det forholder sig anderledes vil
jeg gerne høre om det . mvh Niels f.

Fra : Henning

Dato : 25-09-11 12:19

On Sun, 25 Sep 2011 12:35:00 +0200, "Roderiet"
<niels-astrid@webspeed.dk> wrote:

>Hej der Hvad skulle gøre at sælgeren undlader at tage pant for flasken
>ved salget ?. I de fleste tilfælde vil kunden efterlade flasken / dåsen ved

Sælger skal også kunne indløse pant igen, det er ikke alle steder de
er villige til det.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-09-11 16:21

Den 24-09-2011 19:59, Matthias H. Matthiessen skrev:
> [...]
> når der er pantmærke på flasken eller dåsen?
> Når man så senere kommer tilbage, skal man så ikke kunne få panten

Jeg har nu efterfølgende selv fundet et svar på Dansk returpantsystems
hjemmeside.

Der står bl.a.:

Alle, der sælger pantbelagte drikkevarer som fx butikker, kiosker,
tankstationer med flere, skal modtage de tomme emballager og udbetale
pant til kunden. De er underlagt den såkaldte returtagningspligt, og kan
ikke lave egne særregler om udbetaling af pant eller begrænse antallet
af flasker og dåser, som de tager retur.

Returtagningspligten gælder også for butikker, som sælger pantbelagte
drikkevarer i forbindelse med fx andre varer som tøj og elektronik –
ligesom det gælder for pizzariaer og lignenede, hvis de sælger
pantbelagte drikkevarer ud af huset.

Man kan også læse, at hvis butikken f.eks. ikke sælger dåsesodavand, så
er den ikke forpligtet til at modtage tomme dåser.

Hilsen og tak for svar.
Matthias

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-09-11 07:35

Matthias H. Matthiessen wrote:

> [...]
>
> Man kan også læse, at hvis butikken f.eks. ikke sælger dåsesodavand, så
> er den ikke forpligtet til at modtage tomme dåser.

Tror du ikke nærmere det er 'ud af huset', der gælder?

Salg ved en pølsevogn forventet vel at indtages på stedet med mindre man
beder om at 'tage det med'.

Stig Johansen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 26-09-11 15:45

Den 26-09-2011 08:34, Stig Johansen skrev:

> Tror du ikke nærmere det er 'ud af huset', der gælder?
>
> Salg ved en pølsevogn forventet vel at indtages på stedet med mindre man
> beder om at 'tage det med'.

Jeg er i tvivl om de overhovedet må sælge uden pant, når du kan tage
dåsen med dig?
Men som jeg læser teksten, så skal de give pant tilbage, når du senere
kommer for at aflevere.

Hilsen Matthias

Fra : Henning

Dato : 26-09-11 12:58

On Sun, 25 Sep 2011 17:21:06 +0200, "Matthias H. Matthiessen"
> [...]

>drikkevarer i forbindelse med fx andre varer som tøj og elektronik –
>ligesom det gælder for pizzariaer og lignenede, hvis de sælger

Interessant, den vil jeg tage med til min lokale Brugsen. De har
bagerudsalg, som åbner kl. 7. Returautomaten er i butikken, som først
åbner kl. 9. Bageren afviser at tage tomme flasker retur, men sælger
gerne nye