Privat lån, gældsbevis
Fra : Kert Rats

Dato : 24-09-11 12:53

Jeg har ydet et lån til en af mine venner, som ikke er familierelateret til
mig.
Kan vi oprette et gældsbevis, som har juridisk gyldighed? Lidt i stil med de
gældsbreve, man kan oprette familiemedlemmer internt?

Jeg tænker på, at hvis min ven stiller træskoene, så vil jeg gerne kunne
gøre krav i boet på den gæld, jeg har til gode hos min ven.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Charlotte E.

Dato : 24-09-11 13:28

Du kan finde et færdigt gældsbrev her:
http://www.Reurts.dk/Pub/Anfordringslaan/

....hvor diverse regler også er kort forklaret.

CE

Fra : Børge

Dato : 28-09-11 07:26

"Charlotte E." <No.Sp@m.net> skrev i en meddelelse
> Du kan finde et færdigt gældsbrev her:
> http://www.Reurts.dk/Pub/Anfordringslaan/
>
> ...hvor diverse regler også er kort forklaret.
>

> CE

Giver dette ikke mulighed for at drive financiel virksomhed uden tilladelse
?

Hvis jeg låner ud , anfordringslån, med f.eks. en rente på 15 % (som jeg
svarer skat af) ?

Hvis jeg gør det med de ti mio jeg har i banken, så kører det for mig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-11 08:16

Børge skrev:

> [...]

> svarer skat af)?

> Hvis jeg gør det med de ti mio jeg har i banken, så kører det for mig.

.... lige til den dag folk ikke betaler tilbage.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 28-09-11 09:12

"Børge" skrev

> Giver dette ikke mulighed for at drive financiel virksomhed uden
> tilladelse ?
Ikke hvis man bare låner ud, financiel virksomhed i den henseende er at
modtage indlån.

Det er da også tilladt en lille købmand at give kredit og tage renter uden
at skulle registreres som financiel virksomhed.
Jeg har lånt Danske Bank en del penge mod renter uden at søge om tilladelse
nogen steder.

> Hvis jeg låner ud , anfordringslån, med f.eks. en rente på 15 % (som jeg
> svarer skat af) ?
> Hvis jeg gør det med de ti mio jeg har i banken, så kører det for mig.

Så har du udlånt til banken mod renter du betaler skat af.
Du må gerne låne dem til naboen mod større renter hvis du har lyst til lidt
ballade med ham.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-11 13:29

Kert Rats skrev:

> [...]
> Kan vi oprette et gældsbevis, som har juridisk gyldighed? Lidt i stil med de
> gældsbreve, man kan oprette familiemedlemmer internt?

Man kan oprette gældsbreve med hvem som helst. Der er ingen
specielle formkrav til en aftale, så hvis I bare får skrevet ned
hvad det drejer sig om og underskrifter på, så er den i orden.

Hvis du vil være lidt mere sikker, kan du få to
vitterlighedsvidner til at underskrive også. De skal i så fald
overvære at de to parter skriver under.

Teksten kunne være

   Undertegnede Anders And erkender herved at have lånt 200 kr.
   af Fætter Højben. Lånet betales tilbage [beskriv hvordan].

(1)   Lånet kan opsiges [beskriv betingelserne og hvem der kan
opsige].

(2)   Lånet er uopsigeligt i den aftalte periode på [6 måneder].

(3)   ?

      Andeby den 1/1-2012
      Anders And            Fætter Højben

      Til vitterlighed:
      Rip, Rap og Rup.

Alle underskrivere skal angive deres fulde navn og postadresse
som identifikation.

> Jeg tænker på, at hvis min ven stiller træskoene, så vil jeg gerne kunne
> gøre krav i boet på den gæld, jeg har til gode hos min ven.

Det kan du med ovenstående bevis.

--
Bertel