Dieselpriser i Sverige.
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 24-09-11 17:13

Jeg har lige konstateret at 1 liter diesel nu koster 1 øre mere end 1
liter 95 oktan benzin i Sverige.

Er det markedskræfterne der arbejder, da der sælges flere og flere
dieselbiler, eller er der en anden forklaring på, at diesel stadig er
noget billigere i DK, end benzin?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-11 17:29

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Er det markedskræfterne der arbejder, da der sælges flere og flere
> dieselbiler, eller er der en anden forklaring på, at diesel stadig er
> noget billigere i DK, end benzin?

Afgiften er billigere på diesel i Danmark.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-11 20:33

Den 24/09/11 18.29, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> folmer@rasmussen.dk skriver:

> Afgiften er billigere på diesel i Danmark.

Det bliver der nok snart lavet om på!

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : \"@

Dato : 24-09-11 20:57

Den 24-09-2011 21:33, Anders Sørensen skrev:

> Det bliver der nok snart lavet om på!

Til gengæld er registreringsafgiften på dieselbiler dyrere i Danmark.

og det bliver der nok ikke lavet ompå

Mikael

Fra : Armand

Dato : 24-09-11 21:44

Den 24-09-2011 21:57, "@ skrev:

> Til gengæld er registreringsafgiften på dieselbiler dyrere i Danmark.
>
> og det bliver der nok ikke lavet ompå

Jo, dét er der lavet om på: I 2006, ca 3 mdr. efter at jeg havde købt
min hidtil nyeste og dyreste bil, en 206Hdi, blev afgiften sat ned
således at en 206 Hdi dengang blev billigere end en 1,4 bensin'er med
tilsvarende 75 hk (men dét har importøren jo reguleret grundigt på siden
- og ikke ved at gøre 1,4'eren billigere :-| )

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-11 23:25

"\"@" skriver:

> Til gengæld er registreringsafgiften på dieselbiler dyrere i Danmark.

Hvordan det?

Fra : Ivar

Dato : 24-09-11 22:19

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Er det markedskræfterne der arbejder, da der sælges flere og flere
> dieselbiler, eller er der en anden forklaring på, at diesel stadig er
> noget billigere i DK, end benzin?

Da jeg var barn, for rigtigt mange år siden, kostede en liter diesel
under det halve af en liter benzin i Danmark. Dengang var det
kun lastbiler og taxaer der brugte diesel, så der var ligesom
med gulpladerne næsten ingen skat på diesel. Afgifterne på
diesel er steget relativt mere end på benzin gennem årene.

I USA er diesel dyrere end benzin, og sådan har det været i
mange år. Hvis brændstof blev solgt efter hvilken brændværdi
det har, skulle diesel være dyrest.

Ivar Magnusson